söndag 27 mars 2011

Hjärtan på band

En ny vecka ligger framför, förhoppningsvis har vi envar en inte alltför fulltecknad kalender uppslagen och bara suckar över alla tider som skall passas in i dagens övriga program. Hoppas verkligen att veckan ger många möjligheter och tillfällen som gör livet värt att leva och njuta av varje minut på alla sätt. Kanske ges vi chansen att göra det som inte blev gjort i veckan som gick, vem vet! Jag kan tro att det flesta lever med den sanningen, att vi planerar vanligen med en alltför optimistisk vecka av "vad vi vill och borde göra" och verkligheten kommer snabbt emot och man får reducera planerna för de mesta. Känns det bekant?

Hjärtan på band/Lyktranka, visst är det ett vackert namn på en växt? Nu lever mina band en tynande tillvaro och borde verkligen få en fräsch kruka som ringlar sig så vackert med de små silverfärgade hjärtan till blad. Efter många tappra försök har jag ännu inte fått några hjärtan!

Vid ett tillfälle i sökandet efter denna växt blev jag ofrivilligt medveten om ett samtal som växlades mellan några personer och verkligen inte visade några som helst "hjärtan på band - känsla". Lite beklämmande och brist på empati!

I väntan på den riktiga våren känns julens dörrkrans väldigt ofräsch och behövde verkligen förnyas. Denna gång blev det i form av ett hjärta, lite påskinspirerad trots att det är ett bra tag innan den helgen infaller. Passar också bra med tanke på mitt hjärt-tema idag!



Mitt hjärta blir varmt av dessa må söta frön likt små karameller eller kanske som små påskägg. Nu ligger de i såjord och dagligen får jag lov att glänta på huvan för att se om den vackra grodden spirar.


Min söta Viol som överlevt i mörker har knoppar och visst gör det mitt hjärta glatt!


Många små grönskande sådder som bara är så näpna och hoppas bara på gynnsamma dagar framöver med tanke på sol och värme.


Nu såhär i vårens tidevarv hoppas jag det finns massor av "hjärtan på band" känsla runtom i vår värld, medmänsklighet, lite värme och förståelse mellan alla människor!

Slutligen en varm kram till er mina bloggvänner, ni är verkligen "silverhjärtan på band"!

Må gott!

32 kommentarer:

Ingela sa...

Gokväll!

Ett fint och hjärtligt inlägg, tänker att jag ska köra ihop några hjärtvåfflor nu så här till kvällkaffet.

Lotta sa...

Vilket fint inlägg, med underbara bilder. Visst möter man övervägande glada och positiva människor.. så det är lite synd att det är de arga och negativa typerna man oftast kommer ihåg.
Kramar

promenader på landet sa...

Hej min vän! Känner viol doften ända hit, underbart! Må så gott i veckan stor kram från Maria

Vardag och flärd sa...

Du skriver alltid så fint och dina bilder är så fina!
Ha en fin vecka!
Kram Eva

Karin sa...

Vackert med en hjärtkrans med videung. Nu kn den få vakna ... Ha det fint i veckan.
Karin

Lenas trädgård sa...

Sån fin videkrans! Här har jag inga videkissträd i närheten, skulle gärna vilja ha!
Vackra ord som vanligt!
ha en ny, härlig vecka med inte alltför mycket inskrivet i almanackan! Lite "luft" är gott att ha i veckan...För nåt spontant roligt, kanske?
Kram Lena

Trädgårdsflow/Garden Flow sa...

Vilket fint inlägg! Vi behöver sannerligen konstant påminna oss om att vara glada för nuet...... Vilken otroligt vacker vårlig krans du gjort!!! Påskvibbar tycker jag gott vi kan omge oss nu... Påsken blir annars så kort.

Ha en fin vecka!

Lotta 8`) sa...

Kram på dig själv :) Jättefint hjärta och pyntet - den iden tjuvar jag till mitt hjärta :)

Det är tråkigt när människor inte är snälla mot varandra, både i ord och gärningar :( Men det säg att om man möter andra med ett leende, så får man ett tillbaks :)

Ha en bra vecka ♥

ormbunke sa...

Det värmer i mitt hjärta av allt det fina du skriver. Din hjärtekrans är så fin med bara de små kissarna. Äntligen har jag också fått ner lite fröer i jorden.
Fick lite mimosafröer i Nice och tänkte göra ett litet försök. Ha de gott. Kram. Anita

Birgitta sa...

Hej vännen! Så vackert du skriver om alla rara växter. Idag är det sommartid, men ingen sommar. Kallt och blåsigt.
Så roligt att följa med hur du pysslar om dina små gröna vänner och ska blir roligt att se när de kommer att blomma.
Önskar dej en riktigt skön vecka.
Kram Birgitta

AnnCharlotte sa...

Hjärtekramar till dig.....

Mia sa...

Ja visst finns det massor att glädjas över nu också. Det spirar och gror i potter och om man tänker efter så är det fortfarande länge tills björken blir grön, då kan man ju kanske lika gärna se snö som geggamojan. Vad är det for små, söta frö? någon böna eller?
Du har nog rätt i att man borde sätta sig lite mindre mål för veckan i stället för att känna sig stressad och besviken Jag hinner aldrig en femtedel av allt jag planlagt,ska bättre mig!
Ha en fin vecka :)

Åsa! sa...

Det är så roligt att så frö, se det gro. Snart är alla fönsterbänkar fulla här hos mig :)

Ha en fin vecka Bea! Kram

susanne sa...

vilket vackert videhjärta!
och ett fint inlägg, just så är de!
kram
susanne

Livet på Vestergård sa...

Du har verkligen vår hos dig :)
♥-♥-♥ kram Kicki

Ruben sa...

Din viol ser ju helt fantastiskt fräsch ut!! Lycko!! Det finns verkligen många vackra fröer bland bönorna.
Ha det gott!
/Ruben

Lyckoslanten sa...

Men så fint det där hjärtat med videung är. Något jag kunde göra med de "mina". Ha en underbar vecka! ♥

Vild-rosen sa...

Otroligt vackert hjärta av vide och ett fint inlägg.
Önskar dig en fortsatt trevlig vecka
Susanne

Märta sa...

Oj så fint hjärta!
Tag väl hand om dig!
Kram!

Gudrun sa...

Hej goa Bea!
Har du hjärtan på tråd eller vill du ha skott?
Tack för din gulliga hälsning, den värmde. :)
Idag är jag helt slut i kroppen efter helgens arbete, här rivs det för fullt, sågspån yr i vinden och jag försöker fånga dem, :) det blir hur många säckar som helst. Stugan var isolerad med spån. Sedan har jag börjat röja så smått i trädgården, det känns bra att kratta innan alla lökarna kommer upp.
Kramar till dig.

Märta sa...

Hej Bea!
Jag har först nåltovat o sen med såpa o vatten!
Ha en bra dag!
Kram!

Annika Christensen sa...

Vilket underbart hjärta!
Det finaste jag sett på länge!Kanske skulle testa att göra ett sådant.
Ha det gott
annika

Freshgarden sa...

Jättefint hjärta av vide.....helt underbart. Vad duktig du är att få till det.
Ha de gott
Kram Britt

Gunilla sa...

Hjärtligt gott inlägg.

Du är fantastisk på att formulera dig i ord så målade beskrivnning av
dina hjärterfunderingar.
Hjärtan på tråd det är en riktigt fin växt.

Ha det hjärtergott
Kram/Gunilla

Mammasblommor sa...

Hej min vän, vilket underbart inlägg, och en otroligt söt hjärtekrans! Du är så duktig att få till fina grejer!
Ha en fin vecka!
Kram Margot

Gugis Pärlor sa...

Hjärtligt och vackert inlägg från dig! Dina små "hjärtesaker" är både näpna och söta!

Kram Gugi

STENLYCKA sa...

Vill bara skicka dig en hälsning och en stor kram för att jag får besöka dig och njuta av din vackra blogg. Jag är inte så flitig just nu att kommentera, det blir nästan bara ett inlägg på min blogg ibland, tiden räcker inte till.
De varmaste kramar till dig!
Raina

Inger sa...

Vilken tur att violen övervintrat så bra:) Önskar dig fina dagar med en kalender som inte är fulltecknad.
Kram

Mona sa...

Hjärtan på band - vilket vackert namn på en blomma! Och ett fint inlägg du skrivit.
Gillar också kransen du har lagat. Stilig!
Kramar, Mona

Bitte sa...

Vilket fint och tänkvärt inlägg! Hjärtan på band är en sån fin blomma, det är helt otroligt egentligen att bladen är så fint hjärtformade. Jag brukar alltid ha en i köket, de är mycket tåliga vilket är tur när de bor hos mig ;-).

Du visar också så härliga vårbilder av gröna små skott! Jag längtar efter vårvärme och grönska, det snöade tyvärr här igår och det är -5 grader nu... :-(.

Ha en fin dag!

Många kramar
Bitte

Hantverkarglädje sa...

Mycket vackert videhjärta. Vide är ju så lätt att böja och även så vackert. Njut av den fina dagen.

Skimrande kristaller sa...

Vilket fint hjärttema du har! och så vackra bilder! Hjärtekram till dig! Lenita