måndag 7 februari 2011

Blå drömmar

Tänk om:
- himlen vore blå alla dagar.

Himmelsblomma

- solglittret alltid sökte sig genom de gröna små parasolliknande bladverket bland blommorna och trädet där fåglarna sjunger en ljuv melodi i försommartid.


- havet förde ett stillsamt kluckande entonig kvällsmelodi varje dag.
- om de ljumma sommarvindarna i kvällningen kunde sprida sin väldoft från rosenbusken intill altanen även i midvintertid

Afrikansk oxtunga

- varje dag var omspunnen med ett blått skimmer av lycka och välgång i livet.

Penstemon

Tänk om, vi aldrig fick uppleva de gråa, trista och fattiga dagarna, kantade av små bekymmer. Vad lärde vi oss då? Kanske är det just därför, vi ser det vackra i livet, genom den allmänt lite gråare tillvaron med tristess, i väntan på ljus och den efterlängtade våren.

Ha en fin vecka mina vänner!

45 kommentarer:

Nette Cecilia sa...

Så härligt blått hos dig ,kram Nette

Rosor och ruiner sa...

nej, det är nog bra att det finns några gråa "trista" dagar emellanåt, annars skulle man nog inte uppskatta allt det vackra som finns.. och vad skulle vi drömma om, om allt fanns där som ett uppdukat smörgåsbord hela tiden? Och vem orkar äta smörgåsbord varje dag...:o)

Ingelapingela sa...

WOW!!!!

GODNATT!

Lenas trädgård sa...

Håller med dej! Längtan till något bättre - skönare, när det inte är så vackert...Det håller en ovanför ytan många grå dagar!
Att ha lite tråkigt också ibland gör att det plötsligt kan bli så härligt, trevligt vissa dagar!
Det är nåt vi bör lära våra barn: att det är bra att ha tråkigt ibland! Man måste inte alltid ha roligt, nån aktivitet...
Kram på dej denna gråa dag!
Lena

Mia sa...

Om vi bara har sol ville livet fort bli en öken...
Men vad du lockar med dina fina bilder och text, jag känner hur längtan tar mig. Men, så sant, det är ju detta vädret som gör det så förlockande :)

Birgitta sa...

Visst är de vackra blåa dagarna ljuvliga, men tror att vi behöver de grå också, för att uppskatta de fina dagarna. Så vackra blå bilder.
Jag älskar blått.
Ha det så gott.
KRam Birgitta

Vardag och flärd sa...

Fina blå blommor du fångat, de blå är ju inte riktigt så vsnliga som gula o röda. Ibland är det skönt med grå dagar när man får vara lite grå själv och kura in sig.
Ha det fint!
Kram Eva

Ruben sa...

Klocka ord och vackra bilder.
Wow, det har hänt saker med din bloggdesign, ser jag! Jättesnyggt! Och typsnittet passar så bra till dina poetiska inlägg!
Ha det gott!
/Ruben

AnnCharlotte sa...

Det ska vara lite upp och lite ner...
Annars skulle det bli trist och svårt att uppskatta det fina.....

Viola sa...

Ja Bea!! Det tror også jeg! Det er store visdomsord i det du skriver! Og bare det å savne noe, det gjør godt.. Helt vanvittig nydelige bilder!!!! =)

Klem fra meg! :)

Lyckoslanten sa...

Klokt och så sant skrivet! Man måste ha grått och tråkigt för att uppskatta det blåa och roliga.
Så vackra bilder! ♥

Mammasblommor sa...

Men visst är det så! Inte tror jag vi skulle glädjas lika mycket över våren om inte vintern fanns! Vackra blå bilder, längtans blå blommor:)
Ha en fin dag!
Kram Margot

Snäckskalsdalen. sa...

Vilka fantastiska bilder av fantastiskt vackra blå blommor! Jag njuter!
Kram fr Agneta

Gudrun sa...

Så vackert Bea, både i bilder och i ton.
Så vackra de är de blå blommorna i sina olika nyanser. Åh, vad jag längtar efter att allt skall vakna upp igen ur sin törnrosa sömn. Det sägs att idel solsken ger öken och visst är det så att även om vi inte gillar de tråkiga dagarna så fyller de en funktion.
Önskar dig en jättefin dag och vecka.
Kram

LindaLunda sa...

Mmm det är allt något speciellt med riktigt blåa blommor!

Mona sa...

Härliga bilder och vackra ord!
Dem behöver jag idag när snön igen vräker ner här hos oss!
Ha en bra dag!
Kram, Mona

susanne sa...

så underbara blåa bilder i en nästan helt vit värld idag! mycket snö har kommit inatt och mera kommer hela tiden, så jag njuter av dina bilder och ord!
kram

Halina sa...

Jag älskar blå... och dina fina bilder :))
Kram Halina

Hantverkarglädje sa...

Vackert det blåa men helt sant, vi måste även ha det gråa för att alls se det blåa.
Mycket vackra bilder.

gittan sa...

Så sant som det är sagt. Men vad jag drömde mig bort men hjälp av dina bilder och ord... Blå himmel var det väldigt länge sedan vi hade här nere. Hela vintern har snön till trots bestått av mestadels gråväder. Det måste väl vara ovanligt för vinterväder med många minusgrader? Då brukar det ju oftast vara hög, fin luft och sol. Jaja, bara solen kommer så kan jag vänta =)
Kram

MÅ Gott sa...

Tänk om vi då inte skulle uppskatta den blå himlen på samma sätt?

Britt sa...

Så härligt du skriver//Britt

Hilda R.B sa...

Disse ordene og bildene passet til den gråe dagen vi har i dag. Så vakker dagen ble etter dette. Nydelig. Så flink du er med tekst det forsterker bildene på en vakker måte. Tusen takk.

Livet på Vestergård sa...

Ljuvligt inlägg!
En fin vecka till dig med.
Kram Kicki

promenader på landet sa...

Hej vännen vackert med blått! Det är ju variationen i livet som gör att vi kan uppskatta glädjen och när det är bra. Vi lär oss ju något av alla dagar! Må så gott kram Maria

Gugis Pärlor sa...

Vackert inlägg! Jag måste stanna upp och njuta en god stund ;O)

Kram Gugi

Åsa! sa...

Nog är det så att vi måste uppleva de gråa trista dagarna för att uppskatta de vackra!
Kram

Vittran sa...

Underbart!!! Vilka vackra blå blommor.
Klokt skrivit.
Trevlig kväll!!!!!

Maria Berg sa...

Himelskt!
Mummmm... MB

Inger sa...

Vilken blå färg på himmelsblomman, tror knappt det är sant. För mig en okänd växt.
Ha det gott!

Trädgårdsflow/Garden Flow sa...

Vad du bjuder på vackert Bea!!! Dina blå bilder är verkligen BLÅ... Du säger så kloka saker alltid.... Inte skulle vi längta så förtvivlat efter våren om det ständigt var vår..... eller inte skulle vi uppskatta alla bra dagar, om det bara fanns sådana... Vi behöver motsatser också för att få konturer på känslor och upplevelser. Men det är klart, det får ju gärna vara övervikt på det positiva så klart!!!!

Kram
Charlotte

Monica sa...

Här var det nytt ser jag...och jättesnyggt! Vackra ord och vackra bilder som vanligt :)
Tjingeling

Lotta sa...

Helt rätt och riktigt. Lite blandat i påsen blir bäst. Underbara bilder - jag känner jag är redo för just den blå sommarkaramellen nu.
Kram

Gunilla sa...

Ja visst behöver vi ha de olika varianterna av blått och grått.
Fina ord och härliga bilder.

Ha det gott
Kramen/Gunilla

Beatrice sa...

Hej, min vän!

Vilka underbara blå bilder och vilka vackra och tänkvärda ord till detta inlägg!

Det är kanske så att vi inte skulle uppskatta det vackra fullt ut om livet bara bestod av skönhet. Idag är just en sån här mulen och gråtrist februaridag och då längtar jag lite extra... efter de blå dagarna du beskrev :-)

Önskar dig en underbar helg!

Många kramar
Beatrice

Huset vid ån sa...

Hej vännen!
Underbara bilder, blått är flott!

Hoppas att du får en fin dag!
Hos mig är det tyvärr snöstorm....

Må så gott!
Kraaam Therese

Mina Vita Ting sa...

så underbara blå bilder
ha en skön dag
Kram Jeanette

Huset vid ån sa...

Hej vännen!
Kikar in o önskar dig en mysig helg!

Här har vi snöstorm idag....

Stoor Kraam från mig/ Therese

Blommiga Karin sa...

Tänkvärt! Jag längtar verkligen efter de blå dagarna!! :-)
Trevlig helg! //Kram Karin

ormbunke sa...

Ljuvliga blå blommor. Himmelsblomman liknar blåvingen som hos mig börjar väckas till liv efter en viloperiod. Jag trodde först den hade dött men nu kommer det små skott igen och till och med antydan till blomknoppar. Här finns inte mycket vitt som lyser upp men idag har de börjat snöa. Och det kanske lägger sig för det skall bli kallt i natt. Tack för din fina text. Ha de gott i helgen. Kram. Anita

Spirande grönt - sa...

Så sant!

Ha en finfin helg,
Rebecca

Hjertebank sa...

Nydelige ord og bilder.

Fortsatt god helg.

kajsastina sa...

Fantastiska bilder på blommor - vi längtar alla efter vår och vackra blommor att pyssla med.
Ha en skön forts på söndagen!

karina sa...

Hejsan!
Du har så rätt och så vacker blå nyans. Ha det gott, Karina.

Huset vid ån sa...

Kikar in o önskar dig en fin Alla Hjärtans Dag!

Stoor Kraam från mig/ Therese