fredag 21 januari 2011

Vind i seglet...

..nej, vinter i seglet!
Vilken vecka som snart passerat, snödjupet har fyllts på rejält och nu verkar vi få vänta ett bra tag på vårens små primörer. Det går inte att ens tänka på en snar vårkänsla, emedan några har redan visat små godingar på vårtecken, får vi bara drömma om att någon gång där i april, kanske få en liten snödroppe som tittar fram.
All vår tid ägnas mest åt snöskottning för tillfället, både från högt och lågt. Snödrivorna växer och framkomligheten här i veckan blev ett stort besvär, tvingas man därtill att plumsa i snön, får man bereda sig på rejäla kliv. Taken blir tunga av snömassorna och oron är påtaglig för att konstruktionen kan ge vika. Bäst att förekomma!


Vind i segel är vackert sommartid, det ger avkoppling och semesterkänsla, men vinter i seglet är precis vad vi har just nu!


Drömmer om mitt vita blomster-segel och tänk, mina beställda frön har kommit i veckan! Med tålamod och uthållighet, kommer även våren till oss, bara lite senare än de som bor i de sydligare delarna av vår vackra värld.


Nu får jag hålla till godo med ljuvliga örter från affären som doftar underbart och tillreda smakrika anrättningar tills mina Basilika sådder m.m. är igång. Grönt för både gommen och alla sinnena, ger lite styrka i vår vintervita värld.



Önskar er alla mina vänner ett riktigt skönt veckoslut!

Kram

33 kommentarer:

Hanna sa...

Här regnade förra helgen så jag trodde det var slutet för snön., men nu är det 10 minus igen så snön blev kvar.

ha en fin fredagskväll.
kram
hanna

billan sa...

Ungefär som här hos mig....nu börjar måttet bli rågat! Jag drar ner rullgardinen, eldar, kollar på sommarbilder och drömmer om en annan tid....
Kram!

Livet på Vestergård sa...

Ja inte har våren anlänt redan i januari någongång, men det är fantastiskt vackert ute med snön. Skönt att man kan göra lite låtsasvår innomhus i stället :)
Förra vintern fick vi rädda vår tak undan snömassorna men ännu har vi inte ingripit i år. Vi får se hur det blir nu efter den snö som vräker ner som bäst.
Ha det bra! Kram Kicki

Inger sa...

Tycker seglet är riktigt fint med snö:) Bra med denna tid är att ha allt det ljuvliga framför sig, vi har också full vinter och rekordstora snömängder. Men när försommaren är här, är vi snabbt ikapp södra delarna av landet.
Ha en skön helg!
Kram

KajsaStina sa...

Ska aldrig vintern ta slut? Jag är inte så väderberoende, men att halka omkring på knölig is är inte roligt längre. Jag drömmer mig bort till en varmare tid. Har börjat sortera fotografier, en bra sysselsättning inomhus.
trevlig helg!
kram

Gunilla sa...

Ja nog har vi fått mycket av det vita och mera verkar deet komma men snart vänder det och då när solen börjar värma och man kan sitta ute och njuta då har vi det fantastiskt. Isarna och fjällen lockar då.

Ha en riktigt trevlig helg
Kram/Gunilla

Mia sa...

Ja, hade jag haft ditt flotta segel hade det varit vitt här också. Men det är normalt här, varken mer eller mindre, ligger på ca 70 cm. Det kan fortfarande komma mycket mer snö innan vi måste ta taken, tack och lov, för nu har vi haft två såna vintrar. Tvi,tvi, det är inte vår ännu, som du säger, långt till slutet av april, vi får njuta av det vi har inne av grönt och drömma om spirande frön :)

Lenas trädgård sa...

Vilket vackert segel både nu o då!
Kanske ngt att skapa i sommar...?
Blir dina luktärtor så höga? jag har inte tur med luktärtor, ändå köper jag oförtrutet frön varje vår...I år har det kommit 3 olika från Odla.nu. kan inte låta bli, de är ju så underbara! På bild o hos dem som lyckas i alla fall...
Vi får se...
Kram - hoppas din snökvot är fylld nu! och vår också, vill inte ha mer! Här är det ett gråbrunt lager o fula högar kvar./Lena

Hilde sa...

Skjønne vinterbilder - det er jo deilig med vinter - da kan vi drømme om våre hager... Ditt hvite sommerseil er jo en helt fantastisk ide... Tenke tenke tenke.
Nyt helgen og drømmene mens vi venter på varmere dager.
Hilde

Trädgårdsflow/Garden Flow sa...

Det känns som om du beskriver läget där jag bor ;-) Snö, snö och åter snö vart än man ser..... Upplever nästan som att det inte kommer att ta slut eller försvinna någon gång..... Vårtecken är det länge kvar innan man får se... Blir glad av att få se livstecken från sydligare breddgrader ändå där snödropparna redan tittar upp. Färska örter är toppen!!! Doften av basilika är oslagbar.....

Ha det fint i helgen vännen!

Många kramar
Charlotte

Lotta sa...

Vilket fantastiskt segel, både sommar- och vintertid. Snön är verkligen otroligt tröttsam, och då bor jag ändå i den skonsamma landsänden.
Ha en härlig helg.

AnnCharlotte sa...

I Malmö är det så gott som snöfritt just nu men bara tio mil norrut är marken täckt om än inte i sådana mängder som hos dig....
Gissningsvis kommer det säkert mer snö här....vare sig man vill eller inte.
Ha en jättebra helg ;)

Lilla My sa...

Ni har också fått mycket snö ser jag och här har minsann skottats snö från både växthustak och terassen undrar om vi har mer snö i år än i fjol?
Jag som i min iver trodde att snön skulle smälta när vi hade några dagar på plussidan så fel man kan ha!
En riktigt skön helg
Lotta

Annelie sa...

Vilka underbart härliga bilder du bjuder på..:) Ja här är det isgata ute och det gillas inte jag vill ha mycke snö och kallt...:)) Hoppas att du får en mysig och skön lördag nu..KRAM/Annelie

Vild-rosen sa...

Hoppsan, så mycket snö, här har en stor del tinat bort men nu är det kallgrader igen men jag hoppas att snöandet är ett minne blott.
Gillar ditt segel, fint både vinter och sommar.
Ha en fin helg
Kram Susanne

Linda Lunda sa...

Vilket otroligt vackert vintersegel!

gittan sa...

Jisses, hur mycket snö har ni egentligen!? Jag klickade upp bilden från taket och det ser då verkligen ororväckande ut med tanke på taket alltså =) Ditt segel är otoligt vackert även i vintervitt.
Hoppas du får en härlig helg / kram gittan

promenader på landet sa...

Hej min goa bloggvän! Visst börjar man att tröttna på snön här har det faktiskt smält bort lite så asfalten kom fram på vägarna, men nu kommer det visst lite snö igen... Må så gott och vackra bilder! Kram Maria

Angel.Pearls sa...

Åh vad läckert! Ditt segel är absolut härligt i vinterskrud med! Kram Eva

Lotta 8`) sa...

Vilket härligt segel!!! *gillar* Det blir jag alldeles kär i, både sommarbilden och vinterbilden :) Tror du gillar "båtliv" för jag har ju sett både segel, fyr och tampar i din trädgård :) Hmmmm.... ett segel passar bra vid vår stuga vid havet, tack för inspiration :)

Klart ni har det jobbigt med snön, ni får mycket, mycket mer än oss och det ligger kvar längre. Här är det mest drivor och is på gator som besvärar både fotgängare och bilister, en stor anledning till önskan om tö, annars är det vackert därute =)

Ha en skön lördagskväll ♥

Mina Vita Ting sa...

vilket segel sommar som vinter, men sommaren är ju helt klart finast :)jag längtar så till våren nu
Kram Jeanette

Inger sa...

Hej Bea!
Den lila busken är ingen buske utan en näva.
Kram Inger

susanne sa...

jättefint vintersegel!
det känns konstigt att ha gått tre dgar i stockholm, där innerstaden är helt snöfri, då man vet hur mycket snö vi har hemma, och mer har det kommit till!
men våren kommer, som alltid!
susanne

Huset vid ån sa...

Det finns ingen som kan skriva som du.....
Och dina bilder talar sitt tydliga språk!

Hoppas att du får en sköön söndag!
Kraam Therese

Britt sa...

Ett fint vinter segel och fint även på sommaren//Britt

Lyckoslanten sa...

Man kan lugnt påstå att vi har fått häftiga vintrar de senaste åren. Och tålamod får man ha när datumet är 23 januari. Men ack så vackert det har varit denna dag! Jag har njutit så av denna ljusterapi! Fina bilder här hos dig! ♥

Britt sa...

Vi har lika mycket snö här. Kommer att ta många veckor kanske 1-2 månader innan man kan se rabatterna.
Man får köpa lite vårblommor att ha inne sålänge istället.
Ha en fin kväll.
Kram Britt

Black Iris sa...

Visst är sommarbilder något av det vackraste som finns men ditt vintersegel var också jättevackert.

Kram Maidi

Karin sa...

Seglet är så vackert även med snö!!
Karin

Åsa! sa...

Tvi för minusgrader. Jag längtar efter våren så jag håller på att bli tokig! Får börja grodda solrosfrö, i väntan på annan växtlighet tror jag!

Kram på dig Bea!

Beatrice sa...

Ännu är det långt till vår... ja, här kommer vi också att få vänta på våren! Det var ju mildväder hela förra veckan, men så igår började det att snöa igen... :-(. Det har kommit så mycket snö den här vintern så plogbilarna har inte haft möjlighet att ta bort all snö från trottoarer och liknande verkar det som. Och vad ska de göra av den? De plogade någon gång i december och då var trottoarerna rena och fina, men nu finns det inga trottoarer längre efter all snö som kommit i januari.

Du har rätt i att det är viktigt att fylla på vitaminförråden, jag har lovat mig själv att bli lite bättre på det :-).

Ha en fin måndag!

Många kramar
Beatrice

Jord under naglarna sa...

Vi fick riktigt mycket snö i helgen och igår kväll blev det töväder. Jobbigt att skotta efter takras som jag gjorde i morse, men desto härligare att susa fram på sparken sen. Underbart!

Ruben sa...

Ditt segel är ju som den finaste skulptur!!!
Ha det gott!
/Ruben