onsdag 8 juni 2011

Värmebölja

En nästintill olidlig värmebölja har nått oss, den värme som vi har hoppats på med varma ljusa sommarkvällar och sommarbris i håret. Nu är den här med besked! Bara den skillnaden att värmen gör oss lite segare och den kraftansträngning för trädgårdsprojekten får hålla paus i den värsta hettan mitt på dagen när solen står som högst.

Det som står i tur är mina sommarblommor som skall planteras ut i rabatter och krukor, men som bekant väntar vi på järnnätterna, men i detta läge tycker man det är högst osannolikt, men man vet aldrig! Alltid samma bekymmer, vänta eller inte med utplanteringen, men jag får lov att börja så småningom, eftersom en del plantor lider av för små krukor och bör få större svängrum för att utvecklas bättre.

Några godingar från tidigare års sådder har efter tre års väntan visat färg. Man får utrusta sig med tålamod när det gäller perenner och har jag tur kommer ännu två nykomlingar i år att blomma - förväntan.

Ljuva pastell Akleja.




En gammaldags Lilja

Saxifraga

Blir man någonsin trött på blommor?

Må gott mina vänner!

36 kommentarer:

Lotta 8`) sa...

Fniss... nej, blommor blir man aldrig trött på :) Dessa ljuva Aklejor! Det blommar här med och de är så söta.

Jag såg att värmen oxå är i norr, det känns lite konstigt att det är så vart redan nu? Men jag njuter i fulla grad - älskar detta väder! Hoppas ni klarar er från frotsnätter och sommaren har kommit för att stanna :) Vi skall få åska och regn i natt så nu har jag stoppat ned de sista krukorna i jorden och de får vatten i överflöd.
Ha det gott, kram :)

Lotta 8`) sa...

Fniss... nej, blommor blir man aldrig trött på :) Dessa ljuva Aklejor! Det blommar här med och de är så söta.

Jag såg att värmen oxå är i norr, det känns lite konstigt att det är så vart redan nu? Men jag njuter i fulla grad - älskar detta väder! Hoppas ni klarar er från frotsnätter och sommaren har kommit för att stanna :) Vi skall få åska och regn i natt så nu har jag stoppat ned de sista krukorna i jorden och de får vatten i överflöd.
Ha det gott, kram :)

Lotta 8`) sa...

Ops.... det bidde två, men bättre än ingen ;)

Inger sa...

Nej, tröttnar aldrig på blommor, tack och lov:) Samma värme här och med hög luftfuktighet, blivit lite svalare ikväll. Men jag klagar inte som har semester.
Kram

Moa sa...

Nej verkligen inte, alltså inte kan man tröttna och härligt med värmen hellre det än regn o kyla säger då jag.. =). Din sista bild på saxifragablomman är ljuvlig, får nog ut o försöka fota mina också.. har nog likadan färg som du. Ha det gott i sommarvärmen..MOnica

Helena sa...

Så fina aklejor!Jag bara älskar dom :-)Näe blommor tröttnar man inte på!
Men vilken underbar sista bild!!!
KRAM från mig!

AnnCharlotte sa...

Inte blir man trött på blommor inte....
Ha det bra :)

Lena/isis sa...

Nej, jag vill aldrig tröttna på blommor nu när jag fått ett sånt härligt intresse. Har ju alltid gillat blommor och har alltid velat odla men inte kommit mig för förrän nu de senaste åren.

Ja , vilken värmebölja.
Söta växter...
Kram

Hjertebank sa...

Nei, man blir aldri "trött på blommor"
Akeleiebildene var flotte. Jeg har også mange forskjellige akeleier i hagen, og de står i full blomstring akkurat nå.

Lilla My sa...

Det är helt otroligt vilken värmebölja som slagit till över nejden man kan inte annat än förundras och tycka det är varmt att jobba...du kan ju tro hur vi har det i växthuset på jobbet. Fast vi ska inte klaga vintern var hemsk!

Borde också ta en tur ut med kameran finns så mycket fint som blommar nu just.
Ha det bra
Lotta

♥Min Eden♥ sa...

Nä du...det är som om de blommar på nytt varje år, som om de vore gamla vänner som man träffar en gång i året :D

susanne sa...

jag hör till de få som aldrig har brytt mig i om det kommer frostnätter eller inte. planterar ut sommarblommorna till morsdag och tar aldrig in varken planteringar eller amplar till natten. ändå har jag knappt aldrig behövt ersätta frusna blommor, de kan se lite hängiga ut på morgon men karpar alltid upp sig under dagen...
kram
susanne

Ingela sa...

Trött på blommor... skojar du...

Själv har jag ett par hanging basket kvar att plantera ut plantor i. Men än har jag inte riktigt hunnit runt huset vad gäller Kirskålen. Och den kväver allt så det måste jag.

På tal om kvavt; ja, det är det då absolut. Skulle förvåna om det inte blir mer åska idag.

Nu väntar jobb och sen kurs för min del ha det gott min vän kram Ingela

Vardag och flärd sa...

Visst får man vänta lite på perennblomningen men när det väl kommer igång så är det fantastiskt och de klarar både torka och regn och blåst. Jag är så tacksam för mina perenner.
Ha det fint i sommarvärmen!
Kram Eva

♥ Hannele på Hisingen sa...

aklejor är verkligen fina

Livet på Vestergård sa...

Blommor blir man inte trött på :) Jag har tjuvstartat och planterat ut lite, men resten får nog vänta i fall dessa järnnätter kommer, trots vår värmebölja.
Sköna dagar vi har.Man får va igång på morgnar och kvällar och ta det lugnt när det är som varmast på dagarna.

Skaparglädje sa...

Nej, trött på blommor blir man aldrig, och hela tiden vill man ha nya sorter.
Kram!

Jord under naglarna sa...

Nej trött på dessa blir man aldrig!

Jag har planterat ut mina sommarblommor nu och skulle inte ha en chans att skydda alla om det blir frostrisk, men jag hoppas vi har haft de nätterna nu.

Men värmen nu, det känns nästan inte sant, men jag njuter och tror inget barn kommer att frysa i korta klänningar ikväll på skolavslutningen.

Lyckoslanten sa...

Onej, blommor tröttnar man aldrig på! Värmeböljan borde åtminstone jag ta bättre vara på, men det blir några få stunder i solen. Som vi har väntat på värmen och så klarar vi inte riktigt av den!
Fortsätt njut av dina planteringar! ♥

Gudrun sa...

Hej Bea! :)
Hoppas du har det gott i värmen, själv tycker jag också att det går trögare när det blir för varmt.
Hoppas ni slipper järnnätterna. Som vanligt har du massor med fina bilder på underbara blommor.
Själv njuter jag här så mycket det går, det är bara så fantastiskt nu. Fåglar och blommor, mmmmm det är livet. :)
Önskar dig en riktigt fin dag.
Kram

ormbunke sa...

Härliga och ljuvliga aklejor på dina fina foton.. De får sprida sig i min rabatt.Det finns ju så många fina färger. Köpte en matta med fröer på och de kommer jättefint och jag har skolat om dem. Men nu är problemet var jag skall sätta dem och om de kommer att blomma i år.
Nu har värmen släppt för ett tag och vi har fått ett litet tacksamt regn.
I morgon är det studenten här så då hoppas man på uppehållsväder åtminstone på em. och kväll. Det är inte så kul att fota i hällregn. Ha en skön fortsatt ledighet. Kram. Anita

Blommiga Karin sa...

Nej jag skulle inte tro det iallafall. Blommor är ju både vackra och luktar gott.
Akleja är underbara i alla sina olika kombinationer och färger.
Fin bild på din Saxifraga.
Kram kram //Karin

Mia sa...

Vad kul att se resultat av frösådd. Jag har inte sått något före förra året så jag får väl vänta lite till. Vackra pastellaklejor. Den liljan hade jag gärna sett mer av og saxifraga,vilken mörk fin färg och fantastiskt foto :)

Ruben sa...

Aklejor är fantastiska!!!

Ha det gott i värmen!
/Ruben

Henrik sa...

Jag som igår skrev om det sköna ogräset akleja. Fast det var med en reservation. För det handlar ju om att trädgårdera på gott och ont, även när värmen får rosor att spurta.
Henrik med "Om lusten att trädgårdera"

Black Iris sa...

Nej du, blommor blir man nog aldrig trött på. Varje Söndag när vi åker från torpet blir jag bedrövad över allt jag missar i trägårn under veckan för allt går ju så fort.

Kram Maidi

Lenas trädgård sa...

Trött på Blommor!? nej, aldrig! Vill-ha-mera! istället! Blir aldrig nöjd med vad jag har i min trädgård...det finns alltid nåt jag inte har o vill ha!
Härligt tycker jag att inte slå sig till ro o njuta av en färdig rabatt...
Lena

Lotta sa...

Aldrig!...och inte på dina bilder heller...sååå fina.
Kram

godastunder-tokigaidéer sa...

No no inte bliv vi trötta...nej mer mer vill man ha och nya sorter är välkomna. Det känns om desto äldre man blir mer blommande blommor vill man ha....

Krma Anna

Hanna sa...

ha en fin helg.
kram
Hanna

STENLYCKA sa...

Vill bara titta in som hastigast och önska dig en fortsatt fin Pingstafton!
Kram Raina

Britt sa...

Aklejor tillhör mina favorit blommor//Britt

Åsa! sa...

Nej inte blir man trött på blommor Bea :D

Jag vill nästan tro att det är akleja år i år för vägkanterna är precis fulla utav dessa vackra blommor här på ön!

Må gott!

Rosor och ruiner sa...

Nej, blommor blir man inte trött på! Värmen kan man dock bli lite trött på, vill ju helst itne klaga men visst är lite "lite" jobbigt mitt på dan, morgnar och kvällar är däremot ljuvliga!

Elzie sa...

Tror jag inte. Men så har du ju ovanligt vackra exemplar också. Aklejor är en av mina stora favoriter.
Hoppas du får en bra vecka.
Kram Elzie

•lotta på solrum• sa...

fina bilder på dito växter!