lördag 12 mars 2011

Ögongodis och utmaning

En underbart vacker morgon, solen håller på att gå upp och färgar trädtopparna i en rostbrun ton, alla träd och kvistar är förövrigt ordentligt dekorerade med nyfallen snö. Det är rent och vackert, borta är den smutsvita snön som hann smälta ner en aning. Men vart försvann våren? Nej, jag skall inte gnälla, det finns värre saker som händer i vår värld för tillfället och vad betyder då lite snö och bakslag på vintern för vår del!?

Ivern för sådder har tagit form och nu ligger många frön i väntan på att gro, alltid med samma spänning, lyckas - lyckas ej!? Nyheter i år då, jo, tex Lavendelknappen, Ricin och mycket mer.
Nu försöker jag ha frön som skall sås lite olika tidpunkter, några kanske kan sås i växthuset och en del som inte behöver omskolas. Lite planering således, men vad färgtemat blev i år har jag nollkoll!
De som följ mig tidigare känner säkert mina "tivolifärger" och jag är lite rädd för att sommaren blir färgsprakande.

Ingen vår utan tulpaner! Den här krukan har varit rena ögongodiset, hållit otroligt länge och en fantastisk blomning. Värd varenda cent!







Fick en utmaning av min goda bloggvän Rosor och runier. Tack för den! Meningen är att man skall berätta åtta saker om sig själv och det har jag gjort ett antal ggr redan och skriver som tidigare, vi som bloggar avslöjar en liten bit av oss själva varje gång efter att inläggen publiceras och därmed kanske avslöjanden börjar bli uttömda. Nåväl, jag gör mina avslöjanden på mitt sätt idag och det tangerar naturligtvis trädgårdsivern.


Just nu: Jordnära och drömmande

Inför säsongen: Hoppfull och hängiven

Vad sinnet beträffar: Intresserad och motiverad

Motto: Uthållighet och ett varmt hjärta för allt liv.

Tanken är att man sänder den vidare till åtta bloggvänner och jag ger den till DIG som kikar in här idag och läser mina avslöjande rader. Varsågod och anta utmaningen också du!


Må gott mina vänner!

30 kommentarer:

Karin sa...

Så vackra tulpaner! Och vårfint i din banner!
Trevlig kväll,
Karin

Åsa! sa...

Här andas det vår Bea, härligt! Och ett riktigt bra motto tycker jag! Kram på di!

Inger sa...

Visst, tulpaner hör våren till.
Sympatiska avslöjanden om dig själv:)
Ha en fortsatt trevlig helg!

Ninni sa...

Knubbiga goa tulpaner! De är så ljuvliga.
Ha en fortsatt skön helg!
Ninni

4U2! sa...

Tulpanerna har varit ovanligt hållbara idag!

Inger sa...

Bea, tillsammans har jag nästan så mycket lavendel men mina är spridda på flera ställen. Bilden är från Danmark.
Hejdå!

Viola sa...

Nydelige tulipaner, røde som midnattsola.. :)) De kan du være stolte av..

Ja- hvor blir nå denne våren av?? Men det er sant, vi skal være takknemlige.. ikke alle har det så bra just nu..

Klem til deg fra meg i natten! :)

Lilla My sa...

Tulpaner är härliga! Har sån tur att emellanåt får vi plocka hem tulpaner som är såna där pätkä tulpaner som dom tagit bort när dom odlat dom på jobbet, små svag men helt underbart söta i vas ändå.
Ha en skön söndag!
Lotta

Gugis Pärlor sa...

Fin ny header du har gjort! Roligt med växter som glädjer ögat länge! Den här tiden på året vill jag gärna också ha vår snabbt och blommor på bordet som påminner om att snaaart så är det vår... ;O)

Ha en skön söndag!

Kram Gugi

Ingela sa...

Åh vilken fin head du har!!! Så inbjudande blogg från första ögonenkastet! Du skriver sinnligt och tänkvärt... tankarna tillåts stanna till i nuet jag njuter ditt tulpanarrangemang... hör, fattar inte vidden av det som händer i omvärlden. En sorg så stor, ja ogreppbar.

Färger, jag vet inte vad det beror på att jag älskar att omge mig med dem, och det spelar heller ingen roll. Det blir inte alltid så fulländat då man blandar hej vilt eller låter sådant gro som sått sig självt... neb å andra sidan så mycket mer liv med överraskningar och inte sällan blir det undersköna, intressanta, livfulla stilleben som man aldrig hade själv kommit på.

Kram Ingela

Anelias hantverk sa...

Härligt röda Tulpaner!
Ha en fin dag!

Gunilla sa...

Härligt med vårens första tulpaner och som du skriver så är de riktigt hållbara.

Vårstädning har du gjort på bloggen ochså så fint.

Ha en riktigt härlig dag idag
Gunilla

Spirande grönt - sa...

Söta tulpaner!

Ha en fin söndag,
Rebecca

Lyckoslanten sa...

Här är det så fräscht med ny header och fint att följa tulpanernas gång!
Ha en skön söndag! ♥

Ninne sa...

Din nya header!!!! OOoooo vad den inspirerar o skickar ännu mer längtansfulla pilar i en...
Färger på blommorna ?? här är en som blandar hej vilt - inte minst i min LILJErabatt.. Jag njuter lika fullt ut av varje ny som öppnar sin kalk emot solen o oss när det börjar. Ännu mer längtan..
Kram Ninne

Huset på landet sa...

Härlig tulpankruka!
Javisst är man hoppfull nu! Det är en härlig årstid. Å solen och värmen kom ju tillbaka passligt till helgen, så nu känns det som vår i luften i alla fall. Trots all snö...

Hilde sa...

Det er en deilig årstid vi nå er inne i - alle forventninger og kommende gleder...
Skjønne tulipaner du har !
HIlde

Lotta sa...

Vilken härlig header, och dina tulpanbilder är såå vackra. Lavendelknapp lät spännande, det får jag googla på.
Kram

Hjertebank sa...

Ôgongodis - for et fantastisk flott ord!

Tulipanene var nydelige

Mina Vita Ting sa...

älskade tulpaner så fina
Kram Jeanette

AnnCharlotte sa...

Så fina bilder i dein nya header....och kul att läsa mer om dig.
Fast du bjuder alltid mycket på dig själv i dina inlägg tycker jag ;)
till skillnad mot blygsamma lilla mig ;))
Ha det bra ;)

NataljaOblonskaja sa...

Tror att bakslagen hör våren till. Brukar komma några sådana innan den "riktiga" våren vill visa sig. Och så blev det ju vackrare att slippa den gamla snön, så njut av det vackra så länge.
Ha det bra!
Camilla

Black Iris sa...

Här var det ögongodis vill jag lova..
Jag hade gärna antagit din utmaning men jag gjorde något liknande för bara några veckor sen så jag hoppar över det den här gången..

Kram Maidi

fotopunktMis sa...

Ny adress
http://fotopunktmishalmstad.blogspot.com/
Maria

mattasmona sa...

Din tulpankruka är så vacker!
Ja, det där med färgtema låter lite skrämmande nu när du skrev det... Jag har heller ingen koll på vad jag egentligen sått för färger... Det har jag liksom glömt bort i farten. Jag tror jag har alla möjliga färger utom gult.
Kram, Mona

Rosor och ruiner sa...

Kul att du antog utmaningen, och att du tolkade den på ditt sätt gör det bara mer trevligt! Ha det gott!

susanne sa...

härligt vårig banner, bea!
ja, tulpaner i alla former är så underbart, så vårigt!
ha de gott!
susanne

Mia sa...

Du bjuder som vanligt på underbara bilder, riktig ögongodis. Spec. bildet uppe i baneret till vänster, nu har jag också en liknande. Har ju hela tiden tyckt din är så vacker :)

Petra B. Keramik+Trädgården sa...

Tulpaner är så underbara vårtecken.
Ska köpa hem en bukett till helgen.
Vintern dröjer alldeles för länge,
då få man hjälpa våren lite på traven inomhus.
Ha en underbar helg, Kram Petra B.

Bitte sa...

Våren är på sitt sätt en jobbig tid, då solen och värmen gör att man ena veckan fylls till brädden av vårkänslor. Nästa vecka snöar det igen och allt man har byggt upp inom sig försvinner fortare än man hade kunnat tro.

Jag njuter av dina vackra blomsterbilder och ser fram emot att se bilder av blommor från din trädgård i vår och sommar!

Ha en riktigt fin helg!

Många kramar
Bitte