onsdag 27 juli 2011

Färger i rabatterna

Tänk att få avnjuta frukosten på altanen en tidig morgon, utan att frysa, inga myggor, luften är lagom ljummen och några fåglar flaxar kring Björnlokan och söker frenetiskt sin frö-frukost.
På mitt frukostbröd ligger spröd sallad från köksträdgården och några skivor egen odlad gurka och lite annat smått och gott. Kan dagen börja på ett bättre sätt? Nej, knappast!

Solen har redan nått över träden och värmer så gott, en blick över trädgården berättar, att här bor en dam som gillar färger. Några dramatiska färger som orange Liljor i en av rabatterna och en mörkröd Vädd som faktisk gör sig fint ihop med den. Blomsterbåten står mig närmast i synfältet och verkar lite vildvuxen i år, ränner på höjden gör de flesta annuellerna i vitt och blått och cerice, jag finns det några dämpade färger alls i den här trädgården?

Får ta mig en trädgårdsvandring för att finna pastellerna och jo, här står de i fina rader, rosa och lila Vallmon. Ljuvliga blommor som efter avslutad blomning lämnar en vacker frökapsel efter sig och klipper jag inte bort dom små rackarna får man vara så säker på att de självsår sig hej vilt ett nytt år! I mitt fall blev det så! Jag sådde Ringblommor i en ruta och de grodde fint, men i samma takt grodde dessa Vallmo-frön och tog över helt och hållet.


Intill står en ljuvlig lila färg med rufs, helt underbar Vallmo!



Hade lyckan i år att få ett par Anemoner i blom, men efter misstag lär man sig nya saker och ett annat år skall den placeras direkt i kruka och inte flyttas och förstöra känsligt rotsystem, vilket jag troligen gjorde med Ranunklarna och de ovannämnda!




Maria klockan i ljuv pastell, ger en andra blomning om man flitigt klipper bort utblommade klockor. Lite små pyssel men det lönar sig.


Likaså Prickklockan, klipp och ansa så bjuder den flera klockor.


Buketter är väl värd att njutas av - lön för mödan!



Ha det gott!

24 kommentarer:

Vardag och flärd sa...

Vilka ljuvliga vallmo du har - och övriga blommor också!
Ja, en fantastisk morgon i stillhet är underbart innan alla vardagsljuden sätter igång!
Kram Eva

Bitte sa...

Hej goa Bea!

Tack för din fina hälsning! :-)

Vilka underbara blommor du har i din trädgård, jag är så svag för lila i alla nyanser... det verkar finnas en hel del blommor i de färgerna :-). Hoppas att du har semester nu så du riktigt hinner njuta av allt vackert du har där hemma!

Nu ska jag läsa ikapp alla inlägg jag missat hos dig :-).

Många sommarkramar
Bitte

Hilda R.B sa...

Den hvite var bare helt nydelig. Tror du inspirerer meg til å få flere sorter i hagen til neste år. Tusen takk for hagevandringen.
Hilda

Inger sa...

Anemonen tar priset:)
Kram

Mammasblommor sa...

Underbart vackra vallmon, så ljuvliga färger i dina rabatter!
Ha det gott!
Kram Margot

Nette Cecilia sa...

Såååååååååå underbara blommor i dina rabatter ,såg ut som en godisbutik ,kramis Nette

Monica sa...

Härligt Bea. Njuter i fulla drag ☺
Tjingeling

Lena/isis sa...

Vackra vallmo....Härligt det låter med frukost med egensådda tillbehör :-)

Kramar

Lilla My sa...

I år vet jag inte vart alla fina rosa vallmon jag fick av dig tagit vägen en såg jag blommade när jag gick runt i trädgården i går. Jag som hade så många fina i fjol.

Hade också sått en annan sorts vallmo men vart den tagit vägen vet jag inte!

Nästan snudd på för varmt ute nu på dagarna. Gillar bättre liiiite svalare väder om än inte kallt.

Ha det gott
Lotta

Annika Christensen sa...

Vad fint du har fått det på bloggen!
Ser att du har högsommar och förstår att du njuter. Ha det gott
Annika

strandskatan sa...

ojojoj! Vilka härliga vallmo du har!
Planterade några olika i år och fick frö... Hoppas att de kommer nästa år :) Har inte direkt "gröna fingrar", men lyckas ibland :))
Njuter av dina fina inlägg och underbar blogg. Härlig att du ville lämna några ord hos mig och min nya blogg :)
Kram Halina

Blommiga Karin sa...

Verkligen underbart med frukost i det gröna. Ljuvliga Vallmo du har i din trädgård. Vad gör det att de sprider sig i vinden...:-)
Kram Karin

Ruben sa...

Mein Gott, så fina vallmon du har, och så stora grupper. Helt otroligt vackra foton. (Jag hade precis gjort i ordning en vallmobild, men nu tror jag att jag struntar i att publicera den. Den ser ju helt katalog-aktig i jämförelse med dina fantastiska bilder!!
Jag har också misslyckats (igen) med mina anemoner. Och då skall du veta, att jag planterade flera hundra, men endast ett halvt dussin har blivit något. Gör jag ett nytt försök, vilket inte alls är säkert, skall jag testa med att plantera dem i sandjord (tror, att de har lätt för att ruttna).

Ha det gott!
/Ruben

PS Vallmofröer *blink, blink* :-)

Skaparglädje sa...

Vilka härligt varma färger du har på dina blommor. Vallmon är så söt.
Och tänk vad rik man känner sig när man kan gå och plocka sallad, gurka och tomat som man odlat upp själv.
Kram!

Ingela sa...

Du har verkligen många vackra arter i dina rabatter!!!

Jag vet inte, kanske är det något gemensamt med anemonerna i år? Såg att Jans, som brukar ha sådant"flyt" med växter inte heller har så mycket blommor på sina. En tanke; Kanske de inte gillar väta?
Hoppas du är bättre i ryggen!
Kram Ingela

Snäckskalsdalen. sa...

Vilka vackra vallmor du har, helt ljuvliga i både färg och form. Ja, dom andra blommorna är också fina, men det är något speciellt med vallmo!
Agneta kram

kajsastina sa...

Jag beundrar dina vackra blommor och din beskrivning av hur du njuter av att gå ut och beskära blommorna. Vallmo, en av mina favoriter, men också klockor av olika slag. Det går inte att odla så många sorter på min balkong, men jag njuter av den också morgon och kväll, just nu är det 29 grader! Därför är jag inne en stund.
kram

Livet på Vestergård sa...

Det måste vara underbart att gå på rundvandring i din trädgård!
Ha en fin helg. Kram Kicki

Lotta sa...

Fantastiska vallmobilder!!! I år har mina vallmosådder misslyckats totalt. Jag har varken sett den svarta, vita eller den lila jag slängde ut frön till... och anemonerna har inte en enda blomma, så jag kan verkligen förstå att du njuter i fulla drag. (Trots björnloka i närheten!!)
Kram

Morten Pedersen sa...

Det er flott med sommer og sol og masse fargerike blomster som på dine bilder.

Lenas trädgård sa...

Härligt med vallmor! De är ofta så skira, men dina med rufs i är helt underbara!
Mina självsådda drog jag upp idag, de låg ner efter tre dagars regn. Ingen vacker syn då. Men annars älskar jag dem! Och som du skriver, de kommer igen!
Ha det gott i din oas!
lena

Viola sa...

Jeg skjønner at du er snill med hagen din når jeg ser disse bildene. vakre blomster! :) Hørtes ut som en veldig god frokost ute på altanen! :)
Det er jo deilig da, helt uten insekter som følger med på maten.. :)

Klem fra meg! :)

Cyrran sa...

Så många ljuvliga bilder du visar! Din morgon, som du beskriver den, är väl en sommarmorgon när den är som bäst!
Dina pastellfärgade blommor går inte av för hackor, de heller. På tal om starka färger så köpte jag en ny daglilja igår:Mauna Loa, underbar orange färg! :)
Kram
/Cyrene

Spirande grönt - sa...

Så vackra blomsterbilder, särskilt vallmon. Helt underbar!

Ha en finfin söndagkväll,
Rebecca