torsdag 12 maj 2011

Grönskande natur

Äntligen kommer den efterlängtade vårens färger, skir grönska i alla träd, svällande knoppar i häggen och värmen satte fart på lövsprickningen. Njutning på hög nivå och trädgårdsstolen har fått bjuda på några pauser i trädgårdsjobbet idag och det bästa av allt, kaffet smakar otroligt gott i den ljumma vårvinden.

Därtill är det mycket att stå i med, det skall hackas, grävas, forslas bort skräp och annat mindre inspirerande jobb. Men tyvärr, trist jobb är också nödvändigt, annars hinner kvickroten före mig och som lön för mödan får jag träningsvärk lite varstans och närapå att fläckvis ömsa skinn i händerna efter flitig användning av grepen och krattan. Ett bad för trötta trädgårdshänder gör susen och därtill behöver man inte kleta ner inomhus med smutsiga händer.


Ringblomssalvan gör underverk och används flitigt just nu och tyvärr är den snart slut, men ny odling av Ringblommor hägrar.



En summering av vad vintern åstadkommit är ändå liten med tanke på kylan vi haft, men lite besviken på mina vita Löjtnanter som inte klarade "skivan", även Kattmynta och Tolvgudablomman ser jag inte det minsta spår utav. Nåväl, man får ta det som det kommer!

Av vissa anledningar hade jag sådder av lite senare slag i år och det visade sig inte bli så praktiskt, eftersom denna årstid är vanligen fullspäckad med annat och borde inte fyllas med tid för omplanteringar, men så är det i min värld just nu och tror det får räknas som ett avslut idag för den delen, annars brukar det kännas motbjudande och svårt att lämna gröna fräscha plantor i så-byttorna.

I den bruna skålen ligger tuktade plantor och bakom ngt gängliga Blomman för dagen som fått nya krukor idag och pinnar som stöd, en visdom från senaste år när allt blev ett enda trassel!

En annan liten kamp som borde övervinnas, är beskärning av de gröna plantorna för att ge en buskigare planta har bjudit mig emot, men nu har jag varit hård och kapat ner en hel hög, usch, det ser trist ut för tillfället! Hoppas det ger en praktfull blomning i gengäld!

Växthuset är välfyllt med än så länge gröna frodiga blad på bl a Petunia.

I min blommiga trädgårdsvärd bjuds jag bl a på många Pärlor för tillfället, kuddar av Primula och många öar av Narcisser m.m.



Vilken fin tid, njuter, gläds och planerar i vanlig ordning för ettåringarna i rabatterna .

Må gott mina vänner!

20 kommentarer:

Anelias hantverk sa...

Oj så mycket du har på gång, förstår att du njuter verkligen av denna underbara tid!
Ha det bra!

Mona sa...

Du ser ut att ha en hel massa på gång! Så mycket petunior! Jag har också lite svårt för att nypa av topparna på mina plantor, fast jag vet att jag borde göra det. Ifjol blev också mina Blomman för dagen bara trassel - men inte i år! Nu står det fint var för sig.
Det ser ut som om din trädgård är i samma stadium som min - den här veckan har en hel massa med pärlhyacinter slagit ut. Det lönar sig att plantera ut alla man köper i krukor på våren!
Ha det så bra! Kram, Mona

Vardag och flärd sa...

Jag njuter av att läsa allt du skriver, det är så rofyllt!
Ringblomssalva är verkligen bra för händerna.
Ha det fint!
Kram Eva

Helena sa...

Åh vad härlig bilden med narcisserna!Så fin :-)
KRAM från mig!

Lyckoslanten sa...

Ja nu förstår jag att du njuter och gläds jämsides med allt otroligt jobb du lägger ner i din trädgård. Så härligt! ♥

Hjertebank sa...

Koselig innlegg med fine bilder.

Mia sa...

Förstår dig vad gäller sådden men den behöver uppmärksamhet den också. Jag dullar bäst jag kan men inte allt gror.. Vad skönt att det blommar hos dig också nu, maj är en vacker, hoppfull tid. Njuter i fulla drag :)

Berit sa...

det är ett aber då det gror senare än man tänkt, man hinner inte med dom..för det är ju så mycket annat man ska hinna också.
Ha en underbar dag!

Bitte sa...

Hej fina Bea!

Jag kan riktigt se framför mig allt du pysslar med och förundras över hur du hinner med allt! Men jag förstår också att om man ser framför sig hur det kommer att se ut senare i sommar när allt blommar, får man säkert extra energi att även jobba undan de tråkigare momenten av arbetet.

Vilka fantastiska blåsippebilder du visar i det förra inlägget! De är som tavlor, jag tycker att du borde förstora dem! :-)

Önskar dig en fortsatt fin helg och arbetsvecka!

Många kramar
Bitte

Ninni sa...

Det är bråda dagar nu när man har trädgård. Själv kan jag sakna min gamla trädgård lite,lite grand. Just det att få gå ut och kika i landen vad som överlevt och planeringen inför den nya säsongen. Men det räcker med en stor balkong också ;)
Härliga bilder du bjuder oss på.
Må så gott!

Britt sa...

Gillar din bild med tvätten för händerna//Britt

Gugis Pärlor sa...

Grönskan är något vi får njuta av nu varje dag! Det finaste som finns... Ringblomssalva vore något att göra själv. Är det svårt? Ha en fin helg!

Kram Gugi

Viola sa...

Me like!! :) Spesielt ringblomstsalven, blomstene som ligger rundt salven og de badekjelene! Og de blå og lilla blomstene, nydelige! :)

Klemmer! :)

Karin sa...

Så mycket vackert det blommr nu. Grönskan är vilsam efter vintern!
Karin

Åsa! sa...

Visst tar det emot att knipsa av plantorna! Men det blir ju bra när de grenar ut sig...

Må gott Bea!

Snäckskalsdalen. sa...

Jaa, det är mycket att göra nu och det händer så mycket så det är nästan svårt att se vilket som är mest angeläget att ta itu med.
Jag tittade just på mina Blomman för dagen och såg att på bara några dagar jag varit hemifrån så har dom vuxit upp och ut och är på väg att bli det där trasslet du också varit med om. Får ta itu med dom idag!
Du odlar så fantastiskt mycket och fint blir det.
Agneta kram

Lotta sa...

Oj vad du har mycket att stå i, men så ger ju ditt arbete så fint resultat. Underbara bilder!
Kram

Livet på Vestergård sa...

Vilken härlig tid vi har nu. I dag slog häggen ut i blom här hos oss :)

Jord under naglarna sa...

Små öar av pärlhyacinter förgyller min värld just nu!

Jag är inte heller en duktig "toppare", men jag har några petuniaplantor som jag har toppat några gånger nu. Svårt, men jag hoppas på buskiga fina plantor.

Black Iris sa...

Ojoj så mycket trädgårdsinspiration du levererar, med både bilder och text...

Kram Maidi