fredag 17 december 2010

Jul i min ateljé Del 4

De hårda vindarna som blåste här över har bedarrat och det vackra i träden har delvis skingrats av vindens framfart och man kan åter skönja de kala grenarna på björkarna. Nu kan vi ändå hoppas på en vit jul för alla nordbor, med snö som ger en verklig julstämning, om än den rikliga snömängden har säkert tidvis ställt till det i trafiken på sina håll!

En del av dagen har ägnats åt att köa i affärerna, den absolut mest trista del av julkommersen! Lite synd om de stackars kassaflickorna som skall tvingas lyssna på all julmusik med "utnötningsmetoden" när det trallas på lite varstans. Alla människorna verkar så upptagna, vänder och vrider på allt, undrar vad dom söker? Är dom på jakt efter skattkistan precis som jag, söker och söker, men till slut fann jag den och då återstår att fylla den med skatter! Ja, inte är det lätt att gå jultomtens ärenden heller!
Jag ler vid åsynen på alla berg av konfekt som staplats upp och priset då.... ta fyra betala för tre! Jag är övertygad att varje ask blir betald! Julblommorna är högaktuella och det lyser upp av en mängd Julstjärnor, hyacinter, små julkorgar, Amaryllis, to m krispiga tulpaner som lockar fram tanken på våren. Nej, julblommorna får vänta ett tag ännu!

Mycket hellre kryper jag in i min ateljé än att strosa omkring i den livligaste julhandeln och nu är det julmys som gäller. Känn värmen,


avkopplingen,


inget som stör,


bara de egna tankarna som sällskap,


ingen julmusik som nöter spår efter spår, här råder tystnad och kreativiteten har stundom varit mitt sällskap.


Mina ulliga tovade hjärtan får symbolisera den glädje och uppskattning jag känner för alla rara kommentarer jag fått i denna kategori. Tusen tack mina vänner! Nu är detta den sista delen och kanske blir det ngt fler besök en annan gång!


Önskar Er alla en fin fjärde advent!

34 kommentarer:

Birgitta sa...

Så fina dina tovade hjärtan är.
Du verkar ha det så fint i din atelje. Håller med dej om, att man kan bli tokig på all julmusik som spelas nu. Jag ska knappt handla några julklappar i år. Så jag står över köphysterin. Julmat vill vi ju ha och julgran också. Får se om det kommer hem någon på besök i jul, vet inte än.
Önskar dej en skön fjärde advent.
Kramis Birgitta

Inger sa...

Vilket hantverk, tovade hjärtan:)
Rött och grått är så fint tillsammans, lite gammaldags skönt.
Trevlig fjärde advent!

Mammasblommor sa...

Vilka fina hjärtan! Förstår att du hellre myser i din fina atelje än att ge dig ut i den stressiga julhandeln! Nu i helgen måste vi fixa lite inför julen med julklappar till barnen och lite annat som ska ordnas, men vi tar det ganska lugnt den här julen förövrigt!
Ha en fin helg!
Kram Margot

Livet på Vestergård sa...

Julmys låter bra!Men ibland är man ändå tvungen att bege sig till affären :)
Dina tovade hjärtan ser otroligt fina ut !
Kram Kicki

Ninne sa...

O vad skönt du har det där.. Jag ska inte klaga för jag har inte Julhandlat ngt alls iår. De klappar som ska införskaffas till barnbarnen har barnen- alltså föräldrarna köpt o vi har "bara" öppnat börsen. Lite skulle jag nog velat fixa, men vädret har inte varit ngt att ge sig ut i.
Hoppas jag kan komma på ngn rea o köpa julklapp till mej själv iaf.
JAg fick ju en fin paket fr Dej förstås så det får räcka,, så länge
Kram Ninne

Lilla My sa...

Kanske är det svårt att hitta den rätta julklappen i dessa tider åt folk som för det mesta är överhopade med grejer därav vändandet och vridandet. I stället skulle dom ta och knåpa ihop nåt egenhändigt :)
Vad mysigt du har i din atelje, hemtrevligt och ombonat med julpyssel i all sköns ro.
Vi fortsätter njuta av julen!
Lotta

Annelie sa...

Ååhh såååå fina hjärtan,dom ser så varma och goa ut..:)) Här vräker snön ner så snö det blir det nog på julafton..Allt blir ju så mycke mysigare..lr hur..:)Ha en riktigt skön och mysig dag nu...Kram från mig../Annelie

Ölandsvindar sa...

Kommers, kommers, kommers! Visst tröttnar man snabbt på det.Och jag hatar när de vackra julsångerna sjungs av halvdana popsångare på högsta volym. Det gäller att plocka ut det mysiga med julen och undvika resten.
Kram
Kerstin

LindaLunda sa...

Åhhh MYYYYS !!!!!!!

fotopunktMis sa...

Att dra sej undan och bara vara-njuta i tystnad..låta dagen i vinterlandskap ge känslan av kommande helg..härligt..Maria

karina sa...

Hejsan!

Inte bara nordbor får en vit jul för här på Öland är det minst ½ meter snö överallt, och det singlar ner mer "ler". Har suttit många år i kassa och man hör inte julmusiken till slut men däremot har jag svårt för popmusik i en affär. Det var en plastform efter en köpt marängswiss som blev så fint vågad och vänder man på den så ser den ut som en kaka bakad i form. Vackra hjärtan och ska försöka mig på tovning i vår när man kan sitta ute, och alpackaull ska vara okey för allergiker. Ha en trevlig advent, Karina.

Mia sa...

Krypa undan och bara njuta låter som ett bra alternativ till kommersens högtid. Ser verkligen stilla och inbjudande ut hos dig. Ha en fin helg :)

Sköna o Gröna Ting sa...

Jisses Bea.., du har så rätt så rätt så!!!!
Den där förbaskade julhandlingen utav julklappar vill jag bara skippa men en och annan i vår familj får gråa hår bara av tanken:(
Varför MÅSTE vi hålla på denna gamla tradition som faktiskt sliter oss i stycken vissa år?
Julen skall ju vara en ända lång njutning......

Tack för underbar läsning och vackra bilder.
Kram
marianne

Gudrun sa...

Oj, Bea, de där hjärtanen var fina. :)
Härlig ateljé du har, ja, jag håller med dig, det är lugnast och skönast i ateljén. Jag skall gå upp till min nu och göra i ordning en stor skål som jag drejade i går.
Önskar dig en härlig helg.
Kram

Gudrun sa...

Oj, Bea, de där hjärtanen var fina. :)
Härlig ateljé du har, ja, jag håller med dig, det är lugnast och skönast i ateljén. Jag skall gå upp till min nu och göra i ordning en stor skål som jag drejade i går.
Önskar dig en härlig helg.
Kram

Vildrosen sa...

Så härligt med ett eget "krypin" där endast tysnaden är sällskapet.
Vackra och njutbara bilder från atalje.
Önskar dig en trevlig 4:e advent
Kram

Hanna sa...

Ha en fin adventshelg!
Kram
Hanna

Britt sa...

Hjärtana gillar jag så mysigt och fint i din atalje//Britt

promenader på landet sa...

Hej vännen! Önskar dig en mysig fjärde advent och förstår att julefriden har infunnit sig hos dig, låter skönt! Stor kram från Maria

Lyckoslanten sa...

Jag tittar gärna in fler gånger i din ateljé! Verkar vara väldigt avkopplande där! Affärerna gillar nog inte mig eftersom jag inte hinner besöka dem! Jag ägnar min tid åt att vistas på jobbet och gör en utställning av elevernas slöjdarbeten. Man får prioritera och det känns viktigast nu! Ha en skön helg! ♥

Ingelapingela sa...

Gokväll!

Så vackert hem du har! Vist känner man för att slå sig ner på en skinnfäll vid värmande brasa.

Ja, idag var det verkligen julstress i affärerna. Men vi handlade redan då de öppnade speceriaffärerna så där var det lugnt!

Ha nu en härligt mysig lördagskväll de ska vi...garanterat!

Kram Ingela

Rosor och ruiner sa...

Kikar in och önskar dig detsamma - en mysig fjärde advent!

Huset på landet sa...

Jättefina tovade hjärtan!
Jag är också övertygad om att affärerna tar betalt för varje ask ;). Jämför man styckepriset med ett set på 3 t e x, så brukar det bara vara några cents prisskillnad....
Usch ja för att köa. Vi köpte det mesta av våra julklappar för ett par veckor sedan, men alltid blir det ju något som lämnar till sista minuten.

Trevlig 4:e advent!

Älskade pion sa...

Vad mysigt du ser ut att ha det.;)Kram på dig mä.;)Ulrika

Åsa! sa...

Hjärtanen är ju alldeles underbara Bea!
Jag har också tänkt på denna julmusik i affärerna, så tröttsam! Kram

Black Iris sa...

I år är första gången som jag sparat julklappsnköpen till sista veckan. Gubben och jag var ute två eftermiddagar i veckan och fick allt uträttat som tur var. Idag när gubben var ute för att byta en lampa på Claes Olssn fick han ingen parkeringsplats ens en gång. Hur mycket folk som helst var ute nu på Lördan.
Julmusik är jag trött på vid det här laget för det har spelats hela December på jobbet.
Snart är julen över och då kommer snart våren...

Kram Maidi

Hantverkarglädje sa...

Ja blir man inte stressad av annat så är det nog att ströva i affärer. Strövade i Vasa i dag och det var rent ut sagt jobbigt. Ha en skön helg.

Snäckskalsdalen. sa...

Jag föll handlöst för dom fina tovade hjärtana.....du har alltså gjort dom själv! Jättevackra och en så lagom och fin dekoration!
Nu får vi njuta lite, tycker jag också och inte jaga så mycket!
Vi tar det lugnt här i Snäckskalsdalen, vi!
Kram

ormbunke sa...

Där skulle jag vilja krypa in och stänga dörren efter mig och bara mysa. Alla behöver en liten vrå att krypa in i.
Apropå julmusiken i affärerna som börjar redan i november blir jag nästan illamående att höra så tidigt. Inte uppmuntrar det mig att handla. Tvärtom.
Gläder mig åt dina fina dekorationer. Varit lite down ett tag med bloggen men det går nog över.Kramar. Anita

Huset vid ån sa...

Så mysigt du har det vännen!
Önskar dig en stämningsfull sista advent!

Julkramar Therese

STENLYCKA sa...

Hej Vännen!
Vill bara i mitt julstökande titta in till goa dig och önska dig en bra förejulenvecka!
Kram Raina

Beatrice sa...

Ja, visst är det en kommers utan dess like nu och det är bara jobbigt att handla, oavsett om det gäller mat eller julklappar. Det värsta jag vet är att trängas och knuffas hit och dit!

Jag skulle också ha föredragit din mysiga ateljé... :-).

Ha en fin måndag!

Många kramar
Beatrice

Charlotte sa...

Din atelje bjuder på mycket: värme, avkoppling, kreativitet...... Måste vara en favoritplats för dig förstår jag.

Dina tovade hjärtan var mycket vackra! Vad duktig du är....

Önskar dig en fin julvecka!
Kram Charlotte

Gunilla sa...

Kikar in och önskar dig en riktigt GOD JUL.

Vilka fina tovade hjärtan.

Julkram/Gunilla