söndag 12 juni 2011

Glödhett

Veckan som gick bjöd på glödheta dagar, en värme som stundom var nästan outhärdlig och skuggan fick bli mitt tillhåll. En fullträff vad semestervädret beträffar och man får visst vara glad att vädrets makter ville sig väl för den delen, men växterna slokade av hettan och såg väldigt illa tilltygade ut när kvällen kom och många knoppar öppnades mycket tidigare än vanligt.

Inte ett år utan dilemma, denna månad brukar för det mesta handla om frostnätter hos mig, men årets blev av helt annat slag. I växthuset blev det alldeles för hett, små krukor och en bevattningsrunda gånger flera, blev i det närmaste en ohållbar fortsättning. Nu blev jag tvungen att ta tidig morgon och sen kväll till hjälp för att i all hast plantera ut mina krukor (flera hundra) och ge växterna en riktig rotblöta!



Bla a annat mina Ricinplantor fick ta plats i blomsterbåten, en växt som inte rekommenderas för barnfamiljer och djurägare. Hela växten giftig och hade jag i beställningsskedet känt till detta, blev det inga Ricinfrön! Gräs är dessvärre väldigt svåra att lyckas med och hur många gånger har jag inte prövat på, men nej, nej... det vill sig inte, i år blev det dock dock fyra små krukor!

Jag som älskar detta tillfälle då jag känner mig rik på sommarblommor och njuter av att greppa planteringsspaden, fick i brådrasket gräva ner mina krukor för att få en rotblöta av det som kommer ovanifrån idag!!
Förresten, konstigt när det är samma frön år efter år (Sommarflox), samma jord och i princip samma behandling och det visar sig bli en mindre katastrof med klen tillväxt i krukorna! Undrar var felet sitter!?

En tillbakablick av veckan som gick i bildformat.

En tidig morgon, luften är ljummen och det kan anas en riktig sommardag med humlesurr och fjärilsfladder i den fagra sommarens tidevarv,

Prydnadsapel

solens strålar kändes som små glödheta kol mot min vinterbleka hud

Nejlikrot

och innan kvällen brann en eld av solens hetta

Kejsarkrona

som övergick i bränt socker och

Alunrot Creme Brule

näsan fick sig en riktig solbränna.

Brunnäva

Uppfriskande droppar var livgivande och

Trädgårdsazalea

och svalkande drycker.



Må gott!

28 kommentarer:

Skaparglädje sa...

Frostnätter vill vi inte ha i vår trädgård och värmebölja med 30 grader varmt är inte heller något vi längtar efter under en längre period. Undrar när vädret kan bli lagom?!?
Fin bilder du visar.
Kram!

Karin sa...

Så vackert du skriver. Var inte orolig äver ricin. Jag skulle tippa att man måste äta en hel del och den smakar säkert förfarligt, så vem skulle äta mängder?
Karin

gittan sa...

Ricin sår jag varje år - den är sååå vacker, om än giftig. Men vi har ju faktiskt flera giftiga växter i trädgården bland perennerna...

Hrm.. det verkar som om att jag är ensam om att inte kunna publicera mina inlägg, undrar just varför? Tips???
Kram gittan

Petra B. Keramik+Trädgården sa...

Hejhej, här går vi och väntar på regn. Man hinner inte i kapp med vattnandet. Ha en underbar vecka, och glöm inte och smörja in din brända näsa ;O), Kram Petra B.

♥ Hannele på Hisingen sa...

Det där med giftiga växter är lite överdrivet, oerhört sällsynt att barn käkar växter och skadas... MEN flera hundra får i sej TÄNDVÄTSKA varje sommar, man satsar på fel saker.. (Jag är mormor nu och tänker INTE ta bort några giftiga växter i min trädgård, redan 2-åringar förstår...


(Man kan vad göra man vill med sina buskar, med varsam hand. Jag beskär sällan, tar bort bara det döda, regelbundet, beskär aldrig någon buske ner till backen... utom barasde äldsta grenar ner till marken med några års mellanrum.
Flera tips: http://formklippningtopiary.blogspot.com/

Ingela sa...

Hej på dej!

Fint inlägg, vackra bilder och kan inte annat än instämma i att det har varit varmt på sistone, riktigt varmt. Jag klagar inte, men som du skriver så drar det med sig en del extra jobb.

Såg en bedårande bild i tidningen idag och kunde inte låta bli att scanna den och lägga den på mitt inlägg för att ni skulle få se!

Kram Ingela

Halina sa...

Så vackert inlägg... :)))
Mvh Halina

Annelie sa...

Underbara bilder du visar och den sista ser riktigt smarrig ut..:))
Här har vi oxå haft fruktansvärt varmt men idag regnar det..Skööönt tycker jag..:) Så idag blir det en slappdag i soffan...KRAAM vännen!!

Lilla My sa...

Vilken värme bölja vi fått ha, härligt! Idag är det svalt men i stället får man mycket gjort här inne. Har bland annat städat och fejat.

Brunnäva införskaffade jag i fjol om sommaren och den är så vacker helt klart en favorit den också i trädgården :)

Våra vita syrener har sina fösta blomning nu och det gläder mig. Tog sticklingarna från min mormors hus förrän ogräset tog överhand med dom, det är rätt så många år sen.

Din dryck såg god ut!
Kram Lotta

Lyckoslanten sa...

Oj vilket jobb det blev för dig att rädda växterna. Även jag tyckte att det blev mycket när jag skulle resa bort över helgen, men nu ser det ut som om man kan resa vart som helst enligt prognoserna!
Ha det gott bland allt det vackra! ♥

Mandelhjärta sa...

Vilken otroligt fin blogg du har!
Fantastiska foton! :)
Jag vill se mer, och måste bli följare! ;)
Ha en fin dag!

Ruben sa...

Visst är det skönt när man får börja plantera ut krukorna så man blir av med dem!!!

Ha det gott!
/Ruyben

Gunilla sa...

Jag hade fullt jobb i helgen ochså för att få ner sommarplantorna för de slokade ju av värmen.

De är ju så fantastiskt när värmen äntligen kommer, men det blev ju lite plötsligt plus 28 grader hade vi ute på sommarstället och det var ju inte väntat så det blev rätt så varmt. Jag blev lite bränd på ryggen, det är ju den kroppsdelen som är vänd mot solen när vi gör det vi tycker om.

Idag har vi bara 12 grader och lite regn har vi fått.

Smoothie ser jättegod ut.

Ha en riktigt fin fortsättning på veckan

Somriga kramar
Gunilla

Hantverkarglädje sa...

Så många väldigt vackra bilder du hade. Och värmen ja, jag bara njöt och gjorde nästan ingenting. Vi hade 32+ och jag behövde inte alls drömma mig till Thailand.

Livet på Vestergård sa...

Nästan skönt att det är lite kallare dagar nu,men jag hoppas att solen snart återvänder.
Kram Kicki

Tant Otteskrufv sa...

Jo, helt plötsligt blev det mycket plats i växthuset igen!Men man orkar inte ens ligga och läsa på soffan där i värmen.

billan sa...

Vilket trevligt inlägg, underbara bildtexter!
Vi har haft samma värmebölja här också...och idag iskallt och hällregn. Växtligheten behövde verkligen den här rotblötan, men jag hoppas verkligen att värmen återvänder snart.

Det har varit en tung tid här ett tag, många tårar har jag fällt, och arg på livets orättvisor har jag varit! Men det blir bättre... jag tänker inte vara en vissen maskros hur länge som helst:)
Må så gott, Kram!

AnnCharlotte sa...

Det finns så mycket giftigt så omman har en ricinplanta eller inte spelar nog inte så stor roll....
Tänk att den goa värmen ställer till sån oreda....
Lagom är såklart bäst...
Ha det bra :)

Hjertebank sa...

Hei Bea.
Det er alltid så hyggelig med kommentarer fra deg på bloggen.
Her har du noen nydelige bilder.

karina sa...

Hejsan!
Ja, några hål i rabatten har det blivit efter vintern och flera buskar får börja om från marken. trodde en ros på stam var borta för den gick itu och jag klippte ner den helt. Köpte en ny och satte den straxt intill (orkade inte gräva upp roten, gick ett tag och sen så kom den tillbaka. Alltid roligt med en gammal ros så det får bli en jätteros för inte flyttar jag någon av dem. Nejlikrot går inte i min torra kalkjord och jag som tycker den är så vacker. Inte heller spetsmössan vill blomma med smultronplantorna i min vita rabatt, men det som inte kom i år kanske kommer nästa. Du är påhittig med dina kransar och här går en annan och söker efter en rostig som sitter där den sitter "ler". Var ju så modernt för ett tag till men nu finns det ingen att hitta, men de kommer väl på loppis om inte annat när något annat är på modet att ha på dörren. Ha det gott, Karina.

Gugis Pärlor sa...

För mycket av det goda skämmer allt heter det ju... Skönt med svalare väder tycker nog både jag och växterna ;O)

Kram Gugi

Anette sa...

Ja, det där vädret......tänk om det kunde vara lagom nångång:-)
20 grader, sol, eventuellt några små "fluffmoln" för att det är så vackra och så ett stilla regn några timmar på natten. Visst vore det perfekt!
/Anette

Snäckskalsdalen. sa...

Vackra bilder och vi har konstigt väder här. Sol men storm och ganska kallt, och rätt vad det är blir det varmt en stund.
Men det är som det är.
Agnetakram

Mimi sa...

Otroligt vackert i ord och bild. Oj vilket jobb du hade med dina frösådder! Jag önskar jag hade lyckats fröså mera i år med växthus och allt, men tiden räckte inte till nu på våren. Jag vet inte vart maj tar vägen. Det var meningen att jag skulle vara här på Ängesö o pendla till stan emellanåt, men inte gick det ju i år heller.... Jag är en person som tydligen alltid hoppas på att nästa år ska bli bättre :)
Jag har i alla fall kommit så långt att jag har mamma i kö till ett ålderdomshem. Hur jag ska sen i praktiken ska framföra det till henne är mera än jag kan förstå. Men nog får det väl också lösa sig på något sätt sedan när den dagen kommer. /Mimi

Lotta sa...

Här är en till som jobbar intensivt med vattenkannan. Alla fågelbaden är fulla med krukor som får stå där och sörpla, men nu har jag sett prognoser på att hjälp är på väg från ovan så man kan snart vila lite.
Kram

Livskrafter sa...

Sommarsoliga dagar, blomster och glittervackra sjöar och havsbrisar i håret gör själen glad.
Älskar dina bilder
Ha det gott
kram
Emma

Åsa! sa...

Det är inte lätt att vara odlare. Antingen är det för kallt, eller för varmt eller så blåser det pinstorm... Regn däremot känns som en ständig bristvara här hos oss iallafall.

Må gott Bea!

Black Iris sa...

Vackra bilder och vacker text som vanligt.
Här har det hällregnat nästan hela dagen idag så det har blivit en massa inomhus-sysslor...

Kram Maidi