onsdag 7 september 2011

Höstvindar

Sommaren är definitivt slut för i år, höstvindarna susar utanför mitt fönster, träden vajar i den den friska vinden och vrider trädkronan från sida till sida. Så fort den försvann den sköna sommaren!

Sommaren vänder oss ryggen

Grönskan håller på att förvandlas i guld, ockra och bruna nyanser, blandat med ett och annat eldigt blad i orange och rost. Egentligen blir det aldrig tråkigt med alla sköna färgväxlingar som vi kan och får njuta av.

Tyvärr är hösten den tid på året då odlarmödan har ett slut eller rättare sagt, vi odlare får en viloperiod. Hösten kan också upplevas rätt obarmhärtig med den första frostnatten som avslutar allt så definitivt, men ännu har vi varit skonade från den biten. Mina vackra Rosenskäror får tänja sig mot höstvindarna idag och jag förundras över den stabilitet dessa blommor har.



Afrikas blå lilja fick ta plats i växthuset för att motstå de hårda vindarna och därmed blomma ostört. Vacker blå färg och lika stolt för varje år som jag klarat övervintringen.


Oj, så jag har väntat på att få plocka min första Lavendelbukett och nu när hösten gjort sitt intåg kan jag faktiskt skörda den sötaste Lavendelbukett av mina alldeles egna plantor. Men nej, det räcker knappast till en burk Lavendelsocker, ej heller Lavendelkakor eller skorpor. Men en Lavendelkorg verkar spännande och så fint med flätningen och lilla sidenbandet. Ack, ack... både tålamodet och stjälkarna brast och drömmen om den fina korgen får flätas nästa år!


Må gott!

27 kommentarer:

Nette Cecilia sa...

Ja nu är det slutodlat för den här gången ,men jag kunde inte motstå tulpanlökar ,så det blir ännu lite påtande,kramis Nette

Vardag och flärd sa...

Din nya header är så höstfin! Och din berättelse och dina bilder!
Ha det fint!
Krm Eva

Ruben sa...

lavendel, är lavendel, är lavendel om än med brusten stjälk!!! Fina färger!!

Ha det gott!
/Ruben

Livet på Vestergård sa...

Så fint fotot med lavendeln är!
Du har så rätt; naturen kan inte bli tråkig med sina vackra skiftande färger!
Ha det bra. Kram Kicki

Hanna sa...

Så vackra blomsterbilder.
Kram
Hanna

Hilda R.B sa...

Nydelige bilder. Det lavendelbildet til slutt var knallbra!
Ha en god dag i morgen.

Hjertebank sa...

Vakre blomsterbilder.
Likte særlig godt bildet av den afrikanske lilje. (Har aldri fått mine til å blomstre igjen)

En hvileperiode fra hagen kan også være godt - da kan en holde på med inneaktiviteter (Lesing, håndarbeid mm.) med god samvittighet, og vite at en ikke får gjort noe i hagen uansett.

Inger sa...

Hösten kom med storm och regn, vill ha torr väderlek... hoppas på ännu några fina dagar. Min Afrikas blå lilja har inte alls blommat i sommar, konstigt. Frosten vill jag inte tänka på. Fin blomning hos dig:)
Kram

Skaparglädje sa...

Hos mig har det varit riktigt höstrusk i flera dagar. Inatt hade min stora änglatrumpet blåst omkull och nu har min paprika-planta vällt. (ska ta in den innan jag lägger mig).
Vad fina blommor du har som fortfarande blommar, jag tycker det mest är "skräp" med blommorna i trädgården nu.
Kram!

Birgitta sa...

Så vacker Afrikas blå lilja är.
Vi har fått massor av regn och det är översvärmningar och avstängda grusvägar här. Blött överallt.
Ha det så skönt.
Kram Birgitta

Berit sa...

ja nu är det höst och man ser hur hela trädgården går in för vila. Jag plockar frön för fulla muggar och snart är jag igång igen med frösådder så jag har inte så länge stilla.
ha det gott!!!

Lyckoslanten sa...

Tänk att få skörda lavendel! Gillar uttrycket att sommaren vänder oss ryggen. Jag skrev att sommaren blev trött... Man får oberoende känna att den har övergett oss nu.
Du får glädjas till ny växtsäsong av alla dina vackra foton! ♥

Livet på Vestergård sa...

Ja kartan som vi har på väggen i arbetsrummet är en tapet.

Christina sa...

Ja, nu är det höst på riktigt. Har haft 2 dygn med stark blåst och massor av regn. Börjar tro att jag aldrig får mina nya plantor ni jorden.Ha det så bra./Christina

Annelie sa...

Ja,så härligt att hösten äntligen är här,mysa inne med tända ljus...:)) Jag älskar mörkret då mår jag som bäst..Vackra och färgglada bilder..:))

Kram och ha en skön dag!!

Gunilla sa...

Hej Bea

Idag så har vi haft mera uppehållsväder än regn. Faktiskt så har jag sett solen titta fram mellan skurarna. Så den finns där ovan.:o)

Så fint du har gjort med lavendeln. Jag har grävt ner en stor planta som jag köpte i våras och haft i kruka hela sommaren få se om den klarar sig.

Ha det gott och en riktigt trevlig helg
Gunilla

Snäckskalsdalen. sa...

Oh så härliga bilder och lavendel är ju så fint och vilken doft!
Visst är det lite vilsamt med hösten.
Agneta kram

Lotta sa...

Vilka vackra bilder! Jag känner mig alltid som mest jäktad nu på hösten. Allt vill jag flytta runt och fixa fint så det bara är att strosa omkring och njuta på våren. Hoppas verkligen att frosten håller sig borta ett tag till för jag är långt ifrån färdig!
Kram

Margot sa...

Hej Bea! Så vackra bilder du visar, Afrikas blå lilja är mycket vacker. Den har jag tyvärr aldrig lyckats med, vill inte alls blomma hos mig! Vilka härliga lavendelbilder, underbart att få skörda av egna plantor! Ja nog är hösten här nu, vi har haft ihållande regn hela dagen, riktigt höstrusk! Hoppas regnet ger med sig snart för det börjar bli alldeles för blött överallt nu efter den senaste tidens nederbörd.
Ha en fin avslutning på veckan!
Kram

Helén sa...

Håller med.....sommaren i år a kort, om det nu ens va nån sommar. Men blomsäsongen var superkort i allafall. Underbara bilder du visar.//Helen

Helena sa...

Ja det är väl så att hösten är i antågande...jag har lärt mig att uppskatta det förgängliga i trädgården så det är en fin tid vi har framför oss :-)
KRAM från mig!

Helena sa...

Ja det är väl så att hösten är i antågande...jag har lärt mig att uppskatta det förgängliga i trädgården så det är en fin tid vi har framför oss :-)
KRAM från mig!

AnnCharlotte sa...

När det väl är höst på riktigt tycker jag om den, men tiden när man inte riktigt vet om det är sommar eller höst är lite sorglig....
Ha det bra :)

Elzie sa...

Du skriver så fint. Och dina blombilder är så vackra. De där rosenskärorna är väldigt sega, jag håller med. Med den tunna stjälken borde dom ligga ner men icke!
Ha en riktigt skön helg.
Kram Elzie

kajsastina sa...

Hösten gör sitt intåg och vi njuter av de sista blomningarna. Själv har jag krasse och en kärleksört kvar.
Trevlig helg!

Åsa! sa...

Afrikas blå lilja, så vacker! Jag fick en lök i födelsedagspresent av mina arbetskamrater men har inte lyckats få den att blomma...

Önskar dig en fin helg Bea! / Kram

Mia sa...

Hösten kommer lika säkert varje år och man funderar lite tillbaka på det som varit..vänskapen sätts på prov när rabatterna ska delas, flyttas, nytt ska få plats. men nog är det en skön tid också? vakra bilder från din trädgård :)