tisdag 22 februari 2011

Huvan

Kan man tänka sig något underbarare än en vinterdag, när solen lyser från en klarblå himmel och en gnistrande vit nyfallen snö ligger överallt som ett vitt puder och dekorerar hela naturen på bästa sätt. Uppe i trädtopparna är rimfrosten vacker och solen gör allt vad den kan för att fördärva alla små vita kristaller högt uppe i det blå. Ja, till och med hörs fåglarna allt mera sjunga sina verser ljudligare och det går faktiskt mot en vår även i år, men ännu får vi hålla mössan på, vantar och yllesockorna, ty kölden är envis och släpper inte taget här uppe i min kalla nord.

Men vet ni vad? Om snart två månader har vi 1;a maj och då hoppas jag att varje snödriva har drivits bort av solens varma strålar och kanske gjort min första sittning på altan med ngt gott uppdukat på faten.

Ja, just det - faten, det är ofta ett besvär med flygande insekter och inte det minsta trevligt att sitta och schasa på flugfän, när kaffet eller maten smakar så mycket bättre ute i det fria.

Tidigt ute och väl förberedd i år, inget problem, huvan är klar som skall skydda brödfatet! Stommen av kycklingnät och klädd med linne och naturligtvis tvättbart.


Skall vi glänta lite på kupan? WOW...nybakat!


Tror att jag smakar en liten bulle!


Underbart gott även på insidan, men snart är det ännu bättre på andra sidan glaset!


Vill göra er mina vänner, lite uppmärksam på snöhögen utanför mitt fönster, precis där sommarstolen brukar stå! Ja, jag hoppas verkligen vårsolen snart gör sitt!



Uppdatering på begäran: En bild på nätstommen till huvan.


Må gott!

34 kommentarer:

Mia sa...

Så fin huva över delikata semlor. Nog kan man njuta inne också så här års. 2 månader går fort, speciellt nu som dagarna blivit längre. Njut fikat :)

Lena/isis sa...

Vad fint och samtidigt fiffigt. Gott det ser ut med semla och vad mysigt i fönstret.
Kram

Mammasblommor sa...

Vilken fin och praktisk huva du gjort och det som låg under huvan ser bara så gott ut!! Jag hoppas också att snöhögarna utanför fönstret ska försvinna! Tänk så härligt när vi om ett antal veckor kan sitta ute och njuta av gott kaffe och fika!
Ha en fin dag!
Kram Margot

kajsastina sa...

Vilket positivt inlägg. Du siar att våren kommer om TVÅ månader. Ljuset är starkt, omväxlande skiner solen och snöar det idag. Jättesöt brödhuva, för att inte tala om semlan.
kram

Vardag och flärd sa...

Wow, nu fick jag en idé! Har en gammal lampskärm i lagom storlek, ska klä den i nåt fint tyg och så har jag också en huva till kakfatet. Tack för tipset!
Två månader går fort och till dess har det hänt mycket!
Kram Eva

Ingelapingela sa...

Så fiffig du är Bea. Kupan blev bara så läcker... inbjudande att lyfta på och vad hitta vi väl där. Något att smörja kråset med MUMS!

Gudrun sa...

Fortare än vi anar så är vi där, i värmen, bland blommorna och ....myggen. :)
Goda semlor.

Önskar dig en fin dag.
Kram.

Rosor och ruiner sa...

Du får det verkligen att låta underbart, vädret som är nu! Håller med om attt det är vackert, när det är som du beskriver, och även att man nu längtar efter våren, och fika på altanen! Vilken fin huva! Och smarrigt därunder...mmm

Ruben sa...

En huva är alltid bra att ha! Jag minns förra sommaren - alla getingfällor var slut i affärerna! Läckert bakverk du gjort!
Ha det gott!
/Ruben

Fokus mot framtiden sa...

OJOJOJ va gott det där såg ut.... shit måste nog baka lite semlor ändå.. tycker inte de man köper är goda alls.... bra då vet jag vad jag ska göra när jag blir ledig... :)

Annelie sa...

Men vilken fin huva..:)) Å det som fanns under,guuuuuud så smaskigt..:)) Jag har inte ätit en semla än,jag som älskar såna på en tallrik med varm mjölk..:) KRAAAAM!!!

Vild-rosen sa...

Dekorativ och praktisk gömma för delikata överraskningar.
Ha en bra dag
Kram Susanne

fotopunktMis sa...

Tittut på dej..kunde ge mej dän på att det fanns godsaker under huvan..läcker grej..och så snygg..ha det..Maria

Anonym sa...

Så snygg, - du kan, du!
Ja, snön ja...Idag har det snöat nästan hela dan - ca 1 dm har det blivit. Usch o Fy!
Hälsn Lenas trädgård

Gugis Pärlor sa...

Ja, det ska verkligen hoppas att solen gör sitt så vi får njuta av majvädret på terrassen ;O) Läcker huva med smaskigt innehåll!

Kram Gugi

Hanna sa...

Jätte söt huva.
Även om det känns långt till sommaren, kommer det att gå fort.
kram
Hanna

Lyckoslanten sa...

Av någon underlig anledning började jag känna mig väldigt glad i hågen när jag tittar in till dig! De må vara framtidstro med huva mot insekter och plats för solstol...
Fastlagsbulle vill jag också ha! ♥

Mona sa...

Det var nog den vackraste huva jag sett! Fiffigt med hönsnät.
Visst är det vackert ute just nu. Helst skulle man gå med kameran hela tiden och fota. Och visst är det egentligen en härlig tid, när man har hela våren ännu framför sig, och man vet att nu kan det inte räcka länge mer...
Kram, Mona

Ninni sa...

Vilken fin huva du gjort! Den idén ska jag kanske låna av dig.
Visst är det vackert med snö och kyla men nu är jag så trött på vintern. Helst av allt skulle det få bli vår i nästa vecka. Här snöar det idag igen och är -13 så någon snösmälning är inte att tänka på.
Kram NInni

ormbunke sa...

Härligt att kunna tänka på sommaren och dess insektsplågor. Men vi slipper kallt,snö och grådaskigt väder. Jag tror du är den mest påhittiga personen jag känner till. Men det är väl sådant man borde göra innan det blir trädgårdsdags. Ha de gott. Kram. Anita

Madame C sa...

Oj, vilken fin huva! Har du gjort den själv? Det var ett härligt inlägg idag:) Fullt av hopp och längtan och sköna bilder!
Kram!

Monica sa...

Vilken fiffig kakhuva! Bra tips som kan vara bra att ha för att stänga ute getingar ... Semlorna ser underbara ut :)
Tjingeling
ps. Tack för styrkekramarna som värmer mycket :) ds.

Lotta sa...

Jag fullkomligt avskyr flugor runt maten och snor din idé direkt, din huva var helt ljuvlig... och bara två månader till första maj låter ju faktiskt överkomligt, den tiden kan man lätt fördriva med t.ex. lite semlebak.
Kram

Karin Fransson sa...

Nu vet jag vad jag ska göra av min gamla lampskärm!
Vilken fin blogg du har, genomsyrad av optimism.

Annika Christensen sa...

Men du så härligt gott du bjuder på.
Vad fin den var...
Underbara vårsolstrålar som tittar in genom ditt fönster.
Ha de gott i väntan på flygfän
annika

susanne sa...

vilken jättefin kakhuva du har gjort!!
ja nog sku det få bli 'utesittanväder' nu redan, men här håller kylan i sig, -18 grader ännu idag!
ha de bra
susanne

Gela sa...

Vilken underbar huva!!! Du det finns nåt på min blogg till dig. Hoppas det är OK,kram Gela

Jord under naglarna sa...

Oj, bara två månader kvar? et känns rätt avlägset att tänka på altanmys nu, men snart kanske det är gott att sitta ute i växthuset med en kopp te i alla fall.

Duktiga du som pysslar fram den ena fina saken efter den andra!

Inger sa...

Man må säga att du är ute i god tid med din huva mot insekter, å andra sidan är det nu vi har tid för innepyssel:)
Äter man semlor i Finland? Gottgottgott!

Blommiga Karin sa...

Hej!
Jag kan både läsa mig till och se på dina bilder att du är väl förberedd på fika i solstolen. Så länge får du njuta av hembakta semlor och kika ut genom fönstret...:-)
Ha det gott i vårvinter solen!!
Kram

Petra B. Keramik+Trädgården sa...

Vilken härlig huva. Stomme av hönsnät? Få man se den också?
Spännande. Semlorna ahhh, vilka bilder Bea. Här snöade det igår.
Men vi ger inte upp, nej ;O)
Kram, Petra B.

Åsa! sa...

Kupan är underbar Bea!

Bara två månader till första maj, kanske står vi ut ändå. När det väl börjar töa brukar det ju gå fort.

Kram på dig!

Lilla My sa...

Kupan var ju jättefin! och vilka godsaker som döljde sig under, mums!
Ha det bra
Lotta

Spirande grönt - sa...

Tjusigt! Och innehållet ser smaskigt ut:)

Go´kväll,
Rebecca