måndag 21 mars 2011

Rosa - en dröm i lagom dos

I arla morgonstund njuter jag av mitt morgonkaffe, en blick ut genom fönstret bådar om en fin vårdag med sol, blå himmel och friska vårvindar som piskar ner snödrivan. Oj, så vi väntat på detta med snöslask, men egentligen är det rena rama tråk-väder, att studsa omkring i stövlar och vada fram i det otroligt klottiga väglaget som egentligen är helt oundvikligt, för hur det än är skall lilla vovven ut på sina promenader. Jag får lov att ställa fram mina trädgårdsstövlar redan, för att göra situationen mera praktisk och mindre gnäll.

Den rosa färgen har nästan varit ngt av ett tema i helgen för min del, några självvalda, andra icke önskvärda.
Alla som har en trevlig krukväxt som tilldelats näring regelbundet, fått ny jord och blivit allmänt ompysslad, kan som bekant bjuda på en magnifik blomning både till glädje och besvär. I mitt fall blev det senare! De små undersköna rosa/vita blommorna är fantastiskt vackra, men verkligen ingen dröm, med rinnande näsa ger det sannerligen ingen välbehaglig tillvaro av den otroligt starka doft som blommorna avger. Men visst är blommorna vackra, nu nedklippta och kasserade!? Vi kan tyvärr inte leva ihop!




(psst..den här skall skall snart få flytta till ett annat land)



En verklig rosa dröm är däremot mina muffins, försvinnande goda och har dessvärre en tendens att lägga sig på fel ställen om det blir för många.


Rosa... en vacker dröm, i lagom dos!

Må gott i vårsolen!

28 kommentarer:

Livet på Vestergård sa...

De har en doft som jag tyvärr inte riktig tål heller, men de är ju så vackra!
Mumsiga muffins!
Kram Kicki

Anelias hantverk sa...

Så tråkigt att ni inte trivs ihop, men ändå så ljuvliga blommor! Muffinsen ser underbart goda ut!
Ha en fin dag!

Bitte sa...

Vilket underbart rosa inlägg, men vad tråkigt att du inte tål porslinsblomman! Men det är så med vissa blommor, jag är också känslig för några sorter som jag egentligen tycker mycket om. Dina muffins såg verkligen smarriga ut! :-)

Tack så mycket för din fina hälsning hos mig, jag är så glad att ha dig som bloggvän! :-) Jag blev både glad och rörd av hälsningen.

Önskar dig en fortsatt fin vecka!

Många kramar
Bitte

Annelie sa...

Men kan du skicka hit en muffins för dom ser ju grymt smarriga ut...:))Jag har oxå fått lite rosa på hjärnan,en vacker och skön färg...Ha en härlig tisdag nu...Kraaaam vännen!!!

Ninne sa...

Ja visst är det tråkigt med Porslinsblommorna. Jag tål inte heller doften, men den lilla Bell har jag hängande längst ut i stora rummet- så den går rätt bra, de doftar ju mest på nätterna. Däremot hr jag en "vanlig" gammaldags m stora blad-stora blommor- den får jag knipsa bort blommorna på. Jag får göra som du -ge bort den Tack för tipset.
Här är sol o skönt i lä idag- Alltså har vi de gott på altanen- o gubben min är så snäll o tar bort "visset" ur rabatterna. Här är riktigt vårfint ute.
Hoppas snart det blir så hos dej med.
Vårkram Ninne

Freshgarden sa...

Porslinsblommorna är vackra att se på men jag klarar inte heller av doften, blir rinnande näsa och ögon.
Läckra muffins du bakat...en riktig dröm.
Ha de gott
Kram Britt

essemia sa...

Nog är det tråkigt att man inte kan ha porslinsblomman som är en så vacker blomma. Har precis samma problem som du, så ock med många andra blommor. Men det finns ju andra - doftfria - tack och lov för oss näsrinnare.
Vad gott det där såg ut. Man kanske skulle baka sig något?
Hoppas du har en bra dag.
Kram Elzie

Ingela sa...

Halloj! Tack för fin kommentar under mitt inlägg!!! I helgen startade mitt årstidssnörvlande. Nu har jag startat medicinkur hoppas på snar bättring. Vill ha vår aíalla fulla fall. Nu har ju mitt Hoya ex. inte blommat ännu så vi får väl se... Muffinsen ser mumsiga ut... det fanns en tid då allt var rosa hemma hos mig en tid för brunt och orange men det är ännu längre sedan. Nu då? Älskar färg och uppskattar att kunna byta... Kram Ingela

Lyckoslanten sa...

Nu kan jag inte minnas i vilket livsskede jag och en sådan levde ihop... Det må ha varit när jag levde i vårt västra grannland.
Ja, så har vi det här vackra rosa som passar perfekt när det gäller smak, men inte vad det lämnar efter sig.
Må fortsatt väl i veckan! ♥

Åsa! sa...

Den där doften är verkligen en utmaning för alla allergiker!

Muffinsarna ser gudomligt goda ut!

Nette Cecilia sa...

Jag kan heller inte leva ihop med din vän ,Kramis Nette

Moa sa...

Ljuvliga rosa drömmar.. fin fina bilder, tyvärr så nyser jag rysligt av sådana vackra blommor också, ibland klipper jag bort dem om det blir för många nån enstaka går bra men det märks direkt om många blommar. Dina muffins skulle jag gärna ha till kvällstet.. mumma !! Kram o ha det gott/Monica

Trädgårdsmakare Hillevissan sa...

Hej Bea!
Jag hade en sån där blomma för länge sedan, minns att den doftade starkt. BLommorna var helt fascinerande stela och vackra.

Ha det fint, kram H.

Rosor och ruiner sa...

Ja, lagom är bäst heter det ju. Har haft en sån porslinsblomma en gång, blommorna var ljuvliga minns jag. Tråkigt att du inte tål dem!

Inger sa...

Dina muffins är vackra som blommor och säkert jättegoda:)
Kram

Mammasblommor sa...

Har också en sådan porslinsblomma som doftar helt enormt mycket, går inte att vistas i samma rum när den blommar! Jag såg idag att den börjar få blommor igen och jag tror de blommorna går samma öde till mötes som dina:) Muffinsen ser så smaskiga ut!
Ha det gott!
Kram Margot

Karin sa...

Men visst är de vackra. Mina blommar för sällan. Ser underbara ut dina muffins!
Karin

Gugis Pärlor sa...

Fina bilder på blommorna! Jag känner inte igen den blomman... men synd om doften är så stark att den irriterar! Otrevligt med blommor som doftar för starkt! Dina muffinsar ser ut som blommor de också! Mums, säger jag!

Kram Gugi

Annika Christensen sa...

Vad fint du bjuder på och så gott det där sista ser ut.
Jag är väldigt förtjust i rosa men så har jag också blivit tant.
Det säger iallafall min dotter.
Synd att du inte kunde komma men en vacker dag...
Ha det gott
Mångar tankar från mig till dig
Annika

Mina Vita Ting sa...

Muffisen ser farligt god ut,ja nu har väl våren kommit idag har vi haft 11+ här och all snö är snart helt borta Härligt, jo jag känner igen det där med att vovven ska ju ut i alla väder och det blir duschen efter promenaden när det har vart sånt slakt
Kram Jeanette

Birgitta sa...

Ett ljuvligt rosa inlägg. Vilka fina blommor, men kan tro att det är doften av dem som du inte vill ha.
Kramar till dej.
Birgitta

Lotta sa...

Jag som inte gillar rosa har nu blivit omvänd. Såå vackert!! Jag klarar porslinsblommans doft men däremot gillar jag inte muffins - eller mjuka kakor överhuvud taget. Men vackra är de!
Kram

AnnCharlotte sa...

Wow....vilka läckerbitar du serverar ;)

susanne sa...

ljuvliga hoyabilder!
de är underbara men doftar faktiskt otroligt starkt!

kram
susanne

Hantverkarglädje sa...

Oj vad tråkigt att du måste klippa bort porslinsblommans blom, de är ju så otroligt fina.
Men visst, det är ju samma med t.ex. liljekonvalj, hur vackra de än här så passar de inte i varje hem. Dina muffins tror jag skulle platsa för oss alla. Ha en bra dag.

gittan sa...

Jag har valt Hoyaer? (hur böjer man det?) som inte doftar men lyckas INTE få dem att blomma om!

Så fint du gjort på bloggen!
Kram gittan

Merja sa...

Gillar verkligen porslinsblommorna. Men visst doftar de starkt. Tråkigt att ni inte går ihop.
Muffinsen ser jätte goda ut:)
Ha det gott!

Mia sa...

Hej Bea, jag har visst bommat det här inlägget i våras. Nu som jag står och pysslar med mina Hoya ville jag så gärna bara nämna att den har det bra här hos mig, skottet växer och trivs gott. Men tror du jag kan få använda ditt foto på blomman om jag linkar bildet till dig? Jag har letat runt på nätet och tror kanske det är en H. calycina men jag är inte säker..
I varje fall - tack :)