tisdag 30 augusti 2011

Vänskap

Ordet vänskap kan säkert förknippas med en massa tankar, i form av poesi och yttringar. Många är de som bedyrat vänskapen med vackra hyllningsrader till den man håller av och lyfter ens vardag.
Vänskapen kan förändras med tiden, bli varm och innerlig, svalna och dö ut eller riktas till ngt annat än individ. Idag känner jag en viss vänskap till en blomma, en färg och min egen sådd som bjudit på en fantastisk vänskap hela sommaren. Stått rakryggad i rabatten dag efter dag i ur och skur. Färgen är lavendellila och doftar ngt enormt ljuvligt och jag tror bestämt att vi kommer att utveckla vår vänskap till nästa sommar igen, den har visat prov på vädertålighet, reslighet och framförallt en spira av skön blomning i den ljuva färgtonen.

Min vänskap - Trädgårdstemynta är precis sådan jag hoppas mina vänskaper i trädgårdshänseende bör vara, reslig, stark och nästintill perfekt. Det är nästan omöjliga egenskaper på en vänskap irl, men i trädgårdsvärlden få man höja ribban lite grann för att vänskapen skall bli långvarig.



Aster i lila är en mångårig vän, men eftersom de ofta är väldigt senkomna, överväger jag att byta ut vänskapen nästa år, trots sin tålighet och överdådig blomprakt.


En vänskap som jag däremot är väldigt rädd om, är våra två små "ögonstenar " som skall få varsitt vänskapsarmband när vi ses inom kort. Armband i deras egna favoritfärger och hoppas jag har knutit långvarig vänskap.


Ett trevligt pyssel som lätt kan tas med ut i solstolen och här fick jag idén. Tack för den min goda bloggvän!

Må gott mina VÄNNER!

32 kommentarer:

Ingela sa...

Vilket härligt inlägg Bea!

...och jag tror att du vet att jag instämmer i vartenda ord! Det mesta hänger ihop och även för mig ligger liknelserna vad gäller liv hårt sammanflätade som dina vackra vänskapsband!

Kram Ingela

Vardag och flärd sa...

Temyntan har jag också och dess doft är så fantastisk. Hade en vit också för några år sedan men den gick ifrån mig.
Dina vänskapsband är så fina och blir säkert uppskattade.
Kram Eva

Livet på Vestergård sa...

Så härliga vänner du visar. De där vänskapsarmbanden kan bli riktigt fina antingen att ha själv eller att ge någon vän.
Ha en fin dag! Kram Kicki

strandskatan sa...

jag blev tagen av dina vackra ord och din vacker vän :)
Så härligt du skriver om din vän och så fint presenterar du henne på bilderna :)))
Ett vackert och inspirerande inlägg...
Ha det gott
Halina

Skaparglädje sa...

Så vackert skrivet om din vän i rabatten "trädgårdstemyntan", den är jättesnygg.
Jag kommer ihåg när mina barn satt och gjorde vänskapsband i alla de olika kulörer som jag hade.
Kram!

Landbohaven sa...

Smuk skrevet.
Skøn blomst.

Hilda R.B sa...

Du er så flink til å skrive. Koste meg lenge med innlegget ditt. Ja vennskap kan være så mangt. Jeg tror nok du steller bra med blomstene dine og derfor blir de så fine.
Ha en koselig uke i hagen din.

Elzie sa...

Vad söt den var. Förstår mycket väl att du vill ha den till en kär vän. Och du har samma tankar som jag när det gäller astern. Jag har två ljuslila som jag tänker ta väck nu i höst. Tycker inte alls om dom längre, men kanske jag trycker ner dom nånstans i bakänden på trädgården.
Ha en fortsatt bra dag.
Kram Elzie

Lyckoslanten sa...

Nämen, nu blev jag riktigt tårögd! Så härligt att du tog till dig idén! Jag skrev just ett inlägg om alternativa vänskapsband etc.
Den underbara vänskap du har med de utvalda blommorna kan jag lätt förstå! ♥

Märta sa...

Tack för din rara kommentar!
Tag väl hand om dig!
Kram!

Blommiga Karin sa...

Verkligen tänkvärd text. Vilka fina vänner du har i trädgården. Den temyntan har jag inte sett förut. Läcker!! Jag har ännu inte hunnit skaffa mig några favoritvänner i nya trädgården..:-)
Kram Karin

AnnCharlotte sa...

Så fint du skriver.
Vänner ska man vara rädd om....
Ha det bra :)

Lotta sa...

Verkligen en vänskap väl värd att vårda. Väldigt vackra vänskapsband också. (Det var inte meningen att allt jag skrev skulle börja på v, som det kan bli ibland!)
Kram

ormbunke sa...

Temyntan är verkligen en vän. Främst kanske för att den ger en så mycket omväxling för fotot. Just för att den hela tiden bygger på nya blomvariationer. Just nu är den fin när den vissnar ner. Läste artikeln om vänskapsbanden. Lät intressant. Ha de gott. kram. Anita

Mia sa...

Astern din är ju jättefin men det är ibland inte alltid nog. Temyntan är ju vacker den också och bjuder säkert på längre blomsterprakt. Jag har haft en aster i tre år, första året hann en blomma slå ut i början av oktober. får inte hjälpas men långsamt funderar jag också på avskjed... Dina band ser fina ut och blir säkert uppskattade :)

Inger sa...

Ja, det finns vänner av olika slag så även i trädgården. Temyntan är jättefin och vänskapsbanden så söta, glada kommer ögonstenarna att bli:)
Kram

Helén sa...

Tror man har ganska bra vänner i trädgården och rabatterna, man pratar i varje fall med dem när man påtar o så. Din temynta är superfin. Jag har bara en rosa variant.//Helen

Snäckskalsdalen. sa...

Vänskap är fint och den kommer i olika skepnader!
Agneta kram

karina sa...

Hejsan!
Temyntan är vacker men astrarna kommer lite för tidigt tycker jag, för än har inte hösthallon och druvor på friland mognat. Vänskapsbanden ska jag titta lite närmre på för jag har en låda med broderigarn ståendes och småpyssel passar mig perfekt. Ha det gott, Karina.

Gugis Pärlor sa...

Vilken vacker färg du har på din temynta! Min är scharlakansröd och jag har varit så glad för den i sommar. Jag mindes inte att jag hade en sådan och det var väldigt nära att jag trodde det var ett ogräs. Tack för att du påminde mig om namnet! Jag har länge funderat på vad blomman hette ;O)

Kram Gugi

Britt sa...

Så bra skrivet Gillar dina vänskapsband. De kommer att innebära många många års vänskap//Britt

Hantverkarglädje sa...

Jag trodde att det bara fanns röd myntta som jag själv haft en gång. De är nog väldigt tacksamma blomster.
Det där med vänskapsband såg intressant ut, kanske borde man pröva nångång.
Ha en fin dag.

Hanna sa...

Ha en fin helg.
Kram
Hanna

♥Min Eden♥ sa...

Härligt! Jag har också många vänner där i rabatten...andra är mer speciella, andra lite ytlig men ändå kära, och vissa skulle man kansk klara sig utan men de hänger med år för år...intressant...

Freshgarden sa...

Så vackert skrivet om vänskapen med naturen. Vackra bilder som vanligt.
Ha en härlig helg.
Kram Britt

Åsa! sa...

Vänskapsband! Det gjorde vi i skolan, tack för att du påminde mig Bea!

Må gott kram!

Mina Vita Ting sa...

så fint skrivet om en vän ,så sant så sant
kramiz

Black Iris sa...

Så fint du beskriver din vän.
Vänner är alltid bra att ha så det gäller att vara rädd om dem..

Kram Maidi

Gunilla sa...

Jag håller med de andra som skriver kommentarer.
DU ÄR FANTASTISK på att skriva.
Underbart fint.

Vackra blommor i fina färger.
Och vänskapsbanden blir nog dina barnbarn riktigt glada för.

Ha det gott
Gunilla

Ruben sa...

Vilket sammanträffande! Den där temyntan 'Lambada' köpte jag fröer av i Chicago. Kanske blir den även här en trogen vän.

Ha det gott!
/Ruben

Jord under naglarna sa...

Vackert skrivet Bea!

Temyntan är ännu så länge en ytligare bekantskap även om vi hängde ihop förra sommaren. Kanske upptar vi vänskapen igen.

Ha det bra!

Bitte sa...

Vilket vackert inlägg och vilka vackra vänskapsarmband du har gjort! Ingen kan skriva som du :-).

Vänskap är något helt annat än kärlek. Kärlek kan vara ögonblicklig och förvisso evig, men också flyktig och kort. Kärlek kan dö om den inte underhålls! Sann vänskap däremot består...

Vad jobbigt med små sjuka fyrbeningar, hoppas att den lille sötingen mår bättre nu! Det är så svårt när de inte kan berätta hur de mår eller var det gör ont...

Önskar dig en fortsatt fin vecka!

Många kramar
Bitte