onsdag 4 maj 2011

Nu är det dags...

...att boa! Maj månad och våren sätter fart på alla trädgårdslustar och klart att jag behöver ett eget litet rede för att tillgodose det gröna sinnet. Precis vad jag gjort, ställt i ordning växthuset och hoppas värmen kommer i takt med min förflyttning. Det är massor av krukor som behöver extra utrymmer, några örtkrukor m.m får än så länge sprida en ljuvlig doft och jag fortsätter att göra det ombonat i mitt gröna rum.




Vackra lerkrukor i all ära, men att baka bröd i krukor har jag aldrig prövat tidigare och fick en stor lust att baka bröd i dom efter allt plockande med krukor idag och visst, det smakar ljuvligt, saftigt och gott. Naturligtvis är det nya krukor, inga jordrester och gamla krukor för bakningen!


Mmmm...gott med örtsmör!


En trevlig Award fick jag utav min goda bloggvän Ingela och sänder dig ett tack för utmärkelsen och den stiliga pokalen!



Till utmärkelsen förväntas jag berätta åtta avslöjanden om mig. Nu väljer jag att göra det på mitt sätt.

- Myser vid blotta tanken på alla trädgårdsinspiration som rinner till just nu.

- Hyser goda förhoppningar om en skön sommar.

- Nyser av alla blommiga träd och dammpartiklar i luften som hör våren till.

- Ryser av den kalla nordanvinden som drar förbi just nu.

- Fnyser över tanken på ohyra, insekter och andra förstörare i min trädgård.

- Efterlyser stora jordhögar att ösa ur för mina framtida behov.

- Fryser vid blotta tanken på frostnätter i juni.

- Bannlyser allt ogräs att slå rot i mina rabatter.

Nu är det meningen att sända den vidare, men jag gör det enkelt för mig och ger den till dig som önskar ta tag i den och bjuda på dig själv med avslöjanden. Var så god!

Ha en fin fortsättning på veckan!

Må gott!

22 kommentarer:

Ruben sa...

Bröd i blomkruka - det var något nytt! Är säker på att det smakar förträffligt!

Ha det gott!
/Ruben

Ninni sa...

Vad sugen jag blir på nybakt bröd! Det ser jättegott ut!
Må så gott!
Ninni

Livet på Vestergård sa...

Bröd i krukor ser verkligen frestande ut! Roliga avslöjanden :)

AnnCharlotte sa...

Biter en bannlysning på ogräset????
ISåfall ska jag också bannlysa en hel del ;))
Ha det bra.

susanne sa...

det ha jag inte sett förut; att baka i kruka...
men en mycket god ide, vad nu jag kan förstå...
kram
susanne

Halina sa...

Grattis till en fin utmärkelse!
Jag är usel på trädgårdspyssel, men jag lär mig alltid sååå mycket hos dig och försöker....
Härligt att du vill dela med sig så mycket... TACK!
Och TACK! för dina fina besök och så många fina ord!
Hade lite påfrestningar runt mig och tiden räckte inte till allt...., men jag ska förbättra mig :)
Jag gillar din blogg väldigt mycket och njuuuuuter och vilar hos Dig otroligt mycket, samt får sååå mycket inspiration.
Började odla lite smått i min trädgård, vi får se om jag lyckas få lite färska kryddor... ;)
Kram och tusen tack igen
Halina

Annelie sa...

Å vad gott och vackert det ser ut med bröd i kruka..:)) Nåt att ta efter ..Har du nåt gott recept,kanske...:))KRAAAM vännen och ha en bra dag!!!

Snäckskalsdalen. sa...

Ja, nu är det verkligen en underbar tid och det var roligt att läsa mer om dig, och det är mycket man tycker samma.
Idag är här ruggigt och kallt och grått så det känns mer som inneaktivitet, men jag måse ut, det känner jag!
Agneta kram

Ingela sa...

Hej på dej Bea, kul att se hur man sätter personlig prägel på de här uppgifterna.

Är ju på jobb så kan inte mer än snabbt gå in och lämna en liten kommentar. Datorn hemma är full av cookies, men det är väl inte riktiga kakor ... synd...
Kram Ingela

Freshgarden sa...

Har sett många som bakar bröd i kruka men aldrig testat själv...blir lite sugen nu när man ser ditt inlägg. De ser så goda ut.
Härliga bilder på kruddor.
Ha en fortsatt fin vecka och kommande veckoslut.
Kram Britt

Jord under naglarna sa...

Jag kände ingen lust att stöka ute i kylan igår, men en stund i växthuset och få lite jord om fingrarna blev en bra stund.

Bröd i krukor har jag inte bakat, men i korgar. Det ser i alla fall jättegott ut!

Klokegård - Designa ditt Liv! sa...

Vad gott det ser ut!

Önskar dig en underbar dag!

Black Iris sa...

Vad mysigt det låter att boa..
Brödet ser såå gott ut så jag får nog ta en smörgås nu..

Kram Maidi

Lilla My sa...

Det var trevligt att baka i lerkrukorna har du nåt speciellt recept eller vanligt bröd recept?
Doften av jord och odling i växthuset är nog en av dom bättre dofterna jag vet. Kom just in efter en pyssel runda i mitt växhus.
Ha en skön kväll
Lotta

Tant Otteskrufv sa...

Krukbröd, ja det var längesedan men jag minns dem som goda och saftiga. Nu blev jag sugen på att baka dem igen. Kanske om det blir en dag till med kyla så jag inte kan jobba utomhus?

Inger sa...

Vet du Bea, jag drömmer om ett växthus och snart kanske det är verklighet:)
Kram

Vardag och flärd sa...

Grattis till awarden! Brödet ser SÅ gott ut!
Du har pysslat så fint med ditt växthus, undrar när jag ska få tid att göra fint i mitt, men det blir lite då och då.
Kram Eva

Märta sa...

Grattis till awarden,den är du värd.
Önskar dig en fin dag!
Kram
Märta

Åsa! sa...

Bröd i lerkrukor, så spännande!

Har du jobbigt med pollen? Det är trist när det enda man önskar är att få vara ute.

Önskar dig en fin helg Bea.

Nilla sa...

Bröd i lerkrukor låter spännande.

Har bilder på en blommande buske i min blogg och jag vet inte vad det är för nån buske.
Så kära trädgårdsvänner, ta en titt inne hos mig och hjälp mig få reda på vad det är.

Tack på förhand !!
Nilla

Blommiga Karin sa...

Bröd i blomkruka kan väl passa alla trädgårdsintresserade...:-)
Kul att läsa lite om dina avslöjanden. Känner igen mig i en hel del av dem. Både om frostnätter och pollen. Fast som sagt nu börjar tiden för att boa sig. Kram Karin

Skimrande kristaller sa...

Så gott med nybakat bröd! Ljuvliga bilder du visar! Det är en härlig tid vi nu går till mötes! Trevlig helg! Kram Lenita