måndag 24 januari 2011

Städat!

Ny vecka och nya möjligheter! Tänk att några dagar ledigt kan försvinna så hastigt, dagar som man ser framemot med förväntan och det bästa av allt, man bestämmer själv hur de formas och vilka guldkanter man lägger på dom.

Små fötter har trippat omkring hos oss i veckoslutet och man får lägga på ett extra vakande öga, så att inget oförutsett sker. Eftersom vi väntade gäster planerades en kaka och spänningen var olidlig med alla moment i beredningen. Övervakning från båda sidorna om mig och plötsligt hade mina korgar med små kryddpåsar, strössel och små, små silverkulor för kakdekorationer fått stor uppmärksamhet. Visst är det spännande för små händer att finna så vackra små ting i skåpen, men det var förstås inte tänkt att användas då.
Nej, det var gelatinblad som behövdes, påsar fanns i det oändliga, men inget gelatin. Oj, så det kan bli, lite för bråttom med gelén och det rann ut över diskbänken!! Ny, omgång och gelatin är slut!

Nu inser jag vikten av att rensa bland alla onödiga kryddpåsar och min dag har ägnats åt städning av kryddskåpet. Gamla bakformar som inte används mera målades vita och blev perfekt storlek till reservpåsarna.


Vackert på burk och en stor dos doftterapi.


Underbara kryddor med sting.

Egen plockade enbär för vilt och...


... till slut. kakan som blev upprinnelsen till allt detta. Cheesecake smaksatt med apelsin, pepparkakskryddor och svartvinbärsgelé-täcke.

Som ni säkert ser har jag städat på min sida, även det blev mer eller mindre påtvingat! Tänkte mig en ngt vårlig header och plötsligt blir inte bilden som den brukar! Katastrofreaktion infann sig!! Önskar jag fick bort bloggrubriken och lagt den på bilden, men jag har inte ännu löst problemet, någon som vet?
Uppdatering: Text på bild fixar jag, men bilden blir pytteliten och hamnar nedanför bloggrubriken som verkar vara obligatorisk! Kan man kringgå det på ngt sätt, flytta gadget fungerar inte :(
Nåväl, får fixa och trixa vidare!

Ha en fin vecka mina vänner!

26 kommentarer:

Inger sa...

Åh, vilken läcker kaka:)
Duktig du är som har städat bland kryddorna, skönt när det är gjort. Härligt med barnbarn men de kräver sin passning, till helgen kommer mina. Visst går alltid den lediga tiden alldeles för fort.
Kram

Livet på Vestergård sa...

Den ser riktigt god ut din kaka!
Jag har också haft problem sen jag bytte header.Kan tyvärr inte ge dig något råd.
Kram Kicki

Ruben sa...

Din cheesecake måste ju vara vidunderligt god!!!! Och vacker som bara den!!!
/Ruben

Birgitta sa...

Kakan ser riktigt smaskig ut. Och vad bra att fått städat i skafferiet. Det är sådant som man skjuter framför sej, eftersom ingen ser det. Ser att du har mycket snö också. Här är det väldigt halt nu.
Önskar dej en fortsatt skön vecka.
Kram Birgitta

Ingelapingela sa...

Hej på dej du!

Vilken aktivitet och fint blev det både bland kryddor och här på bloggen! Kakan ser jättesmarrig ut tur att det är dags för mig att krypa till kojs för nu är jag rejält sugen många i bloggvärlden som har bakat ;-)

billan sa...

Mums vilken kaka!
Så fint du städat i både kryddskåp och på blogg. De händer mycket på kort tid när man har små trippande fötter på besök:)
Kram!

Snäckskalsdalen. sa...

Ibland är det tillfälligheter som gör att man får gjort ett röjande i skåp och lådor och du ser ut att ha gjort jättefint, verkligen.
Neeeej, jag vet inte hur man fixar en header, hade så gärna velat vara duktig på allt sådant, men nix, kan inte, det bara blir som det blir.....
Säkert någon som kan!
Kram

Rosor och ruiner sa...

Vilken läcker kaka!
Så skönt när man har rensat på något ställe, så fint det blev med kryddor i glasburkar!
Själv brukar jag göra iordning mina bilder i photoshop, och då skriver jag ovanpå själva bilden, men det är det enda redigeringsprogram (eller vad det heter..)som jag är bekant med.

Monica sa...

Din cheesecake ser så vacker ut! ..smakar säkert som den ser ut :)
Har oxå problem när jag skulle byta header. Den nya bilden blev suddig för mig. Även bilder jag tidigare haft som header blir suddiga??? Har inte löst det än ...Jag brukar fixa min header i datorns PowerPoint program och spara som en JPG fil.
Tjingeling

Lyckoslanten sa...

Men du är ju en riktig konditor! Städat bland kryddorna har du också! Nu tycker jag att din header är fin, men jag har förstått att man inte ska byta nuförtiden även om mina söner i huvudstaden har påpekat att jag borde lägga upp nytt. ;o) Ha en skön vecka!

Mia sa...

Kryddskåpet behöver en runda med jämna mellanrum, tog det när köket var färdig förra sommaren men det behövs visst igen.. Fint med ordning och reda i burkarna. Headern lagar jag också i photoscape, då behöver du inte skriva texten i blogger, det håller med det du skriver över fotot du redigerar.

NataljaOblonskaja sa...

Städar bland kryddorna är nog allför sällan man gör. Men är nog välbehövligt.

Har också haft problem med min blogg, headern blir suddig, eller så blir bilden för liten, har provat olika bilder men inget fungerar,,..man blir minst sagt frustrerad, både på blogger och på sin egen okunnighet, så tyvärr är jag den minst lämpade att komma med konstruktiv hjälp.
Hoppas det löser sig ändå!
Camilla

Vardag och flärd sa...

Underbart vackra bilder! Så roligt att få baka med barnbarn. Jag rotade bland mina kryddor i söndags och blev irriterad på mig själv att jag har sådan oordning. Började fundera på att göra om i kryddskåpet och nu blir jag verkligen sugen när jag ser dina fina bilder.
Det här med datorer och fixa till header osv är jag urdålig på!!
Ha det fint!
Kram Eva

Anonym sa...

Det låter som att du haft ett par härliga dagar. Så olika vi ser på våra lediga dagar, jag fick ju nästan dåligt samvete när jag läste om att vi själv bestämmer hur de formas och vilka guldkankter vi sätter på dem, saken är nog den att jag saknar min guldkant - trädgården! Bakat, ställt i ordning kaoset i det "tomma" rummet som ska bli kontor där upp, tvättat, städat, gjort goda middagar, gått en kollrunda i trädgården jag har gjort ganska mycket jag med under mina lediga dagar mend et är väl just det att jag inte gjort det jag verkligen kulle vilja som får mig att känna som jag gör. Snart vänder det och då har jag "häcken full" jag med och då trivs jag ju som bäst =)
Ha det gott / Kram gittan

AnnCharlotte sa...

Antar att kakan var lika god som den ser ut....vilket jobb...Det är alltid kul att få hjälp i köket, men mina barn är så stora nu så de sköter det mesta själv när de bakar ;))
Är inte så behjälplig med dataproblem.....
Ha en bra vecka ;)

Vild-rosen sa...

Vilken läckerhet både för ögat och gommen. Finns inget härligare än när de små liven kommer på besök även om det innebär lite mera pass.
Ha en bra vecka
Kram susanne

Gunilla sa...

Här var det städat både på bloggen och i kryddskåpet. Så fint.
*******************************
jag brukar fråga Maria i Sennan hon fixar och trixar med det mesta på bloggen.
Annars har du ju fått tips som du kan prova jag har inte bytt header på bloggen sedan jag startade det har inte blivit av.

Ha en fin fortsättning på veckan.

ormbunke sa...

Det är inte lätt när man får små händer som vill hjälpa till. Men så bra det blev till sist. Ordning och reda bland kryddorna.Kakan verkar ha blivit supergod. Ha de gott. Kram. Anita

Huset på landet sa...

Du är en riktig mästare på att göra fina kakor! Skönt att få kryddskåpet städat också, det är något som jag borde ta tag i också.

Kram, Nicole

PS. Här är gelatinet alltid slut vid fel tillfälle också...

Lilla My sa...

Ibland är det trevligt att ränsa i skåpen en del har hunnit bli gammalt och det får åka ut för att få rum med nya intressanta saker i strösselväg :) Här i vinter har det bakats cupcakes rätt ofta men nu just är det lite på vila...fast om jag förstod det rätt så skulle vi få cupcakes formar till jobbet sen när allt vackert börjar trilla in efter mässbesöket som chefsskapet gjort i helgen. Härligt med nya saker!
Ha det bra
Lotta

Trädgårdsflow/Garden Flow sa...

Hej på dig Bea!!

Vilken superläcker kaka du gjort... å städa i kryddskåpet skulle jag veeeeerkligen behöva göra... får lite dåligt samvete nu.... ;-) Jamen visst ser jag det att du fixat och donat här på bloggen också.... Mitt tips till dig är att välja 'istället för rubrik och beskrivning' när du ska lägga upp headerbilden. Det finns ju 3 alternativ man ska välja bland där... Om du väljer så är det bara bilden som kommer synas och inte någon bloggrubrik, men då gäller det förstås att du redan lagt text på bilden för att få med bloggnamnet. Sen väljer jag alltid att spara min headerbild i 1000 punkter, för det är det bredaste du kan ha den i och då blir den i det formatet också om man inte kryssar i att bilden ska förminskas/anpassas på något sätt (kommer inte ihåg just nu valmöjligheterna när du laddar upp headerbilden). Vet inte om du kan spara dina bilder så. Jag har varken photohop eller något annat sådant program, utan använder mig bara av mac:ens standarprogram.

Lycka till!
Kram Charlotte

Lotta sa...

Fantastiskt vacker kaka du gjort, och den lät väldigt god också, och sen fick du städat med...tre saker i en!!...som ett kinderegg!
Kram

LindaLunda sa...

Men du... Jag vill ju se HELA kakan/tårtan!!!!

Hilde sa...

Så deilig å få god orden på krydder! Det er jo ikke så gøy jobb, men så flott det ble når du var ferdig!
Hilde

karina sa...

Hejsan!
Tänk när knytet blir så stor att man får hjälp vid bakning och disken, så roligt. Nu har jag ju skaffat mig en tork så det ska bli egenplockat av allt möjligt är det tänkt. Får ställa fram den så jag inte glömmer bort den bara, för visst har jag tesorter men att komma ihåg burkarna!!! Roligt är det att få ordning och lite bättre koll på vad man har i lådor och hyllor. Ha det gott, Karina.

Gudrun sa...

Hej Bea!
Så vårig headern blev, kan inte hjälpa dig med texten. Kanske du kan göra den i powerpoint.
Så mysigt med småfolket, här har jag också haft småfolk i helgen. Kakan ser smarrig ut. Mums.

Önskar dig en fin kväll.