måndag 30 maj 2011

Livets skiftningar

Snart får vi åter vända blad och byta till sommarmånad med allt vad det innebär. Helt underbart med tanken på en skön sommarbris som sveper över blomsterängen och sprider en honungsdoft i den ljumma kvällen, humlesurr från äppelträdens blomstrande trädkronor får mig att ana höstens äppelskörd, fåglarnas sköna drill i tidig daggvåt morgon och inte minsta alla ljusa sommarnätter som förgyller vår försommartid - vilken fin tid!

Tyvärr händer det att livet bjuder på annat än sköna upplevelser, det har vi fått erfara den senaste veckan. Vår fyrfotade vän har varit illa däran och all min tid och energi har gått åt att tillgodose vovvens behov. Nu är vi utvilade och på bättringsvägen, men ännu är det en bit kvar av återhämtningen. Vi ser framemot sköna sommardagar med mycket nöje tillsammans!

Spetsmössa

Av ovannämnda är det förståeligt att mina trädgårdsambitioner inte legat på högsta prioritet och till följd av det lider mina sommarblommor, några har begåvats med ohyra och en del har inte fått tillräckligt med kärlek och bevattning och bestämt sig för att visa sitt missnöje med skral tillväxt.

Petunia Lavender

Trots allt har jag hunnit så mina morötter, få potatisen i jorden och visst finns det ett och annat som förgyller min dag i rabatterna. Några "sötnosar" från tidigare år påminner mig nu om att årets marknader uteblev för min del och får i stället njuta av bla Auriklar i ljuv pastell.

Aurikel





Klockviva

Livets alla skiftningar möter de flesta, kanske är det nyttigt att vi får stanna upp ibland, reflektera över vår dag och bara leva för stunden och inte alltid ha så bråttom.



Hoppas ni alla mina vänner har det gott i försommartid!

21 kommentarer:

Ingela sa...

Ja du Bea, emellanåt är det verkligen som om tillvaron stannar upp och får oss att verkligen inse vad det är som verkligen betyder något i livet!

Vad bra att du nu ser en ljusning, ha det gott kram Ingela

Livet på Vestergård sa...

Ja familjemedlemmar, även fyrfotade sådana, får nog komma i första hand när det blir kris. Hoppas att hunden repar sig!
Mycket vackert som blommar hos dig :)
Ha det bra! Kram Kicki

Hem Ljufva Hem sa...

Så sant det du skriver om att stanna upp och inte ha för bråttom.Jag försöker att leva efter det dagligen.
Så tråkigt att din fyrfota vän inte mår bra.Hoppas det går åt rätt håll.
Kram Kicki

Ninne sa...

Gott att läsa att gosedjuret är på bättringsvägen. Det är så jobbigt när djur o småbarn är dåliga- ja även stora barn- men just de första kan ju inte säga ifrån var el.hur det gör ont. Då önskar man att man hade deras sinne för att läsa oss??? för visst är djuren de som goast följer oss i vått o torrt..
Nu får ni ha gott o hoppas ni kan mysa i trädgården tillsamman snart
Stora kramen till er bägge Ninne

Lyckoslanten sa...

Förstår att det blev en omskakning och gav nya prioriteringar! Men nu om någonsin händer det säkert massor hos dig. Naturen är fantastisk! ♥

ormbunke sa...

Hoppas att allt ordnar sig till det bästa. Livet är ju så för både djur och människor att det går upp och ner. Hoppas nu du kan glädja dig åt att sommaren är på gång och njuta av dina fina blommor.Tack för din fina text. Ha de gott. kram. Anita

Berit sa...

hoppas din fyrfota vän är bättre nu!!kram!
Ha en underbar dag!!

Annelie sa...

Ja,varje dag ska man nog ta en stund och reflektera..Viktigt för själen..Hoppas din fyrfota vän kryar på sig snart nu...Ha en bra dag vännen...KRAAAM!!!

Skimrande kristaller sa...

Åhh..sånt fint inlägg..! Håller med dig att livet får en att stanna upp emellanåt (har precis varit "där" jag också nyligen) Ibland sker det något som gör att vi mer eller mindre blir tvingade att stanna upp och reflektera över tillvaron, och när vi tar oss tid att just reflektera så ser man det som egentligen är viktigt för en, för sitt (o familjens) välbefinnande. Det är skönt att det nu ändå är på bättringsvägen, man får liksom ta allt i sin egen lilla takt, för det är ju oerhört känslosamt... Sköt om dig! Kram Lenita

Britt sa...

Så är det nog ibland gör livet vändningar som man inte är riktigt beredd på. Det gäller att ta tillvara dagen. Hoppas allt ordnar sig för dig//Britt

Hantverkarglädje sa...

Tyvärr förstår jag mig inte på det där med hundar så jag kan åtminstone inte gråta en skvätt men känna med dig det gör jag. Du tar säkert ut trädgårdssvängarna bara lite senare. Lycka till.

Helén sa...

Ja, ibland måste man stanna upp o gilla läget o bara vara. Härlig Spetsmössa o fina bilder!//Helén

Vardag och flärd sa...

Gott att din vovve är på bättringsvägen och jag tror nog att dina blommor kommer att klara sig trots att de inte fått den vanliga omvårdnaden.
Din lilla klockviva är så underbart vcker!
Kram Eva

Inger sa...

Hoppas din lilla vovve piggar på sig snart, låter som du ändå har hunnit med mycket i din trädgård.
Kram

Halina sa...

Kram :)
Halina

promenader på landet sa...

Hej min vän! Hoppas hunden är på bättringsvägen, tänker på dig och skickar många styrkekramar! / Maria

Henrik sa...

Inte lätt att komma fram till vad felet är på våra fyrfota vänner. Men du verkar kunna ta in tillräckligt mycket av trädgården. Spetsmössa, ett sånt underbart växtnamn. Jag har skrivit lite om växtnamn i min nya bok "Om lusten att trädgårdera". Samt om den svåra konsten att njuta, stanna upp och inte ta allt för givet.
Henrik

Åsa! sa...

Så skönt att det gick vägen med er fyrfota vän! Man fäster sig så oerhört vid dessa husdjur!

Kram

Gugis Pärlor sa...

Husdjur blir små familjemedlemmar som man månar om i vått och torrt! Inte roligt när sjukdomar slår in... hoppas att det är över nu och krafterna kommer tillbaks. Inspirationen med blommorna har inte för mig riktigt velat infinna sig i år... beror det på vädret?

Kram Gugi

Mia sa...

Ja ibland händer det saker och ting som man inte önskar. Det är bara sån, man får sig en tankeväckare och tar andra val. Underbara spetsmössa, ditt foto gör det rättvisa.
Hoppas det snart går bättre :)

Mammasblommor sa...

Hej Bea! Hoppas det ordnar sig till det bästa för din fyrfotade vän, förstår hur du känner det för man blir så otroligt fäst vid sina fyrbenta familjemedlemmar! Så mycket vackert som blommar i din trädgård, försommaren är en härlig tid bland alla blommor! Det är otroligt skönt att få vara ledig i fem dagar nu, särskilt som det är väldigt turbulent på jobbet av olika orsaker! Skönt med lite andrum ibland!
Ha det gott!
Kram Margot