tisdag 4 januari 2011

Låt alla blommor blomma

Kan blommor förliknas med människor? Jag tror det i varje fall, mångfalden, olikheterna och alla skavankerna berikar våra liv, trots att kanske vi inte alltid delar alla mänskliga nyanser och värderingar.
Blommor som:
- reser sig på stadig stjälke och bidrar till en förträfflig blomning i eldiga eller mera sparsmakade färger (Lilja)

- har en magnifik utstrålning i ljuv pastell (Pion)

- med något sprödare stjälke, försöker bära en underbar blomning med små, små blommor hela vägen upp som nästan viskar - vi strävar på ( Porslinsveronika)

- bildar en tät gemenskap med andra, för att stöda och lyfta upp (Saxifraga) osv.

Såhär kunde man fortsätta länge till och för att jag kom på tanken, var mitt pyssel som jag inte hann få klart innan julen, nämligen mina Vinterblommor i ull och de tänkvärda orden: Låt alla blommor blomma.





Idén till kransen har jag fått låna här och min blev ngt annorlunda eftersom blommorna är handtovade och man gör inte kransen på en kväll kan jag lova.

Hoppas du får en fin dag som berikar både dig själv och andra!

Kram

33 kommentarer:

Anelias hantverk sa...

Underbart vacker tovad krans, vilken fin idé!
Javisst har blommor olika "personligheter"!
Ha en fin dag!

Snäckskalsdalen. sa...

Dom blommorna var ju jättefina, verkligen. Att tova är något som jag velat göra länge, nu får jag snart ta och lära mig det. Men det krävs nog oerhört mycket träning innan det ens kommer i närheten av ditt fina arrangemang.
Underbart och färgerna är ljuvliga.
Agneta kram

idémakeriet sa...

Nej men gud vad fint din krans blir.
Verkligen annorlunda!
Då ser man att inspiration av någon annan kan leda till något helt eget.
Kan tänka mig att det tog sin lilla tid att tova alla blommor.
Vilken fin jämförelse blommor/människor.
Ha en fin dag.
Kram Gerda

Monica sa...

Duktig du är ... både med fingrarna och orden :)
Tjingeling

Hanna sa...

Så vacker krans.
Kram
Hanna

Gunilla sa...

Otroligt vilket jobb du lagt ner på en underbar krans.
Jag gillar den otroligt mycket.
Du är så duktig i det du gör.

Den skulle jag mer än gärna hänga på väggen.

Ha en riktigt fin dag
kram/Gunilla

fotopunktMis sa...

Så vacker så behagligt mjuk i sina färger..har faktiskt tovat ett par tosser en gång för längesedan..fantastiskt härligt material att jobba med..ha det..Maria

AnnCharlotte sa...

Underbar krans du har gjort. Det är så fint med tovat men jag har aldrig provar att tova själv...
Ha det bra :)

Lyckoslanten sa...

Jag älskar det där uttrycket och har använt det själv många gånger i pedagogiska sammanhang. Jag tror att varje människa kan identifiera sig med någon blomma också! Förstår att det tog lång tid att göra den fina kransen! Jag köpte en sådan där nåltovningsform för rosor på någon mässa. Härligt inlägg som alltid hos dig! ♥

Gudrun sa...

Hej Bea!
Vilken vacker krans du har gjort. :)
Ja, hantverk vilket det nu är tar väldigt mycket tid.
Fin symbolik.
Önskar dig en fin dag.
Kram

Inger sa...

Ullig och mjuk ser den ut:) Säkert ett jättejobb att tova, har aldrig provat.
Trevlig helg!

STENLYCKA sa...

Stora Kramen till dig, önskar dig en skön Trettondagshelg!
Raina

Hantverkarglädje sa...

Detta var en god idé, verkligen fin krans.

Vildrosen sa...

Härlig jämförelse och din krans är fantastiskt vacker.
Ha en trevlig kväll
Kram

Spirande grönt - sa...

Absolut! Alla ska få blomma, på vilket sätt de önskar!

Ha en fin onsdagkväll,
Rebecca

Mammasblommor sa...

Fantastiskt vacker krans, du är så otroligt kreativ och duktig!
Önskar dig en fin och skön trettondagshelg!
Kram Margot

Livet på Vestergård sa...

Så fint du skriver! Visst tror jag att vi kan liknas vid någon blomma. Undras just vilken man är :)
Jättefin krans du gjort!
Kram Kicki

ormbunke sa...

Så fint beskrivit om olika blommor. Skulle gärna läsa om fler blommor. Kransen är helt underbar och den vissnar ju inte heller. Behövs lite damning då och då.
God fortsättning på året. Kram. Anita

Lilla My sa...

Tovning har jag ännu inte hunnit pröva men kanske nångång hinner man det också. Vacker krans du knåpat i hop!
Ha en skön trettondag
Lotta

Mia sa...

Så söt krans. Här blir all ullen spunnen, kanske jag skulle prova tova lite också..men jag har inte din estetiska sans, alltid du gör är så vackert. Ha en fin helg :)

Petra B. Keramik+Trädgården sa...

Fin krans Bea, och nåt man inte ser dagligen ;O)
Ha en underbar helgdag idag
Varmkram Petra B.

Jord under naglarna sa...

Jättefin krans med de tovade blommorna!
Låt alla blommor blomma...

En god fortsättning på det nya året önskar jag dig Bea!

Lotta sa...

Vilken fin tanke att alla människor kan jämföras med en blomma, (hoppas man kan få byta lite då och då). Vacker krans också, gör sig bra på vilken vägg som helst.
Kram

HelenJ sa...

Kransen är väldigt vacker och minst sagt unik - underbar!
Tycker om tanken att människor är som blommor. Undrar vilken jag är...
Ha en god fortsättning på det nya året!
Kram Helen

Beatrice sa...

Vilken vacker krans du gjort, jag förstår att det tog sin lilla tid att skapa den. Men vilket konstverk det blev! :-) Jag tyckte också om din tänkvärda liknelse mellan blommor och människor.

Det får mig att tänka på en klass jag undervisade för några år sedan som jag kallade "min vildvuxna trädgård" :-). Eleverna i den klassen var som olika vildblommor, som fått klara sig själv ute i det vilda från första början men som ändå lyste vackra, om man bara såg förbi allt "ogräs".

Jag har också sagt till mina f.d. kollegor ibland att elever är som små blommor som man måste vattna regelbundet och dessutom måste man rensa bort allt ogräs runt om dem så att de kan växa sig höga och starka. Hmm... kollegorna tyckte nog att jag var totalt vrickad eller nåt ;-). Men du förstår väl vad jag menar Bea? :-)

Många kramar
Beatrice

Anette sa...

*suck* så fin den var! Önskar jag vore lika pysslig.

/Anette som är blyg som en viol;-)

susanne blomqvist, florist, yrkesvävare, trädgårdsmästare sa...

det är så vackert med tovade blommor! å din krans blev jättefin!
ha de bra!
susanne

karina sa...

Hejsan!

Så vacker krans du gjort och kanske jag ska försöka mig på det i alpackaull till våren när man kan pula ute. Ha det gott, Karina.

Charlotte sa...

Åh en sådan vacker krans du gjort...... och tankvärda ord också..... Fint det där: 'låt alla blommor blomma....'

Många kramar
Charlotte

Britt sa...

God fortsättning på det nya året.
Jättefin krans du gjort.Du är duktig att få till det.
Ha en skön helg.
Kram Britt

Åsa! sa...

En vacker och mycket klok tanke!
Önskar dig en fin helg Bea, kram på dig!

Mina Vita Ting sa...

å vilken fin krans du har gjort ,önskar dig en skön lördag
kram Jeanette

Britt sa...

vacker tovad krans//Britt