tisdag 23 augusti 2011

Liten...

...skördefest på min allra första egen odlade melon. Med varsam hand klipper jag ner den vackra frukten vars skal har ett vackert mönster, färgen är matt-grön och skalet känns aningen strävt och tjockt. Blir otroligt nyfiken vad som finns inuti, är månne frukten mogen, saftigt och välsmakande eller hård, torr och alltför tidigt skördad. Spänningen stiger och nu kan jag inte styra min nyfikenhet längre. Skär frukten i två delar och ett fantastiskt vackert fruktkött vänder sig mot mig. Ett skär till och en klyfta blir mitt första smakprov...mmm, så gott! Denna odling kommer definitivt att upprepas nästa år igen.


Verklig vardagslyx och små guldstunder, att skörda det man sått!
Nu skall jag njuta av mina lediga dagar och pusta ut efter vårt projekt som börjar bli i det närmaste klart för denna säsong.

Ha det gott mina vänner!

22 kommentarer:

Karin sa...

Så härligt det låter, grattis.
Karin

Ingela sa...

Gokväll Bea!

Sinnligt som du säger med eget odlat!
Det lät verkligen smaskigt!

Jag vet inte om jag har missat något, men jag är nyfiken på ert projekt!

Kram Ingela

Skaparglädje sa...

Ser läskande gott ut. Har du odlat den i växthus? och vilken sort är det?
Kram!

Hilda R.B sa...

For en luksus!!! Ha egen melon i hagen. Du har også satt sammen bildene av den så fint! Kjempeflink er du!

ormbunke sa...

Vilken lycka att ha egna meloner som är så gott. Måste ha smakat ljuvligt.Ha de gott. Kram. Anita

AnnCharlotte sa...

Åååå så gott det måste vara...
ha det bra :)

Snäckskalsdalen. sa...

Vilken melon, den ser väldigt god ut! Lyx!
Agneta kram

Lena/isis sa...

Det där ser ju väldigt gott ut och vilken känsla att få äta den när man sått den själv.

Kram

kajsastina sa...

Melon är gott! Roligt att skörda. Jag har skördat mina squashgrönsaker hos dottern och det var första gången vi odlade det. Jätteroligt. Idag har jag putsat väster på balkongen, städat och gjort fint. Det kommer mer blommor lså än är inte sommaren slut.
Ha det gott!

Lyckoslanten sa...

Du borde skriva en bok! Den boken skulle jag köpa direkt! Du lyckas ju med allt!
Melon - vilken lyx att äta egenodlad! ♥

Freshgarden sa...

Vilken lyx att få skörda sina egna meloner. Själv har jag aldrig provat att testa melon. Är det svårt att sköta dessa plantor och driva upp dem.
Önskar dig en fortsatt fin vecka.
Kram Britt

Livet på Vestergård sa...

Men så roligt att du lyckats med att odla egen melon! Den ser ju otroligt god ut :)
Kram Kicki

strandskatan sa...

Egen melon :), åh... Läcker melon och läckert collage.
Ha det fint
Halina

gittan sa...

Vilken lycka att kunna skörda så vackra och goda frukter! Jag vill minnas att de är mogna när de luktar melon. Min barndomsväns pappa odlade meloner och det var såååå otroligt spännande / Kramelikram gittan

Vardag och flärd sa...

Grattis till en egenodlad melon! Det måste vara härligt!
Kram Eva

Bitte sa...

Hej Bea!

Tack för din fina hälsning hos mig, den värmde mitt i allt vemod.

Vad underbart det måste vara med egenodlade meloner, jag vet ingen annan som odlat såna! Jag tycker de brukar vara goda i vanliga fall, men som med allt annat går smaken aldrig att jämföra med dem man odlat själv. Det är likadant med blommor... de man plockar i trädgården har en helt annan doft än dem man köper.

Önskar dig en fortsatt fin vecka!

Många kramar
Bitte

promenader på landet sa...

Vad härligt du skriver om att värdesätta det "lilla" i vardagen som egentligen är stort! Ha det så bra på dina lediga dagar! Kram Maria

Inger sa...

Egen melon, fantastiskt att du lyckats med den, gröna fingrar eller hur:)
Kram

Hantverkarglädje sa...

Mycket frestande. Kanske kunde du rentav berätta till oss andra vilken skötsel dessa meloner fått som mått så bra? Jag är som sagt aningen nyfiken på dem.

Åsa! sa...

Men så roligt att melonskörden blev lyckad! Jag fick två melonplantor utav min bror i våras. Den ene dog, men den andre bär två meloner och jag var ute i dag och funderade just på skörden om det var dax eller inte. Jag kanske ska slå till då med en liten skördefest :)

Gugis Pärlor sa...

Klart värt att ställa till med en liten skördefest då du lyckades så bra med odlingen!

Kram Gugi

Christina sa...

Så roligt att din melon var god! Tycker det är svårt med melon, och veta när den är klar! Ett tips från en arbetskamrat är, lukta den i "rumpan" och luktar det melon är den klar! Så nu luktar jag alltid på melonen!!!/Christina