onsdag 2 februari 2011

Ljus ger liv

En underbart vacker dag, med ljus, blå himmel och sol! Det kan inte bli bättre, ljuset som vi väntat på så länge, det ger onekligen en stor dos energi de bländande solstrålarna och sätter fart på både växter och odlarintresset. Hur förvaltar man en så ypperlig dag på bästa sätt? Ja, inte kan man slösa bort den fina tiden vid tangentbordet, det får bli en inventeringsdag tillsammans med mina övervintrare och en behövlig storstädning i min ateljé, där sådder snart skall spira. Ljuset flödar in genom det stora fönstret och det är första dagen jag kan känna att solen värmer.

Tänder en eld i spisen, ut med mattorna och stora pelargonstädningen inleds, klipper ner och sparar en rejält bunt med sticklingar. Lite synd att slänga iväg det gröna livet! Fuchsiorna ser lite spretiga ut efter bladfällningen och får ta en liten frisering inför den kommande våren. Så förlöper min dag och doften av nyklippta pelargoner sprider välbehag i trädgårdssinnet.


En överlevare från min jordkällare, en Viol som klarat det mörka och svala utrymmet! Visst blir man glad!




Ytterligare en överraskning, min Fjärilslavendel har klarat vintern och sätter knopp - redan!



En fantastiskt fin dag och dessutom får jag gläds över min skönhet på fönsterbrädet, Amazonliljan blommar igen! Graciös i vackert böljande kjol, bugar sig djupt av den ngt gängliga stjälken som saknat januariljus.


Tusen tack för alla kommentarer! Ni är helt fantastiska bloggvänner!

Kram

32 kommentarer:

Åsa! sa...

Det ger en sådan tillfredsställelse att se växter slå små sköra skott efter den långa vintern. Vi har också haft sol idag, och som du säger, den värmer ju! Underbart!

Kram

♥Min Eden♥ sa...

Låter som om om du haft en helt underbar dag...fint väder hade vi, själv är jag förkyld...fy och usch!

Hanna sa...

Ha en mysig onsdagskväll.
Kram
Hanna

Petra B. Keramik+Trädgården sa...

Så sant, så sant.
Men vi fick inte mycket av den varan idag...det var dimmigt och grått hela dagen, men o andra sidan betyder det att det blir varmare. Inte dumt det heller ;O)
Ha en underbar mysig kväll,
varmkram Petra B.

bean emäntä - bea's sa...

Visst ja, det var dags att ta hand om pelargonerna! Tack för att du påminde!

AnnCharlotte sa...

Det är lite som att återse kära vänner.....visst ;))
Ha det bra ;)

Lotta sa...

Vilken härlig dag du haft!! Den där bilden på amazonliljan var otroligt fin, men jag måste säga att din header kan jag inte sluta titta på - den är så himla fascinerande!!
Ha en fortsatt härlig vecka
Kramar

Inger sa...

Trevliga överraskningar du finner i din vinterförvaring. En härlig känsla att se nytt liv gro:)
Apropå mina rosskriverier, använder litteratur som stöd vid behov för korrekta uppgifter.
Ha det gott!

Vild-rosen sa...

Visst får man lite x-tra energi när solen tittar fram. Några pelargoner behöver jag inte titta till i år, möjligtvis när jag skall ta ut dem ur växhuset och då är de så döda de kan bli, glömde dem där i höstas. Som tur är finns det de som odlar och säljer, det blir till att skaffa nya:) men tyvärr ersätter det ju inte den känsla som att " plocka fram" övervintrande blommor och se att de börjar vakna till liv ger.

Ha en fin vecka
Kram Susanne

Ingelapingela sa...

Mycket som spirar och växer . Mina pelagonior har också kommit igång men dina verkar ett strå vassare.

Trädgårdsflow/Garden Flow sa...

Vilken mysig dag...... och så trevligt att dina växter lever och mår.... Jag säger wow om knoppen på fjärlislavendeln...... såå kul!!! Och du.. vilket hypersmart förkläde du gjort... snygg blev den också... Smart för att hålla reda på alla pryttlar. Själv har jag oftast (alltid.....) arbetsbyxor på med motsvarande fickor.

Kram
Charlotte

Mia sa...

Vilken fantastisk energispruta för trädgårdsinnet. Få pota runt med gröna plantor sänker vilopulsen och ger välbehag. Så kul att lavendeln också klarade sig:)
Just ja, tufft förkläde här under.

Lyckoslanten sa...

Men så underbart det där låter som: fjärilslavendel i knopp. Du må vara otrolig som klarat det där! Härliga bilder och hoppfullt när ljuset och livet vänder åter! Ha det fint så här i Runebergstider! ♥

Ruben sa...

Det var makalöst vad det gror hos dig! Både violer och lavendel på språng!! Lavendel skulle vara trevligt att ha i kruka, MEN måste den förvaras frostfritt över vintern?
Ha det gott!
/Ruben

Ruben sa...

14 måste helt enkelt vara dagens lyckotal!! ;-)
/Ruben

susanne sa...

beundrar er alla som orkar med att övervintra blommor, själv sku ja nog vilja men får de inte gjort på hösten
fina bilder på lavendeln, en alldeles ljuvlig växt!
susanne

Huset vid ån sa...

Man blir glad i både kropp o själ när man kikar in till dig....

Hoppas att du får en bra dag Bea!
Kraaaaaaam Therese

Trädgårdsmakare Hillevissan sa...

Underbar dag Bea! och fina vårtecken där! kram H.

Snäckskalsdalen. sa...

Vad det gror hos dig! Och vilka vackra bilder.
Violer är underbara, rara små växter.
Agneta kram

Hantverkarglädje sa...

Härligt att så många klarat vintern hos dig. Själv har jag inte kikat på rätt länge i min vinterförvaringa, kanske något lever i alla fall.
Amazonliljan den är verkligen graciös men sina vackra blommor. Jag har haft en sådan en gång för rätt länge sen. Lycka till med dina växter.

Livet på Vestergård sa...

Men oj sån vårkänning man får när man läser ditt inlägg :)
I dag var det lite vintrigare igen... men för varje dag som går kommer vi lite närmare våren!

Mammasblommor sa...

Härligt när övervintrade växter börjar visa livstecken! Liljan ser otroligt vacker ut! Så härliga vårtecken du bjuder på!
Ha det gott!
Kram

Annika Christensen sa...

Härligt när det knoppas...
Hoppas du har haft en fin dag.
Den där lilja blir jag lite nyfiken på.
Ha det gott
Annika

Beatrice sa...

Det låter som att du hade en underbar och mycket avkopplande dag! Jag kan riktigt känna doften av pelargonerna när jag läser det du skrivit och det är som att jag själv går runt där i ateljén och ser och upplever allt.

Blommor ger sån energi! :-)

Vilken underbar ny header du har, den har så vackra och skira färger som för tankarna till vår.

Önskar dig en underbar helg!

Många kramar
Beatrice

Freshgarden sa...

Låter som en härlig dag med förberedelse för våren och sommaren. Roligt när man börjar se att det skjuter upp skott efter vintervilan.
Ha en fin helg.
Kram Britt

Ölandsvindar sa...

VAd härligt allt låter! I går tog jag upp några fuchsior ur källarmörkret och idag tänkte jag också börja klippa lite bland pelargonerna.
Kram
Kerstin

Jord under naglarna sa...

Det är mulet och snö i luften här idag, men det märks väl att antalet timmar med dagsljus blir fler och fler - härligt!

Jag har inte så god erfarenhet av att övervintra växter, men det börjar kanske bli dags att ta reda på dem nu. Tills dess hoppas jag på det bästa, det vill säga att de överlevt.

Ha en fin helg!

ormbunke sa...

Ja nu gläds man åt varje liten antydan till grönt på växterna man försöker övervintra. Idag hittade jag grönt på min blåvinge som har sett väldigt trött ut.
När jag såg din pelargonia så blir det att titta till mina. Har köpt ny jord iaf.I natt väntas det storm. Hoppas att det blir regn och inte snö.
Ha det gott i helgen. Kram. Anita

Lilla My sa...

Har ännu inte varit och kikat i morsans garage om pellisarna har överlevt vintern men några fuchsior har så nu ska vi se om jag klarar dom i år...säkert inte men jag ska göra ett försök i gen :)
Härligt när man får börja pyssla lite med ett och annat. Händer i jorden så att säga.
Ha en skön helg och runebergsdag
Lotta

Gunilla sa...

Men Bea vad det spirar och gror hos dig.
Mina pellisar skall snart få komma in och få lite mera ljus för det har ochså börjat gro.

Fjärilslavendeln grävde jag ner i blomrabatten ifjol höst nu vet jag att den har frusit bort, när du förvara den i kruka inne.
Men man lär så länge man lever.

Ha en riktigt fin helg.

Kramen/Gunilla

Gabriela Pana sa...

very nice...

Halina sa...

Din blogg är som en dröm...
Jag blir alltid så inspirerad och glad efter besöket hos dig... som det är något magiskt över det Du gör... så mycket fina känslor och harmoni...
Ha det fint
Halina