fredag 8 juli 2011

Från planering till verklighet

Vilken dag, solen gassar på och hettan är verkligen påtaglig, det är halvfart som råder på alla håll och kanter för tillfället. Svala drycker, solstolen i skuggan och en lång blick ut över min trädgårdsvärld och njuter av blomsterprakten som råder. Ännu har vi skonats från dånande åskregn och de mest regnkänsliga blommorna står sig fräscha och fina, vågar man hoppas på att min vita ros får blomma klart i år innan regnet öser ner?




Att förkultivera blommor är både på vinst och förlust, allt blir inte som man planerat och hoppats på, för det mesta har jag en föreställning om resultatet, färgskala, olika blomster för rabatterna, höga, låga osv. En påse med frön i olika färger smög med i beställningen, trots att den enhetliga färgskalan är lättare att plantera i rabatten med tanke på utseendet. Nu hade jag en så otroligt fin tur med mina Zinnia, att de flesta är gräddvita och dessutom i blomning redan och är precis lagom tillsammans med Vanilj tagetes .


Nej, allt blir inte som jag tänkt, här är mina ampel Petunior som var så "ytte-pytte-små" när det var dags för utplantering och jag trodde definitivt inte på att det skulle bli något av det. Tre små plantor som idag växer fint.


På trappan till min Ateljé står krukor med mina Ricinplantor som borde ränna iväg på höjden, men är i minsta laget. Det gör inget, de är ganska lagom i sammanhanget ändå!


Det är ett lyckokast med frön och blommor, ibland blir det otroligt fint, stundom en riktig förlust om inte alla sådder gror och växer till, men trots små förluster i början av våren är jag så nöjd med årets sådder!

Må gott!

18 kommentarer:

Hilda R.B sa...

Synes du skal være riktig fornøyd. Flotte blomster. Nydelige bilder og tekst til. Kos deg i sommerhagen din.

Ruben sa...

Zinnior kan vara lite knepiga. Även om det skall vara en enheltlig färg i påsen så dyker det ständigt upp färgmässiga överraskningar.
Jag trodde inte heller att det skulle bli något av de frösådda petuniorna i år, men rätt vad det är så sätter de fart!

Ha en mysig helg!
/Ruben

Inger sa...

Skönt att du är nöjd med dina sådder med tanke på allt arbete.
Ha det gott i värmen!
Kram

AnnCharlotte sa...

Klart du ska vara nöjd.
Jag har sex ricinplantor och den som växerbäst står i en tunna utan dräneringshål och dessutom i skuggan hela dagen.Kunde inte tro att den skulle trivas så bra där,men behövde nåt som fyllde lite...
Ha det bra :)

billan sa...

Så klart att du ska vara nöjd!
Det är alltid lika spännande att se hur resultatet av odlandets vedermödor blir:)
Mina egensådda trollrudbeckior från förra året är snart två meter höga! Liiite högre än vad jag räknat med, men jag gillar dom:)
Må så gott och ha en trevlig helg!

Mammasblommor sa...

Åh så mycket fint du har i din trädgård! Underbart med så vackert resultat av odlandet! Nu är den bästa tiden när vi får njuta av allt det sköna i trädgården och naturen!
Ha en trevlig och skön helg!
Kram Margot

Mia sa...

Jag är så glad för din skull, det blomstrar vackert och solen skiner. Härligt med sommar kan jag tänka mig. Tröstar mig om dagen att vi i varje fall inte har frost :)

Hanna sa...

Så mycket fina blommor. tack för att du delar med dig av dessa fina bilder.
Kram
Hanna

Britt sa...

Älskar Zinnia//Britt

Livet på Vestergård sa...

Du har så vackra blommor. Vi håller tummarna för att de får blomma ifred och inte bli förstörda av regn. Här har pionerna tagit lite skada.
Ha det bra! Kram Kicki

Mimi sa...

Jättefina plantor det har blivit av dina frösådder. Jag är så dålig på sådant. Bara sådant som man kan kasta rakt i rabatten i maj blir vanligen sått här! /Mimi

Lilla My sa...

Ibland blir det inte som man tänkt sig men det är ju charmen med att driva upp frön det kan bli nåt helt annat än vad som står på påsen.

Fint du har i dina krukor! Värmen har verkligen kommit till landet :) Ni kanske hade åskväder i går också? Här smällde det till riktigt ordentligt emellanåt.

Ha det gott
Lotta

Ingela sa...

Hej Bea!

Fina blomster du har! Nej det är visst inte allt som blir som man har tänkt både på det andra och det andra hållet. Lite spännande också och den som lever får se...

Här har det varit åskluft ett par dagar och då vi var iväg small det ordentligt! Det small i vattentornet och hela byn blev utan vatten. Vår varmvattenberedare har pajat efter 14 år, me´n det är en annan sak... tror jag...

Ha det gott kram Ingela

Ha det gott

Åsa! sa...

Visst kan det ibland kännas som ett lotteri med dessa sådder, ett spännande lotteri :) Kram på dig Bea!

Vild-rosen sa...

Zinnior är fina...konstigt här sår vi dem för att ha dem i rabatter och krukor, där jag bodde som liten var de ett ogräs växt:-)
Önskar dig en fin dag
Susanne

Lyckoslanten sa...

Vilken tur att du inte bor här, för här blev det bråttom att rädda de flyttbara blommorna när störtregn kom. Hoppas du får njuta ännu av dina rosor! ♥

Bitte sa...

Hej fina Bea!

Tack för din hälsning! :-) Vilka underbara blomsterbilder du bjuder på, jag skulle gärna sitta där och betrakta alla vackra blomster...

Har du semester nu så du riktigt kan njuta av allt? Om inte, är det kanske semesterdags snart?

Hoppas du får en riktigt fin vecka i sommarvärmen!

Många varma kramar
Bitte

Lotta sa...

Vilka härliga bilder. Och vet du, nu kom jag på att jag köpte en påse zinnia i våras, men jag kan inte för mitt liv komma ihåg var de har tagit vägen. Har jag ens sått dem? Det blev nog lite för många påsar för min del.
Kram