lördag 11 december 2010

Jul i min ateljé Del 3

Du kära gran...
Vintern håller greppet, allt är frostigt vitt och vackert i naturen, snötyngda granar i skogsbrynet, snökristaller ligger som ett skyddat täcke över alla rabatter och vår vackra adventstid har varit perfekt vad vädret beträffar med tanke på julstämningen.

Idag gjorde jag en tur till skogen för att hämta några gröna tall- och grankvistar och kom att tänka på ett år då vi hade massor med snö och det var i det närmaste hopplöst att finna den ståtligaste och smäckraste granen. Djup snö och alla granarna i skogen liknade mest vita nyårsraketer! Maken brukar varje år ha den heders uppgiften att hämta hem den vackraste granen som kan uppbringas. Men, det året var det visst inte lätt! Han kom hem två (!) ggr med nya granar för att få grönt eller rött kort på utseendet och formen på granen. Men ack... kräsen och oförståndig fru ratar även den sista! Då blir jag faktiskt bjuden med på skogspromenad och julgranssökning. Det blir perfekt med ett motionspass och frisk luft samtidigt, och förstås, lite julstämning är det att söka julgran tillsammans.

Sagt och gjort, vi tar oss längs vägen till en början och nu är dags att ta oss in i skogen. Jag får den äran att gå först, hoppsan, snön gick mig till knäna och det var ett väldigt sjå för varje steg att flytta i den djupa snön. Maken går efter i mina redan upptrampade spår, aj, nu förstår jag, taktik från hans sida! Plötsligt, efter bara några minuters plumsande dråsar mitt ben ner i ett djupt hål och jag känner iskallt vatten rinna i mina stövel och medan jag kravlar mig upp ur snömassorna upptäcker jag vår gran och bestämmer mig omgående utan att ens ägna den en tanke på att den är sned, kvistvarven verkar ojämna, barren ngt klena och vidden alldeles för omfångsrik, men den blev verkligen vår kära gran det året! Hur det gick året därefter? Plastgran!

Nu har den kära granen fått en annan karaktär hos mig i år, söta, gröna, vita, glittriga, lätthanterliga och inte det minsta besvär med snömassorna för att få hem den kära granen. I min lilla "julstuga" står de redan gröna och granna.... en i mossa, den andra av lammöron, och den vita har jag målat. Alla granarna har en stomme av vanligt tidningspapper som jag format till en strut och fyllt med papper. Bottnen täcks med kartong.




Julmys i stugan med röda juläpplen grillade över glödheta kol i en speciell foliepåse
.

Mm..så gott med det genomstekta äpplet med vaniljsås eller turkisk yoghurt smaksatt med vanilj.

Tusen tack för alla rara kommentarer! Tyvärr har jag varit dålig på att lämna avtryck, men allt har sin tid!

Önskar alla mina vänner en fin tredje advent!

Kram

41 kommentarer:

Anette sa...

Bea! Jag tror jag kommer till dig och firar jul i år! Är det ok;-)
Så mysigt det ser ut. Ha en fin 3:e
advent. Oj, vad fort tiden går....
kram Anette

Birgitta sa...

Här är en till som varit dålig att lämna fotspår efter sej på bloggen. Men jag brukar titta in, men har inte alltid tid att skriva några rader. Här har vi ca 2 dm snö och riktigt kallt ute. Alltså inneväder med andra ord. Jag har inte funderat så mycket på julen än. Har bara konstaterat att jag inte hinner väva det som ska vara klart före julen. Men de får vänta till efter julen på sina alster. Kan väl behövas något fint då också. För jag har konstaterat att tid finns inte att köpa och orken vill inte räcka till heller.
Det är vackert ute när solen skiner om dagarna.
Önskar dej en mysig tredje advent.
Kram birgitta

Mia sa...

Vilken härlig historia, jag kan liksom se dig för mig hur du målbevisst ska bevisa för mannen att det går fint till trots snön. Han var nog smart som gick bakerst ;)
Håar är granarna just nu som vita raketer, men vi köper ändå granen vid macken så det ska nog gå bra. Fint mysigt hos dig, och grillade äpplen är mums, själv gillar jag varma äpplen bäst med vanlijglass.
Ha en fin tredje advent :)

Lilla My sa...

Så julmysigt du har i din atelje! Jag var i går och kikade in i växthuset och drog in den härliga doften men konstaterade att det är väldigt kallt där ännu. Klart det finns möjligheter att dekorerar där också men kanske sen nåt år vi får se....
En riktigt trevlig advent önskar jag dig.
Vi hörs

Ölandsvindar sa...

Man känner igen sig! Årets julgran är alltid upphov till stridigheter. Nu struntar vi i julgran och pryder med blommor och grönt istället. I dag blåser det så det dånar i huset och det är ingen idé att hänga upp julkransen på ytterdörren. Den får vänta!
Kram
Kerstin

Nette Cecilia sa...

Solskenshistoria brukar dom kallas dom bra historierna,hos oss tar vi fram samma gran varje år (doftallergi),kram Nette

Lotta sa...

Hi hi, vilken söt historia. Här har maken sen länge avsagt sig allt som har med införskaffandet av gran att göra. Den är bara min, så tar han hand om skinkan och köttbullarna. Jag föll pladask för dina smågranar, den i lammöron, åhh så fin!! Ha en trevlig helg.
Kram

Vildrosen sa...

Iår frångår vi tradiotionerna sedan några år tillbaka, plastgran. I år skall det vara en riktig gran, har själv varit ut iskogen och huggit den:).
Mysiga och fina bilder...som vanligt.
Ha en skön söndag och en underbar vecka.
Kram

Lyckoslanten sa...

Tack för den historien och så mycket på gång här! Önskar så att jag kunde få hem en liten gran och annat vackert från skogen! Ha en skön helg! ♥ Det blev ju plötsligt så ont om tid! ;o)

Rosor och ruiner sa...

ja, att hitta en gran är ett bestyr, om man som både du o jag tydligen är, ganska kräsna på hur den skall se ut..Men det brukar ju bli rätt ok till slut ändå, man får pynta över skavankerna..:o) Ha det mysigt i advent!

Växthusmadam sa...

Så mycket julfint det var att titta på på din blogg just nu! Härlig inspiration!
Ha en skön tredje advent!
Växthusmadam

gittan sa...

Din berättelse fick mig att dra på smilbanden =)
Så vackra små granar du gjort. Jag förälskade mig i den du klätt med lammöron och därmed är beslutet fattat - Lammöronen ska återplanteras i trädgården i vår. Har du kanske något tips om en bra sort som inte lägger sig ner (vilket den jag frösått gjorde vartenda år) Jag önskar dig en mysig 3:e advent / Kram gittan


pssst... kika gärna in i min butiksblogg och ta en lott eller två i min utlottning "blink"

kajsastina sa...

Härlig beskrivning av dina julförberedelser. Det börjarnärma sig nu och tiden räcker inte till. själv har jag ingen gran, far till dottern m fam den 22 dec, men jag har pyntat medblommor och annat.
Ha en skön söndag!
kram

Gela sa...

Vad fina bilder och tack för din komentar hos mig. Önskar dig en riktigt fin kväll/Gela

Skimrande kristaller sa...

Inte lätt det där med att få tag på en fin gran ☺ Så fint du har pyntat o fixat! Ha det gott. Kram Lenita

Mia sa...

Nä, vi har också slutat med julgran sedan katten försökte klättra upp i den för några år sen,
din version på granar verkar vara mycket bättre.
Ha en skön helg
hälsar Vävarfinken Mia

Åsa! sa...

Vilka fina granar du har gjort! Det är ett bestyr med den där riktiga granen varje år, sedan går det ett par dar, så är barreländet igång. Jag är ingen vän av julgran, men böjer mig för resten av familjen.

Ta väl vara på dig Bea!

haspet sa...

Du har så himla trevligt i din ateljé. Man får verkligen julkänsla när man kommer hit till bloggen på besök. Så fina små granar du gjort, man kanske skulle testa själv... Ha en fortsatt fin söndagskväll.// Peter

Huset på landet sa...

Hihi, ja det är konstigt så snabbt man sänker kraven då man själv måste vara med och leta julgran ;).
Jättefina små granar har du gjort i din mysiga ateljé!

Kram, Nicole

Cyrene M Waern sa...

Så smarta de är männen när vi klagar på granar som inte håller måttet! ;)
Min man har samma problem, men i år ska vi för första gången köpa en julgran, ha ri många år tjatat om en ädelgran och nu.. Nu blir det av!
Ha en underbar 3:e advent!
kram
/Cyrene

Britt sa...

Riktigt jul fint du har det i din atalje, där får ni fira in julen//Britt

Hantverkarglädje sa...

Dina små granar som du visar, där passar nog orden: I det enkla finns det vackra,för visst är de vackra. Lucia i morgon så ha det bra.

Gunilla sa...

Hej Bea

Vilka otroligt fina granar du gjort.
Ett toppen tips, bara ideerna finns så finns det så mycket fint man kan göra. Det är ju bara att titta in hos dig , så fint.

Äpplena med youghurt det ser himla gott ut.

Ha en fin början på veckan.

Kramen/Gunilla

AnnCharlotte sa...

Haha..ibland förstår man inte förrän det är för sent vad som är bäst...
Så smart att göra strutarna/granarna av tidningspapper....måste prövas...
Ha en skön Luciamorgon och dag också såklart ;))

Inger sa...

Tack för påminnelsen om julgran, om man nu kan glömma något så viktigt. Min man och jag är också sällan överens om vad som är en vacker gran, man får dölja skavankerna med dekorationer:)
Ha det gott!

Annika Christensen sa...

Hej Bea!
Alla har vi dåligt med tid för bloggen just nu och det är väl ett gott tecken... du har ju fullt upp med annat ser och hör jag.
Kram till dig från mig
Annika

Britt sa...

Vilken julgranshistoria. Ja, vad gör man inte för att få den perfekta julgranen.
Fina och stämningsfulla bilder.
Ha en härlig luciadag.
Kram Britt

Mia sa...

Vad mycket julmys du har, har just läst och tittat ifatt mig på senasten inläggen jag missat. Stekta äpplen var verkligen inte igår jag åt men oj vad gott. Päron är ju inte helt dumt heller, med en skiva after eight på. Mmm... nu blev jag sugen men kanske ska ta och äta lite frukost istället. :)

Kram kram
Mia

STENLYCKA sa...

Godmorgon!
En stor Kram till dig vackra Lucia!!!
Raina

Snäckskalsdalen. sa...

Det är mycket man tar sig igenom för att få hem sin gran. Men dom du har i år verkar förträffliga och dom är väldigt fina.
Jag måste fråga, hur fäster du lammöronen, med lim eller med nålar?
Luciakram

Charlotte sa...

Hihi....... Vilken härlig historia....... Jag log under tiden jag läste........ Gillar dina små granar du gjort! Man behöver ju inte ha en vanlig traditionell gran..... Har också massor av smågranar, både från skogen och 'pysslade' ;-) Din ateljé andas jul och verkar så mysig.... Hur gott lät det inte med de grillade äpplena då? Det har jag faktiskt aldrig hört talas om tidigare....

Ha en fin vecka!


Kram Charlotte

Jord under naglarna sa...

Fina granar!

Jag har faktiskt fått hem vår julgran nu, den står ute och väntar, och den ser gnska fin ut. För mig är julstämningen på topp när jag känner grandoften.

Monica sa...

En härlig julhistoria du bjuder på :) Har faktiskt, en gång i mitt liv varit i skogen för att hugga en självvald gran. Det var inte lätt att hitta MIN gran ska jag säga. Granen ser liksom inte likadan ut i skogen som den sen gör inomhus hemma... :) Dina alternativa granar är ursöta! För att inte tala om stekta äpplen med vanilj och turkisk yoghurt ...mums. Önskar dig en trevlig Lucia
Tjingeling

Viola sa...

Hvilken historie, huff å ramle ned i slike hull er ekkelt! Vi bruker også plasttre her, det går helt greit. Men fra da jeg var barn og vokste opp, var vi vant med levende tre.. Det blir en vane, har jeg funnet ut.. samme hva man tar..

Eple med vaniljesaus..mmmm! =)

promenader på landet sa...

Hej vännen åh så julmysigt det är hos dig, älskar dina fina hjärtan! Stor kram från Maria

Njut i din trädgård sa...

guuu så snygga Bea!!! Så fint du har gjort!

Har aldrig provat helstekt äpple, verkar hur gått som helst!

Trevlig lucia!
cz

lisa sa...

Vilka fantastiska granar. Synd att lammöronen är över för i år !!!
Är nog ingen idé att försöka gräva fram dem under 20 cm snö, det får bli ett annat år. Tack för fin inspiration.
Lisa/Lisas trädgård

Ruben sa...

Visst är det skönt med plastgran, men inte så fint som en äkta gran, det ska medges även om den må vara sned, vind och sakna grenar. De där spinkiga adventsgranarna man sett på några bloggar, är riktigt fina tycker jag. Och dina skapelser är ju helt fantastiskt dekorativa!!!!
Ha en mysig lucia!
/Ruben

fotopunktMis sa...

Jag och mina Lussekatter skickar de allra varmaste lussehälsningar till dej och de dina...

Mina Vita Ting sa...

ja det är inte lätt med att få en riktigt fin gran,i all snö, men det måste ju kännas rätt eller hur :))
så fint du fick det till slut
kram Jeanette

Gudrun sa...

Det var ett äventyr att få tag på en julgran. :)
Mysigt och fint gör du det.
Önskar dig en fin kväll.
Kram