tisdag 13 september 2011

Höstkänsla

Regnet smattrar utanför mitt fönster och hösten är alldeles påtaglig. Marken är genomblöt och en trädgårdsrunda kräver gummistövlar på fötterna för att betrakta rabatternas tillstånd och det är ett visst slafsande genom det dyblöta gräset för att på samma gång ta mig till växthuset och se över mina små godingar som blommar fortfarande och är i behov av vatten, lite ironiskt nog! Under tiden jag trampar mig fram genom trädgården, faller stora våta regndroppar i min nacke och känslan över vädrets makter är inte precis på topp just nu. Redan efter en kort stund i strilande regn känns hela jackan fuktig och jag som hade avdelat ngt längre tid för utevistelsen. Gräset verkar onödigt långt och har förmåga att växa fortfarande trots avsaknaden av sol, eller kanske regnet verkar positivt på ny tillväxt! Ja, vem vet, men visst kunde man få avsluta gräsklippningen i september!

Eftersom vi har andra planer om ett par dagar, var jag tvungen att skörda mina bönor, trots regnet och en otroligt blöt köksträdgård, suck... aldrig blir det lagom! Tacka vet vet jag vackert väder och ljumma vindar, när skörden skall tas om hand! Men, nu behöver jag inte oroas för att frosten nyper till i mina bönor eller blommor, under tiden vi gör lite "luftombyte".


Förvällda och klara för frysen.

Hösten är lyktornas tid och på den beryktade stormarknaden (Juthbacka) fann jag denna fina betong lantern-lykta.


Min nyaste Klematis (kommer inte ihåg namnet just nu) står och vajar i vinden likt små stjärnor på natthimlen och får hoppas den återkommer nästa år. Hittills har jag inte haft särskilt god tur med dessa vackra blommor!


Ha det gott mina vänner!


PS Tusen tack för alla grattishälsningarna!

20 kommentarer:

AnnCharlotte sa...

Hos mig kan gräset växa långt in i oktober om man har otur...eller tur beroende på hur man ser det :)
Fin lykta. Är klematisen en Summer snow kanske....
Ha det bra :)

Tant Otteskrufv sa...

Ja, gräset verkar växa nu alla de centimetrar det stod still i somras. Vi klipper minst en gång i veckan! Känns riktigt ovant.

Snäckskalsdalen. sa...

Det är lite ironiskt att man behöver vattna när det regnar så mycket, det är precis samma här! Och som det regnar och som det stormar, ojojoj.
Är det en klematis Summer Snow, tro? Jag har en sådan och jag har för mig att den heter nåt sånt.
Agneta kram

Inger sa...

Blött här också...
Ha ett skönt luftombyte!
Kram

Berit sa...

jag håller med dig, man borde få slippa klippa gräset nu.Jag har gjort det idag och tyvärr säkert inte sista gången denna höst:(
ha det gott!!

Livet på Vestergård sa...

Gräset det har minsann växtkraft det ännu. Jag tycker det är långt igen straxt man klippt det.
Fin skörd du fått !
Ha ett fint "luftombyte" ! kram Kicki

Ingela sa...

Clematis Vitalba (skogsklematis) Rikväxande?! Härlg doft?!

Lite vemodigt nu... annat tempo... man får försöka muntra upp sig själv och andra.

Kul och nyttigt med luftombyte!

Vardag och flärd sa...

En härlig berättelse! Jag älskar hösten trots att det nu stormar och regnar på tvären, det finns ändå en behaglig känsla.
Låter som du ska ut och resa - önskar dig i så fall en trevlig resa!
Kram Eva

Madame C sa...

Åh, jag ser att din skogsklematis också blommar nu. Min med! Jag blev så glad att jag hoppade:) Trodde inte den skulle bry sig om att blomma så här första året.
Kram!

Christina sa...

Låter inte fel med luftombyte! Har också en summer snow clematis och du milde vad den har växt denna våta sommar. Har tagit sej in till granen och invaderat hans tallar./Christina

Jord under naglarna sa...

Ja, det bara regnar och regnar... Även här växer gräset på, jag som trodde att jag hade klippt det för sista gången i år.

Vilken söt klematis!

Må så gott!

Moa sa...

Regn regn regn var ska vi få hegn.. eller nåt sånt där var det ju i nån ramsa kommer jag ihåg. Det är verkligen varit en blöt o trist period nu, fast just nu i skrivandes stund lyser faktiskt solen lite här hos mig =). Härligt att få komma bort några dagar o njuta, du får ha en trevlig resa.. Moa

Åsa! sa...

Såhär års har verkligen gräsklipparlusten helt försvunnit!

Ha det gott på er luftombytes-tripp! / Kram

Annika Christensen sa...

Vilken snygg plantering du har gjort i dina krukor.
Regnet smattrar inte här det slår och det låter som bara den.
Huahua... säger jag bara.
Vart skall detta sluta.
Tur att man har fina bloggar att titta in till.
Ha det gott
Annika

Freshgarden sa...

Härligt när man kan skörda och stoppa in i frysen till vintern.
Vad mysig med luftombyte och resa.
Önskar dig en trevlig helg och resa.
Kram Britt

Lotta sa...

Luftombyte låter verkligen fint! Det kan aldrig vara bra att gå runt i den här fukten så länge som vi fått göra nu. Vacker lykta du köpt, allt sådant behövs nu!
Kram -och ha ett trevligt ombyte

Black Iris sa...

Du beskriver din trädgårdsvandring så fint så det känns som att det var mysigt ändå, trots regnet..

Kram Maidi

Monica sa...

Mm mm.... Hos dig njuter man, som vanligt, av text och bild :). Tjingeling

Mia sa...

Brrr, det är kallt nu, har hittat fram mina raggsockor. Men skörden måste in, ser då gott ut. Tänk vilka rikdomar att ha i frysen till vintern.
Hoppas ditt luftbyte bjuder på lite värme :)

Huset på landet sa...

Ja tänk att gräset växer än, det blir nog en runda till med gräsklipparen misstänker jag.
Härliga bilder på höstens skörd och de sista blommorna.
Hoppas att ni njuter av er resa och att ni får njuta av sol och uppehållsväder!

Kram, Nicole