torsdag 14 april 2011

Valfritt

Ljuva vår, luften är ljummen och allt vaknar till liv, fjärilarna dansar kring de varma stenarna i brist på utslagna blommor. Som två vilsna utropstecken står de första krokusarna vidöppna och bjuder på det bästa ögonblicket för en trädgårderare (nytt trevligt ord i blogg- och trädgårdsvärlden). Snart kommer den ena blomman efter den andra att även roa och underhålla min trädgårdsdag och det bästa av allt, det är helt frivilligt och valfritt att bli engagerad av än det ena och än det andra.


Tanken slog mig hur vi väljer och vad vi prioriterar i livet. Någon kanske tycker att mitt val är bottennapp, men det som ger min dag livsglädje, energipåfyllning, välbefinnande och en upplevelse är för mig rätt. Våra val i livet leder kanske ibland inte till allt det man önskade eller ville, men de mest triviala tingen är ofta valbara. Men, man får göra det bästa av egen situation och tillägna stunder av meningsfulla minuter och timmar då och då.

Har även i år valt att så en massa frön och det tar naturligtvis en betydande del av min tid, men det var helt underbart att stå på altan i solgasset och så aprilsådderna och inte behöva akta sig för att stänka omkring jord på golvet. Valde att även sitta i solen och njuta av mitt kaffe till tonerna av Bofinkarnas melodier. Kan det bli bättre val?

Nu inför påsken valde jag att göra en ägglåda för alla äggen som jag pysslat med i vår. Lådan är brädor från vår gamla brygga som ger lagom patina och skall fungera som min nya frölåda framöver, men även pynt-låda, redskapslåda osv, möjligheterna är många, tror jag väljer att fixa en till för blommor! Äggen är gjorda av olika material.







Pyssel är trevligt, men vad tiden lider blir det allt mindre för den biten ett tag framöver. Kikar in till er mina vänner senare ikväll, för nu skiner solen och lagom att trippa iväg ut!

Ha ett skönt veckoslut!

24 kommentarer:

Freshgarden sa...

Visst är det härligt att kunna så och driva upp plantor själv det är ju det som gör trädgårdsarbetet roligt, men det tar tid, men jag kan känna att det är avstressande och rogivande.
Önskar dig en skön solig helg.
Vårkramar Britt

ormbunke sa...

Tack för att du sprider så mycket glädje med dina ord och dina bilder.Och inte minst ditt fina pyssel. Ha de gott i helgen. Här lovas det fint och soligt väder. Det blir trädgårdsjobb. Kramar. Anita

Bitte sa...

Så härligt du beskriver din dag med sådd och annat och vilka kloka ord om våra val i livet! Visst väljer vi och prioriterar olika, tänk vad annorlunda allt hade kunnat bli om vi valt annorlunda. Ändå tror jag att det är en mening med allt... :-).

Din låda blev så vacker med alla ägg... vilket härligt arrangemang!

Önskar dig en skön helg!

Många kramar
Bitte

Jord under naglarna sa...

Din låda med ägg är jättefin!

Vi gör lite olika val i livet och gör olika saker. Det är nog bra, men det är klart, "trädgårderi" skulle nog vara energigivande och lugnande för det flesta - tror du inte? :)

Ha en riktigt skön helg!

Anelias hantverk sa...

Så härliga påskpynt du gör!
Ha en skön helg!

Hantverkarglädje sa...

Du verkar vara född till en "skrivare"eftersom du får allt att låta så fint och vackert. Ha en fin helg.

Ingela sa...

Hej på dej, du är så händig det enkla så vackert dekorerad trälåda med säker hand.

Du har en poäng med att vi prioritera olika och tycker så olika om saker... och det bästa av allt att om vi är öppna för det andra gör så utvecklas även vi själva...

Glad påsk min vän

Gunilla sa...

Du beskriver alltid med så välformulerade ord och målande beskrivningar så att jag riktigt kan se och känna det du beskriver.
Du har verkligen skriveriet i blodet. Skriv en bok.

Vilken fin trälåda du har för dina ägg ch pynt. Och den blir ju fantastisk till fröer.

Önskar dig en riktigt fin vårhelg
Kram/Gunilla

STENLYCKA sa...

Åhhh...så ljuvligt vackra bilder!!!
Kram och allt det bästa till dig!
Ha en bra kväll och helg!
Raina

Livet på Vestergård sa...

Nu när rabatterna äntligen börjar synas går jag varje dag och spanar efter de första krokusarna :) De är så roligt att följa med hur det ändras från dag till dag.
Ha en skön helg!
Kram Kicki

Åsa! sa...

Det är viktigt att ha sådana stunder, där man gör saker man finner ro och mår bra utav. Det behöver inte vara så stort och märkvärdigt. Det kan räcka att bara gå ut och njuta utav solens värmande strålar.

Mia sa...

Oh, grattis, nu blommar krokusen hos dig också. Så kul! Val man tar ja, min smak är nog ganska egen men den är min, jag trivs med den. Dina alster är ju bara så tjusiga, smukke som danskarna säger, det strålar av glädje från dem. Hoppas du får en fin och vårlig helg :)

Black Iris sa...

Mmmmmm, vad du skriver vackert. Krokusar som utropstecken m.m.
Jag önskar så att jag hade möjlighet att vara i min trädgård varje dag och kunde följa allt som händer.
Torpet är nu snöfritt och så fort jag kommer dit kommer jag också att ha sköna vandringar och se vad som har hänt där..

Kram Maidi

Gugis Pärlor sa...

Fint med ägglåda! Krokusarna längtar jag efter men ännu finns snö kvar där de brukar finnas... Ha en fin helg!

Kram Gugi

Inger sa...

Ja, tänk så många val vi gör varje dag.
Den ägglådan var fin:)
Ha en skön helg!

billan sa...

Kloka val du gör....
Gillar ägglådan jättemycket!
Ha en fin helg!

Ölandsvindar sa...

Det är en härlig tid nu! Bara att kika i frölådorna varje dag och se vad som tittar upp. 8 paprika, 3 peppar, lite grönt där och lite grönt här. Spännande. Vilken bra idé med ägglåda. Jag har en gammal verktygslåda i trä. Jag sätter igång!
Kram
Kerstin

Gudrun sa...

Hej Bea!
Jag måste medge att jag delar din entusiasm för växterna och trädgården till 100%. Ett stort energiflöde.
Fin låda du gjort och underbara arrangemang.
Önskar dig en fin helg.
Kram

Vild-rosen sa...

Livet består av en massa val att göra...både trevliga och mindre trevliga men huvudsaken är att vi själv tar konsekvenserna av vårt val och vårt handlande.
Tycker dina val är toppenbra här och vilken fin låda och vackra arrangemang.
Önskar dig en trevlig helg
Susanne

Ruben sa...

Vad man kan bli lurad!!! Ingen kan väl tro, att din låda är nygjord. Den ser ut som ett fynd från en gammal antikaffär. Verkligen dekorativ!!

Ha det gott!
/Ruben

Lyckoslanten sa...

Vilken fin ägglåda och när det gäller dig finns inga bottennapp. Jag lär mig massor av dig! Berikande! ♥

Rosor och ruiner sa...

Nej, att sitta i solen och njuta av kaffet och fågelsång kan väl aldrig vara ett felval..! Låter underbart! Hoppas du får en fortsatt trevlig helg!

Huset på landet sa...

Jag tycker då inte att ditt val är npgot bottennapp, men för dem som inte är trädgårderare som oss, kan det nog finnas andra åsikter ;).

Vilken härlig ägglåda fylld med söta ägg!

Jag vill passa på att önska dig en riktigt skön påsk redan nu!

Kram, Nicole

Lotta sa...

Visst är vi välsignade som har så många valmöjligheter, och visst har vi trädgårderare valt rätt ;).
Underbart fin låda du fixat, och äggen sen...du är så himla kreativ. (Vilket jag nog sagt förr.)
Kram