fredag 15 juli 2011

Höjdpunkten

Av årets alla månader kan man säkert gilla olika, men visst är juli månad ljuvligast med värmen, solen, havet och den innerliga grönskan, kanske rentav höjdpunkten på året. Sommarblommor, ängsblommor, blommor i dikeskanten och inte minst alla rosor som prunkar lite här och var, visst blir man lite hänförd och betagen av all skönhet?

Själv njuter jag av min blomprakt just nu och


höjdpunkten är naturligtvis när man kan skörda det man odlat!


En fräsch sallad


och nybakat Basilikabröd, naturligtvis med egen krydda, det ger verkligen den ultimata känslan för odlingens mödor.


Trevligt veckoslut!

21 kommentarer:

Hilda R.B sa...

Oi, det brødet der skulle jeg ha smakt. Det så bare helt herlig ut. Flotte bilder. Nå kan du nyte all jobbingen du har hatt i hagen. Kos deg i helgen.

Livet på Vestergård sa...

Både brödet och salladen ser jättegott ut!
Njut av din blomsterprakt.
Kram Kicki

billan sa...

Dina odlingar är sannerligen en fröjd för öga och gom:)
Brödet ser supergott ut....
Må så gott och ha en skön helg!
Kram

gittan sa...

Jag kan bara hålla med dig! Och din trädgård är en fröjd för ögat. Brödet ser smarrigt ut, har du något recept eller det är "hitte på"?
Ha nu en underbar helg / Kram gittan

Lena/isis sa...

Ja verkligen en härlig tid med allt som blommar och som man kan skörda. Vad gott brödet verkar vara.

Kram

Hjertebank sa...

Tennene løper i vann når jeg ser alt det gode du viser her.

Inger sa...

Juli är väl den största semestermånaden, åtminstone i Sverige.
Lyckliga du med egen skörd:)
Kram

AnnCharlotte sa...

Bästa tiden för avkoppling är det också...inget som måste planteras och förhoppningsvis ihopvuxna rabatter utan ogräs...bara att njuta av det finns.
Ha det bäst :)

karina sa...

Hejsan!
Hagel mitt i sommaren, vilket elände för trädgården. Här har äntligen ett ordentligt regn kommit så växterna kan få förhoppningsvis normal storlek, blir inte detsamma som slangvattning. Listan kommer nog aldrig att bli helt avprickad för visst finns det projekt som man vill göra, både stora och små. Härligt att skörda men nästa vecka ska jordgubbslandet få sig ny jord med mycket kogödsel för det ger inte så mycket i min jord, och man vill ju alltid ha mer av de goda bären. Ha det gott, Karina.

Karin sa...

Läckert bröd. Ha en riktigt fin helg!
Karin

Lyckoslanten sa...

Härligt! Vackert för ögat och gott för gommen! Ha ett underbart veckoslut! ♥

Ruben sa...

Ditt basilikabröd ser väldigt frestande gott ut. Vad snyggt du fått till själva smörklicken på kniven. Du tänker då på den minsta detalj!!

Ha en solig, härlig helg!
/Ruben

Johanna Stålros sa...

Bästa känslan att få skörda det man odlat- smaken är ju oslagbar. Kram Johanna

Tiger sa...

Så mycket fina trädgårdsbilder i de senaste inläggen! Det var inte dåligt vad mycket växter du har! Har försökt läsa ikapp en del nu. Du skriver så fint också!

Visst är sommaren höjdpunkten för alla trädgårdsintresserade. Att få njuta av vacker blomning i egna täppan.

Har du något recept att dela med dig av till basilikabrödet? Det låter gott...

Sommarhälsningar
Elisabet

Helén sa...

Håller till viss del med, men jag saknar både solen och värmen. Brödet o salladen ser suupergod ut. Mvh Helen

Lilla My sa...

I år har jag inte odla grönsaker överhuvudtaget bara blommor har kommit underfull med att det är dom jag gillar mest nu just :)

Här har vi börjat ett litet renoverings projekt inne men det passar bra för det har regnat av och till idag så allt är blött i trädgården kommer väl nog ännu solskens dagar så man hinner ränsa ogräs. Har du nåt sånt?

Ha det bra
Lotta

promenader på landet sa...

Hej Bea! Visst är det underbart nu med alla blommor, grönsaker och bär! Nu njuter vi vännen! Kram Maria

Ingela sa...

Det ser så gott och fräscht ut på dina bilder och visst är det härligt att kunna skörda utan gifter! Basilikabröd, jag blir nyfiken på receptet... Allra bästa tiden... nu blev det halt... det sägs ju i sången att "vår bästa tid är nu"... kanske kanske har jag ett extra gott öga till maj precis innan semester då allt är nytt och påväg... Kram Ingela

Anelias hantverk sa...

Vilken vacker blomsterprakt du kan njuta av! Mmm så gott Basilikabröd!
Ha det bra!

Mia sa...

Vad mysigt det ser ut, och gott! Det måste vara härligt att få egenodlat i munnen.
Njut varmen och solen (du som har den..). Jag tröstar mig med att jag slipper vattna.
Ha det fint :)

Helena sa...

Du har så rätt när du skriver på min blogg att trädgården ger o tar energi.Nu har jag en tid framför mig då förhoppningsvis den bara ger!Har varit lite många måsten ett tag nu...fasst det är ju bara jag själv som tycker :-)
KRAM från mig!
ps.tänkte på dig när vi gick o strosa på våtmarken härom kvällen.Det skulle du gillat :-)
Så mycke fåglar överallt!