onsdag 3 augusti 2011

Rött och grönt

Sommarvädret fortsätter med sol, värme och ljumma vindar. Vi får passa på att njuta av det goda så länge det varar. Ett uppfriskande regn kunde dock höja alla växters fräschör för att orka ännu en tid till innan hösten sopar rent.

Röda stora trädgårdshallon hänger på buskarna, röda vinbär, röda krusbär osv, det viskar lite om att sensommaren är här, morgondaggen ligger tät i arla morgonstund och luften känns fuktig och sval. De gröna bladen är daggvåta länge innan solen torkar upp varje liten bubbla av dagg som ligger tätt, tätt på alla ännu gröna blad. Snart har färgerna bleknat och dagarna blir tyvärr allt kortare för varje dag.

Min julkrubba har fått ny uppgift i sommar och blev mitt pelargonstall. Några har trappor, stegar och alla fyndiga idéer för dessa krukor, men eftersom leveransen av ngn trevlig stege verkar dröja, kom jag på idén att utnyttja julkrubban till mina pelargoner, vilket blev väldigt lämpligt med tanke på att de får tak över de annars så regnkänsliga blommorna och dessutom slipper bli vindpinade. För tillfället mest röda blommor och fräscha gröna blad.




I den sköna sensommartiden bjöd jag några gäster till en trevlig kväll med lite gott på faten och dekorerade självfallet med rött och grönt. Tack för en trevlig kväll!

Fånga stunden


gott!

22 kommentarer:

Lena/isis sa...

Så vackra härliga foton. Ser jätte mysigt ut hos pelargonerna.

Kram

Inger sa...

En fantastiskt varm och skön sommar har vi:)
Kram

Snäckskalsdalen. sa...

Det är sommar om dina bilder, minsann, och visst är det härligt! Det är bara att njuta på.
Dina pelargoner är så fina.
Agneta kram

ormbunke sa...

Vad snyggt det blev för pelargonierna. Det ser verkligen inbjudande bord i rött och grönt. Ha de gott. Kram. Anita

Mimi sa...

Så snyggt det blev med pelargoner i julkrubban! /Mimi

Birgitta sa...

Vilka härliga sommarbilder. Vilken värme vi fått. Men vi ska kanske inte klaga för mycket för snart kommer hösten. Vad fint du gjort till dina gäster - riktigt färgrika fat.
Kram Birgitta

Livet på Vestergård sa...

Så fantastiskt vackra foton!
Bra att du kan använda julkrubban sommartid också :)
Kram Kicki

Hantverkarglädje sa...

Jamen det var ju en bra idé som du sa med taket över. Vackert och passande blev det också. Ha en bra men mulen dag.

susanne sa...

julkrubba? =)
ser fram emot att få se hur du inreder den till jul. jag har aldrig sett nån ha en sån där julkrubba förut! den ger en så vacker bakgrund till dina röda pelargoner, helt jättefint!
susanne

Karin sa...

Vilken härlig sommar med bär och sol!
Karin

Ingela sa...

Hej Bea!

Här är mycket vackert hos dig även idag. Stallet till julkrubban till pelargoniorna...så fyndigt och fint! Men du den ser stor ut var får du plats med den?

Jag hoppas inte på regn... det dränkte många av våra växter sådant som var för stort att flytta. Det sägs att vi har mer regn att vänta... men det behövs inte nej tack.

Hoppas att ryggen är bättre Kram Ingela

Lyckoslanten sa...

Ja dessa bär som är så vackra, men som man även borde ta tillvara. Någon sådan stor julkrubba har inte jag, men fint för pelargoner också! Så gott på faten! Det må ha varit en trevlig kväll! ♥

Mammasblommor sa...

Vilken fiffig idè med julkrubban till pelargonerna och fint blev det! Så gott det ser ut på faten, härligt med alla goda bär vi får njuta av! Visst njuter vi av det varma sommarvädret, tids nog kommer hösten!
Ha det gott!
Kram Margot

Hilda R.B sa...

Så fint det ble med det sammensatte bildet. Nydelig!

Gugis Pärlor sa...

Pelargonerna fick verkligen ett väldigt passande utrymme! Rött är sött på bordet också!

Kram Gugi

Åsa! sa...

Visst märks det att vi har nått sensommaren, på både gott och ont.

Lilla My sa...

Pelargoner är härliga och så blommar dom så tacksamt.
Vackra och inspirerande foton som alltid :)

Ha det gott
Lotta

fotopunktMis sa...

Rött e sött..Grönt e skönt..så ha det alldeles störtskönt..Maria

Hanna sa...

Ha en fin helg.
Kram¨
Hanna

karina sa...

Hejsan!
Min melonskörd blir det inget av, men det blir så när man inte vårdar dem. Till nästa år ska jag ta en sort som passar bra för att ha i växthusskåpet och då ska jag göra llt från att pollinera och sköta om dem "ler". Är hopplös när jag sitter och ska beställa frön för visst ser det lovande ut på bilder, men vad ska man ha tomatillo till mer än salsa och varför två sorter, kan man undra. Likaså 3 sorters melon som får stå och torka i söderrabatten och dessutom sent sådda, men nu är det flyttade till skåpet och kanske, kanske får jag se en liten melon innan frosten tar allt. Ha det gott i din trädgård, Karina.

Helena sa...

Du skriver som vanligt så 'målande'
o jag ser allt framför mig innan jag tittar på bilderna.
KRAM från mig!

Maria Berg sa...

Sista bilden vilken ljuvlig lycka med det röda bären och festa på dem MUMS och VACKERT. Tråkigt med alla krukor som gick sönder, trevligt med att stallet/julkrubba kunde användas till annat nu när det ännu är sommar.

Stora jätte kramar till dig och jag nuter en studn till av dina bilder och text. MB