söndag 31 juli 2011

Får jag bjuda....

... Er mina trogna läsare och vänner på lite Tutti frutti från min trädgårdsvärld? För vet ni vad, hur jag än tänker och gör, blir mina rabatter, krukor och hela min lilla blomstervärld som en enda karamellpåse eller kanske rättare sagt ögongodis. Det stör mig stundom med en brokig samling växter överallt, men det finns en (bort)förklaring av den ständigt återkommande färg-mixen.

När våren kommer och ivern över alla varianter av fröpåsar finns i min samling, sår dessutom reserver ifall att något misslyckas som inträffade i år. Där står jag då med min brokiga samling plantor och allt som ser någorlunda levande ut skall planteras, för här slänger jag inte bort det som kostat mig tid och stor möda.

Trots att jag lite försökt vända på tanken med val av färger och så småningom ändra bland perenner i rabatterna för att få en mer nedtonad färgskala finns den gamla hederliga Tutti-frutti känslan kvar.

Var så goda, jag bjuder på ögongodis!

Praktportlak - färgval i ett svagt ögonblick och jag tänker inte visa hela sammanhanget...fniss


I denna kruka lades alla små och hopplösa plantor ner och nu är den som en påse godis.

Rosa Petunia - pytteliten vid plantering och nu väller den över kanten på krukan i karamell-rosa.

Vackra Liljor likt sockervadd, men intill står Flox i skarp cerice-färg, vackert kan ngn tycka, men lite väl dramatiskt. Men det får ni inte se...

... eller kanske jag visar i alla fall!


Stackars lilla söta och goda Rosenbusken, den orkar inte riktigt i år efter kalla fötter i vintras.



Men dagens bästa ögongodis, min egensådda Solhatt i de allra första blommorna! Har väntat så länge och faktiskt misstagit mig och trodde det var min Fingerborgshatt innan den visade knopp, men se där hade jag fel och ny sådd får övervägas och blir ni lockade till att pröva själva får ni bereda er på långt tålamod, tre år från frö till blomma!



En liten ögonsten, ljuvligt blå och så fint ihop med vitt, det var ändå en trevligare kombination.


Slutligen mina Meloner, varav en ligger och växer till sig i kryddkorgen. Har inte den blekaste aning när de kan skördas, men de verkar trivas och har det gott i min lilla trädgårdsvärld!

Ha en fin vecka!

27 kommentarer:

Åsa! sa...

Och det är så vackert Bea!

Vild-rosen sa...

Många vackra blommor att njuta av.

Kram Susanne

Anelias hantverk sa...

En färgrik trädgård är ju det vackraste som finns! Lyckans dig som får gå ut och njuta av Tutti frutti godis!
Njut!

Livet på Vestergård sa...

Blommor ska man ha i alla regnbågens färger :) Så fint!

Mammasblommor sa...

Vilket vackert Tutti-frutti ögongodis du bjuder på! Härligt att bli belönad med så vackra blommor efter flera års väntan!
Ha en fin ny vecka!
kram Margot

promenader på landet sa...

Tack för att du delar med dig av din vackra trädgård och dina fina bilder! Må så gott kram Maria

Skaparglädje sa...

Jag tycker du har härliga färgnyanser i din trädgård. Kan nästan känna doften från dina blommor också.
Melonen ser spännande ut, odlar du den på friland? Vilken sorts melon är det, vattenmelon, eller?
Kram!

Inger sa...

Du må tro att det inte heller hos mig är fulländade färgkompositioner, beror mest på att många perenner frösår sig och dyker upp här och där och då är jag dålig på att hålla efter. Men det mesta är nog ändå rosa, vinrött, blått och vitt.
Kram

Lena/isis sa...

Underbar tutti frutti kombination :-))

Och melon...häftigt.

Kram

Birgitta sa...

Jag tillar dina tutti-frutti-blommor. Vackert med alla färger och vilken härlig melon du har att skörda snart.
Kram Birgitta

Annelie sa...

Ååh jag tycker att det är så vackert med alla dessa härliga färger,det gör en trädgård levande..:))

KRAAAM vännen och ha en njutbar dag!!

Ruben sa...

Portlack ska absolut vara i blandade färger, annars känns det fel!
Grattis till din Echinacea!!! Du var tidigt ute med dina Echinaceasådder, en trendsättare, kan man säga!!! ;-)
Vackert, som vanligt och jag anar lite självironi. ;-)

Ha det gott!
/Ruben

STENLYCKA sa...

Åhhh...vad jag gillar din godispåse!!
Så vackert!!!
Vi har ljuvligt sommarväder här,jag njuter av att kunna sitta ute på kvällen utan att frysa.
Nu går jag in i min sista semestervecka för denna sommar, skall ta tillvara varje sekund, till helgen blir det fester både fredag och lördag, först har vi gårdsfest med grannarna och nästa dag kräftskiva hos god vänner, bra avslutning på semestern.
Önskar dig en fin vecka!
Kramar i massor
Raina

Mimi sa...

En sådan godispåse vill jag gärna ha. Jag skulle suga länge och njutningsfullt på de karamellerna! Praktportlak fick inte jag i år, och ändå så tycker jag den är så fin. Grattis till solhattarna! Det är tålamodigt att orka vänta så länge ifrån frö till blomma! /Mimi

Lyckoslanten sa...

Jag skulle gärna ha litet mera tutti-frutti-ögongodis här! Oj vilket tålamod med solhatten! Nu är du värd all denna belöning! Ha en bra början på veckan! ♥

Tant Otteskrufv sa...

Godis är gott! Och visst ångrar man sig lite ibland men det går ju över:)

Ingela sa...

Härligt!!! Tänk vad livet vore trist utan färger!

Jag behöver också mycket färger runt mig för att må bra. Något som sticker ut väcker, annat som lugnar ;-)

Ha det gott min vän önskar Ingela

fotopunktMis sa...

Gottgottigottgott..må så gått..Maria

Hantverkarglädje sa...

Nog var där vackra blommor oberoende om det är karamell eller inte men visst är det lättare att det blir en karamellrabatt än en i nyanser. Vackra på olika sätt.

Hilda R.B sa...

Nydelige blomster. Så mange med ulike farger. Nydelig for øyet. Ha en riktig god uke til deg.
Fra Hilda

Jord under naglarna sa...

Men alltså, tre år? Inte konstigt att jag gett upp mina för länge sedan... :)

Jag gillar dina karameller!!

Snäckskalsdalen. sa...

Så frodigt och så fint och så vackra färger, visst är det härligt just nu!
Agnetakram

Lilla My sa...

Det är trevligt att ordna och ändra om i bänkarna så man får det att bli en njutning för ögat.
Solhatt är nog en av dom trevligare blommor och i Sverige har jag sett det finns många olika sorter men kanske dom inte är härdiga här hos oss?!

Ha det bra
Lotta

ormbunke sa...

Mina ögon smakar så gärna på din Tutti Frutti.Har också försökt att tänka färger men det har också blivit en salig blandning.Jag gillar alla din fina fotokarameller. Ha de gott. Kram. Anita

Trädgårdsflow/Garden Flow sa...

Tutitfrutti i trädgården är glädje!!! Gillar din mycket. Har tuttifrutti lite överallt. Men du.... melon... så häftigt!!! Förstår att du ser fram emot skörden (när det nu blir hihi...).

Ha det bra!
Många kramar
Charlotte

Ninni sa...

Det är härligt med färger! Och jag känner igen mycket av det du skriver...Inte kan man slänga något!
Egenodlade meloner...de måste smaka extra gott tror jag ;)
Må så gott!
Ninni

Christina sa...

Man blir så glad av dina färgrika blommor! Allting måste ju inte vara så där perfekt! Tycker det är så fint med mycket färg./Christina