lördag 5 februari 2011

Utmaning

Åter en dag med gråmulen himmel, ett hastigt svep över vår värld med blicken genom fönstret, ger inte den minsta antydning till att molntäcket spricker upp idag. Dricker ur mitt morgonkaffe och filosoferar lite över dagens göromål. Det får bli långkok idag som är rationellt och praktiskt i flera avseenden.
Bläddrar lite förstrött i några kakrecept, baka liten kaka kanske? Nej, tanken smulades sönder redan på första sidan. Ni vet hur det är, ett par lediga dagar och man vill göra både det ena och det andra och ofta är planerna och målen för högt ställda och får reduceras rejält innan kvällen.

En ljuvligt blå Campanula står på mitt bord och lockar fram sommarsinnet med dessa små klockor, en färgklick i den gråa vardagen.







Från Eva med bloggen Vardag och flärd, fick jag en trevlig utmaning och skall försöka svara på de tio frågorna.


1. Hur länge har du bloggat?
Inledde mina första trevande försök att skriva blogg sommaren -07 på den dåvarande Trädgårdsbloggen. Oj, vad tiden går fort, i sällskap med så många trevliga vänner som delar samma intressen! Tyvärr, finns inte de inläggen kvar, efter att servern kraschade och allt försvann ut i cyberrymden.

2. Hur många bloggar återvänder du till regelbundet som läsare?
I min blogglista finns en lång rad på rara vänner som jag besöker så ofta jag hinner.

3. Av de bloggar du läser, hur många procent är dagboksbloggar och hur många är ämnesbloggar?
Hmm... svårt att säga, men alla är speciella på sitt sätt och varje blogginnehavare har lagt ner den egna personliga prägeln och bjuder oss läsare på sin version av bloggliv och det är ju egentligen hela charmen med olikheterna.


4. Tycker folk som känner dig att du är dig själv i din blogg?
Många har gett positiv feedback.

5. Har du hittat en fungerande gräns för hur privat du vill vara i din blogg eller tänjs den gränsen hela tiden?
Jag håller en bestämd linje på vad jag anser privat och inte tillför ngt i detta forum på ett positivt sätt.

6. I vilken utsträckning bloggar du för att få bekräftelse tror du?
Jag startade mitt bloggande i första hand för att få utbyte i trädgårdshänseende och med tiden ser jag att det finns många fina människor som delar andra intressen med mig och så länge mitt bloggande tillför mig ngt, gillar jag läget och kunde gärna byta ut ordet: Bekräftelse till Utbyte.

7. Har du träffat folk IRL (in real life) efter att ha fått kontakt med dem via bloggen?

Ja, det har jag.

8. Tror du att det kan vara skadligt för vissa personer att blogga?
Ingen aning!?

9. Hur ser bloggandets nackdelar ut för dig?
Inget problem, men skulle ett mindre datorhaveri inträffa, då är det katastrof!!

10. Tror du att du bloggar om två år?
Tja...det har jag undrat över också!! Kanske det är dags att börja vänja tanken, MEN nej, nu kommer snart våren och de första nyplanterade Snödropparna, det är bäst att glömma (gömma) tanken ännu ett tag!

Det var mina funderingar! Har du lust att besvara frågorna? Jag läser gärna dina svar på Din sida!

Ha en trevlig söndag med mycket nöje!



22 kommentarer:

Livet på Vestergård sa...

Den blomman lyser upp i mitt kök också :)
Får fundera på frågorna lite...
Ha en skön fortsättning på helgen! Kram Kicki

Vardag och flärd sa...

Roligt att läsa svaren på utmaningen! Jag tycker mycket om din blogg och dina funderingar, ditt sätt att skriva.
Campanulan är så ljuvligt vacker, ska inhandla en när mina sista pärlhyacinter blommat klart. Vill alltid ha något blommigt på köksbordet.
Ha det fint!
Kram Eva

Birgitta sa...

Så vacker din blomma är. Älskar blå blommor. Roligt att läsa dina svar på utmaningen. Jag läser gärna din blogg och tycker jag gillar ditt sätt att skriva.
Ha det så gott.
Kramar Birgitta

Ruben sa...

Du verkar vara en väldigt trevlig människa, men det visste jag ju redan innan!!! Skönt att höra att du fortsätter länge till med din blogg!
Ha det gott!
/Ruben

Ruben sa...

PS
Men, i mina ögon (i alla fall om jag kisar) är inte min gräsmatta så långt efter!!! Den har jag ägnat mycken tid på senare år.
Nu är det dags för påtår.
/Ruben

Snäckskalsdalen. sa...

Intressant att läsa lite mer om dig och så har du en så vacker blåklockeblomma, den lyser upp det grå!
Trevlig sönda!
Agneta kram

Annelie sa...

Tack för din fina kommentar..:))Å så härligt med alla dessa blommor,jag har ett gäng pelargoner sen förra året ch det ska bli väldigt spännande att se om dom tar sig..:))Önskar dig en skön söndag nu..Kram/Annelie

Ingelapingela sa...

En blomma på bordet härligt. Här är himlen hyfsat blå och solen är på intågande.

Kul att läsa dina reflektioner angående ditt bloggande. Kan nog instämma helt i det du skriver. Det blir en lvsstil något som man skulle ha svårt att vara utan. Åtminstone om man inte själv är klar med beslutet.

En trevlig söndag önskar jag dig. En kaka låter inte dumt! Kram Ingela

Åsa sa...

Det var lite frågor det att fundera kring, kanske tar jag med mig dom.

Så vacker din Campanula är! De lyser verkligen upp såhär års. Sparar du den och planterar ut den sedan?

Mammasblommor sa...

Så vacker din blomma är......ger löfte om en efterlängtad vår! Kul att läsa dina tankar angående bloggandet, kan bara instämma!
Egentligen är jag inte någon ros-kännare, jag letar i mina rosböcker efter fakta om rosorna och samlar de kunskaperna i mina inlägg, så jag tar inte åt mig äran:) Mitt syfte är ganska självviskt också, vill ha möjlighet att snabbt läsa om en ros utan att leta i en massa olika böcker! Minnet är ju så kort ibland, också när det gäller mina rosor:0))
Ha en skön söndag!
Kram

Ninne sa...

Lite att tänka på?
Men DIN blogg vill vi inte vara utan.. Det är vissa som fastnar o som jag bara måste hinna med att läsa- där är din bland dem, så klart...Skönt att höra att du inte har en tanke på att sluta!! Nu kan jag andas lugnt igen!!
Varm kram Ninne

ormbunke sa...

Ja det är inte mycket jag skulle skrivit annorlunda i svaren. Möjligtvis att jag började blogga i trädgårdsbloggen för att lägga in mina blomfoton på bloggen än att ha dem i byrålådan.Sedan har jag fått mer och mer trädgårdsintresse av alla kära bloggvänner. Är det redan dags för campanulerna. Köper, men har svårt att få dem att klara sig någon längre tid.Ha de gott. Kram. Anita

Lyckoslanten sa...

Vacker bild på blomman där och när det gäller utmaningen kunde jag inte ha sagt det bättre själv, med några andra vinklingar eftersom vi bloggare är unika!
Hoppas att solen även lyste på dig idag och ha en underbar vecka! ♥

Lilla My sa...

Campanulatan är faktiskt en blomma som jag bara beundrat på jobbet men kanske i vår den kommer hem till oss också har lite inspiration att göra sånt som jag inte gjort tidigare eller pröva nya saker jag inte köpt förrut idag inhandlade jag pelargon frön för jag har inte sått dom från frön själv, ska pröva man kan ju inte annat än misslyckas :)
Ha det bra
Lotta

Hilde sa...

Mmmm så skjønn blomst! Veldig enig med deg - viktig å ikke fylle helgen med alt for mye, men noe som gir deg glede... Håper du får en fin uke
Hilde

Inger sa...

Oj, så många frågor du fick...
Man hinner bara en bråkdel av vad som planeras men till slut är i alla fall det viktigaste gjort.
Ha det gott!

karina sa...

Hejsan!

Vilket härligt återanvändning, och i den får du nog plats med allt du behöver. Ha det gott, Karina.

Mia sa...

Lediga dagar är sköna och inte ska man jäkta genom dom med för höga mål. Man gör lite man har lust till och lite av det man måste så känns det bra tycker jag. Dina svar var fina, utbyte istället för bekräftelse var ett gott förslag.
Tacksam för att du blir kvar i cyberspace, sätter sån pris på dina vackra ord och bilder :)

Gugis Pärlor sa...

En av mina absoluta favoritblommor den här tiden på året! Jag gillar färgen och blomprakten ;O) Trevlig läsning ang ditt bloggande... Visst är det ett nöje att inspireras och få ta del av både det ena och det andra!

Kram Gugi

Ps. Välkommen med i min utlottning!

Gunilla sa...

Hej Bea

Är det någon som kan formulera sig och svara på frågor så är det du.
Du är fantastisk på att skriva och har alltid så bra ordval.
Härliga svar på alla frågor.

Campanulan , jag undrar om det är liknande den jag köpte en gång den hette "Touch me". Jag planterade ner den i en rabatt och den blommade hela sommaren men den klarade inte vintern.


Ha det gott
Kramen/Gunilla

Black Iris sa...

Ja man tror att man ska hinna med hur mycket som helst när man får några lediga dagar, men det är ju det allra nödvändigaste man tar itu med först och vips har tiden gått alldeles för fort.
Campanula har jag tänkt på för den går ju att sätt ut i rabatten sen.

Kram Maidi

Viola sa...

Flotte blomster her også!
Du, et var litt anerledes vinkling på spørsmålene i denne utmaningen.. tja, hvor lenge vil vi blogge, tenkte jeg også.. ble litt ettertenksom her.. Men enn så lenge.. så holder også jeg i gang.. men jeg begynte å blogge privat i nov 2008, men åpnet den offentlig i februar 2009.. altså i to år har je nå blogget..

Ha en fin kveld! :)
Klem!