torsdag 28 april 2011

Varsamt och försiktigt

Underbart med värmen, våren och alla små guldkorn som kommer upp ur rabatterna. Nu gäller det att gå varsamt och försiktigt fram, inte trampa ner de små blå bugande Scilla i gräsmattan som sprider sig alltmer år för år.


Inte använda spaden alltför ivrigt i rabatterna, det kan ju finnas senfärdiga perenner som inte hunnit visa färg, ej heller använda krattan alltför yvigt för att inte skada de små späda stjälkarna som är så mjälla och sköra fortfarande.


Ljuva vita drömmar som flockas i ring kring mitt träd och bjuder på en vacker bukett utanför mitt fönster.


För året ny "stjärna" (kommer inte ihåg namnet) med pärlemoglans i blomman.



En och annan Viol finns i mina krukor.


Varsamt och försiktigt sträcker sig den ena sådden efter den andra på sig och den som tar i lite mer än det vanliga är Ricinplantorna och kommer sannolikt att bli enormt stora. (Den rosa blomman är Lewisia).


Underbar tid, men tyvärr har jag som de flesta andra just nu, vintern skall städas bort, alla riskojor rivas och man får gå varsamt fram för att inte skada eller förstöra något under vårstädningens gång och tiden bara inner iväg - men en fin tid!

Tusen tack för alla trevliga påskhälsningar!

Kram

22 kommentarer:

Inger sa...

En ljuvlig tid, och tänk jag tycker nästan det känns skönt att det blivit lite kallare så jag får njuta längre av allt det vårfagra.
Kram

Lenas trädgård sa...

ja, visst är det en ljuvlig tid nu...MEN jag vill stanna upp den lite, hinner inte med att se o njuta av allt, som verkligen exploderar i trädgården o naturen...Kan man inte få lite fler timmar på dygnet from nu?!
SÅ fina bilder på dina växter.Vitt är ju alltid vackert.
Ha det gott i trädgården!/ Lena

Klokegård - Designa ditt Liv! sa...

Vilka underbara bilder! Vad duktig du är på att fota.

Ha en skön kväll!

Birgitta sa...

En härlig tid med allt vackert som grönskar och blommar. Men alldeles för tidigt. När jag var på Öland var det alldeles blått med scilla i trädgårdarna.
Ha det så gott.
Kram Birgitta

Annelie sa...

En underbar tid nu och vilka härliga bilder du visar...:)) Det är riktigt spännande att gå runt på gården och se allt som kikar fram..:) Önskar dig en härlig Fredag..KRAAAAM vännen!!!

AnnCharlotte sa...

Tänk att vi äntligen är mitt i den där tiden som vi längtat så mycket efter.....
Usch vad det gör ont i en om man råkar skada något som ärpå väg upp tan att man märker det....hostor tycker jag är luriga att se när de är på väg upp och det händer att de första bladen får sig en törn....
Ha det bra i vårvärmen ;)

Ruben sa...

Ja, man får vara försiktig, så man inte rensar bort saker av misstag. Bäst att vänta litet med "finliret! ;-)
Lewisior är väldigt vackra!

Ha det gott!
/Ruben

Mia sa...

Underbara bonusdagar. Tänk att redan i slutet av april är det så mycket som blommar. svårt att inte ta ut segern på förskott, bara så himla rädd för mer frost och snö ännu.. går också och letar efter livstecken, rädd för att en del dött, men det är väl ännu tidigt?
tid är en bristvara, men det blir kanske bättre? jag försöker hinna njuta också.
ha det fint och njut våren :)

Gudrun sa...

Hej Bea!
Ja, nu är det en underbar tid och en tid med mycket arbete för trädgårdsälskare.
Vi får njuta så mycket det går nu. :)
Önskar dig en fin dag.

Jord under naglarna sa...

Det är en ljuvlig tid nu, men som du säger så går tiden alldeles för fort. Under tiden vi rensar och röjer undan vintern så får vi stanna upp och njuta av våren också!

Ha en skön helg!

Gunilla sa...

Ja nu skulle jag vilja att den tid som kommer var dubbelt så lång.
Det är fantastiskt vad fåglarna sjunger, grodorna kväker (de har lagt rom i dammen) och allt bara spirar och grönskar.
Lewisian blommar hos mig ochså det är en tacksam blomma, vivorna som jag planterade ifjol vår i rabatterna har fullt med knoppar.
Späda röda skott av pionerna syns och det är bara positivt än så länge.


Hoppas att du får en riktigt varm och skön 1:a maj helg.

Kram/Gunilla

Gunilla sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
gittan sa...

Ja, det är helt underbart nu! Men precis som du säger, man måste gå försiktigt fram i planteringarna. Jag önskar dig en trevlig Valborg och en underbar 1:a maj / Kram gittan

Livet på Vestergård sa...

Härligt! För varje dag ser man något nytt i naturen nu. Det är så roligt att följa med hur det växer i rabatten och hur det knoppas på träd och buskar.
Ha en fin valborg och första maj!
Kram Kicki

Åsa! sa...

Det är en underbar tid, frågan är om det inte är den bästa?

Önskar dig en fin helg Bea!

Hanna sa...

Ha en jätte trevlig helg!
Kram
Hanna

Lotta sa...

Så rätt och riktigt; varsamt nu...jag undrar ibland om jag inte förstör mer än sorkarna när jag försöker stampa till deras gångar.
Kram

Tant Otteskrufv sa...

Jo, tiden rinner...men det är just det som är tjusningen! Ha en skön helg!

STENLYCKA sa...

Önskar dig en underbar Valborg och en skön maj! Må alltid solens strålar nå ditt hjärtas rum!!!
Varma Kramar Raina

Vild-rosen sa...

Ljuvlig tid vi har nu.
Önskar dig en trevlig valborg
Susanne

Bitte sa...

Vilka underbara bilder på alla vackra vårblommor i din trädgård :-).

Önskar dig och de dina en riktigt fin Valborg!

Många varma kramar
Bitte

Spirande grönt - sa...

Ja, tassa på tå bland vårens alla raringar är det som gäller.

Ha en fin vecka,
Rebecca