fredag 12 augusti 2011

Ringrostig

Det skymmer allt tidigare om kvällarna och månen ses blänka så vackert på himlen, det andas höst i luften och risken för nattfrost är överhängande. Inte undra på att trädgårdsmästaren känner sig något ringrostig efter alla turer med vattenkannan i sommar för att hålla liv i de senfärdiga blomstren. Är det månne trädgårdshjulet som har upphört att rulla på eller är det ett litet motlut på "trädgårds-turerna"? Hur som helst en liten formsvacka efter alla kraftansträngningar som endast kan bedarra och avhjälpas med några vackra höstblommande krukor. Men tyvärr har inte dom tagit form ännu och får lov att invänta de vackra höstfärgerna som brukar tömma den sista ambitionen och lusten för trädgårdsåret. Tills dess får jag hålla till godo med min rostiga trädgårdscykel, lastad med diverse sommarblomster och lyktan som hängt kvar hela sommaren verkar helt rätt med tanke på alltmer mörka kvällarna!



I vått och torrt har min Montbretia följt mig, trots att den fått utstå både stekhet sol, ibland minimalt med vattentillförsel, stundom mörkt och kallt, trots allt detta visar den sina skira blomstänglar med blommor i eldig nyans. Vilken tur att jag hållit ut i flera år för att äntligen se den blomma!! Här har nog minsann trädgårdsmästaren lagt ner många kol för att hålla den vid liv, utan att vare sig känna tunga fötter eller ana det minsta motlut.


Trots en aning "rostig" tanke är det bara att fortsätta likt humlan och envist hålla kvar den sköna sommarkänslan med smak av honung.


Trevlig helg!

26 kommentarer:

Hilda R.B sa...

Høsten kommer og det er koselig når en kan sitte ute med lykter. Nydelig bilde med lykten da!
Den blomsterengelen var nydelig!!! Det var lurt at du var utholdene. Ha en trivelig helg til deg.

Snäckskalsdalen. sa...

Montbretian var verkligen värd att vänta på, vilken glödande färg, helt underbar och din trädgårdscykel gör sig verkligen med alla blommor och växter.
Agneta kram

Lotta 8`) sa...

God morgon :)
Idag har vi endast 9° så det märks vart vi är på väg - och jag får lite ångest..... inte än!!!

Montbreian är en riktigt skönhet, jag har ingen själv men njuter av andras.

Ha en skön helg, kram ♥

Mimi sa...

Härliga planteringar med roststänk! Montbretian är sagolik, jag har ett par lökar här och var, men de verkar inte blomma. Men jag måste berätta om en trädgård som finns på vägen mellan dalsbruk o kasnäs. De som har trädgården hade köpt flera kilo lök montbretia i Georgien. De har en liten trädgårdsdamm, och på kanten av den, vilket eldhav!!!! Mina ögon hålls inte i skallen på mig då jag åker förbi:) Jag skulle inte veta om vad det är för blomma, men det var ett år en artikel i lokaltidningen om deras montbretiaodling. Helt otrolig kan jag bara säga! /Mimi

Märta sa...

Nu har jag igen tittat på alla dina inlägg under sommaren,oj vilken blomsterprakt,du har verkligen gröna fingrar!
Önskar dig ett soligt och skönt veckoslut!
Kram!
Märta

gittan sa...

Ett soligt och skönt veckoslut hade varit underbart efter en hel veckas ihärdigt regnande! Hösten verkar vara på väg och jag lider... Jag får nog börja leta vinterbostad på varmare ort, någonstans dit vintern aldrig hittar hade passat min frusna kropp ypperligt =)

Så olika sommaren har varit för oss. Här har det inte kånkats många kannor vatten inte. Jag har ärlig talat inte fått mycket gjort i trädgården överhuvudtaget. När det var varmt och fint tidigare i sommar då var det FÖR varmt för att man skulle våga sig på att flytta växter el. plantera nytt (aldrig är man nöjd "ler") Jag får väl låtsas atta jag tagit ett sabbatsår från trädgårdsplanen =P Eller (och den tanken gillar jag desto mer) hoppas att hösten dröjer och att vi får en lååååååååång, varm och solig höst där man kan trädgårdera ända in i november... Låter det inte härligt?
En härlig helg önskar jag dig min vän / Kram gittan

Skaparglädje sa...

Än finns det mycket kvar som ska blomma i våra trädgårdar, och vi hoppas på en fin höst. Men lite lampor i fönstren och lyktor ute lyser upp det så fin t under de mörka kvällarna.
Kram!

Ingela sa...

Vilka härliga bilder, jag njuter.
Själv känner jag också av det där motståndet som du pratar om. Det är inte samma glädje att gå runt och sköta om, inte heller så skönt idag tar det i ett rätt bra men smidesgrinden är nu på plats.

Tror vi ska sätta en brasa ikväll igen

Kram Ingela på Hållplats Åhus

Livet på Vestergård sa...

Härliga bilder! Nu kom jag på att jag har en gammal låda som jag ska sätta bak på min gamla cykel med nån blomma i :)
Ha en skön helg! kram Kicki

Britt sa...

Montbretian fick jag lökar av för några år sedan men tyvärr klarade jag dem inte//Britt

♥Min Eden♥ sa...

Nog får vi börja smaka på ordet
H Ö S T.... :)
Ha en trevlig helg!
/Nina

Lotta sa...

Vilka underbara bilder! Här har inte burits en endaste vattenkanna, vi bara tömmer och tömmer, kärl efter kärl. Min gröna oas är snarare ett vattensjukt träsk. Tror du en montbretia hade trivts i träsket?...den väckte verkligen mitt habegär.
Kram

Ninne sa...

Så underbart som vanligt. MEEN varför har vi så konstigt väder nuförtiden.. Jag har inte nyttjat vattenspridare sen tidigt i somras då det var FÖR varmt, som Gittan sa o nu vill det inte sluta regna... + att det är kalla nätter runt 10 grad. är lite väl kyligtredan. Jag vill ha MERA SOL. Om man önskar redit kan man väl få det??
Ha det nu riktigt gott ,, så tar vi det som det kommer- har ju inget annat val??
KRam Ninne

Vild-rosen sa...

Hoppas du haft en fin lördag och att du får en härlig söndag.
Alltid lika fina bilder du visar.
Ha det gott
Susanne

Inger sa...

Grattis till att du lyckats med Montbretian, tror inte den är särskilt lättodlad. Underbara sensommar-tidiga höstdagar nu:)
Kram

Viola sa...

Javisst, det går mot høst.. det er mørkt ute allerede og månen henger så magisk mellom trærne.. og en kald høstluft..

Du verden hvilke vakre bilder du kommer opp med!! :) Kjempefin lykt og blomster! Så artig med den sykkelen, stilig! :) Herlig macrobilde av humla!

Ønsker deg en finfin helg! Klem fra meg! :)

Petra B. Keramik+Trädgården sa...

Hej Bea, konstigt väder denna sommar. Man vil ju inte klaga, men lite torrare och soligare väder till den tidiga hösten TACK.
Cyckeln med blommor är ju bara so härlig.
Hoppas du få en fin söndag.
Kram Petra B.

Helena sa...

O vilken fin cykel!Humlorna är flitiga hos mig fortfarande men nog är trädgårdsmästaren lite trött...
KRAM från mig!

kajsastina sa...

Hej Bea,
Vädret har varit bra och sommaren är inte slut än. Det har varit något för varmt, så jag fick vattna både morgon och kväll mina balkongblommor. Nu har jag inhandlat några höstblommande och ersatt sommarblommor med.
Jag njuter av de sista månaderna innan hösten kommer.
Njut av din vackra trädgård!
kram

Jord under naglarna sa...

Höstkänslan försvann härifrån för ett tag när det blev bikinivärme igen, men nätterna är kalla och färgerna ute börjar bli mer mättade nu.

Lenas trädgård sa...

Ja, du det är lite höstkänning här också...
Helgen har här varit ljuvligt sensomrig, lite lagom varmt och SOL!
Annars:
Det regnar mestadels, kyliga dagar o kvällar. Men innan i sommar har regnandet varit lagom med tanke på vattningen. Endast i växthuset har "vattenkannan gått varm".
Men mycket blommar fortfarande, så vi säger att det är senSOMMAR.
Ha det gott!
Lena

Åsa! sa...

Visst ska vi hålla kvar sommaren än ett tag Bea! Men det känns i luften att vi är en bit in i augusti.

Kram

karina sa...

Hejsan!
Visst blir man ilsk när saker faller, och här hade jag en pelargon vackert liggandes i en halv kruka innan jag hittade rätt krukstorlek i affären. Går en runda varje morgon och undrar när mina frilandsdruvor blir klara. Ja, jag måste också vara snabb för getingarna är som tokiga i mina söta björnbär, och de vill jag helst ha för mig själv. Ha det gott, Karina.

Gunilla sa...

Hej Bea

Här har det börjat regna idag och det behövs. Efter en torr sommar.

Men det känns lite vemodigt när hösten kommer . En ljuvlig tid om den blir fin och att inte frosten tar allt.

Ha en riktigt fin fortsättning på veckan

Kram Gunilla

strandskatan sa...

Hej Bea!
tusen tack för ditt härliga besök. Det gör mig glad :)

Du vet att jag gillar mycket droppa in till Dig... Det är sååå inspirerande och rogivande...

varma hälsningar
Halina

Jag har tagit bort min gamla blogg Med tiden... och Du är hjärtligt välkommen till Mellan hav och land och lyckostunder med kameran :)))

Elzie sa...

Ja, nog känns det att hösten är på gång alltid. Gräset är så blött hela dagarna så man blir alldeles våt av att sitta på det.

Så fin din gamla cykel är med de fina blommorna. Ja, snart försvinner humlorna också. Hade en runt huvet idag när jag jobbade i landen.

Ha en skön kväll.
Kram Elzie