lördag 6 augusti 2011

Med- och motgångar

Regnet strilar ner i jämn ström och många blommor bugar ödmjukt och visar sin tacksamhet med regntunga blomster för att de äntligen får sin efterlängtade rotblöta, men alla verkar inte gilla de tidvis tunga regndropparna, några har förlorat sin glans och bäst före datumet verkar ha gått ut och ser nu mest ut som fjolårs visset skräp. Parkrosorna i rött, ser till och med riktigt oförskämt fräscha ut med regndroppar på de vackra blommorna, men höstfloxen ser helt bedrövlig ut. Tänk att det aldrig blir lagom!

Efter dagens shoppingtur i ur och skur, var det så dags att dra på stövlar och regnkläder för att spana in eventuellt andra med- och motgångar i min trädgårdsvärld. Får i samma veva fungera som smakråd i ett pågående projekt som vi dessutom äntligen ser målet på efter ett långt och utdraget arbete med ateljén!
Fortsätter min trädgårdsvandring och VAD möter mig?Ett kaos bland mina höstkrukor som stått på hyllan för att växa till sig. Allt ligger i en enda röra, rabatten är jämnad med marken av hyllans tyngd, krukor ligger hullerombuller och Kungsljusen har gett vika! Ja, mitt "trädgårdsljus" slocknade för ett ögonblick och jag vet inte vad jag tänkte just då, men ledsen, arg och besviken på motgångarna blev jag visst! Fick ta mig en sväng för att ge utlopp för det skedda och återkomma med ny energi och rädda det som räddas kan. Tyvärr, blev många krukor knäckta och skadade samt flera plantor ser halvvissna ut och får bara slängas på komposten. Vi får se om det blir några höstkrukor!? En låda hade jag lyckligtvis inte på hyllan, det var ju ändå tur, så liten kruka blir det kanske!

Såhär soligt och vackert såg det ut för någon dag sen och...


... idag ett virrvarr av krukor och lådor, zinkbyttor osv, endast de krukor nederst i bild är oskadda. Tårar.. tårar...




Medgången är däremot den, att vi kan skörda egen potatis i år, vilket inte alltid varit en självklarhet pga bladmögel på blasten tidigare år. Morötter har hindrats från jordloppan genom fiberduk användningen i år och nu verkar det bli en morotsskörd. Det var små glimtar ur min trädgårdsvärld idag!

Det passar säkert att avsluta mitt inlägg med en "strålande" bukett då solen skiner och rosorna lyser som små solar. Hur som helst, med- och motgång det händer oss alla och värre saker har hänt, än att mina krukor inte står på den plats de bör!


Efter regn kommer sol!

Må gott!

28 kommentarer:

Anelias hantverk sa...

Den rosbuketten är du väl värd!
Så tråkigt när sådant händer.
Kram!

Ingela sa...

Vilken otur du har!!! Man kan bli ledsen för mindre! Inget annat att göra än att sedan ta nya tag.

Kram och bättre lycka med nästa trädgårdsprojekt

Kram Ingela

Inger sa...

Vi har haft störtskurar idag och lite sol, fortfarande väldigt varmt. Ja i trädgården kan det hända både det ena och det andra, skönt att du tar det med jämnmod, man får allt ha lite perspektiv på tillvaron.
Kram

Mammasblommor sa...

Hej Bea! Tråkigt när sånt händer och visst blir man både ledsen och arg men det är bara att rädda det som räddas kan och gå vidare med nya tag:) Skönt att ni klarat potatisen och morötterna i år! Vackra rosor i buketten!
Ha en fin söndag!
Kram Margot

Nette Cecilia sa...

Så synd på dina krukor,,här regnar det skurvis hela tiden ,kram Nette

Hilda R.B sa...

Jeg skjønner at tårene kom. Så mye arbeid og kjærlighet så bare faller de ned. Tenker du får humøret opp igjen. Noen av de overlever fallet tenker jeg. Så heldig du er som kan høste poteter, de er så smakfulle når de er nye. Nydelig avsluttningsbilde, ser at humøret har kommet tilbake. Ha en trivelig helg til deg. Stå på!!!!

Skaparglädje sa...

Fy, vad trist, visst blir man ledsen över allt som blir förstört i trädgården. Vad orsakade allt kaos? En stormvind eller något djur?
Fina blommor du plockat in.
Kram!

Mina Vita Ting sa...

åh fy vad tråkigt när sånt där händer , hoppas det blir bättre med ditt nästa trädgårdsprojekt
Kramiz

Lena/isis sa...

Men vad tråkigt :-( Inet vidare när såna saker händer.

Kul att potatisen och morötterna ger bra skörd.

Kramar

ormbunke sa...

Det är skönt att du ändå tar det med gott mod. Potatisen och morötterna har du ju glädje av länge. Ha de gott. Kram Anita

Snäckskalsdalen. sa...

Usch, det är inte roligt alls. Man får ta nya tag och komma igen, men ibland är det motigt.
Agnetakram

Lilla My sa...

Jag gillar faktiskt regnet har bara njutit nu när det strilat ner vatten från himlen, trädgården mår bra och jag gillar när det är lite svalare. I morron tar jag och börjar jobba igen efter fyra härligt sköna veckor tänk vad tiden går fort när man har roligt...

Fina foton!
Kram Lotta

Lotta 8`) sa...

God söndagsmorgon :) Vilken otur med hyllan och krukorna! Man blir så besviken när sådant händer. Jag hade pelargoner på en stege och så glömde jag ta in dem en dag det blåste´..... suck.....
Grattis till dina potatisar och morötter - en tröst att du lyckats med morötter - det gör aldrig jag men jag är väl lite dåligt på passning.
Ha en riktigt skön söndag, kram ♥

promenader på landet sa...

Hej vännen så trist när saker blir förstörda, men vad härligt med egen potatis, alltid mysigt att skörda! Må så gott kram Maria

Helena sa...

Visst händer det värre saker...men ändå, klart du blir ledsen!Trist.

Härlig skördekorg!
KRAM från mig!

Helén sa...

Här står det som spön i backen idag och jag vilar inomhus:) Trist med skiten som hänt. //helen

Livet på Vestergård sa...

Det blommar alltid så vackert här på din blogg. Mina blommor har nog tyvärr tagit skada av regnet. Så synd på dina krukor, men tur om du kan rädda något i alla fall!
Kram Kicki

Åsa! sa...

Så tråkigt med krukorna! Det kan vara lite motigt i trädgårdsvärlden mellan varven, tur att vi är ett envist släkte :)

Jord under naglarna sa...

Vilken osis med hyllan och alla krukor med innehåll. :(

Här har regnet, som i och för sig behövdes, lagt ner flera höjdare över de som är lägre och det ser inte jättekul ut nu med virrvarr och något slemmiga blomster.

Ha det gott och må solen skina på dig imorgon igen!

Karin sa...

Förstår att du blev ledsen! Det är ju inte kul med krossade krukor. Du gör rätt som gläds åt skörden!
Kram
Karin

Trädgårdsflow/Garden Flow sa...

Asch då. Så himla tråkigt..... Fin skörd. Något att vara riktigt glad över :-)))

Kram
Charlotte

Mia sa...

Egna grönsaker smakar guddomligt, men här är både potatis och lök en trist syn. Mina bönor och gurkor däremot älskar allt det våte vi har fått i sommar. Så tråkigt sånt där är. Förstår gott att trädgårdsinterressen försvann för en hundradels sekund. Men du fixar säkert något fint med det som blev kvar, så är snar såren slickade och grodda.
Ha det fint :)

Mimi sa...

Äsch vilken otur med höstkrukorna. Sådant där blir man minsann inte på gott humör av. :(
Vad härligt med egen potatis. Jag undrar ifall jag snart ska komma så långt här i livet att jag lyckas få till stånd ett potatisland.
Du frågade om melonerna, när de är färdiga. Jag har inte en minsta lilla aning. Jag tänkte mig att kanske storleken får bli det avgörande i den saken. Lite så är det ju med gurka också.
/Mimi

Lenas trädgård sa...

Ja, så kan det gå! Usch, så ledsen man blir! Men du har säkert mycket annat att glädjas över! Om inte annat så dina goda potäter! Finns det godare än egenodlade? Mums! Med endast smörklick på?!
Ha det gott - i solen?
kram Lena

Britt sa...

Så tråkigt när allt blåst omkull men härligt att kunna gå ut och plocka egen potatis//Britt

Black Iris sa...

Jag måste erkänna att jag inte läst på så bra här hos dig just nu.. Jag vill bara tala om att jag är tillbaka efter några datorfria semesterveckor och nu ska jag kika runt här hos dig igen.
Vad jag kunde konstatera redan från början var att du skriver så otroligt bra.... men det har jag väl sagt åtskilliga gånger..

Stora kramar
Maidi

♥Min Eden♥ sa...

Men attans! Va surt! Hoppas det ordnar sig...
Vilken fin julkrubba!

Ha det gott Bea!
/n

Bitte sa...

Nej, FY vad tråkigt! Jag förstår att du blev ledsen, jag hade nog börjat gråta vid anblicken av allt som rasat ner från hyllan och som nu var förstört...

Tråkigt med dina vackra höstkrukor, hoppas du har några kvar i något hörn någonstans!

Mitt i det tråkiga låter det underbart gott med egenodlad potatis och morötter, mums! Inget är så gott som egenodlade morötter :-).

Ha en fin helg!

Många varma kramar
Bitte