söndag 3 juli 2011

Belöningen

En ny dag kan börja, morgonen är ännu sval och solens strålar letar sig fram bland de vita björkstammarna och glittrar av och till mellan de vajande kvistarna som hänger längs de resliga björkarna, för att så småningom nå över toppen och sprida det välbehövliga ljuset för mina växter i trädgården.

Min dag börjar ofta med ett besök i växthuset, gräset ligger fortfarande daggvått och det gnisslar skojigt under mina stövlar när jag tar mig fram över gräsmattan, stannar upp för att upptäcka en ny knopp som öppnats i tidig morgon. Redan i dörren till växthuset känner jag fukten mot mitt ansikte som verkar tät och kompakt, fukt som bildats under nattens svalare timmar. Här frodas det verkligen i år, trots att jag planerat att inte ha ett enda växande strå i mitt växthus i år! Det är otroligt farligt eller snarare trevligt, med alla lockelser som finns i trädgårdsvärlden, ty så länge det säljs växter, örter, jordpåsar, fröpåsar och lusten att odla finns kvar i mitt sinne, verkar det helt omöjligt att hålla vad man tänkt! Men belöningen är dock mycket mera värld, att lyckas med frön som gror och plantor som skjuter i höjden.

Det ni inte såg i min tidigare trädgårdsvandring kommer här:

Entrérabatten,


delar av gavelrabatten


växthusrabatten som jag strävar till nyanser av purpur, vitt och silver (men det tar tid!).


Den nyaste rabatten - triangeln, men den får ni se mera av sen, när alla byggmoment runtom är klara. Här frodas verkligen Franska blåmunkar, Mariaklocka, Penstemon, Nejlikros m.m. och det bästa av allt, mina fjolårssådda Lavendeln är i knoppstadiet - belönad!


Rabatten på framsidan med ett fantastiskt flor av vita doftande Schersmin blommor.



Min absolut vackraste sådd i år, Stor Vaxklocka i ljuvlig färg och söta små hållbara klockor.


Jag fann några väl valda rader hos mickis blogg som säger precis det som behöver skrivas om bloggvänner. Rader till er mina vänner som flitigt kommenterar, skriver i positiv bemärkelse och ger så mycket i utbyte, med tanke på idéer för trädgård, pyssel och annat trevligt som förgyller dagen. Tack för att ni finns!

Nu skall jag ut och trampa vidare i mina trädgårdsskor, återkommer till er mina vänner senare i kväll!



KRAM

22 kommentarer:

Karin sa...

Vad ljuvligt du skriver. Vackra bilder på många blommor!
Karin

Hilda R.B sa...

Tusen takk for hagevandringen. kjenner lukta inne i drivhuset gjennom teksten din. Det er artig når en kan drive frem plantene sine selv, blir litt ekstra stas da synes jeg. Glemmer aldri første gang vi høstet druer, det var magisk. Gleder meg å se flere hagebilder. Ha en god dag!

Lyckoslanten sa...

Så sant om bloggvänner och så fint att inlägg man inte har hunnit se - hos dig vandra runt och titta på - att de finns kvar för en sedan! Du är värd all belöning för all tid och kärlek du lägger ner. Tack för att du delar med dig! ♥

Hjertebank sa...

Å, du har en nydelig hage! Så fint at du deler den med oss.
Skjønner at du bruker masse tid i hage og drivhus.

Gugis Pärlor sa...

En mycket fin trädgård att vakna till och tassa sig igenom... Vackra rader om bloggvänner också!

Kraaam

Skaparglädje sa...

Vartenda ord är sant om bloggvänner, ni är fantastiska människor. Jag ska kopiera den i mitt nästa inlägg.

Vaxblomman har jag också haft, men i år verkar den vara borta från min trädgård.
Häftiga trädgårdsskor du har.
Kram!

Nette Cecilia sa...

Så mycket vackert i din trädgård ,tack för vandringen ,orden sparar jag ,kramis Nette

AnnCharlotte sa...

Ja vad vore bloggen utan vännerna.....
Så härligt du har det i din trädgård nu....skulle inte vara fel att stoppa tiden lite just nu när det är så mycket fint som blommar.
ha det bäst :)

Ruben sa...

De franska blåmunkarna var en nyhet för mig, vad mycket det finns i blomstervärlden!! Väldigt vacker. Hur upptäckte du den?

Ha det gott!
/Ruben

Britt sa...

vackert text och vackra bilder från dina rabatter//Britt

Helén sa...

Det var tänkvärda ord, och det stämmer ju superbra. Härliga rabattbilder, frodigt som bara den:)//helen

Snäckskalsdalen. sa...

Det var verkligen sanna ord om bloggvärlden för det är precis så jag upplever det också!
Vilka ljuvliga rabatter du har!
Agneta kram

Helena sa...

Du visar alltid så fina bilder o skriver väldigt bra tycker jag!
O vilken fin avslutning :-)
Sträckte lite på mig!Jag = din bloggvän :-)
KRAM från mig!

Hantverkarglädje sa...

Många fina rabatter verkar du ha och nog är skorna med växter i nästan för härliga.
Ja det var kloka ord om bloggvärlden för det är ju precis så.

Annika Christensen sa...

Vackra ord och bilder du bjuder på.
Tittar in en snabbis för att säga att jag lever...
Ha det fortsatt bra i sommar.
Annika

STENLYCKA sa...

Det är en lycka att få besöka din vackra blogg och läsa dina underbara skildringar,du skriver så vackert!
Din trädgård är som en dröm, när får vi ett reportage i någon tidning om din vackra trädgård, tycker verkligen det vore på tiden eller jag kanske har missat det?
Önskar dig allt gott!
Kram Raina

Anelias hantverk sa...

Vilken underbar trädgård! Hur får man en sådan? Jag har en liten plätt men det är tjock av ogräs :)
Ha det gott!

Tant Otteskrufv sa...

Det du skriver är så bra och det är kul att se lite överblicksbilder förutom de fina närbilderna. Tack!

gittan sa...

Det är en fröjd att titta in till dig Bea. Du skriver så vackert och visar så undebara bilder / Kram!

ormbunke sa...

Ja du kan känna dig rikligt belönad av att ha fått en sån blomsterprakt.Och jag känner mig belönad av allt det vackra och din fina text. Ha de gott. Kram. Anita

Vardag och flärd sa...

Det är så vackert att läsa dina inlägg och se dina fantastiska bilder, du är en speciell person!
Rutan om bloggvänner kopierar jag och lägger in på min sida, så fint!
Tack för alla vänliga ord du skriver till mig, det känns så fint!
Kram Eva

Mia sa...

Vackert, vackert Bea. Och en helt stort fält med franska blåmunkar, drömmar i blått! Jag har två blomster på en liten tust med blad, men glädjen är ofantligt mycket större. Tänk vilket himmelrike som befinner sig hos dig :)