söndag 26 december 2010

En glimt ...

Julaftons morgon, det är kallt och naturen är underbart vacker rimfrostig och kan man tänka, himlen är blå! Denna speciella dag bjuder på riktig festkänsla redan i ottan, känslan och förväntan varje människa känner. Inför den här dagen då det har städats, bakats, pyntats och alla gåvor inhandlats som skall förhoppningsvis glädja mottagaren. Nu var den här, till glädje för stora och små!

Hinner göra en liten julmiddag innan kvällens arbetspass, lite förstrött sitter jag under min resväg och funderar, vilka tankar alla har som är ute i jultrafiken och vad är viktigt för dom denna dag? Familjer på väg någonstans, vart är de på väg, hur och var tänker de fira kvällen och tillsammans med vem? De stora frågorna denna julaftonskväll!

Min kväll blir lagom lugn och drar in den friska luften efter avslutat pass, stjärnorna tindrar och månen bär ett skimmer kring sin runda gestalt. Allt är stilla, ingen brådska i trafiken, rätt ensam om vägytan denna tidpunkt. Marschaller flammar vackert lite här och där vid husen, det glittrar i alla fönster och trädgårdarna är pyntade med alla former av ljuskedjor, det ser onekligen vackert ut och visst är julen stämningsfull!? Undrar hur alla har det i stugorna, får alla känna julglädje och gemenskap, eller blir någon utan julblomma och gåva? I dessa julgåvornas tidevarv, måtte väl alla få del av den glädjen!

Väl hemkommen känner jag doften av glögg och ljusen fladdrar så rogivande, mitt julfirande kunde börja. Rofylld och stämningsfylld kväll, lagom trött men nöjd ändå med kvällen.

Juldagen blev "vår julafton" med alla tillbehören, men i lagom mängd (lagom ett fint ord förresten) och min vana trogen gillar jag att göra det lilla extra och detta fat blev till, dels för våra småttingar som kom på besök.



Under adventstiden har dessa klockor bringat julglädje.



Ett litet gottefat har lyst upp tillvaron.


I julklappssäcken fanns en ny bok som pryder nu min hylla för "fina" kokböcker i köket. Mmm... många spännande recept finns i den!!


Det var en glimt ur mitt julfirande och det bästa av allt, jag har ledigt en hel vecka och hoppas på fina vinterdagar och mycket frisk luft!

Ha det gott i mellandagarna!

32 kommentarer:

Ingelapingela sa...

Kul att få en inblick i din jul och lite av dina funderingar. Ha det nu gott min vän! Härligt att do också kan se fram emot några dagars ledighet.

Rosor och ruiner sa...

Härligt med ledigt i mellandagarna, det är jag med och det skall bli så skönt! Ha det gott!

Lotta 8`) sa...

Mysigt! Du fick lite jul även om du arbetade :) Jag tänkte också på att det var extra vackert om kvällen på julafton. Vi åkte hem sent på kvällen men i de flesta hus så lyste gran och tända ljus, och många var samlade kring borden och de såg så varmt och mysigt ut :)

Söta tomtar som var med på ert julbord :) Ser lockande ut.

I morgon är det dags för mig att jobba och jag har hört att det är mycet att göra, så det är bäst att lägga sig tidigt. Natti-natti ♥

Hantverkarglädje sa...

Julenafton går säkert också bra att fira en dag senare om man ställer in sig på det.
De där julgubbarna med gurka, berätta vad allt som var, de såg så roliga ut. Kul med nåt spännande till barnen.

Lyckoslanten sa...

Jag kan se allt du så fint filosoferar om framför mig. Det är många med dig som får möblera om julfirandet en aning och vilken tur att människan är flexibel! Det är inte bara tomten som gör nytta på julafton! Tack för den inblicken!
Mellandagarna ja. Då ska jag njuta av de unga i huset! Ha det gott under din lediga vecka! ♥

promenader på landet sa...

Hej min vän vilken mysig julafton du haft och vilket fint godisfat! Jättefin bok du har fått den kommer du nog ha mycket användning av! Må så jättegott stor kram från Maria

Inger sa...

Vilka söta ätbara tomtar, skulle mina barnbarn också gilla. Vi har haft en andra julafton med julklappsutdelning ikväll, alla kan inte samlas samtidigt. Annars har denna jul präglats av kyla och snö som skapat stora problem.
God fortsättning!

bean emäntä - bea's sa...

Ha en härlig semestervecka!

Ruben sa...

Mysig fortsätting på julhelgen! De där små tomtarna tror jag småttingarna kommer att äta med behag!! Om de nu inte tycker, att det är lite synd att förstöra de små tomtarna.
Ha det gott!
/Ruben

Britt sa...

Vill titta in och önskar dig en fin kommande vecka.
Kramar Britt

Sköna o Gröna Ting sa...

Ååå..., fin fina julklappar och UNDERBARA gurksnittar.
Jag kopierade bilden på dom och lade i min inspirationspärm.
Måste fråga.., vad är näsan gjord av?
Ser att din jul har varit till belåtenhet.., härligt.
Vi har aldrig någonsin haft en så lugn jul som denna, nu har man fått smak på det oxå:)

Tack för din alltid så fina hälsning.
Kram
Marianne

Kalo sa...

Det ser ut att ha varit mysigt hos dig. Söta kurktomtar!
Karin

Vildrosen sa...

Mysigt och stämningsfullt. Gurksnittarna sååå fina. De skall jag ha i minnet till nästa jul.
Önskar dig riktigt sköna mellandagar.
Kram

Mia sa...

Ha en god fortsättning du också :)

Britt sa...

I dag har jag gått av för min jul helg, har hunnit att fira och ätit mellan passen. Men i morgon tar jag mig en riktigt slappar dag//Britt

Lilla My sa...

Hemgjort godis det var faktiskt riktigt gott tyckte jag men nog har det blivit en och annan choklad bit också :) Mycket mat har det i alla fall blivit stoppat in i munen men efter nyår får man börja hålla igen. Såg du strömsö i går? Jag gillade damen som jobbade som lifecoach...
Ha en bra vecka
Lotta

Jord under naglarna sa...

Mysigt! även du jobbade så är känslan julmys när man läser ditt inlägg.

Så roliga tomtar på fatet!

Livet på Vestergård sa...

Vilka fina tomtar du serverat! Jag får försöka komma ihåg det där till en ny jul :)
Njut av din lediga vecka!
Kram Kicki

ormbunke sa...

Tittar in och önskar dig fin fortsättning på julen.Skönt att du har ledigt ett tag och kan njuta av alla dina fina arrangemang du gör.gurktomtarna är ju toppenfina.
Julkramar från Anita.

Sköna o Gröna Ting sa...

Tack Bea, vi misstänkte att det var ett rosépepparkorn som fick vara näsan!!
Vi kom på under tiden vi väntade på svar att man kan ha ett fruset lingonbär som näsa oxå.., det skulle nog fungera.
Hur som haver så gillade hela familjen dom så nästa år får det bli en massa gurktomtar på julabordet!

Kram kram
Marianne

Åsa! sa...

Du är så fyndig Bea! "Gurktomtarna" är ju fantastiska!

Vi har fått riktigt mycket snö, vad jag förstår så har det aldrig mätts upp en sådan här kall vinter någonsin här på ön, klimatet är verkligen ur spår.
På södra delen utav ön var folk insnöade i tre dagar nu i jul. Men som det stod i tidningen så är det tåligt folk som inte gnäller, de bara konstaterar läget, lutar sig tillbaka och inväntar hjälp:D

Önskar dig en go ledig vecka!

susanne blomqvist, florist, yrkesvävare, trädgårdsmästare sa...

håller med alla som berömt dina gurktomtar; en alldeles underbar ide!! jag kommer att 'stjäla' den och bjuda sådana tomtar i nästa jul här hos oss! vi har mer och mer gått ifrån den tunga finska julmaten med massor av lådor och ungsskinka och fört in mycket mera grönsaker och sallad i vår julmat, så gurktomtarna kommer att vara pricken på i;et! tack!
ha de så skönt under din ledighet
kram
susanne

Lotta sa...

Ha ha, du har startat en trend! Nästa jul kommer gurktomtar att stå på var mans bord - även hos oss - de var helt ljuvliga!
Kram och God fortsättning.

sinneskatten sa...

Även om det känns långt bort så visst är det något visst med frön!
God fortsättning...

Njut i din trädgård sa...

Så trevligt att få en glimt av ditt julfirande som verkar så fint!
Jag har siktat in mig på att börja baka bröd så två brödböcker har jag fått. oj nu måste jag verkligen börja baka.

Vilka gulliga tomtar du gjort!

Birgitta sa...

Vill önska dej god fortsättning.
Vilken tur att det finns sådana som jobbar även på helger. Har också gjort det i många år tidigare. Vilka busiga gurktomtar du gjort. Jag gillar dem.
Kramisar Birgitta

Snäckskalsdalen. sa...

Det låter så rofyllt och fint och dina reflektioner är underbara och tänkvärda.
Jag gillar dina "gurkgubbar" väldigt mycket, kan tänka mig att dom gjorde succé.
Agneta kram

Anette sa...

Ja, nog funderar man när man kör bil. Det har ju varit så eländigt väglag här också och en hel del olyckor. Så man undrar vilka som inte kom fram....
Vilka söta tomtegurkor du har gjort! Du är så påhittig.
Nigella har jag sett på TV och det verkar så lätt när hon gör allt och gott verkar det bli!

Vill passa på att önska Gott Nytt År om vi inte "hörs" innan. kram Anette

Cyrene M Waern sa...

Så himla fina bilder! Älskar dina gurktomtar, de ska jag lägga på minnet till nästa jul!
Hoppas du får en fin nyårafton och passar på att önska dig ett Gott Nytt År!
/Cyrene

Ölandsvindar sa...

God fortsättning Bea! Fina tomtar, som nog kan glädja en och annan vuxen också. Härligt med jul och skönt att den är över.
Kram
Kerstin

Nilla sa...

Vilka gulliga gurktomtar.
Kikar förbi din fina blogg.

Ha de bäst !!
Nilla

Gunilla sa...

Tack för titten.

Ja nog känns det motigt att behöva dra upp väven men som du skriver ögat dras till felet och när jag vet om det så retar jag mig på det jämt.

Ja nu är det bara att börja om och det känns ganska skönt att ha tagit beslutet.

Vilka fina tomtar på fatet du har gjort, det lockar ju den mest grönsaks motsträviga att smaka.
Tack för iden.

Önskar dig en fin fortsättning på ledigheten.

Mellandagskram/Gunilla