torsdag 2 december 2010

Pyssel med notblad

Vilka fina dagar vi haft, rimfrost i alla träd, solglitter, lagom kyla och hela landskapet är som på bästa julkortet. Synd att dagarna är så korta, skymningen inleds allt tidigare och kvällarna bjuder på en vacker färgpalett över kvällshimlen.

Tar en lång härlig tur med vovven idag genom skogen, ut till gläntan som leder mig över åker och äng och hem igen. Under promenaden får jag lust att fylla på mitt förråd med lingonris som spretade så högt ovan snön och kunde enkelt lösgöras trots att marken är frusen, även en bukett enris lockas jag av, doften av en är något alldeles särskilt och passar bra som adventspynt. Under tiden jag bökar på med kvist-operationen singlar det små mjuka och lätta flingor i luften, landar i min nedåt böjda nacke och ger mig ett isande kallt omslag som varar några sekunder. Väl hemkommen får jag känna mig nöjd, rosor på kind efter en rejäl dos frisk luft, en stor bukett i handen av kärt naturmaterial och välförtjänt av en varm kopp kaffe.

Lite julpyssel har jag hunnit med mellan varven och det blev små askar klädd med notblad, precis lagom att fyllas med egen hemmagjord konfekt. Den händige kan säkert klura ut hur jag gjort mallen. Dekoreras allt efter behag.

Jag tänker fylla mina askar med hemmagjord chokladtryffel, smaksatt med julens kryddor.


Lusten att baka liten kaka har fallit på och visst känns det för oss var och en, att julen närmar sig med stormsteg!?


Ett skönt veckoslut till er alla!

Kram

31 kommentarer:

Inger sa...

Ännu en kreativ dag hos dig:)
Ha det gott och en skön helg!

Lyckoslanten sa...

Under helgen som kommer ska jag nog bege mig ut och snoka upp naturmaterial jag med! Det låter så härligt! Jättefint pyssel med fint innehåll! Vackert bakat också! Ha en skönt veckoslut du med! ♥

Vardag och flärd sa...

Fina askar och pyssel du gjort! Trevligt att läsa vad du skriver om vad du gör.
Kram Eva

Hilde sa...

Mmmm det er så deilig når man kan plukke naturmaterialer fra skogen - her er det nok for mye snø, og nesten -20 grader gjør det ikke så fristende å trippe rundt i skogen...
Lekre gaveesker du har laget - veldig hyggelig å se julekreativiteten her i blogglandia - inspirerende!
Tak for din hyggelige kommentar også!
Klem Hilde

Monica sa...

Kikar in och blir inspirerad, som alltid hos dig : ) Ursöta små askar du tillverkat ... och enris ..kan känna doften ända hit. Må så gott
Tjingeling

AnnCharlotte sa...

Du gör så mycket fint...min tid och mitt tålamod räcker inte riktigt till allt jag vill göra ;)))
Julgodis vågar jag inte göra förrän dagarna före jul, för annars skulle det ta slut alldeles för fort ;))

Ingelapingela sa...

Önskar dig också en skön helg. Kanske går även den i pysslets tecken? Här ska bakas lussebullar, stekas köttbullar och klä tennkronan med buxbom och sidenband ;-)

Kram Ingela

Charlotte sa...

Egen tryffel låter mycket gott! Promenader är sköna när det inte är allt för kallt (och det är det hos mig just nu....). Aha.... Du har inte så mycket snö alltså... så att du fortfarande kan plocka ris.... perfekt! December är allt en bakmånad och gottemånad..... Tur det finns sådana också ;-)

Vilka urtjusiga askar du gjort med notbladen på! Det blir ju så fint när man lägger lite tid på att få till de sista detaljerna..... och det har du verkligen gjort!

Ha en fin helg!
Många kramar
/Charlotte

STENLYCKA sa...

Hejsan Vännen!
Tittar bara in på din underbara blogg som snabbas och önskar dig en fin andra advent!
Kram Raina

NataljaOblonskaja sa...

Det var så länge sedan jag lämnade en kommentar hos dig, så det är väl på tiden att jag gör det nu.
Och antagligen är jag inte alls händig för jag kan då rakt inte klura ut hur du gör de där snygga paketen, men de blir perfekta små julklappar fyllda med den där underbara tryffeln du gjort.
Ha en härligt, skön helg!
Camilla

Britt sa...

Så fint pyssel, de som får dem blir glada//Britt

Ölandsvindar sa...

Önskar dig en trevlig helg också! Här får man inte röra notbladen inför makens alla julkonserter, så jag får hitta på något annat.
Kram
Kerstin

Gunilla sa...

Vilka fina askar du gjort, en sådan ask skulle jag bli jätteglad över och med ett så gott innehåll ochså.

Du är så himla händig och iderik.
Riktigt fina bilder lägger du ut ochså så man får en riktig, vill göra tanke.

Härligt med skogspromenader nu här ochså vi har inte så mycket snö än ca 2-3 dm. I skogen är det ju ännu mindre.

Ha en riktigt mysig Advent

Kram/Gunilla

Lena/isis sa...

Tack snälla Du för länken. Så det var så den hette....Vad fint du pysslat. Kram

Black Iris sa...

Oj så fina askar du gjort. Rena lyxförpackningar.
Ha en skön helg

Kram Maidi

Vildrosen sa...

Åh vilka fina askar du gjort.
Ha en riktigt skön helg
Kram

Hanna sa...

ha en bra helg!
Kram
Hanna

kajsastina sa...

Vilken mysig julpresent. Tryffelgodis med kryddor verkar gott. Din blogg är mycket vacker och din beskrivning av vintern på ett positivt sätt och inte beklagande som många gör idag. Vackra snöflingorhar du inte bara ute i naturen utan också på bloggen. Lingonris, fint. Det enkla från naturen är oftast det vackraste och om man har plockat det själv känns det mycket mysigare.

Trevlig helg till Dig också!
kram

Lilla My sa...

Det finns så mycket man vill hinna pyssla med så här inför julen men tiden vill inte alla gånger räcka till men halva nöjet är ju att planera också och blir det inte i år så följande :) Kölden håller i sig här hos mig, trist men vad kan man. Har du varit in till Plantagen och kikat om dom har nåt intressant eller är det lika tråkigt och dyrt där som förrut?
Ha en riktigt skön helg
Lotta

Åsa! sa...

Låter som om du haft en riktigt bra dag Bea!
Notbladen är så dekorativa, slutar aldrig förvånas över din kreativitet, jag är så imponerad!

Må gott kram!

Maleviks Rosenträdgård sa...

Hur Juligt som helst :)

SATURDAY SHOW OFF
Välkommen att vara med :)
Håkan

Skimrande kristaller sa...

Vilket fint pyssel du har gjort! Hoppas du får en fortsatt bra helg! Kram Lenita

Snäckskalsdalen. sa...

Oh, vilka fina små askar du har gjort! Tänk dom som får sådana i julklapp av dig!!!
Kram

Mammasblommor sa...

Så fina asker du gjort, du är så duktig och påhittig! Man blir så inspirerad när man tittar in hos dig:))
Önskar dig en skön 2:a adventhelg!
Kram

Viola sa...

Å så vakker juledekorasjon du har laget!! Hjemmegjort konfekt- det er godt.. har en oppskrift på det jeg også :) Inntil nå har jeg bare laget en kakesort (tro det eller ei, den er snart spist opp allerede!!) - det var en ny sort jeg prøvde.. sirupskaker, veldig smakfulle!

Klem fra meg! :)

Viola sa...

Jeg må spørre deg om en ting.. de tørkede appelsinskivene du har lenger ned her.. hvor mange timer hadde du dem i ovnen og hvor mange grader? Midt i, nederst eller øverts i ovnen? Kunne tenkt meg å prøve dette selv.. :))

Annika Christensen sa...

Härligt julpyssel Bea!
Bakningen har tom kommit gång här.
Fast det tar fort slut kan du tro.
Tryffel just det, hade glömt bort det men tack för ppminnelsen.
Annika

Blommiga Karin sa...

Vilka härliga julpaket. Rolig idè att göra och ge bort! Har bara bakat lussebullar än så länge, men vill baka egna pepparkakor. Ha en skön helg! Kram

Viola sa...

Tusen takk for kjappt svar! Gleder meg til å prøve de appelsinskivene!

Riktig god natt til deg vennen! :)

Klem i natten! :)

Viola sa...

Beklager Bea.. men ett eller annet merkelig skjedde her.. jeg fikk ikke satt kommentaren inn.. prøvde tre ganger.. men så viste det seg at alle TRE lå her, likelydene.. Nå har jeg slettet to av dem. Merkelig..!

Ha det bra så lenge! :)

Maria Berg sa...

Pyssligt och vackert,
Kram igen MB