söndag 6 mars 2011

Vårkänsla

Dag efter dag lyser vårsolen och smälter ner drivan nedanför mitt fönster, dagarna blir längre och ljuset ger en riktig vårinjektion av lust för odling och planering. Vem drömmer inte om att få se lökarna tränga upp ur jorden som planterades i höstas? Månne de klarat vintern under det tjocka snötäcket? Snart kanske det visar sig och det om något, ger den ultimata odlarlyckan!

Men det kommer att dröja ett bra tag ännu tills dess och jag får bara hoppas på att gynnas av många soliga dagar här framöver och att ljumma vindar drar över min trädgård, för att så småningom göra den snöfri.

Kommer ni ihåg mitt höstade växthus? Avslutningen på odlingen senaste år, med ett litet stilleben i min odlingsvärld. Ni kan tro jag har kikat in här många ggr (genom glaset) under vinterns lopp och haft ett jämt jobb att befria taket från snötyngden. Men nu kan jag se att det så sakteliga kommer en dag då jag åter kan öppna dörren, utan att behöva gräva mig in i glashuset - då är det vår!


Tills dess får jag lov att hålla mig till något vårligt på borden, lite solgult, en aning vår och allt andas förväntan!





Hoppas ni mina vänner får njuta av fina dagar!

Kram

33 kommentarer:

Monica sa...

Härrligt vår arrangemang du har.
Visst blir man lycklig då snön försvinner och förundras att de växer under snön gör jag..
ha en go vecka kram!

Mammasblommor sa...

Härliga vårliga bilder! Ja nu längtar jag verkligen efter att alla snömassor ska försvinna så att vårblommorna kan få en chans att sticka fram, snart är vi där fastän det går lite långsamt:)
Ha en fin ny vecka!
Kram Margot

Lilla My sa...

Härligt väder har vi haft och jag hoppas det håller i sig och att våren är på väg, orkar inte mera med vinter och minusgrader.
Såg du strömsö den här veckan? tanterna var så härliga har den där boken och jag gillar den och all visdom dom delar med sig åt oss i boken.
Ha en bra vecka
Lotta

Hantverkarglädje sa...

Vi får väl bara säga, tack och lov att solen börjat göra sitt trots att den har mycket jobb ännu.

Skimrande kristaller sa...

Vilka härliga bilder du bjuder på! Ja, visst är det härligt med ljuset nu, och den blir längre o längre nu om dagarna! En härlig tid vi har framför oss. Här har vi fortfarande mycket snö kvar men man kan se hur det minskar där ute. Ha det gott. Kram Lenita

♥Min Eden♥ sa...

Tack Bea...Va roligt att du tittade på Strömsö. Jag tyckte det var nästan snudden på pinsamt att titta o höra sig själv...pust!

♥Min Eden♥ sa...

Tack snälla du ♥

Livet på Vestergård sa...

Ja som jag väntar att få se när lökarna kommer upp i den rabatt som jag anlade i våras. Men som sagt det tar ett tag ännu.
Härliga bilder! Kram Kicki

Monica sa...

Vår längtan i dina bilder Bea! Hoppas du kommer in i ditt växthus snart ....
Tjingeling

billan sa...

Här var det minsann mycket vår i luften:)
Jag har grävt mig in i mitt växthus i lördags. Det blev en lunch därinne i +30 graders värme....skönt!
Må så gott och ha en fin vecka!

Inger sa...

Helt klart går det åt rätt håll, vi har haft en blåsig men solig helg:)
Kram

Lyckoslanten sa...

Man borde stoppa en pinne i snödrivan så man kan se förändringen när man är litet otålig. Nåja vi går åt rätt håll och snart kan du börja njuta av ditt växthus! Fina bilder! ♥

Trädgårdsflow/Garden Flow sa...

Vilken vårfin bricka du har!!! Det är så härligt att få komma in i växthuset nu på våren. Jag har svårt att hålla mig, så en gång till växthuset är alltid uppskottad :-)

Kram.........
/Charlottte

Birgitta sa...

Så fina bilder nu igen. Visst känns det skönt när dagarna blir längre och ljusare. Nu är det bara två veckor kvar till vårdagjämningen och då är ju dag och natt lika långa var man än befinner sej. Tiden bara rusar iväge och snart får vi hoppas att snön ger vika.
Ha det så gott.
Kram Birgitta

Hjertebank sa...

Nydelig vårstilleben.
Jeg for min del drøyer vinteren så lenge jeg kan, men SÅ gleder jeg meg over våren.

Ha ei fin ny uke.

Lena/isis sa...

Vad fint du har gjort det . Ser så vårlikt ut. Härligt att få öppna dörren till växthuset igen :-)

Kram

ormbunke sa...

Jag kan tänka mig att det är alltid lika spännande att komma in i glashuset efter en lång vinter. Men tur är att vi med dig kan glädja oss åt dina fina arrangemang. Ha de gott. Kram. Anita

Ninne sa...

Jag längtar att få kika in hos dej o så hoppas jag dina fågelhus blir färdiga i tid
Kram Ninne

AnnCharlotte sa...

Nu kan det bara gå åt rätt håll....
Ha det bra ;)

Lotta sa...

Vilket jättevackert arrangemang. Jag förstår du längtar in i växthuset. Snart så...
Kram

Mia sa...

Är det bara 14 dagar kvar till vårdagjämning? Oj, det går fort. Snömassorna brukar ligga länge kvar här, mars håller jag ut, men all snö i april är pyton. Hoppas att det minskar hos dig så du kommer in i växthuset i löpet av någon vecka. Med växthus känns det kanske som sommaren blir några veckor längre?

Ruben sa...

Hoppas att du SNART får träda in i ditt växthus! Det blir spännande, kan jag tro!!
Ha det gott!
/Ruben

Åsa! sa...

Visst är det för härligt med dagsmeja, och ljuset det gör verkligen susen för humöret!

Ingelapingela sa...

Absolut vårkänslor!!!

Dina arrangemang är verkligen läckra.

Här har snön nu smält bort och jag tänker strax mig ut och städa efter stormen för ett tag sedan. Vem vet kanske hittar jag någon liten blomma. Hoppas kan man!

susanne sa...

jättefint vårarrangemang!
jaa, de går helt klart mot rätt håll nu! bara snömassorna sku börja rinna undan ännu så...

susanne

Snäckskalsdalen. sa...

Vilket fint vårarrangemang! Väldigt vackert och inspirerande.
Agneta kram

Spirande grönt - sa...

Härligt med lite solgult. Vårigt!

Go´kväll,
Rebecca

Gunilla sa...

Här ligger snön djup än ochså så jag kommer inte in i drivhuset heller.
Men nu har vi haft ett par riktigt fina dagar med plusgrader så det har börjat smälta. Altanen börjar visa sig bakom huset så det går att sitta ute och njuta av det fina vädret.

underbara vårarrangemang du visar du är så duktig.

Ha en fortsatt härlig vecka
Kram/Gunilla

Blommiga Karin sa...

I dag skiner solen och jag riktigt kan se hur snön smälter sakta men säkert undan...:-)
Tack för ljuvliga våriga bilder!!
Kram Karin

Jord under naglarna sa...

Härliga bilder med mycket vårljus i!

Här njuter vi av sportlov den här vecakn. Det är takdropp varje dag och känslan av att det ska bli vår infinner sig.

Ha det gott!

Bitte sa...

Här har vårsolen lyst också de senaste dagarna, men idag är det lite mulet och blåsigt. Det är ändå en skön vårvinterdag på något sätt.

Hoppas att det vackra vädret håller i sig tills du får din vintersemester!

Vilket underbart arrangemang du har gjort, det ser riktigt vårligt ut. Glaskulorna är så söta bredvid physalisen.

Ha en fin onsdag!

Många kramar
Beatrice

Rosor och ruiner sa...

Ja, verkligen, nu vill man snart se hur det blev med lökarna man stoppade ner i höstas!
Om du vill så väntar en utmaningen till dig inne hos mig..:o)

Gudrun sa...

Hej Bea!
Som alltid är estetiken på hög nivå hos dig. :)
Stämningsfullt och vackert.
Hoppas att det är bra hos dig och att du mår bra.

Nu har jag precis glaserat färdigt och hoppas få starta ugnen ikväll. Men det pratas om snöväder så vi får se hur det går med bränningen.

Önskar dig allt gott,
kram från mig.