onsdag 23 mars 2011

Gilla läget

Det svänger i naturen, ena dagen strålande sol och himlen är underbart blå, allt är ljuvt och lätt, för att nästa dag bjuda på något mera gråmulet och friska vindar som leder till snöfall och pudrar den gråa snömassan ren och vit. Vackert i och för sig och visst, det sägs att den snö som faller nu är som näring för alla växter som ligger och väntar på att vakna.
Jag som var uppe i det blå av förväntan på vårens framfart är nu ngt förstämd av det lilla bakslaget, men det är bara att gilla läget och låta sig hänföras av andra med-bloggare som bjuder på den ljuva vårens välbehag i både ord och bild.

Hur många gånger har jag inte nämnt, skrivit, tänkt och räknat över de verkliga odlingsmånaderna för min del och naturligtvis andra som har kanske ännu kortare säsong och kommer till samma fråga: Vad är det som gör denna förväntan, glädje och sanna nöjet till en så positiv upplevelse, att man år ut och år in, har lusten kvar att uppleva den minsta gröna tillstymmelse i min trädgård så fascinerande och att just min lilla täppa är den bästa för mig?
Den oerhört korta men intensiva tiden jag kan hålla min annueller något så nära friska och välmående i drygt 2 månader (utplantering av sommarblommor i medlet av juni) och perennerna ger dock en aning till av säsongen, trots detta ger det mig energi, avkoppling och det viktigaste, en motvikt till mitt vardagliga.

Detta till trots, gillar jag läget med alla "väder-mödor" och odlingsbekymmer, det är min lott i livet och ger ändå mer energi än det tar.

Bjuder på några små glimtar ur mitt sommaralbum, tänk...snart är vi där igen!

Mmm... tänk att få trycka näsan i den Pionen en ljummen sommarkväll.


Undrar om min Strandtrift kommer att överleva vintern eller blev det en kortvarig bekantskap, den bjöd i alla fall på en lång blomningstid?



Oj, Schersminens ljuva blommor....

Men nu verkar våren vända mig ryggen och får gilla läget tillsvidare.

Må gott!

31 kommentarer:

Monica sa...

Mmmm.... vackert i vitt. Strandtrift ser ursöt ut! .... och förra inlägget i rosa. Njuter av bild och text, som vanligt :)
Tjingeling

AnnCharlotte sa...

Tråkigt med bakslaget...men det är väl som att dansa jenka...två steg fram och ett bak. Även för oss söderut....
Det är konstigt att det kan skilja så mycket i odlingstid.
Så intensivt livet måste vara för dig under sommaren....ja odlingslivet alltså ;))
Jag är som mest intensiv under våren och sen lugnar man ner sig under sommaren och hösten....
Ha det brA ;)

Livet på Vestergård sa...

Ja visst är vi snart där. Det hör ju till att det ska vara lite bakslag.
Härliga sommarbilder!

Gunilla sa...

Ett riktigt bakslag har vi ochså drabbats av idag.
Aprilväder, Blåst, snöblandat regn och plusgrader. Jag som njöt i fulla drag tidigare i veckan av solen och värmen.
Ett plus med att snön ligger kvar är att sandlådan inte har tinat fram, du vet jag har ju dagbarn på dagarna och de gillar verkligen när det samlas vatten i groparna och sanden kommer fram.
Då vill jag inte ta in dom:o))


Härligt med vita blommor det älskar jag.
Strandtriften har ju en förmåga att försvinna, jag har några sorter och de skall ju helst delas ganska ofta för det blir ju ihåliga tuvor.

Ha det gott
Kram/Gunilla

Vardag och flärd sa...

Det är väl egentligen alla väderväxlingar som gör att vi njuter så gränslöst vissa tider. Och allt jobb och slit med odlingar är hälsofrämjande tror jag och vi blir belönade med vackra blommor och goda grönsaker. Alltid lika fint att läsa vad du skriver!
Kram Eva

Hilda R.B sa...

Så fint det ble med en serie med bare hvitt. Nå lngter jeg ennå mere til våren. Tusen takk for sommerturen i blomsterbildene dine. Vakkert.

Mona sa...

Vilka vackra bilder på vita blommor! Jag har länge haft en dröm om blomrabatter med endast vita blommor, men det lyckas nog aldrig. Jag glömmer liksom bort det sen när jag sår och köper blommor...
Ha det så bra! Kram, Mona

Inger sa...

Ja nu ska det bli kallare igen, typiskt, och hela april är kvar. Men men tids nog kommer våren på riktigt, och det bästa med trädgård är avkopplingen, drömmarna och fysiskt arbete.
Kram

Spirande grönt - sa...

Så många somriga skönheter!

Go´kväll,
Rebecca

Ninne sa...

Förstår din längtan, men med så fina blommor o vita som är vackrast när det skymmer.. då kan jag förstå att det blir intensivt när det verkligen blir trädgårdsliv.
Kram Ninne

Mia sa...

Ja, nog är den egentligen kort, trädgårdsäsongen, kort med ack så ljuvlig, man kan ladda batterierna i löpet av två-tre sommarmånader så pass att det håller nästan hela vintern. Nu börjar dom skralta och behöver uppladdning. Din bilder hjälper i massevis :)

Lotta sa...

Nu vet vi ju att det finns liv där nere så bakslagen är inte heller så farliga tycker jag, de bara spär på längtan lite till. Så fin strandtriften är. Jag köpte en planta på impuls i fjol. Hoppas den har klarat sig, annars får jag nog leta upp en till - det är den värd.
Kram

Viola sa...

Så skjønne blomster du har i din hage! Ja snart kommer de, en etter en.. Det er en herig tid som ligger foran oss! Faktisk elsker jeg denne tiden vi er inne i nå også, selve brytningen mellom vinter og vår! :) Det føles så Sterkt!
Ja, hvorfor sjarmeres vi slik vår etter vår?? Som barn som fødes på ny.. like overbegeistret for det vi ser- hvert eneste år.. :):

Klem til deg! :)

Petra B. Keramik+Trädgården sa...

Så fina bilder! Man längtar verkligen till sommarvärmen och alla blommor. Mina Heleborus som blommade i Februari blev ju nerplattat av snön i början av mars, men nu reste desm sig igen, få se var vädergudarna bär med sig framöver, här blåser det som bara det idag, burr. Kram Petra B.

Ingela sa...

KLOKT! Varför ödsla krafter på det vi ändå inte kan påverka?!

Vi kan ju ändå vara säkra på ett: att det går framåt! Så länge har man tid att planera och kolla skåpmat

Kram Ingela

Snäckskalsdalen. sa...

Ojojoj, vilka vackra bilder! Det är nog därför vi njuter så av årstiderna, vi är inte bortskämda och kan vi då ha så fina bilder att titta på då är allt vunnet.
Agneta kram

Blommiga Karin sa...

Mmmm ljuvlig doft av Schersminen. Visst har det känts avlägset med sommar i dessa kalla vindar, men i dag är det minsann på G.
Ljuvliga vita blommor du bjuder på.
Ha en skön eftermiddag!
Kram

Åsa! sa...

Dom där försmädliga bakslagen!!! Men vi trädgårdsmänniskor vet att vår tid kommer :) Tålamod, tålamod...

Lilla My sa...

Tycker bestämt att det håller på att bli kallare ute igen, blåser och snöar här hos mig nu just, usch säger jag men det ska bli skönt att åka en vecka till Madeira...hoppas på fint väder där och mycket blommor som blommar.
Ha det bra
Lotta

fotopunktMis sa...

Längtan e en underbar känsla..att varje år få känslan gör livet så gått att leva..Maria

Bitte sa...

Ingen kan uttrycka sig så vackert som du... :-).

Här blev det också ett rejält bakslag igår, det var nästan stormvarning och det tog i så att det skallrade i fönsterrutorna! Det har lugnat ner sig lite, men det blåser fortfarande så mycket så att det är otrevligt att vara utomhus. I dag har det dessutom SPÖREGNAT, HAGLAT och SNÖAT, i den ordningen... :-).

Vilka underbara sommarbilder du visar idag, dem får vi njuta av nu och drömma oss bort till varmare dagar...

Ha en fin kväll!

Många kramar
Bitte

promenader på landet sa...

Hej vännen trist med bakslag, men våren är nog snart tillbaka! Vi får njuta av dina sommarbilder så länge! Kram från Maria

promenader på landet sa...

Hej vännen trist med bakslag, men våren är nog snart tillbaka! Vi får njuta av dina sommarbilder så länge! Kram från Maria

Hanna sa...

Ha en fin helg.
kram
Hanna

Hantverkarglädje sa...

Ja en enorm väntan och så spritter det bara av växtlighet i några månader men desstu mera njutbart således. Ha det så gott.

Maria Berg sa...

Suttit och njutit av din blogg, du har så välbalanserade bilder och så fin harmoni i dina bilder.

Njutit av det tovade snödropparna och smakat på dina rosa muffins. Våren kommer och det är skönt att veta även om det kan dröja ett tag.
Du ger mig ett lugn, härligt det var att titta in en stund hos dig.
Njuter ännu för min inre syn av salladen med violer i.
/MB

♥Min Eden♥ sa...

Igår hade vi nästan ett naturfenomen här...Plötsligt, från ingenstans kom ett snöoväder, med både snö och storm...påminde lite om ett plötsligt åskväder, förutom att det kom snö istället för regn...lika plötsligt som det kom så var det över...Molnen såg ut som åskmoln....
Nästan lite skrämmande var det...

billan sa...

Här är vi mitt i ett långt bakslag, fy vad det har stormat!
Det kanske är på grund av den korta odlingssäsongen här som jag är så beroende av mina frösådder?....Det är en fröjd att se när det gror i fröbyttorna.....
Njuter av dina fina sommarbilder i väntan på snösmältningen och på den vår som snart komma skall!

Vild-rosen sa...

Att gilla läget är nog det bästa i alla lägen.
Bakslag blir det alltid, idag blåser nordanväder och till kvällen har de hotat med snö.
Njuter av dina härliga sommarbilder i väntan på våren.
Ha en fin söndag
Susanne

Black Iris sa...

Visst är det lite tråkigt med bakslag. Metrologerna har "lovat" oss lite snö nu till eftermiddan. Hoppas den smälter bort direkt i så fall.
I min lilla täppa vid torpet kan jag inte uträtta någonting på säkert 3 veckor för där ligger det ganska mycket snö fortfarande..

Kram Maidi

Lyckoslanten sa...

Vill inte missa ett enda av dina inlägg, njuta av det vackra. Kollade med ett halvt öga på väderprognosen och kan tänkas vi får vänta en vecka till innan minusgraderna springer sin väg!
Ha en fin sista vecka i mars! ♥