måndag 17 januari 2011

Frödille

Min dag kan börja, morgonen är rofylld och stilla. En tät grå dimma ligger över hela naturen och inte den minsta solstrimma verkar rymmas mellan molnen. Gläntar lite i dörren, luften är fuktig och den piskade snön från igår, ligger vackert formad på trappan och får ta ett par svajande tag med kvasten och slunga iväg den vita massan.

Inga krav för dagen, bara forma den som jag tycker och finner bäst! Kanske med något trevligt, eller hur är det egentligen, svämmar tvättkorgen över och behöver ett snabbt åtgärdsprogram? Jodå, där får jag göra första insatsen och så matar det på hela dagen, jag som hade bara tänkt göra trevliga saker idag! Skottar lite snö på terassen, fyller på frön i fågelladorna, vattnar mina överlevare, för nu är det snart dags att vakna från vintervilan. Förresten, en glad överraskning såhär långt, min Fjärilslavendel verkar trivas bland pelargonerna, den är friskt grön och har knopp!

Så går min dag från det ena till det andra och slutligen "landar" jag i fröboxen och stora utrensningen av gamla fröpåsar blev påtagligt spännande och fångade mig helt för en god stund. Min anteckningsbok av planterade växter granskades och tillfogades de som lämnat på slarv. Nu ser jag mitt urklipp som fanns på "vill ha" listan och tyvärr är min beställning gjord och den får hänga kvar till nästa år.



Med frödille i sinnet, leds jag in på tanken att baka lite bröd och jag har ju faktiskt egna frön av Havtornsbär från höstens bärskörd, lite solrosfrön (köpta) osv. Kanske det kunde bli ngt, svänger ihop en deg av de mjölpåsar jag har hemma och "simsalabim", det blev Frukostbröd med pumpafrön.




En dag med mycket innehåll!

Ha en fortsatt fin vecka mina vänner!

31 kommentarer:

♥Min Eden♥ sa...

Hej, och tack så hjärtligt för gratulationen :)

Vet du jag har inte tittat i en enda frökatalog ännu...vad är det för fel på mig :D

Inger sa...

Låter som du haft en omväxlande dag. Typiskt att man hittar vill-ha-listan när man redan beställt. Vi har haft strålande sol och plusgrader idag och helgledigheten var naturligtvis slut.
Kram

Mia sa...

Så mycket du får gjort i löpet av en dag. Så här års befinner jag mig i pyjamas när jag har ledig. Har liksom inte krafter kvar, denna dimman gör det inte bättre. Men du, gud vad ditt bröd ser smaskens ut :)

Livet på Vestergård sa...

Tänk så vackra frön kan vara!
Åh, så gott brödet ser ut! Nu blir jag riktigt sugen på färskt bröd :)

Kram Kicki

Snäckskalsdalen. sa...

Vilken mysig dag du har haft! Och så finalen med dom goa bullarna, det ser verkligen gott ut.
Kram

Vardag och flärd sa...

Din dag verkar ha varit riktigt fin och brödet ser jättegott ut (känner nästan doften av det!)!
Ha det fint!
Kram Eva

Ingelapingela sa...

Mums vad gott ditt bröd ser ut! ... och du massor har du hunnit med, känns rätt gott då det är gjort även det halvtrista... då väntar kanske bara det roliga?

Nu tänker jag krypa till kojs med Kniven i hjärtat av Björn Ranelid. Kanske hörs vi imorgon,
Kram Ingela

AnnCharlotte sa...

Ibland borde man låta bli att titta på tvättkorgen ;))
Härligt bröd du bakat...att baka är ju både arbete och njutning i ett, en riktigt bra sysselsättning en ledigdag tycker jag ;)

Viola sa...

Mmmmmmm.. de der ser bare helt kjempegode ut!! =)

Jeg har ikke vært mye på dataen siden juletider, men nå er jeg endelig tilbake, og det føles som en hel evighet siden jeg har vært her på bloggen din!

Her er det varmegrader, og i dag fikk vi sol, og det var utrolig deilig! :))

Klem fra meg! :)

Linda Lunda sa...

MUMS!!!! Brödet ser görgött ut!

Vild-rosen sa...

Härlig dag du haft. Jag har bestämt mig för att dra ner på fröer iår, lite grönsaker och lite blommor blir det. Min beställningslista har inte gått iväg ännu, det skall bli denna vecka. Brödet ser vääääldigt gott ut och är antagligen vääääldigt gott.
Önskar dig en fin dag Bea.
Kram Susanne

Halina sa...

Jag får alltid så mycket positiv energi, när jag besöker Dig... :)
Hinner inte alltid skriva några ord, men jag ville bara att du vet att jag älskar dina bloggar, poetiska inlägg och så fina bilder... Beundrar och njuter...
Brödet ser så mumsigt ut att jag måste till köket ;))
Många varma kramar
Halina
och tack att Du finns....

Angel.Pearls sa...

Åh, du fick en underbar dag -trots att det blev lite fix o don! Kram Eva

Hanna sa...

Så gott brödet ser ut.
kram
Hanna

gittan sa...

Baka ska jag absolut göra nästa lediga dag. Inget går upp mot hembakta frallor fyllda med godsaker! Idag ska jag klicka hem lite frön mellan kunderna och det lär väl bli några påsar =) Ha det gott / Kram

Lyckoslanten sa...

Nu har det verkligen varit dåligt med sikten när man ger sig ut på vägarna! Mums för brödet! Idag skulle det sitta bra... har frossat i kolhydratrikt redan, så litet till skulle inte märkas! ;o)
Ha det så gott! ♥

Lilla My sa...

Det brödet skulle vara gott att sätta tänderna i :) Jag har beställt lite frön från Joyseeds men ännu har dom inte dykt upp sen tänker jag införskaffa lite från jobbet också men i år ska jag sattsa på idiotsäkra kort :)
Snön ligger det också i drivor hos dig? känns långt till våren...men den som väntar på nåt gott...
Kram

Hantverkarglädje sa...

Fattar bara inte att du får skrivet så långt och vackert om vardagligt liv. Allt gott till dig.

Lotta sa...

Så mysigt det lät med en helt vanlig dag och ett bröd som ser ovanligt gott ut.
Kram

Blommiga Karin sa...

Vilket härligt gott bröd du har bakat. Just nu är frysen full så jag får vänta med bakning...:-)

Huset vid ån sa...

Tänk att frön kan vara så vackra, och ditt bröd ser ljuvligt gott ut.....Mums!

Må så gott!
Kraaam Therese

Gunilla sa...

Härligt med brödbak ,jag bakade igår ochså.
Hälsobullar och limpa, det är riktigt roligt att baka eget matbröd ibland.

Ha det gott
Kram/Gunilla

Britt sa...

Ska ta en titt i min frölåda idag för i dag är jag ledig. Fina bröd det blev//Britt

karina sa...

Hejsan!
Blev överbjuden på Tradera så jag får gräva mig fram till förrådet. Hade annars tänkt att gå med snöskor dit, men det kommer säkert fler tillfällen. Jag hoppas verkligen att något har överlevt av växterna där och tänkte ställa in dem i källaren så jag får ta mig en närmare kontroll. Vore lite tråkigt att inte få se förra årets pelargonsticklingar blomma, men jag får väl börja om med samlandet. Ha det gott, Karina.

Gugis Pärlor sa...

Du lyckades fint med brödbaket! Åh, vad det skulle smaka gott med en semla till kvällsteet ;O) Roligt att lavendeln har klarat sig! Min ser också fräschare ut än på länge i förrådet.

Kram Gugi

Beatrice sa...

Vad duktig du är på att baka! Bröden ser så goda OCH vackra ut. När man bakar själv vet man dessutom att man slipper få i sig konstiga konserveringsmedel och annat.

Här har både kylan och den kraftiga snöstorm som hälsade på oss i helgen försvunnit. Tack och lov! Det är så underbart att se en blå himmel igen, och solen strålar så starkt som den kan i januari. Man får en helt annan energi än när snön yr utanför fönstret.

Ha en fin dag!

Många kramar
Beatrice

Jord under naglarna sa...

Så gott ditt nybakade bröd ser ut, kan nästan känna doften hit (jag är jättehungrig, men snart är det lunchdags). :)

Ha en bra dag!

Åsa! sa...

Jag tycker det är avkopplande med hemmafixardagar. Brödet ser riktigt smarrigt ut!

Kram på dig!

Gudrun sa...

Hej Bea!
Just nu går föreläsningen här då jag var tvungen att ta fram länken. Så nu blir jag sugen att höra honom igen.
Jag gick in på mitt inlägg och kom vidare därifrån. En stark föreläsning, UR Samtiden - Led dig själv till ökad livsglädje
UR Samtiden - Led dig själv till ökad livsglädje.
Hoppas länken funkar nu då.
http://www.ur.se/play/161072

Underbara bilder och fin text som vanligt i ditt inlägg.
Önskar dig en fin kväll
Kram

Gudrun sa...

Gick det bra?

Hantverkarglädje sa...

Ditt blomstersegel ser ju intressant ut även utan blommar. Önskar en fin helg till dig.