fredag 14 januari 2011

Ett eller flera klick!?

Det är grått, ingen sol, saknar den blå himlen och ett underbart vackert vinterväder som sprider ljus och ger energi för oss ngt vintertrötta. Det enda ljusa, har den senaste tiden varit en massa snöflingor som fyllt på kring stugan, vägar och gör det mindre framkomligt på ställen.
Men haren har sin gång trots att snödjupet verkar hindra en del, lämnar han tydliga spår efter nattens räder och väldigt avslöjad. En liten bit av ett äppelträd smakade säkert gott, men det blev allt för denna gång, för nu är gallerridån fixad på högre höjder.



Bläddrar lite förstrött i alla frökatalogerna som har fina uppslag, spännande sorter, nyheter som bör testas, blanka fina sidor som lockar trädgårdsamatören till ett frosseri i fröpåsarnas behagliga värld. Hur försjunken kan man egentligen bli av dessa lockelser? Ja, helt förlorad om man inte skärper sig och vaknar till emellanåt och tänker lite förnuftigt.


1. Blommornas uppförstoring kan verka vilseledande om man inte läser den lilla rutan med text intill blomman.

2. Färger i tryck ger ofta inte riktigt rätt nyans på valda blomma.

3. Kontrollera antalet frön som ingår i köpet = 5-7st frön kan verka väldigt dyrt ifall att man trodde påsen innehöll sisådär 200 st!

4. Med tanke på anueller, hur länge och när inleds blomningen? Viktigt, ifall man önskar en prunkande rabatt hela sommaren!

5. Beakta höjden på blommorna! En total miss om samtliga frön ränner iväg till 1,5 m!

6. Hur många fröpåsar finns från föregående år?

7. Innan ivern riktigt fångar dig/mig i sitt fröfrosseri, tänk efter, hur stort utrymme har jag för förkultivering av sommarblommor?

8. Det finns ett ord - begränsning!

Men...det är så lätt att förlora, bara ett litet klick och det är gjort! Nu återstår väntan!



Tack mina vänner för alla vänliga rader, ni är bäst!

Kram

37 kommentarer:

LindaLunda sa...

Otroligt vackra bilder!

Gudrun sa...

Hej Raring!
Hörde att de pratade om D-vitaminer på nyheterna. Det blir ju brist av den varan under solfattiga dagar. Man kan tydligen inte få i sig för mycket enligt läkaren som talade.
Vilken vacker ros, fina bilder.
Än så länge har jag inte kommit så långt i frö tänkande. Det känns som om vintern är kvar en stund till och sedan ligger jag väl efter förstås. :)
Ha en fin kväll
Kram

HelenJ sa...

Så vackra bilder på den fina rosen!
Jag har gått igenom din checklista inför fröbeställningen - och kommer inte att köpa ett enda frö i år! (Åtminstone är det planen...). Jag har ju fortfarande förra säsongen i färskt minne där jag misskötte mina stackars sådder hela april, maj och juni. Bättre att inte så alls än att ta död på småplantorna... Fast nog kliar det lite i mig ändå. =)
Ha det gott
Kram Helen

Vardag och flärd sa...

Även om det är grått någon dag är det ju ändå ljusare än vad vi är vana vid. Snö sedan i början av november - det ÄR ljust!
Din förnuftiga lista är jättebra - det är så lätt att förledas av bilderna och förivra sig. Ändå står man där med alltför mycket plantor som man inte klarar att ta hand om. Jaaaa, när ska man lära sig egentligen?
Du har en underbar blogg!
Kram Eva

Birgitta sa...

Så vacker ros! Ingen risk att jag förköper mej på fröpåsar. Vi har naturtomt och bara en ynka rabatt med blommor som kommer år efter år och det är precis lagom för mej. Jag är inte den som njuter av att jobba i trädgården. Men däremot att se och njuta av det är en annan sak. Men vi är ju alla olika.
Önskar dej en skön och mysig helg.
Kram Birgitta

Inger sa...

Inga problem för mig eftersom jag inte sår ett enda frö numera, förra året sådde jag agapanthus så jag har två nya plantor, resten gav jag bort. Ja, fy vilken vinter, vi har minus 20 i kväll.
Kram

Mammasblommor sa...

Vackra bilder på rosen! I år ska jag försöka behärska mig när det gäller fröbeställningar, eftersom det är otroligt trångt i mina rabatter! Men lite tomater och chili får det nog bli.
Lite kallare här igen -10 grader, så vintern dröjer nog kvar ett tag till ;o)
Ha en fin helg!
Kram

Gunilla sa...

Hej Vännen.
Ja det gäller att tänka sig för . Det är väldigt lätt att köpa med ögonen och inte med förutsättningen.
Allt ser så vacker ut i katalogerna men det blir ju inte som på bilderna.

Det är bra att hålla sig till de vanliga beprövade sorterna och lägga till några nya för att pröva.

Ha det gott i helgen
Kram/Gunilla

Annika Christensen sa...

Tack Bea för att du påminner mig om begränsning. Visst har du rätt i det där med att fåglarna äter olika saker det syns tydligt tycker jag.
Ha en skön helg
Annika

Lilla My sa...

Det har nog blivit några ´klick´här också men jag har inte riktigt på klart ännu vad jag vill odla nästa säsong :) På jobbet har vi Nelsons frön nu i långa rader så....
Funderade lite på att odla säkra kort i sommar, kanske...
Ha en skön helg
Lotta

Annelie sa...

Gomorron vännen,jag har oxå kikat lite på fröer det är ju så många man vill ha,får välja ut dom som ser vackrast ut och sen hoppas att det blir nåt av dom...:))Ha en riktigt skön och härlig lördag nu..Kram/Annelie

Anette sa...

Vad klok du är - jag har nog lättare att förlora mig i bilder och beställa.......fast i år har jag faktiskt jämfört lite priser när flera fröfirmor har samma fröer.

Trevlig helg. kram Anette

Hantverkarglädje sa...

Jätteviktiga påminnelser du ger. Ha en "kall" men trevlig lördag.

Ruben sa...

Ofta glömmer man bort att tänka på någon av "parametrarna". Det är mycket att tänka på!!! Utrymmet har man kanske koll på, men man är alltid överoptimistisk! ;-)
Ha det gott!
/Ruben

gittan sa...

Otroligt vackra bilder Bea! Mycket att tänka på men allt som oftast beställer jag det jag är sugen på oavsett, men jag ser efter fröantalet och hur stora plantorna blir. Sen stämmer ju inte storlekarna alla gånger ändå, min Rudbeckia 'Green Wissard' drog iväg och blev två meter hög i somras - då blev han kompost! Ang. antal fröpåsar man redan har, jag tyckte att jag hade lite frön kvar men efter inventering visade det sig trots allt finnas 69 påsar - och ändå behöver jag fler =P
Kram

Mia sa...

Bra med en påminnelse, speciellt idag när jag ska på jakt efter såjord. Men ivern som jag känner nu brukar sällan ge för många planter som jag drömmer om, kanske bra med tanke på platsen, som jag inte har...
Ha en fin helg :)

Britt sa...

Har inte kommit igång med att beställa några fröer än och som det känns blir det inte mång i år möjligen några vallmo sorter//Britt

♥Min Eden♥ sa...

Jag behöver också få läsa ordet
B E G R Ä N S N I N G!
/NIna

Jord under naglarna sa...

Jag har inte kommit igång riktigt, men när fröbegäret kommer så vet jag inte om jag orkar kämpa emot. :)

Trevlig helg!

Lotta sa...

Så klokt och så sant. Och så lätt det låter att bara begränsa sig...jag misslyckas vartenda år! Katalogbeställning och interntet går väl hyfsat, men oj vad lätt det slinker med en liten påse eller två när man står framför fröstället i affären. Men...värre laster kan man ju ha.
Kram

Lyckoslanten sa...

Fina och viktiga tankar hos dig! Så tråkigt livet skulle bli om det inte fanns människor som planerar inför ny odlingssäsong.
Njut helgen! ♥

Ingelapingela sa...

Gokväll hur är det med Daggdroppen denna lördagskväll?

Drömmar om blommor är guld värt. Drömmar som är just drömmar viktiga...måste man begränsa sig? Idag läste jag i tidningen;

"När vi inte längre kan drömma dör vi".

Fast inte alla drömmar är så behagliga den jag hade natten som gick har satt djupa spår och jag har återkommit till dess skrämmande innehåll flera gånger under dagen.
Lördagskramar från Ingela

ormbunke sa...

Jag bestämmer varenda år att det skall inte köpas mera fröer utan använda endast de fröer jag sparat.
Men det blir nog inte lätt att hålla på den föresatsen.
Ljuvlig ros med ett ursnyggt arrangemang.Här är plusgrader nu och snön har börjat sjunka .Men det kommer väl snart en påbackning. Ha de gott.Kram. Anita

Vild-rosen sa...

Har inte beställt några fröer ännu, tänker vänta ett tag till , förra året sådde jag onödigt tidigt med tanke på den sena våren. Grönsaker och lite blommor blir det plus ett klick här och ett klick där. Vackra bilder.
Ha en fin vecka
Kram Susanne

haspet sa...

Ha, ha, ha, "bara ett litet klick", ja så tänker nog många av oss trädgårdsnördar så här års. Tackar för råden, dom tål att tänkas på. Själv har jag bestämt mig för att inte fröså något i år. Men man kan ju bara kika lite i någon frökatalog... Eller?? Ha en fin avslutning på helgen.// Peter

karina sa...

Hejsan!

Sår inte många ettåriga blomsorter och har fått göra större plats för grönsaker i min pyts. Men det är klart att man trillar dit och fröpåsar "tar ju inte så stor plats". Här är det plusgrader och ska vara det ett par dagar så jag hoppas få se gräset innan kylan kommer åter. Ha det gott, Karina.

Skimrande kristaller sa...

Så fina bilder du visar! Det är en hel del att hålla ordning på vad gäller fröer, har faktiskt inte tänkt så. Nu har jag inte satt ner fröer på några år, men inte tänkte jag på allt det där när jag köpte. Jag bara köpte det jag föll för.. å visst gjordes några tabbar... så kanske man skulle ta o beakta det du säger här i inlägget. Ha det gott. Kram Lenita

Black Iris sa...

Vad fint du alltid skriver. Det låter verkligen drömmande.
Hoppas du får fina blommor till våren av alla de fröer du väljer.

Kram Maidi

Blommiga Karin sa...

Jag och dottern begav oss till blomsterlandet i dag. Hon önskade sig nämligen vårprimula och frön i födelsedags present. Undrar just vem hon brås på...?? :-)
Vackra bilder!!Ha en bra vecka.
Kram

susanne sa...

hej, bea!
vackra bilder av rosen!
fröpåsar är tyvärr min akilles sena; de blir alltid för mycket, då de e så myki som man sku vila ha!
nej, det är artros och förslitning, har vetat sen i höstas att bägge tummarna måste stelopereras =)
ha de bra!
susanne

Britt sa...

Vilka vackra bilder på rosen.
Ja, man blir sugen när man ser alla frökataloger på alla vackra blommor. Ibland kan man känna sig lurad när man köper fröer.
Ha en fin kommande vecka.
Kram Britt

Snäckskalsdalen. sa...

Bra hållpunkter att hålla sig till när man kastar sig ut i frödjungeln, det är så lätt att förköpa sig, man grips av nån outgrundlig odlariver, men jag skall plugga på dina bra punkter och försöka komma ihåg i alla fall några, för dom var väldigt förståndiga!
Tack för det.
Agneta kram

Monica sa...

Tänkvärda funderingar ...som alltid :)
Tjingeling

Mina Vita Ting sa...

så underbara bilder du har
Kram Jeanette

Åsa! sa...

Nog är det lätt att förköpa sig. Fler är en gång har jag köpt mera frö än vad jag har haft plats att plantera!
Kram

Lena/isis sa...

Hej Bea.Vilka vackra bilder på rosorna. Tänkte också fråga dig ang. din kommentar hos mig. Du menar väl så de inte torkar ....ha ha ...jag skyller på nattskift hela helgen , att jag inte fattar , menar jag. Kram

Lena/isis sa...

Tack snälla Du...det får nog bli sängen nu så är nog hjärnan lite piggare i morn, förhoppningsvis. Kram