lördag 8 januari 2011

Vad blev det sen..

Den glada julen är förbi med allt vad glitter och ljus heter, men förstås, ännu hänger lite pynt kvar över helgen, men granen är på utsidan. Hur trevligt som helst, att plocka fram den ena asken efter den andra före jul, men när det väl står där och pryder, är det plötsligt inte lika lätt att få allt nedstuvat i rätt ordning, för att ta minsta möjliga utrymme.
Nu ger det plats för mera ljus i rummen och alltid med ett visst välbehag att få bereda rum för vintersolstrålarna att söka sig in på mina fönsterbräden, och kanske en och annan grön växt i fönstret behöver bytas ut. Dessutom kan vi hoppas på långa fina vinterdagar och locka fram det bästa innan det är dags för sådder och annat trevligt i väntan på våren.

Kanske har ni glömt min påbörjade brygd till Ringblomssalva som jag startade före julen?


Nu har jag äntligen fått till det med salvan och tro mig eller ej, den är helt perfekt på torra vinterhänder! Inga märkvärdiga ingradienser, men naturligtvis behövs en mängd torkade eller färska Ringblommor som kan vara svår att uppbringa såhär års. Sedan är det bara att följa instruktionerna (det finns på nätet) och du får en mjuk, len och fet salva.

Processen är påbörjad och det skall röras enormt noggrant och länge, tills det svalnat!

Sedan är det bara att lägga salvan på burk, helst mörka, men det var svåra att få tag på.


En liten pillerdosa i behändig storlek och får rum i väskan.




Salvan kan säkert mjuka upp händerna efter att vårbruket har satt igång, för hur många av oss hinner sätta på ett par riktiga trädgårdshandskar innan man är där och bökar på i trädgårdsmyllan?



Mina Ringblommor blev till "guld"! Kan ni gissa vilka frön som står högt på min frö-beställning i år?

I mitt förra inlägg tänkte jag mig in i vissa liknelser, vi människor och blommor och några undrade vilka de möjligtvis kunde jämföras med!? Det kan jag förstås inte ens gissa mig till, men jag spann vidare på tanken och vände den till mig själv och månne jag är som en Ringblomma!?

Ha det gott mina vänner!

34 kommentarer:

LindaLunda sa...

Vad kul att det blev bra!

Gudrun sa...

Mmm, du är en ringblomma. Lyser som solen. Man blir glad av dig. Varm och härlig.
Ha det gott.
Kram

Vild-rosen sa...

Skall prova att göra ringblomssalva i år, så mycket ringblommor som jag hade i somras och inte tänkte på det. Roligt att din den blev bra.
Instämmer med Gudrun...du är en ringblomma.
Kram

Lilla My sa...

Va duktig du är som orkar pyssla med att göra salvor. Jag har förundrats över inslagen i strömsö när dom gör olika sorters hårkurer och allt möjligt men att komma mig för att göra själv har inte blivit av...ännu.
Jag som annars gillar ringblommor :)
Ha en skön kväll
Lotta

Rosor och ruiner sa...

Visst är du en ringblomma! Vad härligt att göra egen salva!

Gunilla sa...

Alltså Bea du är makalöst duktig på att få till allt möjligt.
Ringblomssalva, har aldrig hört det förut men du har tydligen varit uppmärksam och plockat ringblommor i tid.

Fantastiskt att kunna göra egen salva.

Ringblomssalva made by Bea. Inte så dumt.


Ha en riktigt fin helg
Kram/Gunilla

HelenJ sa...

Så kul att kunna göra egen salva!
Jag ska så en massa ringblommor i år. Om jag sen hinner plocka dem för att göra salva är en annan sak, men det hade varit roligt. Annars är de ju vackra där de står också...
Ha det bra
Kram Helen

Gugis Pärlor sa...

Rena balsamet för händerna och vilken härlig känsla det måste vara att ha kunnat göra den alldeles själv! Jag ska göra en chokladskrubb har jag tänkt... Idag inhandlades glasburken för ändamålet ;O)

Kram Gugi

ormbunke sa...

Ringblommor sprider sig så det behöver jag nog inte sakna.Men det är nog lite jobbigt för mig. Köpte en salva på en hantverksmässa en gång men den tog ju snart slut. Absolut att du år som en ringblomma för mig som lyser som en sol på mig. Tack för din kommentar hos mig på svartvitt. Nu har jag lagt in lite musik med Dizzy Dames vid sidan. Tog lite tid att fixa då jag inte är så hemma med datorer. Det är min dotter som skrivit text och musik.(längst t.h.) Men det är väl 15 år sedan. Kram. Anita

karina sa...

Hejsan!
Jag har sått massor av den sorten och boken står vackert i hyllan, och inspirationen från dig får mig att skriva lappar "ler". Mycket tips finns redan skrivet och nu både tovblommor och salva, så roligt med bra att göra grejer.Handskar har en förmåga att inte hinna med när man far ut och skryta med snygga händer har jag aldrig gjort "ler", så nog behövs det en bra salva. Ha det gott, Karina.

AnnCharlotte sa...

Ringblommor vill man inte vara förutan.....

Annika Christensen sa...

Den är toppen bra till trädgårdshänder har också en liten burk här. Visste inte att mankunde göra på torkade jag har massor för jag hade jätte mycket ringblommor förra året. Tror att de kommer tillbaka av sig själva igen.
Ha en skön söndag
Annika

Lotta 8`) sa...

Precis en sådan salva som mina nariga händer skulle behöva just nu. Sitter med stora plåster på fingertopparna just nu, (duodermplatta och tejp) för att läka självsprickorna, fast olivolja är rätt bra med.
Ringblomman är en favorit ( du med :) och jag brukar så några bland kryddorna, dessutom är de lätta att ta frö på.

Här är det hällregn på alla snö och is och det är som bäckar på gatorna, idag hade jag gummistövlar med broddar på när jag var ute :)

Ha en fortsatt skön helg :)

Mimi sa...

Vad spännande! Jag är tyvärr dålig på att använda salvor, men skulle jag göra det skulle de nog helst få vara just hemgjorda. Vackra bilder också! /Mimi

Vardag och flärd sa...

Jag har tidigare gjort både ringblomsolja och -salva men blev inte riktigt nöjd med salvan. Har däremot köpt färdig salva under flera år och den är ett jättebra läkemedel för händerna. Ska försöka vara lite mer ihärdig med rörandet nästa gång jag gör salva!
Ha det gott!
Kram Eva

Inger sa...

Vilken känsla att ha egen ringblomssalva med bara naturliga ingredienser:) Skönt den här årstiden också när händerna far illa av kylan. Tror ringblomman stämmer bra med dig, den är väldigt positiv.
Ha det gott!

bean emäntä - bea's sa...

Vad duktig du är! Tänk att jag inte ens fått tanken att man kan göra salva själv.

Det där är nog ngt jag ska apa efter, tack för inspirationen!

Snäckskalsdalen. sa...

Helt klart. Jag skall så ringblommor i sommar, massor. Mina händer är så torra, så torra och att göra sin egen salva måste vara väldigt trillfredsställande.
Och att du är en ringblomma tycker jag verkar väldigt bra!
Kram

Jord under naglarna sa...

Vad härligt att salvan blev så bra!

Att du är en ringblomma låter fint.

Jag har städat bort julen här nu och jag är lite tudelad, jag skanar alltid granen så mycket, men tycker att det blir en känsla av vår inne när grejerna försvinner.

Ha det så bra!

Mia sa...

Salvor till våren behövs för även om jag kommer ihåg handskar så är dom av efter 10 minuter. Du lagar så mycket spännande, kommer ihåg din sirap också.. Nog är du en ringblomma, som Gudrun säger, du sprider värme :)

Monica sa...

Det skulle vara jättekul att ha en salva som är hemgjord och Ringblomman är en favorit även hos mig. Ska nog leta rätt på det där receptet-
Tjingeling

Ninni sa...

Vad duktig du är! Det där lät riktigt intressant tycker jag. Både maken och jag har torra och nariga händer så vi skulle verkligen behöva en riktigt bra salva.
Läcker bild den sista "guldiga"!
Må så gott!
Ninni

Mona sa...

Ringeblomssalva är mycket bra, men jag brukar köpa min... Men lite inspirerad blev jag nog nu. Kanske jag också skulle prova göra själv nästa sommar?
Ha en skön söndagskväll!

susanne sa...

vilken underbar ide! ifjol hade jag ringblommor i massor ända till slutet av oktober, men visste inte att man kan göra salva för händerna på dom! det ska jag pröva i höst! eftersom dom frösår sig så otroligt kommer det säkert massor i sommar åxå!
jättefina bilder!
kram
susanne

Lotta sa...

Härligt inlägg, jag blev absolut frestad att pröva på egen tillverkning av ringblommesalvan.
Ha en fin vecka

Åsa! sa...

Lockande att prova måste jag säga. Ringblommor är ju lättodlat, ja... Så varför inte!
Önskar dig en fin fortsättning på måndagen Bea!

Britt sa...

vad kul att det blev bra,ser så fint ut.det kanske blir gårdsförsäljning hos dig nu när du börjat//Britt

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Ingelapingela sa...

Mjuk och skön för nariga vinterhänder, och vilken känsla med egen salva.

haspet sa...

Tänk att göra ett inlägg om salva så vackert. Vilka superfina bilder! Önskar jag fick såna mängder med Ringblommor så att det räcker till att göra salva men dom trivs inte alls hos mig. Det blir bara några enstaka. Funderar på att försöka mig på att köpa småplantor istället för att så själv för att se om det går bättre. Ha en fin fortsättning på kvällen.// Peter

Black Iris sa...

Det här får jag nog också försöka mig på för mina händer är såå torra. Dessutom har jag fingereksem lite från och till.
Visst är det lite skönt att plocka bort julen men samtidigt blir det lite tomt.

Kram Maidi

Gunilla sa...

Hej igen

Den prickiga blomman är en Saxifagra Silverbräcka.
Den är verkligen gullig men silverkant på den små bladen och prickiga blommor.

Ha det gott och trevlig helg
Kram/Gunilla

Hanna sa...

Ha en bra fredag.
Kram
Hanna

Gudrun sa...

Hej Bea min vän!
Jag önskar dig massor av energi. :)
Nu har det varit som mörkast och då är man nog allmänt lite extra trött.
Önskar dig en härlig helg
Kram
och tack för feedback. :)