torsdag 27 januari 2011

Återanvändning

Oj, vad tiden går fort, snart är också januari förbi! En hastig blick genom fönstret avslöjar, att än så är det långt till vår. Det lär dröja ett bra tag innan fågelbadet kan tas i bruk, förresten hur står det kvar från senaste år? Lite slarvigt må jag säga, men det roar att kolla snödjupet i alla fall.


Att hålla ordning och reda på sina saker är ett svårt kapitel när trädgårdssäsongen inleds och månne det är ett vanligt fenomen bland trädgårdsentusiaster? Kanske avviker jag inte från mängden ändå, när jag med stor iver får känna den svarta ljumma vårmyllan och glömmer helt plötsligt var handskarna ligger. Har även en förmåg att lämna efter mig diverse verktyg
t ex vid sådd, beskärning osv, ibland kanske det fungerar med vackra köpta förvaringsboxar att förvara redskapen i och visst finns det snygga trädgårdskläder med diverse fickor, fack och öglor som gör det praktiskt och nära till hands. Kanske är det hög tid att förbereda sig på ett och annat praktisk plagg, för att ta emot våren och känna sig välutrustad med de första trädgårdsinsatserna, med alla välbehållna verktyg som finns i gömmorna hängande snyggt i sidan och bara att greppa taget och klippa till.
Jag har valt att köra med återanvändning och det är skojigt i sig att finna nya användningsområden för det avlagda.



Ett par gamla jeans blev ett praktiskt förkläde med löstagbar påse t ex för fröpåsarna som ofta har en tendens att fladdra iväg för vinden.


Både fram- och bakfickor som är rymliga och diverse hängen för sekatörer, nu har jag plats för många "måste ha" verktyg med i fickorna .


Slut på slarvet och kvarglömda saker som leder till en massa onödiga steg för att söka efter det förlagda. Jag är helt nöjd med min första iver och insats för den kommande våren och nya förvaring för bl a trädgårdshandskarna!

Trevlig kväll!

42 kommentarer:

Åsa! sa...

Fyndigt Bea! För visst är det så att man sprider grejerna omkring sig lite hur som helst. Kram

Inger sa...

Bra att du fixade förklädet nu, för sen kommer du inte att ha tid. Mina trädgårdsbrallor får alltid hål i bakfickorna av sekatören, men det gör ingenting. Jag har inga nya dyra kläder i trädgården utan använder mina gamla sköna. Och nu kan jag riktigt känna hur jag längtar efter att få ta på mina gröna byxor.
Kram

ormbunke sa...

Så härligt kreativ du är även när det gäller kläder till den kommande härliga vår och sommarsäsongen. Mycket fyndigt. Jag har ett förkläde av jeanstyg som jag fått av Maria i Sennan som är jätteduktig att förvandla gamla jeans..Ha de gott. Kram. Anita

Hantverkarglädje sa...

Det där var en riktigt god idé. Tror absolut att de allra flesta av oss har problem med att hålla reda på grejerna i trädgårdsjobb. Ha ett trevligt veckoslut.

LindaLunda sa...

Fräckt!

Maria sa...

Himla käck återanvändning.

Lena/isis sa...

Riktigt snyggt och framförallt bra. Kram

Lotta sa...

Snyggt och praktiskt! Skulle jag också behöva.
Kram

Vardag och flärd sa...

Det är ju jättefint och nu kan man säga att du börjat vårarbetet!
Kram Eva

Vardag och flärd sa...

Det är ju jättefint och nu kan man säga att du börjat vårarbetet!
Kram Eva

Vardag och flärd sa...

Det är ju jättefint och nu kan man säga att du börjat vårarbetet!
Kram Eva

AnnCharlotte sa...

Vad fint...och jag som har en hel hög med gamla jeans som jag tänkte sy kuddar av...kanske man kan få till ett förkläde också..... ;))

billan sa...

Vilken bra idé, jättepraktiskt. Och dina bilder gav mig en sån stark längtan efter grönt gräs och jord under naglarna....
Ha en trevlig kväll själv, Bea!

Mammasblommor sa...

Vilken bra ide!! Borde vara något för mig som strör saker omkring mig stup i kvarten :)
Din header blev jättefin!
Ha det gott!
Kram Margot

Snäckskalsdalen. sa...

Så smart och så snyggt du har gjort. Det är ett ständigt problem för mig med, det här att hitta alla saker och fröpåsar, sekatörer och penna och papper och allt man har med sig i landen. Och så får man virra runt och leta.
Tack för idén.
Kram fr Agneta

Ingelapingela sa...

Inbjudande blogg!
Fräsigt trädgårdförkläde!

Kram Ingela

Lyckoslanten sa...

Gillar! Praktiskt, snyggt och återanvänt! Jag har ett projekt med killarna i skolan att sy förkläden av jeans. Blir jättesnyggt!
Ha en skön helg! ♥

Birgitta sa...

Så duktig och ordningssam du ska bli nu och många steg ska sparas.
Verkar väldigt praktiskt med alla fickor.
Men du har också mycket snö kvar ser jag.
Önskar dej ett skönt veckoslut.
Kram Birgitta

susanne sa...

jättefin ide!
får man plagiera? jag har en otrolig förmåga att MISSplacera mina verktyg... kanske därför jag bara köper billigaste möjliga som ja hittar... vet att de bara finns tillrätta en säsong... om ens de =)
susanne

susanne sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Lilla My sa...

Jag säger då bara det att skönt när januari är över! Den värsta månden på året för mig, usch!
Så du har återanvänt jeans också :) jag hade min mor att sy en väska att ha mitt handarbete i när man åker bort och jag blev jätte nöjd med väskan.
En riktigt trevlig helg!
Lotta

Annelie sa...

Smart och riktigt snygg kommer du att bli..:)) Jag är oxå sån,men jag älskar att gräva i jorden så lite skit får man tåla..:))Ha nu en riktigt mysig Fredag..Kram/Annelie

Ruben sa...

Vad fiffig du är! Ett smart sätt att återanvända saker är alltid rätt!
Ha det gott!
/Ruben

Jord under naglarna sa...

Snyggt och smart återanvändning! Det är en perfekt tid för såna sysslor nu innan trädgårdssäsongen börjar.

Jag har ett hängande fågelbad som blev kvar ute av misstag, det har en lika fin mössa som ditt. :)

Trevlig helg!

Maria Berg sa...

Det är härligt att återvinna och hitta saker man kan få nytta av även när det som de var tänkta till från början inte funkar längre.

Vind i seglet - oj vad vackert det blev med all snön på och som alla år tidigare kommer garanterat våren till dig med.

Vilken härlig smakkombination den där chesscake verkar var och underbart dekorerad. tyvärr kan jag inte hjälpa dig med det tekniska på bloggan sådan gör min man.
Kram
7MB

Gunilla sa...

Toppen Bea
Du är så himla fiffig och iderik.
Den iden skall jag komma ihåg jag skall kolla bland jeansen och har jag inga så tar jag gubbens:o)

Jag springer som en tätting i trädgården och tappar bort mina grejor, men nu skall det bli ordning och reda.

Tack för tipset.

Ha en riktigt fin helg
Kram/Gunilla

Vild-rosen sa...

Praktiskt, bra och snyggt. Det tipsen skall jag lägga på minnet och vem vet, kanske jag lånar det.
Ha en trevlig helg
Kram Susanne

Karin sa...

Snyggt och praktiskt. Fin header!!
Karin

Annika Christensen sa...

Så mycket snö??? Här är det mest is och nästan barmark på vissa ställen inte bra för växterna.
Lika flitig är du som vanligt..
Snyggt och en toppen ide.
Ha det gott
Annika

Huset vid ån sa...

Vilket fint o läckert förkläde, det skulle du kunna sy upp till butiker, snyggt!!

Trevlig helg vännen!
Kraaaam Therese

Britt sa...

Känner så igen mig visst sprider jag grejor runt hela trädgrden för att sedan få gå och leta var jag lagt dem. I år kommer du att ha ordning på dina grejor//Britt

Beatrice sa...

Hej goa Bea!

Vad läckert ditt nya förkläde är, jag tycker att du borde sy fler och sälja dem! :-) Den avtagbara fickan var en sån fin detalj också.

Här fortsätter våren sitt antåg, men det är tydligen bara tillfälligt för det ska bli kallare igen. Synd! Tyvärr har plusgraderna medför att det nu är ishalka överallt, så det är inte så roligt att vara ute och promenera... nåja, jag ska inte klaga på vädret :-).

Önskar dig och de dina en fortsatt fin helg!

Många kramar
Beatrice

♥Min Eden♥ sa...

Hej Bea!!
Rakt på spiken slog du :) Ingen tappar sina verktyg som jag...därför har jag garderat mig och köpt spadar så de finns tillgängliga här och där...saken gör ju inte bättre då man har två små barn som gillar att låna mammas verktyg :)

Gugis Pärlor sa...

Snyggt och praktiskt att förvandla jeansen till trädgårdsplagg! Jag får ta och se över mitt jeansförråd ;O)

Kram Gugi

Hanna sa...

smart.
kram'
Hanna

Black Iris sa...

Det här har jag också funderat på. Ett plagg som man kan stoppa allt man behöver i. Suveränt blev det med ett par jeans.

Kram Maidi

Mina Vita Ting sa...

det förklädet tyckte jag var hur tufft som helst
Kram Jeanette

Hilde sa...

Så lurt - gjenbruk er alltid en glede - man kan skape tingene akkurat slik det passer best! Kjener at jeg begynner å lenge til vår og sommer nå! Snart skal jeg ta frem litt planter fra kjelleren og drive de frem...
Hilde

Petra B. Keramik+Trädgården sa...

Vilken fiffig grej. Och så snyggt och praktiskt. Kan förstå att du är nöjd med det. Ha en underbar kväll, Kram Petra B.

Blommiga Karin sa...

Inget dåligt snö djup iår här heller. Kul med återanvändning och vad fina och praktiska de blev:-)

Vardag och flärd sa...

Eftersom jag tycker SÅ mycket om din blogg har jag gett dig en utmaning på min blogg. Vännen, du bestämmer själv om du vill svara. Ha det fint!
Kram Eva

Britt sa...

Vad påhittig du är. Tänk vad mycket tid man spar när man vet vad man har grejerna. Skulle behöva ett par sådana själv för jag lägger bort saker hela tiden.
Ha en fortsatt fin vecka.
Kram Britt