tisdag 5 april 2011

Nu rullar det på

Härligt - våren är här! Snön smälter med rasande fart och plötsligt kan man ana lite grönt här och där, men nu får vi/jag genomlida en otroligt klottig tid på året, men huvudsaken att den långa kalla vintern är ett minne blott.
Lite nyfiken blir man allt och kan inte låta bli att lyfta vintertäckningen på ett par ställen och se om det finns liv där under. Jo, Lewisia ser fräsch ut såhär långt och Snödropparna, var är dom, Krokusarna osv nej, jag kan nästan inte hejda mig och nu rullar våren på och det känns oerhört gott och allt börjar ta form i min lilla trädgårdsvärld så småningom. Den tid då allt knoppas och grönskar, vilken fin tid!

(kvisten är från en bukett)

I ordets rätta bemärkelse så rullar det på, nämligen mitt nya trädgårdsredskap har fyra hjul och en väldigt behändig sak vid transporter av krukor och diverse trädgårdsbråte. En länge önskad mojäng och nu står den illgrön och lyser, dessvärre utan draghjälp tillsvidare.

Med solkatter genom fönsterrutan och doften av mylla, omplantering pelargoner i nya fina krukor och annueller som bör omskolas, nu är det lätt att bli ivrig inför den stundande säsongen. I bara farten blev det några sådder till (april-sådderna) och nu ligger endast de kvar i frölådan som behöver kort förkultivering.

Här är min dag i bild:





Tagetes är väldigt lättodlad och växer så det knakar, i år tänker jag plantera den i köksträdgården för att eventuellt hålla ohyran på avstånd.

Hoppas att även din dag varit strålande!

Kram

20 kommentarer:

Annika Christensen sa...

Vad härligt att höra att våren har kommit till dig.
Lewisia blev jag sugen på... blir till att inhandla några sådana.
Ha det gott
Annika

Inger sa...

Vilken praktisk kärra!
Jag har sett våren genom mitt kontorsfönster idag men ser redan fram mot fredag då jag är ledig.
Nu händer det saker i våra trädgårdar:)
Kram

Lena/isis sa...

Vilka härliga inspirerande bilder. Tagetes hade ju jag också tänkt sått men glömmer ju bort det hela tiden. Undrar om det är för sent?? Kram

Ruben sa...

Tuff vagn! Kör försiktigt i kurvorna!! ;-)
Har hört, att det är endast den VILDA tagetesen som stoppar nematoder. (Men den kan ju ha andra bra egenskaper).

Ha det gott!
/Ruben

Ingela sa...

Godmorgon BEA!

Härligt inlägg! Det är så mysigt och lätt att följa då det ena ger det andra. Dina beskrivningar är mysiga och med bilderna till så rullar det på. Du nu måste tvätten vikas så vi kommer iväg. Kanske hinner jag idag laborera med länkningen. Vi får se, nu handlar det om att prioritera dagarna i ända. Kram Ingela

Jord under naglarna sa...

Vad härligt att våren har kommit till dig!

Det är ju helt fantastiskt när man ser solljuset flöda på alla bilder!

Hanna sa...

Ha en fin dag!
kram
Hanna

alegni sa...

jo, nu är våren definitivt på väg! fåglarna kvittrar så glatt trots att solen gömmer sig bakom molnen i dag! som vi väntat och längtat...

Helens trädgård sa...

Hejsan!
Tack för titten in till min blogg!
Du är Välkommen!
Vi går en härlig årstid till mötes. Frösådder, växthus, vårblommor och sol :=)
Önskar dig en bra dag!

Snäckskalsdalen. sa...

Vilken härlig dag du haft både i text och bilder! Den är nog på gång nu, våren, fåglarna sjunger och de brukar ju veta hur det är!
Agneta kram

Gunilla sa...

Ja nu gäller det att ta tillvara alla fina dagar.
Våren far ju med raketfart när den väl kommit hit.
Allt runtomkring lever upp och sätter fart.Fröna gror och nu gäller det att hänga med.Uppbindningar och omskolning är i full gång. Så himla roligt.

Fåglarna kvittrar och inspekterar fågelholkarna, både svanar och tranor har jag sett idag.

De sista fröerna sätter jag i slutet av april. De som växer snabbt.


Ha det gott
Vårkram/Gunilla

Livet på Vestergård sa...

Här inne hos dig ser man verkligen att våren är på gång :)
Kram Kicki

Helén sa...

Jippie...hittade en blogg till som jag känner igen sedan innan....för jag har börjat blogga igen:)Perfekt med en trädgårdskärra, då slipper man gå fler gånger och ägna sig åt det man vill istället. Tagetes är ett måste i både rabatter och köksträdgården...då slipper man all ohyra. //Helén

Huset på landet sa...

Så praktiskt och bra med den stora kärran.
Ja nu är det vått och geggigt överallt, men det är ju så skönt att vintern äntligen verkar vara över.

Härliga vårförberedelser hos dig!

Kram, Nicole

ormbunke sa...

Så härligt att det sätter fart hos dig också. Sen går det snabbt när ljusets timmar blir längre.
Kan du inte skaffa en liten häst elller åsna för att dra vagnen för den var ju inte liten precis.
Tagetes har jag slutat med för mördarsniglarna älskar dem. Idag har vi lagt ut plast och barkmull utanför tomtgränsen. Skall försöka mota ogräset från ängen. Köpte en hel påse med blandade blomfrö i Nize. 18 sorter. Från dill till Aklejor. Tänkte sprida ut på ängen så det växer blommor där istället. Det blir ett litet försök i alla fall.
Idag har vi haft 12 gr. men en kall vind.
Ha de gott. Kramar. Anita

Gugis Pärlor sa...

Jag blir så glad... finns inget underbarare än vår! Vänta på allt som börjar gro och spira utomhus, vackert och fräscht. Ha en strålande fortsättning på veckan!

Kram Gugi

Lotta sa...

Vilken skön dag du haft! Tagetes...attans, jag visste det var något jag glömt!
Kram

susanne sa...

ja, det går med fart nu då det fått början, man kan nästan se snön rinna bort!
den där vagnen är ju verkligen en behändig sak! underlättar säkert mycket i trädgårdsarbetet.
kram
susanne

Bitte sa...

Vilken härlig dag du verkar ha haft i vårsolen! :-) Jag kunde precis känna doften av jord och växter genom din text och dina vackra bilder.

Det är en speciell tid på året det här, igår kväll var det en riktigt ljummen vårkväll och det var så härligt att ta den där sista promenaden för kvällen. Idag hade jag tänkt göra så mycket men nu spöregnar det! April är då en månad med tvära kast :-).

Ha en fin dag!

Många kramar
Bitte

Lyckoslanten sa...

Allt är då med ordning, proffsigt, hos dig. Maffig kärra och prydligt bland krukor och frön! Det blir ett sant nöje att än en gång få följa och se spår efter dina gröna fingrar! :o)