tisdag 14 december 2010

Jullimpa och kaneldoft

Kan decembermånad bli vackrare än så här? Stjärnhimmel, månsken, rimfrost-skägg, vitt överallt, snökristaller, snöknarr och ett oändligt vackert landskap råder denna adventstid. Hoppas vi hinner njuta av de få ljusa timmarna som varar för tillfället och vilken lycka, snart svänger det mot ljusare tider och dagarna blir åter längre!

Julen smyger på och det är bråda tider för alla och envar. Det tisslas och tasslas, maten skall förberedas, inköpslistor skrives, köas både här och där, ugnarna går varma och doften av nybakat är det bästa som finns. Ikväll blev det Ernst jullimpa fylld med en massa goda frön och frukter.



I veckoslutet bakades glutenfria pepparkakor, vilket visade sig vara lite knepigt med konsistensen, men det blev ett fat i alla fall som fick godkänt. Det blir väl ingen riktig jul utan pepparkakor och kaneldoft!? Förresten, jag fuskar även ibland och köper i affären!


Det gäller att välja sig fram bland alla julens tillbehör och göra det som känns rätt och trevligt. Julen för med sig så många traditioner och ofta är det svårt att ge avkall på det som man brukar göra alla år. Hur har ni det med era traditioner? Hårt bundna till vissa seder och bruk eller kanske flexibel och varierar allt efter behag?

Trevlig fortsättning på veckan!

31 kommentarer:

karina sa...

Hejsan!

Tack för besöken i din atelje och här blir det nog elstängsel för rådjuren till våren. Får nog en massa nyfriserade buskar och träd också för blötsnön har gjort stor skada i trädgården. Några bakverk blir det och i år så köpte jag glutenfria pepparkakorna till mig. Men laxsillsröran ska göras sen så myser vi hela julen med barnbarnet istället. Stressa och vara trött räcker med att ha varit när barnen växte upp och hinns det inte, så finns det färdiggjort i affären. Trodde aldrig att jag skulle bli en sån med den åsikten men med åldern kommer förståndet "ler". Ha det gott, Karina.

Livet på Vestergård sa...

Jag får nog ta och baka jullimpa och knäckebröd i helgen!
Så gott det kommer att dofta :)
Kram Kicki

Monica sa...

Det brödet ser gott ut. Själv har jag snöat in på surdegsbröd för tillfället :) Jul traditionerna hos oss varierar nog från år till år. Jag fixar det jag känner för och orkar med... Just nu funderar jag på att göra några sillinläggningar som jag såg Leila göra på TV :)
Tjingeling

Snäckskalsdalen. sa...

Tack för instruktionerna hur du satt fast lammöronen på konerna!
Skall pröva när jag kommer åt lammöronblad nästa gång, just nu ser det ut som om det skulle dröja några månader.
Oh, nybakt bröd som är så gott. Jag har pepparkakor kvar att göra, degen har jag gjort, men inte skurit till kakorna ännu.
Annars är vi nog väldigt flexibla med jultraditioner här, det blir som det blir, men pepparkakor och julbröd och sillsallad måste vi ha!
Kram

AnnCharlotte sa...

Glutenfria pepparkakor tycker jag är svårt...ett av mina barn är glutenintollerant och jag bakar en del till honom men vi har också ett glutenfritt bageri i närheten och det är guld värt ;)
Det vi absolut måste ha på julbordet är jansson och ris a la malta....fast det brukar ju vara så mycket annat också men om jag var tvungen att välja så....

Lyckoslanten sa...

Tänk om man skulle ha den där Ernst i huset veckan innan jul! Tycker ju att jag alltmer fogar in nytt på julbordet och tar bort annat, men det är det nog ingen som tar illa upp över! Ha en finfin dag! ♥

Annelie sa...

Mooorning!!! Jag åker varje år till mina föräldrar,dit kommer oxå mina tre grabbar,det blir några timmar på em sen vill jag hem å mysa med min älskling..:))Annars har jag inga speciella traditioner,jooo yngsta grabben får morron julklapp förstås..(han är bara 19..)hahahaha..Så är det när man är minst..Ha en riktigt mysig och skön dag nu...Kram/Annelie

Ingelapingela sa...

Hej Bea!

Det låter mysigt och det är mysigt när man väljer och vrakar och hjälps åt. Igår asade vi hem granen förresten tack även för kul kommentar ;-)

Ernst bröd ser gott ut jag rekommenderar också grova GI-brödet som jag hade recept på i ett tidigare inlägg.

Nu väntar jobbet, vi hörs Kram Ingela

kajsastina sa...

Din beskrivning av underbara december stämmer verkligen med min bild. Att njuta där man är och inte klaga på kylan! Igår hade jag uppehåll med julförberedelserna då jag var ute o for. Mina sidenkalsonger och varma skor och täckkappa för -15 satt inte fel. Dessutomsken solen i stán också, så jag njöt av den. Redan kl ½3 på eftermiddagen gick solen ned här o det var vackert. Jag har gjort min pepparkaksdeg, enl tidigare inlägg, men barnbarnen ska baka ut i helgen. Då ska vi också göra julgodis tillsammans hos yngsta dottern. Själv har jag gjort köttbullar och saffransbröd (i frysen). Jag ska göra inlagd sill (citronsill) den 21 dec. Vi planerar ihop döttrarna o jag. Jag behöver inte göra så mycket mer, jo Jansson dagen före julafton, men svärsonen skalar potatisen.
En del nyttigare saker, som sallader, har vi petat in senare år och mycket har jag tagit bort. Själv tänker jag lägga till lutfisk i år, mmmm, eftersom dottern ska opereras för gallsten idag. Jag gilar inte heller för mycket fett.
Nu återgår jag till frukosten. Ser ut över en rosagrå himmel, där solen letar sig fram.
kramar

Hanna sa...

Så gott allt ser ut.
Kram
Hanna

Beatrice sa...

Jag brukar också "fuska" ibland med pepparkakorna, fuskisarna blir goda de också :-).

Du skriver så vackert om vintern och jag håller med dig om allt!

Vi har också en del traditioner när det gäller maten framför allt. H kan INTE tänka sig att avstå från dopp i grytan, för den traditionen har han med sig hemifrån. Vi andra tycker att den är lite onödig ;-). När jag var liten var det vissa godissorter som MÅSTE finnas på bordet på julafton, så den traditionen har jag tagit med mig. Ibland kan det kännas lite stressigt, då man känner att man egentligen inte har tid att göra alla sorterna.

I år har jag inte alls hunnit med varken bak eller julpynt, så det här kommer nog att bli en annorlunda jul. Men det får gå det med! :-)

Många kramar
Beatrice

gittan sa...

Brödet ser verkligen gott ut. Här varieras både mat, julkakor och jugodis efter vad vi känner för just för året. Det är fördelen med att inte ha någon förutom barnen att fira jul med, ingen klagar över om man missat just deras favoriträtt =) I år blir det sparsamt med julbaket men då smakar det förmodligen desto godare nästa jul / kram

Ninne sa...

Du är väldigt duktig på att föra en in i en mysig värld. Dina beskrivningar, foton o allt är så gott för oss alla. Man ska verkligen njuta tillvaron o ta vare på det som passar en själv.
Fortsatt god advent- snart är juldagarna här o vi myser vidare i dem.
KRam Ninne

Fotobloggen 2010 sa...

Ja glutenfria pepparkakor kan vara tufft att få till. Något år har det "bara" blivit skivad deg för att spara mitt humör ;-) men det är klart sonen måste ha sina kakor. De vanliga är bakade redan, försöker ta en dag för varje för säkerhets skull
visst är det vackert därute men nu vill jag inte att det skall snöa på ett tag och det räcker med runt -5 för mig :-)

susanne blomqvist, florist, yrkesvävare, trädgårdsmästare sa...

hej!
alla jular då barnen var små höll vi fast i traditoner både vad gällde seder, mat, bakverk och godis. och allt skulle finnas i massor och allt skulle vara hemlagat! men sen då jag öppna min blombutik och jobbade för fullt hela december, ända fram till klockan ett på julaftonsdagen, insåg jag att jag inte mäktar med både arbete å alla hemmatraditioner, så jag började fuska å gena. det som vi i vår familj märkte var att det går bra med butiksköpt och mycket färre sorter på julbordet, likaså behöver man inte pynta så väldigt mycket! de e klart att vuxna barn är en helt annan sak än småbarn, man kan ta de mycket enklare ju äldre de blir...
det är en lisa här i brådskan att läsa din mysiga blogg!
kram
susanne

Angel.Pearls sa...

Känner doften ända hit -vackert m dekorerade pepparkakor! Eva

Ruben sa...

Jullimpan ser jättegod ut! Här i huset bakas det också litet speciella limpor till jul.
Ha det gott!
/Ruben

Åsa! sa...

Smarrig limpa! Ernst han kan han :D

Tycker jag lättar på tvånget kring julen alltmer för varje år och lägger mera tid på lugn, ro och frid.

Må gott Bea!

Huset vid ån sa...

Hej vännen!
Vilka underbara julbilder du bjuder på, dom skulle passa bra i en julbok med baktips.....
Jag känner den goda doften ända hit.....

Julkramar till dig!
Therese

Vildrosen sa...

Vilken underbar beskrivning av december. Doften av nygräddade pepparkakor är ljuvlig. Tyvärr har det bara blivit köpta iår.

Ha en fin vecka
Kram

Lilla My sa...

I år tycker jag att vi här hemma började njuta ganska tidigt av julens godsaker och tur var det för nu är man nästa bara trött när man kommer från jobbet.
Brödet såg jätte gott ut och visst är hemma gjorda limpor dom godaste som finns.
Ha en fortsatt trevlig vecka.
Lotta

Inger sa...

Jag är inte så traditionsbunden tack och lov. Familjen har lite olika önskemål, jag vill gärna göra egna köttbullar och lägga in sill. Viktigast med julen för mig är att få vara tillsammans.
Kram

NataljaOblonskaja sa...

Här görs också bara det som jag har lust till för stunden. Är det inte roligt hoppar jag över det. Men köttbullarna måste jag göra själv och några kakor ...och skinkan måste kokas ...ja, det finns nog fler måsten än man tror när man tänker efter.
Skulle även kunna tänka mig att baka det där brödet, såg så gott ut med alla frön och frukter i.
Ha det så mysigt det bara går!
Camilla

Kalo sa...

Den limpan ser läcker ut. I helgen ska vi göra vårt traditionella pepparkakshus!
Karin

Anelias hantverk sa...

Åh så läckra bakverk du har gjort!
Ha en bra dag!

Lotta sa...

Det ser väldigt gott ut!! Jag älskar bröd med mycket grejer i. Här har vi flexibla traditioner, de hänger med några år för att sen försvinna eller ersättas av nya.
Kram

Annika Christensen sa...

Älskar det enkla till jul och känner att det som blir det blir bara vi har varandra. Idag när jag gick ut i uthuset där vi har en kamin som vi eldar så kände jag nästan för att fira jul där.
Mitt i det enklaste men så njutbart.
Men jag tror inte resten av familjen vill sitta där.
Älskar kanel doften och doften av nybakat bröd.
Så här är det flexibelt bara jag får grönkål och senapsås...
Ja och så måste man se på Kalle
Ha det så gott så hörs vi snart igen
Annika

Gudrun sa...

Apropå jultraditioner så hoppar vi över en hel del. Köper pepparkakorna.
Brödet som du bakat såg riktigt gott ut.
Önskar dig en fin kväll.

Tigris Predikantan sa...

Vill önska dig en trevlig helg!
PS. Glöm inte min utlottning! DS

Gunilla sa...

Vilken härlig limpa den ser riktigt god och nyttig ut.


Vissa saker gör jag alltid till julen. Sillsallad , inlagd norsk sill annars köper jag färdigt.
kakor som alltid skall finnas de gör vi själva.
Jag skulle kunna fara utomlands under julhelgerna det gör mig ingenting jag är inte så traditionsbunden, vi firade jul i Thailand för ett par år sedan och det var kalas.
Gubben min är mera för traditioner.

Ha en riktigt fin 4:e advent.

Kram/Gunilla

Jord under naglarna sa...

Jullimpan vill jag också prova på - låter gott!

Jag har en del saker som jag vill ska återkomma år efter år, men allt är beroende på omständigheterna, tar det för mycket kraft att hugga en egen julgran ett år så funkar det säkert utan också, hellre det än att bli helt galen av stress.