torsdag 18 augusti 2011

På sista versen

Sommaren går mot sitt slut och hösten står för dörren. Lite vemodigt kan tyckas, men visst är det vackert med alla vackra mustiga höstfärger som ses tillta alltmer. Rönnbären mognar, häggen dräller av vackra svarta glansiga bär och min tanke börjar så småningom acceptera att sommaren sjunger på sista versen. Visst har vi haft en otroligt vacker sommar och får väl vara nöjd och glad över att de flesta ettåringar i trädgården sluppit bli fuktskadade av överdrivet regn, men tyvärr, ingenting är beständigt, nu kan jag dock se att en del blommor bockar och bugar och tackar för sig.

Min båt med blomster blev inte i år det som jag hoppades på pga anledningar, men hur som helst, inget år det andra likt och det är väl så för de flesta! Nu vet jag i alla fall att luktärter är mycket bättre i seglet, än blomman för dagen.

Till en början verkade alla plantor ngt klena och gängliga men växte till sig snart.

Några reste sig oerhört snabbt och klängde sig fast i seglet.

Sena sommarkvällar med nöjet att slå sig ned och bara njuta av blomsterpaletten i ljusa pastellfärger.


Blommor som ränner iväg på höjden alldeles för mycket, men så blev det i år!



Påminner mig om en sommaräng!


En del sträckte på sig ordentligt och vajade högt uppe i det blå.


Hur som helst, sommaren sjunger på sista versen och snart är "båtsäsongen" över för i år.

Ha det gott!

26 kommentarer:

Rosor och ruiner sa...

Vilken härlig blomsterbåt! och inte blir man sjösjuk av den heller ;o)

Inger sa...

Kul med variation också, eller hur.
Vi har underbara sensommarkvällar nu, varmt och lugnt, jag har inget emot att hösten är i antågande.
Kram

Ninne sa...

JAg som blir sjösjuk för ingenting.. Tänk att få sitta i DIN båt o bara njuta!! HAde passat perfekt.
KRam Ninne

Hilda R.B sa...

Nydelig blomsterbåt. Du er så kreativ. Flotte bilder.

Hjertebank sa...

Nydelig!

Lyckoslanten sa...

Den båtsäsongen skulle jag gärna ha deltagit flitigt i och njutit av! Så vackert! Ljusrosa vallmo är otroligt fin, som silke! Sår du vallmo på hösten? Har fått det bakom örat...
Ha en skön helg! ♥

karina sa...

Nej, nej nu ska vi inte skena iväg för fort, men det kanske går fortare mot höst än hos mig. Konstig är nog vädret överallt för här brukar augusti och september vara sköna baddagar, men det kan ännu vända. Brukar börja funderar på höstjobb i slutet av oktober och gräva och pula resten av vintern, men blir det likadant som förra året så får man nog börja lite tidigare. Mina vita höstflock är så rent vita så man stannar till varje gång och till nästa säsong så tror jag att alla mina småplantor har blivit stora, tack vara regnet i sommar. Ska bli lite bättre på att gödsla vår och vattna mer för har man södersolen på det mesta så blir det torrt och låga växter utan vattningen. Norrsidan har blivit som jag tänkt men än ska det till en rosspalje och jag njuter av kaprifolen som klättrar uppåt i trädet. Ha det gott, Karina.

Tant Otteskrufv sa...

Men än kan du ta vackra bilder...
Och det kan ju bli en lång vers, med refräng därtill.

AnnCharlotte sa...

Har man bara accepterar att hösten är på väg är den oftast njutbar...
Ha det bra :)

Lena/isis sa...

Ja, hösten är fin den med. Och en sån båt upplevelse som du har vill jag också ha :-) Lugnt och rogivande.

Kramar

Snäckskalsdalen. sa...

Vilken fin och vacker betraktelse över sommaren i din fina trädgård, fantastiska bilder. Men nu är det helt klart sensommar och här vräker regnet ner idag....det är mörkt och kulet, mysigt, men lite, lite tidigt på säsongen.....
Agneta kram

Britt sa...

Gillar din båt tycker det är roligt när man har lite udda grejor i trädgården//Britt

Åsa! sa...

Ja, det är nog så att sommarblommorna sjunger på sista versen. Nästa år ska jag så astrar, de är så vackra såhär års.

Anelias hantverk sa...

Ljuvlig blombåt du har! Känns verkligen att det är höst på kommande och blommorna börjar vissna mer och mer.
Skön helg!

Mia sa...

Jag tycker det ser helt fantastiskt ut, som ett blomsterhav :)

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Mona sa...

Javisst finns det ett visst vemod där någongång i början av augusti, när man inser, att nu är sommaren så att säga förbi och allt är försent... men sen går det nog bra när man siktat in sig på hösten och allt det fina den medför.
Här har varit en otroligt varm och fin dag idag efter den hårda vinden vi hade på förmiddagen.
Jättefina blommor i båten! Vackert! Speciellt den fina vallmon.
Kramar, Mona

Margot sa...

Vilken underbar blomning i din mysiga båt, och vallmon är bara så ljuvlig och skir! Ibland blir inte allt riktigt som vi tänkt oss men det kan vara nog så vackert ändå! Tyvärr är sommaren förbi för den här gången men hösten kan vara oerhört fin också, bara regnet kunde upphöra nångång förståss:))
Ha det gott!
Kram

Gugis Pärlor sa...

Lite vemodigt känns det tycker jag att årets blomstersäsong lider mot sitt slut! Den fina sommaren har gjort att en del blommor har varit finare än tidigare somrar. Båtlivet i din trädgård må fortsätta ännu en tid får vi hoppas! Någon sa att det har lovats varmt ända in i oktober så får se?

Kram Gugi

Lotta sa...

Du sätter ord på mina tankar. Det är allt lite mysigt att gå och invänta höstfärgerna och frukterna, även om man vet att frostnätterna är på väg också. Din blomsterbåt är bara sååå fin.
Kram

Ingela sa...

Vilka härliga blomster du omger er med! Båten är ju häftig även på land. Vilken helg vi har haft på alla sätt. Höstvädret drog sig tillbaka om än kanske tillfälligt och det har varit så sköööönnttt!

Kram Ingela

Moa sa...

Men så mycket fint du visar.. ja säsongen har varit bra och många blommor har det blivit. Ser att du har en rosa fylld vallmo.. ser helt ljuvlig ut. I år blommade mina svarta så jag nästan dånade de var så himla fina och jag längtar redan till nästa säsong då jag får se dem igen. Ha det gott o njut av sensommaren för höst vill jag inte det ska vara än.. =)

Anonym sa...

Hej Bea
Tänkte meddela att jag har slutat blogga tycker att allt har sin tid så...
Kommer att kika in här nu och då ha det bra
Lotta

Jord under naglarna sa...

Hej!

Vilken härlig blomsterbåt du har!

Försökte kommentera här igår, men jag misslyckades hela tiden. Tror det var min dator dock.

Black Iris sa...

Ja visst känns och märks det på många sätt att sommaren sjunger på sista versen. Vemodigt säger en del men jag tycker samtidigt att det är så rofyllt på något vis..

Kram Maidi

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.