torsdag 2 juni 2011

Tuvull

Ljuvliga vippor som vajar i vinden likt små vaddtussar på strå, vackra, vita, silkiga och alltid lika fascinerande när våtmarkerna bjuder på Tuvullens sköna blomsterfägring i dessa dagar. Får ta mig en sväng för att plocka några buketter och roa min vardag med något trevligt pyssel.

Det första som möter mig är en enorm svärm av mygg som gick till attack med stick på alla tänkbara ställen, jag hade nästan glömt den plågan från senaste sommar, men det blir att ta till humöret och inte ge sig för det naturliga inslaget. Nästa moment är att ta sig över ett dike vars bredd överstigen min förmåga att hoppa sådär lagom nätt utan att ramla i det illaluktande vattnet. Vandrar en stund fram och tillbaka för att finna lagom "stig - över - bredd", men nej, fick lov att bygga en spång med omkullfallna kvistar och grenar för att komma över. Skam den som ger sig, på ngt vingliga ben kom jag i alla fall över till den begärliga Tuvullen som hägrade. Utrustad med trädgårdssax och band, trampade jag iväg över det mjuka underlaget. På kort tid hade jag snott ihop några buketter då jag blev plötsligt ngt bekymrad över det gungande underlaget, lite vanskligt med våtmarker och försiktigt försöker jag dra mig bort från platsen med famnen full av sköna silkesliknande vippor.







Trevligt med ny dörrkrans i lite annorlunda material och ännu trevligare, min semester inleds snart - skönt!

Må gott mina vänner!

28 kommentarer:

Mona sa...

Väl värt besväret kan jag förstå, när resultatet blev en härlig bukett och krans!
Trevlig fortsättning på kvällen!
Kramar, Mona

Livet på Vestergård sa...

Vilken underbar krans!
Jag beundrade tuvullen i gårkväll när vi hade gemenskapskväll med dotterns klass vid ett träsk. De fanns i massor och var så vackra att se på.
Ha det bra! Kram Kicki

Inger sa...

Tuvull har jag aldrig plockat, din krans blev jättfin:)
Kram

Tant Otteskrufv sa...

Jag bor nu alldeles för långt ifrån mosse och myr, men jag minns många tuvullskvällar både med och utan mygg från tidigare år. Tack för en fin påminnelse!

Skaparglädje sa...

Vilken tur att du inte trillade i när du balanserade över vattnet.
Har aldrig hört talas om tuvull, det liknar den växten jag såg i skogen när jag planterade granplantor förra veckan.
Din dörrkrans blev jättesnygg.
//Anne-Lie

Petra B. Keramik+Trädgården sa...

Fin krans, och annorlunda.
Roligt att din semester börjar snart, jag unnade mig en vecka ledighet innan regulära semestern.
Trevlig kväll, Petra B.

Birgitta sa...

Så fin din tuvull är. Och vilken tjusig krans du gjort.
Jag har sett att tuvullen blommar i dikeskanterna jämte vägen och tänkt att jag skulle haft en bukett som inslag i väven.
Önskar dej en fortsatt skön långhelg.
Kram Birgitta

Trädgårdsflow/Garden Flow sa...

Men vilken toppenidé. Kransen blev jättefin. Håller helt med dig om att det är kul att använda oväntade saker i arrangemang.

Låter fantastiskt med semester snart.....

Kram
Charlotte

Hjertebank sa...

Så nydelig dørkrans!
I Norge kaller vi blomsten myrull.

Hjertebank sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Lyckoslanten sa...

Men vad har du där för vackert!? Du slutar aldrig att imponera mig. Jag har aldrig plockat tuvull själv. Det må ha tagit en bra stund att göra den där fina kransen! Grattis till den kommande semestern. I min värld är det aningen intensivt nu. ♥

Annelie sa...

Vilket äventyr du varit på..:)) Men värt det ser jag,för guuuud vilken fin krans du gjort..:))
Kram och ha en riktigt mysig dag!!

AnnCharlotte sa...

Vilken underbar krans....Jag skulle nog inte kunnna gå förbi utan att klappa den lite :))
Ha en härlig helg...

ormbunke sa...

Vad gör man inte för att få tag i det man önskar och när det blir en så fin krans av besväret blir du säkert lycklig. Hoppas att du får en fin helg och en härlig ledighet.
Kramar. Anita

gittan sa...

Vilken undervar kran det blev! Tuvull var något nytt för mig, kan det tänkas växa här nere i söder också? Semester låter som ljuvaste musik, hoppas du får det gott / Kram gittan

Ingela sa...

Åh så ljuvlig!... det var nog faktiskt den vackraste kransen jag har sett på länge. Och så har du gjort den själv, kan man få ett bättre välkomnande?

Kram Ingela

Helén sa...

Underbar Tuvullskrans, ser sååå mjukt och skönt ut:)//Helen

Åsa! sa...

Tuvull, det var något jag aldrig sett förut, ser jättegosigt ut!

Så underbart med semester!

Gugis Pärlor sa...

Tuvull är helt gudomligt! Den kransen gjorde du bra, blev ett riktigt vackert blickfång! Skönt med semester... ha en härlig sådan!

Kram Gugi

Hantverkarglädje sa...

Tuvull är ju en fantastiskt vacker växt, så förstår att du gjorde nästan vad soml helst för att komma över. Jag var nära att bli överkörd i Gejranger på grund av den vackra tuvullen där.
Har alldrig tänkt att man kunde binda en krans av den. Mycket vacker.

Snäckskalsdalen. sa...

Och runt omkring här finns så mycket ängsull och jag har funderat på vad man skulle kunna göra och så får jag se den här helt bedårande kransen! Hur kommer du på allting? Den var bland det gulligaste jag sett på länge.
Agneta kram

Lotta sa...

Vilken underbar krans det blev av detta oväntade material. Låter som det var lite vanskligt att få tag på men väl värt besväret.
Kram

NataljaOblonskaja sa...

DEN kransen är du nog först med, men absolut inte sist. Vi är nog många som kommer vandra/stappla ut på myrarna för att plocka tuvull efter detta.
Så mjuk och go, kan bara inte motstås.
Ha det gott!
Camilla

Lilla My sa...

Det var en söt krans. När vi var till Madeira hängde från trän såna där ulliga bollar med bomull såg det ut som men sjutton jag kommer i håg vad guiden sa att det hette sen. Åtminstone användes det som stoppning i boxningshandskar och dynor :)
Vilken härlig sommar värme vi får njuta av!
Kram Lotta

Gunilla sa...

Ja det skall vara du som kommer på en sådan fin ide.
Vilken fantastiskt fin krans.
Ullig och len som en kissekatt.


Ha en riktigt fin fortsättning på veckan och så skönt med en stundande semester ledighet.

Kram/Gunilla

Vardag och flärd sa...

Vilken underbar krans av tuvull, skulle vilja göra en men det går ju åt många vippor och det vet jag inte om jag hittar.
Ha en underbar semester!
Kram Eva

Ninni sa...

Vilken fin krans du gjort! Det har jag aldrig ens tänkt att man skulle kunna göra :)Tack för tipset!
Må så gott!
Ninni

Ruben sa...

Du är ju otrolig, Bea!!1 Du kan göra mästerverk av vad som helst, tror jag!

Ha det gott!
/Ruben