måndag 16 maj 2011

Mitt hjärta i tusen bitar

Vem vill inte vakna till dagar med sol över en klarblå himmel, fågelkvitter som förgyller varje minut av dagen och ljumma vårvindar som fläktar kinden!? Javisst, lite regn behövs då och då, men det kommer sällan riktigt lägligt. Som de flesta andra planerar man sin dag med allehanda ting och för min del var det rejäla tag med grepen och odlingslådorna som skulle bli såningsklara idag var det tänkt, men det satte regnskurarna stopp för och fortfarande står lådorna och gapar gråa och obearbetade. I gengäld fick den späda grönskan en uppfriskande dusch och det doftar oerhört gott i naturen just nu.

Att leva efter kutymen - `man skall vara rädd om det man har` är väl praxis för de flesta och jag brukar väl tänka likadant så långt det är möjligt. Men idag gick mitt hjärta i tusen bitar, pga av mitt slarv eller i oförstånd. Mitt söta terracotta hjärta med diverse växter planterade stod kvar när vintern kom med snö och kyla, mitt hjärta blev gömt och glömt under det tjocka snötäcket och liggande kvar hela vintern på knäckstensrabatten. Nu, när vårsolen smälte ner snön kom ur drivan fram ett sprucket hjärta! Det var inget mer att göra åt slarvet och det fick bli tusen bitar av det hela och får tjäna som täckningsmaterial i mina krukor i sommar.



Mitt begynnande trägårdsår verkar vara i ett litet motlut för tillfället med små motgångar, men med några krukor och små planetringar att vila ögonen på så är den saken snabbt utraderad.
Trädgårdscykeln är lastad med Penséer och Violer som brukligt.




I min trädgård stiger förväntningarna för varje dag och lökar av både vita och gula blommor lyser upp min värld.





Mitt hjärta klappar dock för alla sköna blommor!

Må gott mina vänner!

35 kommentarer:

Birgitta sa...

Hej vännen!
Jag lider med dej att hjärtat gått i tusen bitar, men alla bitar kommer säkert till nytta ändå.
Så fina bilder du visar. Regn är välbehövligt för växtligheten. Vi har bara fått lite och vill gärna ha mer regn. Vårbruket är avklarat och nu är det en lugn tid. Ja, inte för mej, för jag behöver nya vävar.
Önskar dej en skön vecka.
Kram Birgitta

Inger sa...

Typiskt att det regnar och är kallt när möjlighet finns att vara i trädgården, jag känner mig dock väldigt nöjd med min förra lediga vecka då det var fint ända till helgen. Nu blir det bara bättre:)
Kram
P.S. tack för gratulationer

Mammasblommor sa...

Hej Bea! Så synd att ditt fina terracotta hjärta gick i kras! Så är det att vi får både med och motgång och du får trösta dig med alla underbart vackra vårblommor! Maj är en härlig månad när allt grönskar och frodas, ibland går det bara lite för snabbt så man hinner knappt njuta av allt vackert!
Ha en härlig vecka!
Kram Margot

Stickstugan sa...

Inspirerande fina bilder som man gärna tittar länge på. Håller med om att det är spännande att se vad som händer i trädgården, det lilla jag har än så länge :) Men alla ni som har så fina trädgårdar inspirerar verkligen.
Lotta

Lotta 8`) sa...

Men vet du - det är alltid så trevligt att titta in till dig, läsa härlig text och fina bilder :) En fråga - är du skribent till vardags? Kåserier? Du hade pasat att skriva kåserier i tidningar, om naturen och årstiderna :)

Jag glömde också krukor ute.... förargligt! Glömde också täcka mina buxbomhöns så nu ser de verkligen inte glada ut, tror de är i hönshimlen.... :(

Ha det så gott, kram ♥

Helena sa...

Så trist!sånt händer brukar använda trasiga krukor i botten när jag planterar i stället för lecakulor.
Åh den där hinken jag ser att det är en sån jag gillar!!!Rostigt med trähandtag :-)
KRAM från mig!

Rosor och ruiner sa...

Så förargligt med hjärtat, men du verkar ta det rätt bra ändå! Kram!

ormbunke sa...

Tråkigt med det fina hjärtat.Ja, det blir ibland inte som man tänkt sig. Jag gläder mig i allafall åt dina fina blomster och planteringar. Sådderna kommer säkert med fart när de kommer i jorden.Ha de gott. Kram. Anita

Viola sa...

Næmen oi!! Stakkars deg!! Noe så urettferdig!!!! :( Skjønner godt at hjertet ditt gikk i tusen biter..

Men nydelige blomster du har da! Håper du får ut noe nytt og spennende av de bitene..

Klem fra meg! :)

Mina Vita Ting sa...

Så tråkigt att det så med ditt hjärta ,men du har gjort så fina planteringar och härliga bilder du visar
Kramiz

AnnCharlotte sa...

Ingen tröst kanske men det var iallafall ingen annan som glömde det ute....som du hade varit arg på nu ;))
Ha det bra ;)

Hantverkarglädje sa...

Det är så lätt hänta att man glömmer på hösten. Jag gissar att du ändå har många andra vackra krukor. Lycka till i så fall med dessa.

Berit sa...

Så trist med ditt kermikhjärta, men tur du kan återanvända det.
Ha en underbar dag!

Annelie sa...

Efter regn kommer sol och du har ju lixom ditt hjärta kvar,fast i en annan form..:)) Å visst är det väl underbart nu med alla blommor som kommer,jag vill ha finväder nu så jag kan vara ute mer och njuta av allt..:))
Önskar dig en härlig dag..Kram vännen!!!

Lenas trädgård sa...

Ja, vintern kom som en överraskning även sista vintern...Men visst var den tidig!? Så det hanns inte med att ta in nödvändiga ting! Mina trädgårdsmöbler har tex övervintrat utomhus...Men de sprack i alla fall inte. Däremot tegelrör med taklök ser väldigt trasiga ut!
Må så gott! Lena

Ruben sa...

Aj, aj - frostsprängning får man se upp med. Men kreativ som du är fann du ju ett nytt användningsområde för ditt hjärta!! Sköna violer och penséer du visar!

Ha det gott!
/Ruben

Anette sa...

Puh, vilken tur - det var "bara" ett sånt hjärta som gått i tusen bitar.......jag blev lite orolig när jag läste rubriken.
Fast visst är det synd när man förlorar vissa kära ägodelar.
Violer och penséer är ljuvliga i alla fall! /kram Anette

Helén sa...

Vad ledsamt att ditt hjärta gått i tusen bitar, men du fick ju iallafall lite användning för bitarna. Jag är också trött på regnet...vill ha sol nu. Underbara planteringar du gjort. Kram Helén

Lilla My sa...

Har du inte haft regnskurar dom här senaste dagarna? Här har det regnat med jämna mellan rum men så lyser solen upp och trädgården visar sig från sin vackraste sida igen.
Den bästa tiden är nu i trädgården när allt börjar spira och gro.
Ha det gott
Lotta

Britt sa...

Så tråkigt med hjärtat. Och jag hade också tänkt att vara ute idag men regnet har kommit i omgångar hela dagen så det har blivit en innedag för min del//Britt

Huset på landet sa...

Helst vill man ju att solen ska skina då man är ledig och att det uppfriskande regnet ska komma då man är på jobbet ;).
Trots några små bakslag så ser din trädgård ut att vara i strålande skick. Jättefina bilder!

Kram, Nicole

Lyckoslanten sa...

Trots att hjärtat gick i tusen bitar ser din trädgård alldeles, alldeles härlig ut! Vilket hjärta skulle inte klappa för dylika skönheter! ♥

Blommiga Karin sa...

Tänk jag har missat en hel del denna vintern jag med. Både betong frukt och annat som har gått sönder. Tråkigt :-( men nu börjar ju trädgården vakna till liv igen :-)Härliga bilder!//Kram Karin

Hilde sa...

Det er lett å gleme litt når høsten og vinteren kommer... Skjønne bilder av vår hos deg!
Hilde

Ölandsvindar sa...

Oj vad mycket fina bilder. Och visst är det fint att hjärtat kan leva vidare och komma till nytta även efter sin krasch.
Kram
Kerstin

Ingela sa...

Hej Bea! Vackra bilder den ena snudd på vackrare än den andra. Trist med favorithjärtat... förhoppningsvis hittar du något annat att vila dina ögon på

All lycka till dig!

billan sa...

Det var då en sorglig historia med ditt fina hjärta.....men det är bra med återvinning:)
Håller med Lotta 8 om dina skriverier och dina bilder, fantastiska!
Må så gott!

Karin sa...

Tur att man kan återvinna. Mitt vackra fat till mig själv gick i kras ... Nu är det en trädgårdsdekoration. Vad gör man inte när kära ting går sönder.
Karin

Märta sa...

Synd på hjärtat,jag hade oxå glömt lite saker ute,snön kom ju så tidigt.
Här blåste o regnade igår kväll,inte tror jag det haglade.
Om jag skulle få bestämma,så regn på natten o sol på dagen!
Tag väl hand om dig!
Kram!

Lotta sa...

Vilka vackra bilder, och fin text också - en njutning att läsa. Visst är det jobbigt när ens eget slarv får hjärtan att gå i bitar. För min del var det en gammal handmålad terrakotta-vas ärvd från min mormor - och en spricka i mitt hjärta som följd.
Kram

Gudrun sa...

Hej vännen!
Synd på ditt hjärta, det är så lätt hänt att missa något på hösten.
Fina bilder från dig. :)
Idag regnar det här, tunga skurar som drar förbi så det blir till att sätta sig i verkstan.
Önskar dig en fin dag
Kram

Anni sa...

Aj, så trist! Och ändå - tur att det var ett som säljs i affärer...

essemia sa...

Ja, nog kan man bli förbaskad på sig själv när sånt händer. Har varit med om det jag också, men inte ett fint hjärta...!

Är ju rätt ny på din blogg och det ska bli så intressant att följa din trädgård i sommar.

Hoppas du har en bra kväll.
Kram Elzie

Mia sa...

Uff ja, man grämer sig över sånt som går sönder eller inte överlever vintern, men när man sen ser allt det vackra, härliga som kommer upp glömmar man det och lyckan ler på nytt. Tjusiga bilder Bea om än synd på hjärtat. Och, tack, tusen tack, du är så go'! Jag blev jätteglad när jag såg ner i brevlådan idag :)

Gugis Pärlor sa...

Snart glömmer du hjärtat som gick i bitar! Jag har också förmågan att glömma saker och ting ute i snön. Den kommer alltid så överraskande snabbt... vintern. Senaste vinter var flera stora keramikkrukor ute i snötäcket och dömma av min förvåning att de också klarade sig denna gång!!

Kram Gugi