torsdag 11 november 2010

Vita flingor

Äntligen... utbrister några förtjust, över de vita flingorna som föll här om dagen och bäddade in varje kvadratmeter med en decimeter tjockt snötäcke. Det är den skaran som väntat på att få valla sina skidor och inleda skidträningen. Men, tyvärr ser jag ingen tjusning i just det vinternöjet, när vinden gör sitt till för att varje liten flinga skall flyga både kors och tvärs innan den får gå ned för landning. Med tiden fyller den vita massan upp på trappan, gårdsplanen och jag blev tvungen att ta till några krafttag för att göra det hela mera lätt framkomligt. Suck... nu är den här, den vackra vita vintern med allt vad det innebär av fördelar och nackdelar!


Naturligtvis finns det något positivt med allt här i världen. Nu ges det tid att mysa med tända ljus om kvällarna och känslan kommer krypande, att advent närmar sig med stormsteg. Fin tid med mycket stämning, det gillar jag! Dofterna, smakerna och små-pysslet som gör hemmet trevligt och ombonat.




Nu har jag lyckan att få njuta av några lediga dagar och skall föröka ta vara på alla stunder för att göra det både gott och vackert!

Min utlottning är på slutspurten och du hinner ännu delta om du önskar!
Jag är rörd över att så många ville vara med, alla har skrivit så hjärtligt, en del har berättat om Er situation med tanke på cancersjukdomen och alla har ett gemensamt = stöder insamlingen och Rosa bandet. Ni är fantastiska och jag skall så småningom kika in till er som har en blogg, varefter tiden medger.

Den 13 nov kl 18.00 avslutas utlottningen!
Presentation av vinnare följande dag!



Önskar er alla en trevlig kväll!

25 kommentarer:

Lenas trädgård sa...

Tycker som du: vackert, men så onödigt! Men njuta kan man ju göra inomhus nu, det är mysigt. Fast man ska ju ut i det kalla otäcka varje tidig vardagsmorgon, det är inte mysigt! "Är det halt?", "är det plogat?", "hur har mina barn o barnbarn det ute på vägarna?". Så mycket otrevligt följer med detta vita vackra.
men vi får ta det som det kommer, njuta så mycket man kan när tillfällen ges.
Här har vi inte ännu drabbats av det vita, som ligger kvar,men lite halt är det av o till.
Kram! Lena

Moonrose/ sa...

Det positiva med snön är ju att det lyser upp så vackert i den mörka mörka årstiden...men annars..ja mycket jobb kan det ju bli med skottning eller om det slaskar är det inte så skoj...

Visst är det mysigt nu på kvällarna när man tänder ljus eller när man sitter framför kaminen som ger ett sprakande ljud och ett härligt sken.

Ja det går fort nu mot advent, och nog det finns allt lite att pyssla med.

Ha en fin fortsättning på kvällen och en skön weekend!!

Kram Yvonne

Snäckskalsdalen. sa...

Det är så vackert med snöbär, vita och fina och roliga. Vackra bilder.
Agneta kram

Gudrun sa...

Hej Bea!
Känner också sådär både om snön och alla mysigheter som kommer och är nu.
Vi har också ett täcke på 1 dm, men skillnaden blir väl att den försvinner ett tag nu för att komma igen senare.
Hoppas du får det riktigt härligt på dina "lediga" dagar.
Kram

Lyckoslanten sa...

Jag är inte heller förtjust i vintersport, men oj vilken glädje bland människosläktet jag jobbar med när det blev premiär i pulkbacken! :o) Fint att du har litet långledigt! Det är du värd! Ha en skön helg! ♥

Lotta 8`) sa...

Åhhhh vilket fint stilleben! *suckar* Du gör alltid så fint så jag förstår att du njuter :) Gillar dina glaskulor - är det brevpressar?
Skulle kunna tänka mig att måla ditt stilleben ;) fniss....

Så ni har fått rejät med snö, mysigt :) Allt är bättre är Göteborgsregnet! Fast de har "lovat" oss snö i morgon, och då blir jag glad :)

Jag är hemma och kurerar halsen och därför har jag haft tid att leka med bilder, helt otroligt vad man kan göra med datorerna! Fast jag skulle gärna vilja prova att måla i olja på riktigt :)

Ha det mysigt :)

TYRA sa...

Visst är det vackert med snö och det blir ju lite ljusar men hua...det är alldeles för tidigt. Jag är ju inte riktigt färdig med trädgården än...äsch da jag blir ju aldrig färdig :-)

Ha det gott / Tyra

Hantverkarglädje sa...

Vet faktiskt inte om jag deltagit i utlottningen men om inte så vill jag nog gärna ha en lott. Så det så.

fotopunktMis sa...

Dina ord e en lisa för själen...
Maria

gittan sa...

Du vet ju hur min inställning till vinter och snö är MEN en positiv sak finns det och det är att snön lyser upp så att det inte är så mörkt ens på nätterna. Fast i min del av landet kan det gott få vara vintermörkt trots det "skrattar" Hoppas du får njuta av dina lediga dagar / kram gittan

Madame C sa...

Visst är det både si och så med alla årstider. Det är det verkligen. Just nu önskar jag bara lite mer lugn och ro för att hinna mysa och tända ljus. Men det kommer nog snart:)
Ha det gott,
Charlotta

Inger sa...

Vi har fått ännu mera snö och just nu minus 8 grader, burr.
Ha en skön ledighet med mycket mys:)
Kram

AnnCharlotte sa...

Hos mig dröjer snön nog ett tag till...om den kommer alls. Det är ganska tråkigt om det inte kommer nån snö, framförallt för alla barn.
Men mörkret kommer och visst är det mysigt att ha tända ljus både morgon och kväll....

Livet på Vestergård sa...

Jag är ingen skidåkare, men jag tycker att det är så vackert ute med snön. Jag har t.o.m njutit av åkturer i pulkabacken tillsammans med barnen på mitt jobb :)
Kram Kicki

Ninne sa...

Snön kom o gick HÄR.,, o den får gärna vänta.
Jag beundrar så dina fina arrangemang Njut av din ledighet.. ser fram emot "nya" underbara foton
Kram Ninne

Birgitta sa...

Hej! Det känns så positivt att det finns fler än jag som inte jublar när snön faller. Det räcker till jul och kanske en månad framöver. Vi ska få mer snö och eftersom det är minusgrader så ligger den kvar ännu några dagar.
Ha det gott.
Kram Birgitta

Åsa sa...

Så nu har ni vinter på allvar?
Förstår att skidåkarna njuter. Jag hoppas att vi får lite vinter iår också, kanske inte lika mycket som i fjol, men nästan :)

Annika Christensen sa...

Hej Bea!
Du har så rätt det finns annat att njuta av bla alla bloggar som bjuder på så mycket fint.
Hur har du kunnat hålla de vita bären så fina?
Ha en skön helg
Annika

Annika Christensen sa...

Du är en av de som verkligen bjuder på fina ord och bilder.
Annika

Angel.Pearls sa...

Underbara bilder du bjuder på! Ha en fin helg/ Eva

Vildrosen sa...

Tillhör de som utbrister " äntligen" när den första snön faller. Inte för att jag åker skidor utan för att när man bor i skogen och har ett gatljus och behöver gå ut med hunden när mörkret har fallit...då lyser snön upp.

Underbara bilder i ditt inlägg.
Önskar dig en riktigt skön helg
Kram

Britt sa...

Cancern är något vi har fått känna av i familjen för inte så länge sedan så man hoppas att det kommer in pengar för forskning//Britt

Charlotte sa...

Jag har verkligen ambivalenta känslor kring vintern... Å ena sidan är det underbart med snö och att det blir så ljust. Åskar att åka skidor och vi har hus i fjällen... Å andra sidan skulle jag nog helst vilja bo i Skåne, rent trädgårdsmässigt..... Vintern är framförallt alldeles för låååång.... DET gillar jag inte......

Sååå fint du gjort med snöbären på brickan..... Du är för bra att få till det snyggt! Kul att få börja pyssla och dona inne nu också....

Ha en fin helg!
Kram Charlotte

Ingelapingela sa...

Hej på dej!

Oj vad många kommentarer ... och verkligen vackra blider du bjuder!

Fotbollen på tv precis slut ch fantasterna är mottagliga för annat ;-)
Nu väntar fortsättningen. Ha det gott Ingela

promenader på landet sa...

Hej vännen vad skönt för dig med några lediga dagar! visst är det mysigt när det närmar sig advent och vi får pyssla, mysa och njuta av alla dofter och smaker! Må så gott kram från Maria