måndag 18 juli 2011

Jag älskar...

.. att betrakta blommor, även de minsta detaljerna och med macro kan man komma riktigt nära.
Älskar även strandängar med sina underbara blomster, färger, former och fascineras varje gång hur naturen själv skapar det vackraste planteringar utan mänsklig insats på en väldigt karg mark där man tycker ingenting borde växa.

En bukett med strandängsblommor.

Fantastiskt vacker färg på denna luktärt liknande växt.


Jag älskar att beställa frön på våren och drömmer om vacker och prunkande blomning, men ibland går ngt snett, dvs det växer inte till sig och blir något minimalt och närapå onödig och spilld kvinnokraft att ödsla tid för så smått.

Älskar att ansa mina blommor....men vad hette den blomman nu igen?


Trädgårdssalvia.


Vacker ljusblå blomma, men väldigt senkommen.


Min Lavendelodling med de allra första knopparna.


En sådd med ljuvligt blå blommor och drömde om att ha den som kantväxt i krukor, men den ville inte i år, älskar denna blåa färg, men namnet, vad hette den nu igen?!


Ricinblomman


En Perenn som jag föll pladask för, Grönländsk fingerört/ Nuuk som har massor med små blommor och gröna glansiga vackra blad.


En glad överraskning kommer jag att bjudas på i sommar efter många år med fjäskande vinterförvaring och skötsel samt tidig väckning på våren och nu får jag för första gången en blomning. Kan ni gissa växtens namn?


Montbretia.


Kanske bör jag tillägga varför detta "älskande" kom till. Vårt barnbarn var med mig i bilen och vi samtalade om än det ena och än det andra och till slut kom han på att han älskar Pannacotta, jag ääälskar Pannacotta...... jag älskar...men vad hette det nu igen?!
Så är det med mig också älskar alla blommor, men kommer inte på alla namn nu i skrivandets stund.

Till slut en gåta, har ni mina vänner en blek aning om vad jag fick bland mina sådder. En planta som skilde sig genast från mängden. Den lade jag på ett hörn för att följa tillväxten och se vad det kan bli och den blommade ngt enormt, närapå som potatisblomman. Plantan är en halvmeter hög och lite buskig, nu mognar frukten som är blåsvarta, men vad är det?


Må gott mina vänner!

26 kommentarer:

Lena/isis sa...

Ja, det är svårt ibland att komma ihåg växternas namn. Jag gillar också macrobilder ......man kan på så sätt komma växten ännu närmre.

Ha det så bra.

Kram

Hilda R.B sa...

Flotte bilder fra din hage. Jeg vet ikke hva den heter. Men jeg vet at du har mange nydelige planter i hagen. Og det hadde vært artig med en hagevandring der. Kos deg i hagen din. Tusen takk for titten.

Madame C sa...

Åh, så himla mycket fint som blommar hos dig:)
Kram och må gott du också,
Charlotta

Skaparglädje sa...

Vad mycket fint du har i din trädgård.

Tiger sa...

Kan tyvärr inte hjälpa dig med namnen på någon av dessa växter. Men det är väldigt fina bilder du har tagit på de vackra blommorna!

Den ljusblåa senkomna blomman med sin klockliknande blomma skulle jag också gärna vilja veta vad det är... Så fin i närbild!

Sommarhälsningar
Elisabet

Ninni sa...

Åh så mycket fint! Den första bilden...undrar just om det är den som här brukar kallas slåtterblomma?? Den är så söt.
Tyvärr har jag ingen aning om vad den sista bilden föreställer.
Må så gott!
Ninni

Berit sa...

härliga nära bilder!!har du någo bild på blomma på sista bilden??
Ha en underbar dag!!

Lilla My sa...

Så vackert...
Kram Lotta

Annelie sa...

Så vackra bilder och det märks att du äääälskar blommor...:))

KRAAAAM vännen och ha en skön dag!!!

Mammasblommor sa...

Sååå mycket vackert hos dig!
Ha en härlig dag!
Kram Margot

Huset på landet sa...

Ja vad hette det nu igen...det får jag säga flera gånger per dag också. Härliga blomster hos dig och det ser nog ut som om du skulle ha lyckats med de allra flesta!

Här lever drömmen om ett växhus kvar och vi befinner oss nu på planeringsstadiet!

Kram, Nicole

Ruben sa...

Väldigt kul när egna sådder lyckas, och små överraskningar är också välkomna, så länge det inte rör sig om ogräs. ;-) Tyvärr är det lika illa ställt med minnet här, speciellt när det gäller lite äldre växter, som man inte nämnt vid namn på länge.

Ha det gott!
/Ruben

AnnCharlotte sa...

Härligt med alla blommor, både vilda och tama. Jag glömmer alltför ofta vad det mesta heter.....
Ha det bra :)

gittan sa...

Det finns så mycket vackert i växtväg - och vi älskar dem alla! Montbretian är en stor favorit hos mig, den första blomman slog ut häromdagen. Men egentligen tycker jag de är som vackrast i knoppstadiet just innan de brister med sina läckra ränder i varma härliga toner. Hoppas du får en fin dag / kram gittan

Ingela sa...

Åhhh vilka vackra bilder, jag njuter!

Kram Ingela

Snäckskalsdalen. sa...

Så många fina bilder på vackra växter, det är så härligt att gå runt och titta på hur trädgården färändras från dag till dag!
Agneta kram

Inger sa...

Lavendeln är min favorit av dem du visar, den kan jag inte vara utan:)
Kram

Hjertebank sa...

Nydelig innlegg og flotte bilder!

Ha det godt i din fine hage.

Åsa! sa...

Visst är det så att namn faller bort, men får man klura en stund brukar de dyka upp i minnet.

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med din sista växt.

Gugis Pärlor sa...

Namn kan vara svåra att minnas just när man behöver dem ;O) Trevliga blomväxter du har och många ovanliga som jag inte känner till... Den sista kan jag inte heller hjälpa till med! Ha en fortsatt varm och växtrik sommar!

Kram Gugi

Monica sa...

Jag föll verkligen för strandängsblommorna i en enkel vas med stenar i. Så snyggt!
Tjingeling

Freshgarden sa...

Ja, det syns verkligen att du älskar blommor. Nu har man fått lära sig några nya sorter.
Ha en fortsatt fin sommar.
Kram Britt

Spirande grönt - sa...

Många fina närbilder!

Ha ett finfint veckoslut,
Rebecca

Ullis sa...

Vilka underbara foto! Så många vackra blommor du har i din trädgård!
Ha det bra!
Ullis

Karin Fransson sa...

Härliga bilder på vackra blommor, jag njuter.
Frukterna på sista bilden ser ut som små tomater, tycker jag.
Ha de´gott!

Johanna Stålros sa...

Visst är det underbart med blommor att få komma dem så nära och få beundra dem. Naturen är så operfekt att den blir perfekt! Kram Johanna