lördag 19 februari 2011

Spår och blå himmel

Vackra dagar men kölden biter sig fast i både skinnet och naturen fortfarande. Nej, nu vill vi ha det perfekta vintervädret, med lagom vinter och helst en aning om att solen värmer i den skyddade gläntan!
Den torra snön knarrar lustigt under skorna för varje steg jag tar och inte ger det mig våraningar precis. Nej, hellre tvärtom, en liten risk och föraning om att alla"faror" från skogen kan hålla fest i min trädgård nattetid, pga snödjupet och brist på tillgänglig föda i naturens skafferi.
Min lilla inspektionsrunda över trädgården en förmiddag bjuder mig på ett par rejäla kliv i snömassorna, det är ett väldigt sjå att ta sig fram utan skidor. Av spåren att döma som ligger ovanpå snötäcket och leder både kors och tvärs, har dansen varit livlig de senaste nätterna. Neeeej, min klängros är nedklippt och vår rätt nya Järnvägsapel är en ren bedrövelse, ringbarkad och förstörd! Trots galler och hinder, har hindret tydligen varit överkomligt! Jag blir ledsen minst sagt och trött på alla små inkräktare!! Min första desperata tanke var: Härefter blir det enbart barrträd! Nåväl, bara våren kommer smälter även frustrationen ner.


Eftersom solen har visat sig från sin blåa himmel, har känslan för sådder börjat ta form i mitt lilla krypin. Solen, ljuset och den tända brasan gör gott och mycket mys i vinterkylan. Men mars månad blir säkert en bra inledning för sådder.


Emedan vintern håller greppet är det väl skönt med ett par varma vantar, gulliga Lovikavantar till våra barnbarn. Stickning, trädgårdslektyr varvat med en och annan varm kaffekopp är rena terapin för tillfället i vinterkylan.


Nu får vi hålla ångan, värmen och humöret uppe på bästa sätt, tills det blir dags för trädgård och andra energigivande möjligheter i vår vackra natur.


Tusen tack för alla rara hälsningar!

Kramen

29 kommentarer:

Gudrun sa...

Så tråkigt med alla "gäster" i trädgården. Jag gör ordning en blandning av blodmjöl, ammoniak och vatten. Det luktar äckligt men djurens instinkt varnar för fara och jag har lyckats hålla dem borta en hel del. Recept på blandning kan du få om du vill.
Hoppas det blir vår snart.
Så fina vantar, varmt och gott :)
Önskar dig en fin helg
Kram

AnnCharlotte sa...

Stackars lilla träd...hoppas det klarar sig....
Vilka fina vantar barnbarnen får...
ha en fortsatt mysig helg trots snö och kyla ;)

Lilla My sa...

Jag var också lite orolig för min ek att hararna skulle ha mumsat på den men så kom jag på att gubben la galler ända upp till toppen på den så det går inte att ta ens en liten munsbit i år.

Fina vantar du stickat i klatschiga färger och säkert varma det behövs verkligen denna vinter. Är så utled på den.

Ha en fortsatt skön helg
Lotta

Sandra sa...

Fy för vinterinkräktare! Har sett lite harspår här också men ännu har det mesta klarat sig någorlunda, men får nog skärpa mig och gå ut och sätta upp högre stängsel runt nyplanterade träd, ifjol åt de upp allt så hela trädet dog :/

I väntn på varmare tider - ha en skön lördagskväll!

Kram Sandra

Anonym sa...

Ja, usch för odjuren , när de kommit in i trädgården! Det visar sig oftast i nerätna grenar, blomster...Här är det rådjuren, som är värst, de har bl a kapat flera Bambubuskar till hälften.
men som du skriver, man glömmer det, när sol o värme skyndar på grönskandet o nya växter tittar upp.
ha en trevlig kväll!
kram Lenas trädgård

kajsastina sa...

Vackra vantar! Någon trädgård har jag inte men planerar min frösådd till balkongen.
kram

Hanna sa...

fina bilder. här har vi också haft sol, men kallt
kram
hanna

Inger sa...

Fy för skadorna i din trädgård. Själv kan jag inte se hur mina träd och buskar ser ut, de döljs av snön och jag kan bara röra mig på de smala gångar som finns, så tillgången till trädgården är mycket begränsad. Vi har minus 21 nu, i morse minus 27.
Vilka jättefina vantar du stickat i nya färger:)
Kram

Åsa! sa...

Är det rådjuren som är värst eller? Vi har ju rådjur på Gotland, någon FÅRSKALLE planterade in dom!!! Men än så länge har de inte hittat in i min trädgård, antar att det är en tidsfråga :(

Lovikavantarna ser jättevarma och mysiga ut! Det hade jag behövt på skidturen idag, för mina händer blev stelfrusna!

Kram

Mammasblommor sa...

Tråkigt när djuren kommer in i trädgården och förstör!
Vilka härliga vantar du stickat, behövs nu när det är så kallt! Är så trött på köld och snö nu, vårlängtan är stor!
Ha en fin fortsättning på helgen!
Kram Margot

Birgitta sa...

Så vackra lovikavantar du stickat. De värmer gott i vinterkylan. Tråkigt med alla djur som förstör i trädgården. Vi har ju bara naturtomt, så här finns bara några äppelträd som de kan ge sej på. Däremot vargspår inte alls långt från huset och det känns inget vidare. Tack för dina goa kommentarer hos mej, de värmer.
Ha det så gott nu.
Kram Birgitta

Lotta sa...

Det är så trist med viltskador, man blir så ledsen åt förödelsen. Men dina lovikavantar var väldigt fina.
Kram

Trädgårdsflow/Garden Flow sa...

Åh, vilka härliga och vackra lovikavantar!!!!

Tråkigt med skadorna i trädgården.... Speciellt när du försökt stängla in din raringar...... Usch nu längtar man som en gris till våren, eller åtminstone till att snön ska börja smälta.

Ha det gott!
kram
Charlotte

Gunilla sa...

Jag blir riktigt frustrerad när vi på alla sätt försökt stänga ute inkräktare och ändå har haren lyckats komma åt det som var högt upp när vi satte nät runt.
Snödjupet är ju både till gott och ont.
Haren sträcker sig upp efter nätet och når godsakerna.
Men jag tröstar mig med att busken kanske blir bättre när den kommer igång på våren att växa.

Men det är f.n. när de ringbarkar träden för de dör ju bort såsmåningom.

Här har vi riktigt varmt idag minus 10 och fina snöflingor dalar sakta.
Hoppas att den värsta kylan snart har försvunnit.

Vilka fina lovvika vantar du gjort härliga färger.
Jag förknippar dem med min barndom när de blev full i snö som snöbollar:o)

Nu får vi ta nya tag och invänta Mars månad ,jag väntar ochså på den värmande solen.

Ha en fin start på den kommande veckan

Kram/Gunilla

Mia sa...

Tack och pris för stickor och andra handarbeten som håller en i humör genom vintern. Lovikavantarna är fina och varma. När våren kommer kan man verkligen göra en inspektion av skadorna, som tur är finns det som oftast minst lika mycket som glädjer som det som inte klarat sig.. Men kul är det inte att se nu heller..
Ha en fin söndag :)

LindaLunda sa...

Skall det vara vinter så är det lika bra att det är snö.. då blir det ju så ljust och vackert!

Ingelapingela sa...

Hej Bea!

Härliga foton du visar även idag! Visst är det fint med Lovikavantar. Tänk att denna modell står sig ännu. Själv är man ju praktiskt taget uppväxt med Lovikavantar på vintern och träbonnar på sommaren ;-)

Kram Ingela ha nu en dejlig söndag, solen lyser garanterat inne hos dig!

Lyckoslanten sa...

Ja du! I går var himlen blå och idag vräker snön ner! Mina söner kom hem och ville ha nya stickade sockor. Lovikavantar må vara flitigt i användning denna vinter. Jag har hunnit dela ut flera mönster! :o)
Önskar dig en fin vecka och må det bli behaglig temperatur till sportlovet! ♥

Gela sa...

Visst är det konstigt när man glömmer alla bedrövelser när vårsolen börjar värma och man ser dessa underbara träd och buskar i plantbutiken. Såg 2 rådjur hoppa förbi vår trädgård idag hoppas de håller sig på behörigt avstånd. Önskar dig en fin fin kväll/Gela

Gugis Pärlor sa...

Igår var det strålande väder fast kallt... men ändå kändes det som om våren är på väg. Äntligen! Det är nog det återvändande ljusets förtjänst. Snömängden tycks ju inte avta som det ser ut nu ;O)

Kram Gugi

Angel.Pearls sa...

Handarbete är fin-fin terapi! Eva

Jord under naglarna sa...

Vilka härliga lovikavantar!

Trist med objudna gäster i trädgården som dessutom har den dåliga smaken att förstöra... Det är många spår här i kring också, men jag har inte tittat efter hur det gått med rosorna tex.

gittan sa...

Så trist med era objudna trädgårdsbesökare. Jag antar att det inte finns något hopp för träd som ringbarkats på det sättet? Lovika-vantar vilka barndomsminnen de väcker =)

Kram gittan

Anelias hantverk sa...

En vecka kvar nu så skall väl marssolen börja värma opp oss från denna vintekylan. Åå så söta Lovikavantar!

Annika Christensen sa...

Inte kul med sådan gäster precis.
Här har det faktiskt varit sol hela dagen och +8 grader i solen annars kallt och bar mark.
Vintergäckern ångrar att de slagit ut de ser helt vettskrämda ut.
Låter härligt med allt pysslande och lite fika paus låter inte heller så dumt.
Ha det gott
annika

Mina Vita Ting sa...

Ja våren lär vi få vänta på verkar det som ,jag riv i mina garner idag och hitta lite så nu stickas det benvärmare här :)
Kram Jeanette

Britt sa...

Dessa djur. Härliga vantar de kan behövas nu när temp är nere under 20 grader//Britt

karina sa...

Hejsan!

Visst blir man less på besöken, men bara snön försvinner så ska jag börja mitt försök att hålla dem borta. Egentligen skulle man säga till grannfrun att mata dem åretrunt och varför inte med en stor hög tulpaner så de lessnar på den delikatessen, så man får ha sina ifred "ler". Nej man ska vara rädd om grannsämjan så jag får göra på mitt sätt och hon på sitt. Ha det gott, Karina.

Snäckskalsdalen. sa...

Så synd på din klängros och din apel, men konstigt nog brukar man ta nya tag när våren väl kommit.

Det är mysigt med den här årstiden, men nu har vi haft vinter så länge, så t o m jag börjar tycka att det räcker, men det är mysigt när det är vitt ute och knarrar under skorna.

Vilka fina vantar du gjort! Det är kul med vantar, dom blir liksom färdiga nån gång!

Agneta kram