lördag 1 januari 2011

Förflutet

God fortsättning på det nya året 2011!
Tänk hur fort ett år har förflutit och trots att man inte borde gräva i det som varit, kan jag inte motstå att bläddra litet i mitt bildarkiv. Hur blev det egentligen efter de krisartade frostnätterna, ständiga och påpassliga bevattningen, sådder som inte uppnådde förväntningarna, ohyra som betade av de sköra groddarna osv? Trots allt detta och mer därtill, förnimmer jag en stigande förväntan på det nya året, med en ny försvarlig mängd frön som skall spira i min jord denna kommande vår.

En försynt tillbakablick över mitt trädgårdsår, då vinterhalvåret förflyter på i en maklig takt som sig bör, med små längtande Snödroppar som spretade efter ljuset i den varma inomhus miljön,


emedan frö-frosseriet ger en föraning om vårens förfogande över den svarta myllans föreliggande.


Visst kan det ge lätt förvirring med alla vackra drömmar i bagaget,


ett utomordentligt snyggt upplägg i frökatalogerna och med ett försjunket sinne



och ett litet förrädiskt klick för önskad färg och form ger förverkligande för drömmarnas blomsterprakt och min låda med Lavendeln, kommer förhoppningsvis att förbluffa mig till våren, likt de fantastiskt sköna små Violerna senaste sommar.


För köksträdgårdens nytta och nöje, blev det mycket grönt och fräscht som ändå när hösten nalkas, ger ett förfruset intryck


och den gråa hösten blir en verklighet, omsluten av fukt och dagg som slutligen leder till trädgårdens förfall.


Ett år av odlingsmödor som ger lust, drömmar och förhoppningar inför ett nytt år.

Men innan dess skall vi ta oss ut i friska vinterluften, njuta, åka kälke, skida, ja, vad som helst, bara det ger oss ny energi i väntan på långa, ljusa och soliga dagar.




Må gott mina vänner!

28 kommentarer:

Livet på Vestergård sa...

Åh så härligt att snart få börja tänka på trädgården, växthuset, frön och blommor :)
Kram Kicki

Vittran sa...

God fortsättning!
Nu börjar väntan på en ny vår också. Den blir starkare när man tittar på alla bilder från förra året.
Ha det gott!

Madame C sa...

Tack Bea, för all härlig inspiration här hos dig under året som gott. Dessutom vill jag önska dit ett riktigt härligt gott nytt trädgårdsår 2011!!!
Kram, Charlotta

Birgitta sa...

Alltid lika roligt att se bilder från din fina trädgård. Du är säkert snart igång med nya tankar och önskemål där.
God fortsättning
Kram Birgitta

kirsti sa...

Härligt! Och snart är vi där igen.. :)
God fortsättnig på 2011!

AnnCharlotte sa...

Det är så härligt att ha allt detta underbara framför oss......
Hade lite tangentstrul när jag kommenterade sist så det blev lite rumphugget....
ha det bra ;)

Inger sa...

Finns väl ändå en liten poäng med att titta bakåt så att inte samma misstag görs två gånger, man glömmer ju så lätt. Själv funderar jag på ifall jag blir tvungen att byta ut en del av växtsortimentet efter en andra vargavinter.
God fortsättning!
Kram

Lilla My sa...

Tänk snart får vi börja köpa frön igen och pyssla i trädgården...härligt! En ny odlingssäsong knackar på.
Ha en god fortsättning på det nya året!
Lotta

Ölandsvindar sa...

Visst längtar man!Ett upprepat, återkommande mönster men med de små spännade variationerna som gör att man aldrig tröttnar. Bara 5-6 veckor kvar till första sådden, omplanteringarna och de avklippta kvistarna som grönskar i husvärmen. Härligt!!!
Kram
Kerstin

Halina sa...

Hej underbara kvinna! :))
Hoppas att du vet att jag är din stora beundrare, njä...kanske inte direkt DIN hahaha, jag menar dina bloggar, texter och bilder och det vad du gör :)))
Besöker dina bloggar nästan dagligen, inte alltid kan jag lämna någon kommentar, som du själv vet det tar sin tid och för mig dubbel så mycket... men jag är glad att jag har möjlighet att dela min hobby med Dig och andra på blogger.
God fortsättning och stor kram
Halina

Britt sa...

Jag tog mig en promenad igår och vad jag njöt där jag gick, det var så härligt och jag kände mig så glad. Tror att ibland for tankarna iväg just till frökataloger växthus och annat roligt som snart nalkas//Britt

Lotta sa...

Så fint skrivet. Du väcker en förväntan hos mig inför året som nyss startat och en längtan efter att säsongen ska starta upp på allvar snart.
God fortsättning

Vildrosen sa...

God fortsättning, Bea.
Du har helt rätt i att man inte skall gräva i det som varit.
Bättre lära, glömma och se/ gå framåt man dina alltid så vackra bilder tål allt att titta tillbaka på.
Ha en bra dag
Kram Susanne

Hantverkarglädje sa...

Visst kan man göra en återblick nångång, där finns ju många intressanta saker. God fortsättning på det nya året.

Snäckskalsdalen. sa...

Så vackra och ljuvliga bilder! Ja, nu kommer ett nytt odlingsår och det är snart högst aktuellt med val av frön och grejer. Härligt.
Agneta kram

♥Min Eden♥ sa...

Ett riktigt Gott Nytt År till dig min bloggvän!!
/Nina

Black Iris sa...

Dina bilder och dina ord får mig att tro att det kommer en vår igen, och visst gör det det.
Jag samlade en hel del fröer i höstas. Olika Aklejor, olika Dahlior, Purpurklätt m.m. Dessa är ju såna som frösår sig själva och jag ska försöka få en liten äng uppe i vår jämtlandsstuga.
Ha nu en god fortsättning på nyåret

Kram Maidi

Hanna sa...

Så många fina bilder du bjuder på.
Kram
Hanna

Mia sa...

Så härliga påminnelser om vad vi har i väntan, dina sköna bilder sprider värmen in här hos mig. God fortsättning på det nya året:)

AnnA sa...

God fortsättning på ett nytt Trädgårdsår, Bea!
Det märks redan att det börjar bli lite ljusare dag för dag...Men än har jag inte börjat planera för kommande planteringar och sådder...
Ha det gott&TACK för alla goa' kommentarer på min blogg!
Kram!
AnnA

Gunilla sa...

Ja nu börjar tankarna snurra runt och planering inför den kommande våren med frösådder.

Önskar dig en riktigt fin början på det nya året.

Kram/Gunilla

Mammasblommor sa...

Hej Bea! Önskar dig en god fortsättning på det nya året! Ja nu har nog vårlängtan infunnit sig med allt vad det innebär! Vi har mycket att drömma och planera så egentligen är det en fin tid vi har framför oss! Bäst av allt är att det blir ljusare för varje dag som går och innan vi vet ordet av är all snö borta och det börjar så smått spira i marken!
Ha det gott!
Kram Margot

Huset på landet sa...

Å så spännande med fröleveranser ;). Förväntningarna och planerandet är ju en stor del av charmen. Att allt inte lyckas sen, det får man ju nästan räkna med. Din trädgård kommmer att blomma minst lika vackert i år som tidigare, det är jag övertygad om.

GOTT NYTT ÅR!

kram, Nicole

sasfoto sa...

Vilken härlig blogg med så många fina bilder. Skönt få en försmak av den vår och sommar som ligger framför oss.
God fortsättning! /SA

Gudrun sa...

Så underbara vår och sommardrömmar. ja, det är skönt att planera, att drömma om grönska och färger.
Idag har jag tagit en riktigt lång promenad i solsken. Dags att ta tag i konditionen.
Du min lyriska vän, jag önskar dig en riktigt fin fortsättning på året.
Kramar i massor. :)

karina sa...

God Fortsättning och bara solen kommer fram så ska nog den här vintern glömmas fort "ler". Det har varit lite för mycket av det vita i vinter men så fort januari dyker upp så tar det nya trädgårdsåret vid. Ha det gott, Karina.

Åsa! sa...

... och så gick det året och ett nytt tar vid. Tycker minsann att det är lite ljusare ute!
Kram

Ingelapingela sa...

Vilket fint inlägg du har gjort Bea.

Visst längtar man efter värme och liv. Me, så länge hade bara förkylningen gett vika så...

Ha det gott ikväll väntar Bygglov oavsett! Kram Ingela