tisdag 16 augusti 2011

Lökodling

Vilken fantastiskt varm och fin dag, trots tunna moln på himlen och ljumma vindar som fladdrade, var det en perfekt dag för en liten utflykt, korta pauser på vackra platser med havsutsikt blev små höjdpunkter under dagsresan. Vid hemfärden var bilen fullpackad med diverse ting och får känna mig riktigt nöjd! Nu återstår ett svettigt arbete för maken (igen), innan det kan avslutas vårt sommarprojekt. Hoppas vädret består så att inte det hindrar färdigställandet för den delen!

Augusti är tid för att bl a skörda lök, en odling som jag haft på lågprioritet men av någon förunderlig anledning fick den plats i köksträdgården i år. För det mesta när jag skördat lök tidigare, har den sällan vuxit till sig nämnvärt och därmed inte haft rum i mitt odlarsinne. I år blev det andra lökar, stora, fina och dessutom en vacker kvast med lökblommor som pryder trappan. Det tackar jag för, men förvisso, de lökar som hade blommor blev inte lika fulländade, men det gör detsamma!






Tomrummen i rabatterna efter vårlökarnas utblomning är lite svåra att gömma bort och dessutom alldeles för synliga och får nu fyllas ut på bästa sätt. En korg med en bollkryss.. kommer väl till pass i sammanhanget och stöda den ngt gängliga Vädden som ändå är så vacker i blomman.





Får lov att planera om mina vårlökar i höst och försöka få in dom på mera diskreta områden i rabatterna.

Må gott!

17 kommentarer:

Mona sa...

Dina lökar är ju riktigt fina. Mina brukar inte bli så stora, jag har dem mest för blastens skull, de är så gott i sallader. Om det sedan blir lökar som går att använda, så är det en bonus.
Fina blombilder också!
Kramar, Mona

Moa sa...

Dina fina lökar ser ut som något jag har.. jag har fått höra att de heter piplök? kan det vara samma.. och så visst jag inte att man kunde använda hela löken jag gör som ovanstående Mona.. använder bladen i sallad. Dina bilder är ljuvliga.. vädden är en riktig läckerbit.. en sån ska jag leta efter.. ha det gott..Moa

Helena sa...

Jag har oxå en lökodling fasst inte ätbara...blir ett inlägg nån dag om den.

Jag klipper ner fuchsiorna på hösten tar bort varje blad.På våren klipper jag bort det som ev.växt under vilan.
KRAM från mig!

ormbunke sa...

Vad härligt att kunna skörda egen lök.
Vilken härlig färg på höstvädden. Det får bli ett komplement till mina blå och vita.
Så spännande med nya projekt. Ha de gott. Kram. Anita

Viola sa...

Nydelige blomster og bilder! :) Jeg har én løkplante, og den blomstrer ikke.. Og den oppholder seg innendørs.. Jeg overtok den fra en venninne som flyttet mange år tilbake, og jeg har ikke hjerte til å kaste den.. :)

Klem fra meg! :)

Angel.Pearls sa...

Underbart! Vilken skörd. Lökblommorna är såå vackra i sin enkelhet!
Eva

Karin sa...

Vackert! Det finns mycket fint att njuta av ännu.
Karin

Britt sa...

Härligt med egen lök, nästa år hoppas jag att jag får till lite grönsaker i min trädgård//Britt

Lena/isis sa...

Har aldrig haft lök , jo nån gång när jag var yngre men det var så många år sen så jag har glömt hur jag lyckades med dem. Men har tänkt testa nästa år.

Ja , nu får man börja köpa lite höstblommor. Den tiden har också den sin charm.

Ang. djungelgurkan....egentligen vet jag ju inte riktigt hur jag ska använda den , skörda den osv. Har läst att man kan äta den rå , i inläggningar , till och med som efterrätt om man lägger in den i sockerlag.

Kram

Inger sa...

Har inga problem med tomrum efter vårlökar, perenner täcker allt. Nu är det snart dags att tänka på mera vårlökar, vill ha fler tulpaner.
Finfina bilder:)
Kram

Spirande grönt - sa...

Härlig färg på vädden!

Ha det fint,
Rebecca

Nelya sa...

Hejsan,
kikar in i din fina blogg. Så härligt med egen lök! Jag har planterat schalottlök i år. Löken är den enda planta som trivs i min köksträdgård:)
Kram
Nelya

Mimi sa...

Lök är så användbart i matlagning att lök försöker jag nog alltid odla. I år har jag odlat dem invid komposten där jorden är jättefin, men jag tror egentligen de trivs bättre i torr sandjord. Vitlök odlar jag också varje år, dem har jag nästan använt upp redan. /Mimi

Blommiga Karin sa...

Jag ska försöka gräva ner lite höstlök i form av vårlökar så att man kan njuta av trädgården tidigt på året också. Vackra färgkombinationer du har planterat.
Skönt att man kan njuta av fägringar i trädgården även under sensommaren...:-)
kram Karin

Black Iris sa...

Men vilken lök-skörd. Förstår att du känner dig nöjd över den.

Kram Maidi

Hjertebank sa...

For et vakkert innlegg. Bildene dine er nydelige, vare og stemningsfulle.

Jord under naglarna sa...

Jag har samma erfarenhet som dig att lökarna inte vuxit särskilt under somamren, men i år har jag gjort ett försök till och det är dags att ta upp dem nu. Det kanske är ett bra lökår? :) Hoppas på stora fina lökar!