söndag 10 april 2011

Påskpyssel

Våren, värmen och solen har bjudit på det bästa man kan tänka sig de senaste dagarna, frisk luft, upptäckter i rabatterna, fågelkvitter och energipåfyllning för kommande dagar. Vad är det som gör våren så meningsfylld med återseendet av tulpanerna som reser sig allt högre för varje dag mot ljuset och värmen, eller när den första Krokusen kan anas? Inga stora fält eller hav av blomster, nej, bara den lilla rosetten av färg som ger en liten dos av livsenergi och lust för den kommande vårens göromål, med krattan i högsta beredskap och gott mod inför säsongens första insats så småningom. Allt det täckningsmaterial som blev lagd på hösten skall åter forslas bort, skillnaden är dock, att det är mycket otrevligare att handskas med ett torrt och stickigt granris.

Efter den ovannämnda insatsen, gapar då alla rabatterna som stora utropstecken i brist på färg och efter den kalla vinterns framfart får man undra om det mesta finns kvar, eller blir det tomma ytor i rabatterna? Lite lustigt med våren och alla dessa varv man gör i trädgården per dag så snart det beger sig, trots att snön ligger kvar på ställen ännu har det varit en visst trampande av och an i den lösa snön, för att betrakta harens framfart på en del växterna och det gör ont att se rosorna avbetade, men för det mesta brukar de repa sig efter en "beskärning".

I brist på ngn rejäl trädgårdssyssla än så länge, får det bli lite påsk för min del. Påsken närmar sig med stormsteg och för att hinna njuta lite av påskens tillbehör kan det kan det väl bli lagom med ett par påskägg redan nu.




Små söta Violer i påskens färger är som karameller. Det skall bli en liten kruka med vårens första blommor så småningom hos mig, trots det ihärdiga väntandet på våren, kom den ändå till slut!



Ha en fin vecka mina vänner!

26 kommentarer:

godastunder-tokigaidéer sa...

Ja visst har det varit en underbar helg. Bloggandet har fått lega på hyllan för min trädgård stod och ropade.
Ha en härlig kväll

Kram Anna

Vardag och flärd sa...

Så söta ägg! Men vilket pilljobb!
Kram Eva

Mona sa...

Fina ägg du lagat! Visst är det roligt när det börjar komma upp allt möjligt i rabatterna. Vi har mycket snö kvar ännu, men idag upptäckte jag att jag också har några rabatter där det redan börjar komma upp allt möjligt. Vilken glädje! Nu blir det nog att kolla varje dag, när man kommer hem från jobbet.
Kramar, Mona

Inger sa...

Härligt att se allt komma upp i rabatterna igen:)
Ser fram emot påsken och lite ledigt.
Kram

Ingela sa...

Kärt jobb med att pynta i täppan. Fint påskpyssel! Där sa du något snart är det ju påsklov :-) Härligt! Godnatt

Trädgårdsflow/Garden Flow sa...

Vilka jättefina små ägg du gjort!! Å våren är bäst....

Ha en fin vecka!
Kram
Charlotte

Lyckoslanten sa...

Vilket jobb det måste ha varit att knåpa ihop de där fina äggen! Nu har man haft väldigt god tid på sig med våren i år, men jag ligger rejält efter!
Ha en fin vecka nu bland violer och påskpyssel! ♥

Ruben sa...

Har du gjort påskägg av vide-kissar? Ohoj, vad uppfinningsrik och duktig du är!
Ha det gott!
/Ruben

Freshgarden sa...

Jättefina ägg...men vilket pillerjobb du gjort. Så härligt att man nu kan börja plantera penséer och få lite färg i krukor och rabatterna.Jättefina var mosstövlarna i ditt tidigare inlägg.
Önskar dig en fin kommande vecka.
Kram britt

Gugis Pärlor sa...

Det är alltid samma sak... Jag tror att jag har all tid i världen men sedan kommer påsken alltid så hastigt på så det mesta är halvgjort ;O) Du har varit så flitig med ditt påskpyssel och gjort fina ägg!

Kram Gugi

Ninne sa...

Så fina påskätt du gjort. o du stövlarna Vaovv de var bara såå ...
Jag har varit i tyrädg. hela dan idag med - suttit i solstolen också.. men tycker det ser lite tomt ut i mitt krydland?? Men Ok det är bara april- får väl vänta lite o se vad som behagar ha övervintrat?
Ska du sydliga länder så får du gärna mellanlanda här.

Ha det fortsatt gott
Ninne

Snäckskalsdalen. sa...

Ja, man lunkar fram och tillbaka och funderar på i vilken ordning man skall angripa trädgården, jag har lite logistik problem just nu, men det löser sig nog.

Vilka fin ägg du gör, nu fick jag lust att gå ut och plocka sälg!

Agneta kram

Lotta 8`) sa...

Jättesöta påskägg och vilken fin ide! Hmmmmm.... undra om jag inte har sådana knappar liggande..... :)

Ja, nu går det undan, både med väder, vår och tiden fram till påsk! Men det är en härlig långhelg som jag ser fram emot :)

Ha det så gott, kram ♥

Berit sa...

Vilka underbara påskägg!!
Ha en underbar dag!

Lotta sa...

Heelt ljuvliga påskägg!!
Kram

Flitiga Lisa sa...

Jag instämmer med föregående talare.
Vilken mysig pysslig blogg du har,
helt i min smak. Jag kommer tillbaka.

Jord under naglarna sa...

Min trädgård ser verkligen inte alls trevlig ut nu, allt är brunt, blött och tråkigt. Men man är ju så konstigt funtad att man bara ser att krokusarna sticker upp så smått i den sista snön och gläds åt det istället!

Jag gillar dina mösstövlar riktigt mycket! Vilken rolig idé.

Ha det bra!

Åsa! sa...

Påsken ja, gisses så tiden springer!

Jag önskade att våren var dubbelt så lång. Det är verkligen svårt att hinna allt man vill, och helst njuta lite utav det också.

Kram

Stickstugan sa...

Tack för din fina kommentar, du har en jättefin blogg. Du är pysslig, det gillar jag.Är alltid intressant med pyssliga människor.
Lotta

Vardag och flärd sa...

Titta in till mig, du har en award där!
Kram Eva

Sköna o Gröna Ting sa...

Jisses vilka söta påskägg du har knåpat ihop!!!!
Visst är det väl härligt nu när vi kan få utlopp för all vår kreativitet igen, vintern håller en lite på sträckbänken!
Penseér är bannimej en gåva och man har råd att frossa i dom eftersom priset är okey, dom ger så mycket glädje dom små rackarna:)

Tack för inspirationen Bea!
Kram till dig
Marianne

Bitte sa...

Ja, det var stundtals en helt underbar helg! Jag hittade några små gröna strån och blad i trädgården och blev så otroligt glad :-).

Vad trist att haren betat av rosorna, hoppas de tar sig!

Vilka söta påskägg du har gjort, är det videkissar du använt dig av? Bilderna är så vackra och harmoniska också :-).

Ha en fortsatt fin vecka!

Många kramar
Bitte

Sköna o Gröna Ting sa...

Nämen Bea.., har du aldrig sett blå vallmofrö?!?!?
Jag fick precis en hälsning ifrån Norge och hon hade aldrig sett vita vallmofrö.., är de jag som drömmer eller!?!?!?
Hihihi, jag känner mig smått förvirrad nu kan jag erkänna:)
Smaken av blå vallmo skiljer sig mycket från dom vita Bea, mycket sötare och man kan fylla bakverk med dom men det vanligaste är ju att strö på småfranska bullar.

Ha en ljuvlig eftermiddag.
Kram
Marianne

Blommiga Karin sa...

Alltid en massa roliga ideèr och pyssel hos dig. Kul! Få se om jag hinner pyssla något till påsk.
Ha det så bra!

susanne sa...

härliga videkisseägg som du har gjort! och de där arken med knappar! underbara!
ha de bra!
susanne

Mina Vita Ting sa...

Ja, nu kan jag tänka mig att det är mycket att göra för dem som har trädgårdar
Kramiz Jeanette